Predicțiile lui Gelu Diaconu

Ne paște o nouă criză economică

Motivele Ministerului Finanțelor de a incrimina neplata contribuțiilor și a impozitelor prin ordonanță de urgență au rolul de a-i intimida pe agenții economici, consideră Gelu Diaconu, fost șef al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Actul normativ nu ar putea să fie aplicat, pentru că nu se va putea demonstra reaua-credință a celor care nu vor să plătească dările la stat în termen de 30 de zile. Mai mult, Diaconu susține că entitățile statului, conduse politic, sunt cele care „sabotează“ economia, prin întârzierile la plată.
El avertizează că, din cauza măsurilor populiste, în anul viitor se va declanșa o nouă criză economică.

Analiza fostului șef al ANAF arată că măsurile economice și fiscale de anul acesta au creat dezechilibre puternice în bugetul statului. Vinovat de „sabotarea“ economiei este chiar statul, prin măsurile populiste pe care le-a luat, dar și prin neacordarea la timp a subvențiilor. Toate acestea conduc la întârzieri la plata serviciilor și a bunurilor achiziționate de la unitățile private, ai căror administratori sau patroni riscă închisoarea dacă nu achită în 30 de zile și cu prioritate contribuțiile sociale și impozitele la bugetul statului.

Cotidianul: Cum apreciați proiectul Guvernului privind combaterea evaziunii fiscale?

Gelu Diaconu: În incertitudinea încasărilor viitoare la bugetul 2018, generată de modificarea cadrului de reglementare fiscală prin trecerea contribuțiilor în sarcina angajatului și, mai ales, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%, autoritățile au considerat necesară revenirea la o prevedere care a existat până în 2015. Potrivit acesteia, constituie infracțiune nereținerea, reținerea și neplata contribuțiilor și a impozitelor de către angajatori pentru salariați. În opinia mea, nu are alt rol decât de a-i intimida și a-i determina să fie mai atenți pe angajatori cu respectarea acestei obligații. Aplicarea acestei reglementări este lipsită complet de efect.

Sancțiunea trebuie dată de instanță

– Este mult zgomot pentru nimic?

– Până la o decizie a Curții Constituționale din 2015, o astfel de reglementare, într-o formă ușor diluată, a mai existat. Nu cunosc decât foarte puține situații când s-au sancționat penal, de regulă, cu amendă, angajatori care nu au reținut aceste obligații în contul contribuțiilor sociale. Asta, pentru că, în realitatea economică, este aproape imposibil să demonstrezi latura subiectivă, adică intenția. Este cunoscut faptul că există întârzieri la plata serviciilor și a produselor facturate. Acestea sunt generate în principal de întârzierile la plată ale entităților de stat. Un agent economic care a prestat servicii sau a livrat produse unor unități ale statului, nedecontându-se contravaloarea acestora într-un termen de 30 de zile, intră inevitabil în criză de lichidități. În consecință, nu poate plăti obligațiile față de stat. Peste 70% din arieratele existente în economia națională sunt generate de aceste întârzieri. Acestea generează o reacție în lanț. Cel care are de primit bani de la o entitate a statului, la rândul lui, s-a aprovizionat de la alte entități private cărora nu le poate deconta contravaloarea aprovizionărilor. În acest mecanism, agentul economic devine victimă și, în mod obiectiv, nu poate să aibă resursele necesare pentru plata contribuțiilor și a impozitului pe venit. Acum ne întoarcem la perioada „cooperativa munca în zadar“, când autoritatea fiscală produce dosare penale pe bandă rulantă, fără efect. Organul de cercetare fiscală, dar mai ales organul de judecată, nu va da curs unor astfel de sancțiuni tocmai pentru că nu poate fi dovedită latura subiectivă a sancțiunii. Așa că este mult zgomot pentru nimic.

– Care ar fi cea mai bună soluție?

– Sancțiunea, evident, trebuie consfințită de o instanță de judecată. Există o nesiguranță a realizării veniturilor, pe care nu le mai putem raporta la o perioadă anterioară, deoarece s-a schimbat modalitatea de calcul. Angajatorii trebuie să fie mai atenți decât în trecut, dar nu vor ajunge în pușcărie până nu se dovedește intenția nereținerii sau reținerii și neplății contribuțiilor. Cred că acest interval de 30 de zile ar trebui să fie cel puțin egal cu durata medie a arieratelor generate de entitățile statului în relația cu agenții privați, care este de cel puțin 120 de zile.

– Managerii politici vor „plăti“ cu pușcăria?

– Întrebarea dvs. este corectă. Cum vă puteți imagina că societăți cu capital de stat de dimensiunea Complexului Energetic Hunedoara sau CE Oltenia, neprimind la timp subvențiile de la bugetul statului, ar intra în criză de lichidități și ar putea fi trase la răspundere în temeiul acestor reglementări?! De asta spun că, practic, proiectul este lipsit de eficiență. Este mai mult o sperietoare.

Sabotarea economiei prin amenințări penale

– Se poate vorbi despre sabotarea economiei prin amenințări penale?

– Sabotarea este mai degrabă din perspectiva întârzierii la plată generată de stat. Până când se aprobă bugetul, cum a fost anul acesta în martie. Creditele bugetare ale ordonatorilor principali, secundari, terțiari de credite sunt întinse pe luni de zile, timp în care aceste entități funcționează tocmai cu produse și servicii neplătite, dar asigurate de sistemul privat. Îi dublezi sancțiunea mediului privat, trimițându-l în pușcărie dacă nu și-a plătit contribuțiile. Sunt mii de astfel de situații în economie. Să nu uităm că agenții economici care întârzie la plată sunt supuși unor penalități și dobânzi. Să-i sancționezi pecuniar, pe de o parte, și să-i transformi în infractori, pe de altă parte, este un exces al autorității statului.

– Ce ar fi de făcut, ca să punem economia pe roate?

– Cel mai simplu ar fi ca statul să-și reducă cheltuielile de funcționare la un nivel care să permită decontarea imediată a obligațiilor către furnizori de servicii și utilități. În practica execuției bugetare, statul asigură cu precădere fondurile necesare acoperirii cheltuielilor cu asistența socială și a salariilor, întârziind foarte mult plata serviciilor. UAT-urile (unitățile administrativ-teritoriale) vor avea probleme mult mai mari, cu impact în creșterea arieratelor. Nu uitați că 43% din impozitul pe venit colectat în aria de competență a acestora li se cuvin ca venit la bugetul local. Această sursă s-a redus, deci vor avea bani și mai puțini pentru a-și deconta produsele și serviciile contractate.

– La ce să ne așteptăm?

– Dacă estimarea veniturilor este într-adevăr supraevaluată, și eu susțin acest lucru, vom asista la o criză comparabilă cu cea din 2009-2010. De data aceasta, sunt sigur că nu se va alege soluția tăierii salariilor, ci creșterea impozitelor și a taxelor, cum s-a întâmplat anul acesta, în 2017, cu supraacciza, eliminarea plafonului de cinci salarii medii pentru cei cu venituri mai mari pentru calculul contribuțiilor, confiscarea rezervelor societăților de stat ș.a.m.d. Creșterea taxării înseamnă stagnare economică.

– Asistăm la o nouă criză?

– Plata split TVA va avea consecințe mai grave față de introducerea impozitului pe cifra de afaceri. Pentru 96% din IMM-urile din România va fi o povară formidabilă. Au fost presiuni publice pe netransferul contribuțiilor în sarcina angajaților. Toate au rămas fără efect. Vom vedea când va veni scadența pe unde vom scoate cămașa. Eu anticipez că anul viitor va fi anul scadenței. Dacă nu se vor realiza cele 287 miliarde lei venituri programate, așa cum e în proiectul de buget din Parlament, și dacă cheltuielile cu salariile și cu asistența socială sunt subevaluate, criza va fi iminentă la sfârșitul anului viitor. Așa cum am anticipat la începutul acestui an, procesul de relaxare fiscală a fost definitiv compromis în România. Au apărut taxe noi, iar echilibrul bugetar este pus în pericol prin modul populist de cheltuire a banului public. l

Gelu Diaconu este licențiat al Facultății de Finanțe și Contabilitate din Iași, pe care a absolvit-o în 1984. După terminarea facultății, tânărul economist a lucrat timp de 11 ani la Uniunea Județeană a Cooperativelor de Consum. În perioada 1996-1997, Gelu-Ștefan Diaconu a fost director general al sucursalei Piatra-Neamț a defunctei Bankcoop. În perioada aprilie 1997 – februarie 2001 a fost director general adjunct la Direcția Generală a Vămilor, iar din 2005 până în 2009, șeful Autorității Naționale a Vămilor din cadrul ANAF. Diaconu a mai ocupat timp de patru ani o funcție de conducere în Ministerul de Finanțe (aprilie 1997 – februarie 2001), pentru ca, de la preluarea puterii de către USL, să fie numit secretar de stat în Ministerul Economiei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Gabriela Dinescu 208 Articole
Author

16 Comentarii

    • asa se ia un premiu Nobel pentru economie,cu preziceri….Vorba aia „Nobel esti,Nobel primesti”!

  1. După ce nu mai sunt Șefi mulți viteji deștepți se arată.

  2. „Previziune apocaliptică pentru România: ”Estimez că nu vor fi mii, ci zeci de mii de falimente de IMM-uri”.

    ”Managerii care nu reţin şi nu virează la bugetele publice aceste sume vor fi pasibili de închisoare pentru evaziune fiscală. Persoanele juridice, ele însele, vor fi pasibile de sancţiuni penale, cum ar fi amendă penală (pedeapsa principală) sau suspendarea activităţii, ridicarea licenţei de funcţionare ori dizolvarea judiciară (pedepse complementare). Pentru a nu risca aşa ceva, managerii companiilor care vor fi înregistrat restante de acest gen la bugetele publice, după intrarea în vigoare a noii reglementări, vor fi obligaţi să prioritizeze plăţile, orientând fondurile avute la dispoziţie către plata integrală a acestor obligaţii”, scrie Avocatul Gheorghe Piperea pe Facebook.

    Evident, continuă acesta, restul plăţilor, oricât de urgente, vitale şi esenţiale supravieţuirii afacerii, vor sta la coadă: salarii, facturi de utilităţi, rate de credit sau de leasing, taxe, impozite şi obligaţii bugetare (altele decât cele vizate de noua incriminare), furnizori, clienţi de la care se vor fi încasat avansuri, acţionari (pentru dividende) etc.

    ”Omisiunea plăţii acestor obligaţii înseamnă greve, oprirea utilităţilor, scadenţa anticipată şi executarea silită (inclusiv prin poprire) a contractelor de credit sau de leasing, executarea silită fiscală, rezilierea contractelor în amonte şi în aval, pe scurt, oprirea fluxului de lichidităţi; pe şi mai scurt, insolvenţă”, mai scrie el.

    1.Companiile de stat deţin neonoranta postură de campioni ai întrecerii socialiste în Acumularea de datorii la Bugetele de Asigurări sociale: Tarom, CFR(Marfă şi Călători), CNH, TVR.

    2.IMMurile: „Estimez că nu vor fi mii, ci zeci de mii de falimente de IMM-uri.”

  3. Romania are nevoie sa restabileasca o scara a valorilor, iar cei care toata viata lor si-au dat cu parerea nu sunt valori.

  4. M-am lamurit de mult , Diacone. esti un opozant al actualei conduceri si guvernari PSD! Tu esti cu Ponta si cu cantatorii prohodului finantelor romanesti! Poate dupa 15 aprilie, iti revii! Sa vezi prima luna de aplicare a masurilor, care va fi in 25 februarie apoi la 25 ale fiecarei luni! Atunci se trag concluzii, eventual dupa 6 luni!

  5. Nu cu mult timp in urma, cand acest habarnist din reteaua Ponta Conducea ANAF-ul, ANAF-ul devenise divizia economica a SRI, plin de ofiteri detasati si condus operativ de acestia. Oare ce hram poarta acest Gelu? Si el era detasat? Nume de cod? Menumorut cumva?

    • O țară mai Ridicola și stupida ca România nu exista. Când își face apariția ANAF cu mascatii prin piețe sau oricare alte mici sau mari societăți economice spulbera tot. Asta e nebunie și prostie. Normal ca din aceasta cauza Ro nu se poate ridica economic. Din cauza mascați lor și a controalelor nebunești și exagerate prin vrajeala de motiv a evaziunii fiscale, cum ca România nu se ridica economic din cauza evaziunii. Hahaha. Asta o cred prostii. România nu se ridica nu din cauza ca statul mafiot nu se umple de bani prin colectarea acestor iaduri de taxe , nu se ridica din cauza ca romanii nu au bani și nici posibilitatea de a face bani în România din cauza nebunilor de controale, din cauza ca poți fi arestat oricând, din orice, oricum, din cauza ca în tara asta altele sunt prioritățile și nu traiul bun al cetățeanului. PRIORITĂȚILE ÎN ROMÂNIA SUNT PARADITUL LA CETATENI, DREPTURILE ȘI LIBERTĂȚILE CETĂȚENILOR FIIND UN LUX. de asta tara lui papura nu se va ridica în veci.

  6. D-le Diaconu , de la o vreme (de cand NU mai sunteti la cascaval) atacati tot ce este in societate .
    Oare dece ? Cine va mana in lupta ? Prietenii stiu dece ….

  7. O țară sugrumata de taxe impozite controale peste controale mascați pușcării legi interpretabile interceptări în masa nu se va ridica niciodată. Mai tare se afunda în schimb. O tara prospera atunci când oamenii au bani, sunt lăsați sa facă bani, nu sunt sugrumati cu taxe, cu minciuna asta a evaziunii fiscale, cu pușcării, toți banii țării fiind investiți în mafiotii din justiție DNA DIICOT PARCHETE SRI etc.

  8. Avem cel mai prost si incompetent guvern din istorie. Incapabil sa conduca. Cine o sa vina dupa ei va gasi tara pustiita de parca ar fi trecut tatarii.

  9. Postacii platiti se pare ca nu prea accepta ca actuala situatie duce clar spre o catastrofa financiara, dar probabil solda lor va continua sa curga.

  10. Romanii vad negru in fata ochilor(exceptie Teleormanistanul lui Dragnea)!

    „Romanii CRED ca lucrurile merg intr-o directie GRESITA in tara lor si privesc cu pesimism anul care vine, arata un sondaj recent al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES).

    Astfel, la intrebarea „Dupa parerea dvs., in ce directie merg lucrurile astazi in Romania?”, 75% dintre cei chestionati au raspuns ca intr-o directie gresita, in timp ce doar 17% au spus ca tara merge intr-o directie buna, potrivit Stirile TVR.

    „Este un pesimism ABSOLUT, directia in care merge tara. Niciodata nu am avut, de 25 de ani sondez acest lucru, nu am avut o directie buna doar de 17%. Aceasta perceptie negativa NU a fost niciodata. Un pesimism absolut aici”, a explicat sociologul Vasile Dancu pentru TVR.

    De asemenea, 46% dintre respondenti sunt de parere ca anul 2018 va fi un an mai prost si doar 28% ca va fi un an mai bun decat 2017, in discordanta cu anii precedenti.

    „In anii trecuti, cand intrebam cum au mers lucrurile, spuneau ca au mers prost, de exemplu. Dar despre viitor aveau incredere. Aici este prima data cand vad o majoritate de 46 la suta fata de 24 care spun ca evalueaza, de exemplu, anul trecut cu anul viitor, 2018, ca fiind mai prost”, a mai spus el.

    In ceea ce priveste anul care se incheie, in care criza politica si cresterea preturilor au fost principalele motive de ingrijorare ale oamenilor, protestele fata de modificarea legilor justitiei si decesul Regelui Mihai au fost considerate de romani cele mai importante evenimente, se mai arata in studiul „Bilantul politic al anului 2017. Perspective pentru 2018”.

    „Oamenii vor mediator. Vor judecator. Vor arbitru. Si cred ca faptul ca acum sunt foarte multi care vorbesc despre monarhie, asta e o criza politica, oamenii si-au PIERDUT Increderea si ar vrea cineva sa medieze toate aspectele, acest conflict din societate”, a comentat V. Dancu.

  11. Considerați că ar putea fi contestată constituționalitatea actului normativ, de către cei ”cu atribuții”, guvernul neavând ”atribuții” de a reglementa referitor la ”infacțiuni, pedepse și regimul executării acestora”, așa cum precizează despre ”atribuții” și reglementările care sunt la articolul 115 din Constituție ?

  12. Intr-o emisiune la B1TV, l-am auzit pe dl Diaconu vorbind cu dispret despre actualul Ministru al Finanatelor, dl. Misa, spunand cam asa:”Pe acest baitzas,care mi-a fost subordonat la ANAF, eu l-am trimis la ANAF Constanta” sugerand ca acesta ar fi fost incompetent. Dupa cum s-a exprimat am inteles cat de invidios este ca un fost subaltern al sau a ajuns Ministrul Finantelor. In mod normal, trebuia sa fie mandru de faptul ca un fost coleg de la ANAF, a ajuns Ministru de Finante. Deasemenea, nu pot sa inteleg de ce dl. Diaconu, caruia PSD-ul ia dat functia de sef ANAF, critica vehement acest partid laudand in acelasi timp pe Ponta. Acest lucru ne arata „calitatile” d-lui Gelu Diaconu: invidios, ipocrit, imoral, lingusitor, etc

  13. Nu inteleg pentru ce un asemenea om poate sa spuna asemenea aberatii aici la gazeta, iar cei care il critica in comentarii sunt cenzurati cu voiosie de moderatorii gazetei !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.