Muzeul Jumex

După trei ani de lucru, un nou muzeu a fost deschis la sfârşitul anului trecut în cartierul şic şi cosmopolit Polanco, din Mexico, vis-à-vis de celebrul deja şi controversatul Muzeu Soumaya, inaugurat în 2011, creat de miliardarul american Carlos Slim, considerat cel mai bogat om din lume.

Cartierul Polanco regrupează deja numeroase muzee particulare.

Cel mai nou se numeşte Muzeul Jumex şi a fost conceput de arhitectul britanic David Chipperfield, la cererea colecţionarului Eugenio Lopez Alonso. Este prima realizare în America Latină a lui Chipperfield. Structura, din beton alb aparent şi travertin, cu o suprafaţă de peste 4.000 de metri pătraţi împărţiţi pe cinci niveluri, contrastează cu sinuozităţile Muzeului Soumaya. Realizată în linii drepte, cu un acoperiş în dinţi de fierăstrău care filtrează lumina şi aminteşte de construcţiile industriale ce populau mai demult zona, construcţia se remarcă prin rafinament.

Relaţia cu spaţiul înconjurător realizată prin deambulatoriul de la etajul I

Muzeul Jumex a devenit cel mai mare spaţiu de artă contemporană din America Latină, într-un oraş care atrage în fiecare an peste 12,5 milioane de vizitatori, atraşi de bogata ofertă culturală a celor 175 de muzee ale localităţii.

Edificiul se sprijină pe 14 coloane, parterul stabilind o continuitate vizuală cu spaţiul din jur.

La nivelurile superioare se află marile săli de expoziţie, câte una la fiecare etaj. Un coridor exterior, la primul etaj, serveşte de deambulatoriu, de teren de joacă pentru copii şi de terasă panoramică.

Edificiul este simplu, contrastând cu grandilocvenţa Muzeului Soumaya. “Ideea nu era să aruncăm banii pe fereastră, ci să realizăm o construcţie cu vocaţie publică, un dar pentru comunitate. Doream o arhitectură lizibilă care să interacţioneze cu mediul înconjurător”, explica David Chipperfield.

Lumina spaţiilor interioare este ireproşabilă

Într-adevăr, spaţiile interioare sunt la scară umană, finisările sunt de mare calitate, iar lumina, o combinaţie de ecleraj artificial şi natural, este ireproşabilă.

Muzeul este sediul permanent a Colecţiei de Artă Jumex, cea mai importantă colecţie particulară de artă contemporană din America Latină, cu peste 2.000 de opere realizate de creatori mexicani sau din alte ţări din America de Sud.

Eugenio Lopez Alonso nu este la prima construcţie muzeală. În 2001, el a inaugurat, pe locul importantei uzine “Jumex” din Ecatepec, oraş industrial la o oră distanţă de Mexico, un spaţiu de 1.500 de metri pătraţi, destinat unei părţi a colecţiei sale şi expoziţiilor temporare de artă. Locul este excentric, fortificat, într-o zonă muncitorească. Un fel de spaţiu-laborator în care la vernisajele elegante, în contrast cu locul, erau invitaţi muncitorii pentru a vedea, de exemplu, un video despre un şomer atât de obsedat de vechiul său loc de muncă încât îşi pierduse identitatea.

Generoasele spaţii de expoziţii pot găzdui instalaţii de proporţii

Moştenitor al firmei de sucuri de fructe “Jumex”, Eugenio López Alonso ar fi putut fi numai un băiat de bani gata.

Dar, asistând, în 1994, la o vânzare la licitaţie de la New York, şi-a descoperit pasiunea pentru artă. “Am întâlnit o lume nouă, care mi-a trezit dorinţa de a învăţa”, mărturisea el într-un interviu din revista “Forbes”. Astăzi, el este considerat cel mai mare colecţionar de artă contemporană din America Latină şi artizanul dezvoltării artistice locale, fiind supranumit “Medici mexican”.

A cumpărat opere de valoare peste tot în lume, când acestea nu erau încă apreciate de public. Dar, mai ales, a susţinut artiştii sud-americani, Gabriel Orozco şi Damian Ortega datorându-i posibilitatea evoluţiei lor.

A înfiinţat “Fundaţia Jumex”, care a expus operele tinerilor artişti mexicani, aşezându-i alături de numele marilor creatori americani.

Un excelent design interior conceput de David Chipperfield

Ideea de a susţine tinerii pe cale de afirmare şi de a-şi crea propriul spaţiu i-a venit vizitând “Saatchi Gallery” din Londra.

Astăzi, colecţia lui, evaluată la 80 de milioane de dolari, numără peste 2.700 de opere, semnate de 700 de artişti. Un loc imporant ocupă latino-americanii, ca Teresa Margolles, Miguel Calderon, Mario Garcia Torres, dar şi marile nume ale artei internaţionale: Bruce Naum, Donald Judd, Martin Kippenberger, Jeff Koons, Thomas Ruff, Thomas Demand, Andreas Gursky, Nan Goldin.

În muzeu se află cel mai important nucleu de fotografii ale americancei Louise Lawler. A comandat lucrări lui Urs Fischer şi John Bock, a cumpărat desene de Cy Twombly.

Domestic Cosmogony

La subsolul Muzeului Jumex, într-unul dintre parkinguri, opere de Mike Kelly, Tobias Rehberger sau Dario Escobar creează o atmosferă întunecată, rapel la frustările şi fantasmele timpului nostru.

La etaj, atmosfera se schimbă, graţie etalării combinate de opere din Colecţia Jumex şi de piese din fir de lână de Fred Sandback, care “sculptează” spaţiul.

Între etaje, vizitatorul descoperă o retrospectivă a americanului James Lee Byars. Se adaugă o expoziţie Damián Ortega, mexicanul care îşi găseşte astăzi inspiraţia în mutaţiile constante ale peisajului berlinez. În expoziţia intitulată “Domestic Cosmogony”, care va fi deschisă până în luna noiembrie a acestui an, diverse obiecte ale vieţii cotidiene a mexicanilor sunt supuse deconstrucţiei interesante şi pline de umor.

În vara anului viitor este programată o expoziţie Cy Twombly.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.