Nemții de la Daimler sunt interesați din nou de România

Marele producător auto Daimler, care deține brandul Mercedes-Benz, se arată din nou interesat să construiască o fabrică de asamblare în România după ce a evitat în două rânduri țara noastră, alegând să meargă în Ungaria, la Kecskemét, și în Polonia, la Jawor. Informația a fost dezvăluită de Emil Hurezeanu, ambasadorul României în Germania, la Digi 24.

„O mare firmă care s-a retras acum câteva luni de la Salonta, din vestul României, dintr-un proiect care urma să se trasforme într-o uzină de asamblare a uneia dintre cele mai mari mărci de automobile din lume care a plecat în Polonia pentru că nu erau autostrăzile terminate vrea să se întoarcă acum”, a declarat Hurezeanu, care nu a dat numele companiei – „nu mai spun numele, toată lumea va înţelege”.

Premierul Dacian Cioloș va merge în Germania și va face o vizită cu profil economic în trei landuri germane, „cele mai interesante din punct de vedere economic şi cu tradiţii în relaţii bilaterale cu România”. „Vor fi toate marile firme germane: Daimler, Bosch, Kaufland, Lidl. Premierul va face o vizită la Dusseldorf cu care noi am avut relaţii foarte bune. E prima vizită pe care un înalt lider român o face acolo după una a lui Năstase în 2002 sau 2003. E o mare concentraţie de migraţie românească acolo. Va ajunge şi la Stuttgart. Multe din firmele mari care aveau doar desfacere şi vânzări în România, care lucrează în România piese de mare performanţă, se îndreaptă spre o fază în care vor asambla în România”, a declarat Hurezeanu.

Aducerea unui al treilea mare producător auto în țară nu este o întreprindere foarte ușoară din partea autorităților române. Țara noastră a pierdut în ultimii șapte ani două mari investiții în sectorul auto din cauza infrastructurii “jalnice”, a declarat recent președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Costantin Stroe. „Autoritățile nu au făcut nimic din ce au promis pentru Ford. Și vrem al treilea producător. Să fim serioși. În ultimii 7 ani am pierdut două investiții străine formidabile. Ambele de la Daimler. Domnul Borc (vicepremierul Costin Borc, n.r.) spune că germanii acceptau maximum 17 ore până la uzina de asamblare. Probabil așa cerea neamțul, 17 ore. Iar noi avem o infrastructură jalnică. Master-planul de transport este o continuă Cântare a României. Este agreat de toată lumea dar nu se mișcă deloc. Nici acum nu știm varianta de construcție pentru autostrada Pitești – Sibiu. Nu avem un șef de proiect care ar fi extrem de necesar. Asta pentru că miniștri se tot schimbă și nu răspund de ceea ce au făcut cei anteriori. Asta cerem. Un șef de proiect”, a spus Stroe în cadrul unei conferințe de specialitate.

Pe la mijlocul anilor 2000, Daimler a ridicat la Kecskemét în Ungaria o fabrică în care a investit în jur de un miliard de euro. O extinde acum cu alți 580 milioane de euro. În plus, o nouă uzină de un miliard de euro va fi construită în viitorul apropiat, tot în Ungaria. În acest an, Daimler a anunțat că își face o uzină de motoare în sudul Poloniei, investiție de 500 de milioane de euro. În România, nemții au investit 300 milioane de euro în fabrica de cutii de la Sebeș, iar de curând au anunțat că vor face cea mai mică investiție din regiune va fi în România. Este vorba de o unitate de producție în care se vor recondiționa cutii de viteză primate de la dealeri.

De ce au preferat nemții să investească mult în Ungaria și Polonia și mai puțin în România? Pe de-o parte este vorba de infrastructura precară și de calitatea forței de muncă și pe de altă parte se face aluzie la anumite plăți informale cerute. În ultimii ani, Ungaria a devenit o forță în industria auto europenă. A exportat anul trecut aproape de 20 de miliarde de euro, iar producția a ajuns la un nivel record, de 500.000 de autovehicule. Comparativ, în 2015, au fost vândute în România 98.000 de mașini, o creștere de 18% față de 2014. Numai că doar 31.000 din acestea au fost fabricate în țară, la Dacia și Ford. În Ungaria, Audi produce TT, A3 și S3, iar din 2018 va adauga Q3. Suzuki produce Swift, SX4, Vitara și S-Cross, iar Daimler produce modelele CLA, CLA Shooting Brake și Clasa B.

Dacă vorbim de fabrica Daimler de la Kecskemet trebuie avută în vedere și apropierea acesteia de piețele de desfacere. Unitatea se află foarte aproape de celebra autostradă M5, iar până la Viena sunt 320 de km, toți pe autostradă, până la Munchen 760 de km și până la Frankfurt ceva mai mult de 1.000 de km. Sânandrei, localitatea aflată în județul Timiș, care a fost luată în calcul în anii 2000 pentru o eventuală amplasare a fabricii Daimler, are o poziție net dezavantajoasă, în condițiile în care în acea perioadă nu exista autostradă directă până în vest. „Nu infrastructura este problema principală pentru industria auto, ci forţa de muncă. Trebuie să ne ocupăm de calificarea forţei de muncă şi de păstrarea specialiştilor în ţară”, a declarat recent vicepremierul Costin Borc.

Anul acesta, Daimler AG a mai dat o lovitură României, a anunţat că va investi 500 de milioane de euro în construcţia unei noi uzine de motoare în Polonia. Astfel, România, care era în cărți pentru investiția germană, a pierdut o nouă oportunitate de atragere a unui investitor greu după ce de-a lungul anilor a mai dat cu piciorul unor astfel de ocazii. Aceasta este cea mai consistentă investiție care s-ar fi făcut în țară în ultimii ani. Noua uzină ar fi creat 1.500 de locuri de muncă bine plătite. Principala cauză a ratării o reprezintă infrastructura care lasă de dorit. Sebeșul, locul unde nemții au o fabrică de cutii de viteze, nu este conectat pe deplin cu vestul printr-o autostradă continuă. În plus, problemele care apar pe diversele tronsoane de autostradă au cântărit mult în refuzul producătorului german.

Jawor, orașul polonez din Silezia Inferioară, unde se va ridica noua fabrică Daimler, se situează foarte aproape de autostrada care leagă Wroklaw de Cottbus. În plus, Jawor este un important punct feroviar. În comparație, tronsonul trei de autostradă Cunța-Săliște este demolat, între Lugoj și Deva se merge pe o singură bandă, în zonă deluroasă.

Pe ultima sută de metri, autoritățile române au acceptat solicitarea Ford România să prelungească până în 2025 obligația de realizare a producției asumate de automobile, respective de motoare, dar a pus o condiție ca până în 2019 americanii să vină cu un model nou de vehicul la fabrica de la Craiova. Cât privește Automobile Dacia, primul producător auto din țară, autoritățile au început să facă primele mișcări pe viitoarea autostradă Sibiu-Pitești, atât de solicitată de compania de la Mioveni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4556 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.