Nopţi albe la malul mării

De luni, 16 august, plaja de la Vama Veche devine, ca în fiecare vară a ultimilor şapte ani, o imensă scenă în faţa căreia se pot aşeza pe nisip, desculţi, în costum de baie, cei care se încumetă să înfrunte nopţile răcoroase, şi, eventual, cu un pahar în mână, mii de spectatori. Ajuns la a opta ediţie, Festivalul Stufstock, gândit pentru a înlocui manelele cu o altfel de muzică, propune în acest an, pe lângă concertele preponderent rock, cu care fanii locului sunt obişnuiţi, o serie de noutăţi. Pentru prima dată, cinematograful, teatrul, fotografia şi cartea întregesc profilul manifestării, în dorinţa evoluţiei ei către un festival cultural complex, în aer liber.

Zâmbetul din colţul inimii

Trupelor rock al căror nume este legat de mulţi ani de Stufstock, cum ar fi Zdob şi Zdub, cu un „show extraordinar”, pus sub sloganul „De la Nistru pân’ la mare, Stufstock este cel mai tare”, Nicu Alifantis & Zan, E.M.I.L., care „împlineşte 10 ani de abuzuri, excese şi imoralităţi”, după declaraţia şăgalnică a chitaristului Stoi, Trooper, Urma şi enumerarea nu este completă, li se adaugă 12 formaţii selectate pentru secţiunea „Newcomers”.

Zdob şi Zdub

Membrii celebrei trupe de etno-rock din Republica Moldova, Zdob şi Zdub, care promovează un mix între un hardcore puternic şi muzica populară moldovenească, mărturisesc că festivalul de la Vama Veche „îi eliberează şi îi face să dea frâu liber creativităţii, este locul unde se face muzică românească de valoare”. Declaraţi la Moscova cea mai bună trupă live a anului 2000, concertând alături de Emir Kusturica şi The No Smoking Orchestra, Roman Iagupov (voce, chitară, instrumente populare), Valeriu Mazilu (trompetă), Mihai Gincu (chitară bas), Victor Dandes (muzicuţă, pian, trombon, flaut, acordeon, instrumente populare), Anatol Pugaci (acordeon, chitară, tobe), Igor Buzurniuc (vioară, chitară, pian) promit o evoluţie de primă mână în festival.

Nicu Alifantis, Virgil Popescu (bass, voce), Sorin Voinea (keyboards, voce), Răzvan Mirică (chitară electronică şi acustică, sitar, mandolină, voce), Relu Bitulescu (tobe, percuţii) şi Marin Eremia (ethnic) nu au nevoie de prezentare, la fel ca E.M.I.L., care declară că „scena festivalului Stufstock ne-a primit şi ne-a acceptat şi în momentele noastre bune, dar şi atunci când «muza» veghea asupra altor trupe”. Iubitorii genului vor fi desigur încântaţi să-i asculte pe componenţii formaţiei Trooper, cei care au deschis concertul Iron Maiden de la Bucureşti, din 2008, premiaţi, în acelaşi an, la capitolele Cea mai bună formaţie de rock, Cel mai bun album, Cea mai bună lansare, Cel mai bun concert aniversar.

Debutând la prima ediţie Stufstock, în 2003, în secţiunea Newcomers, instrumentiştii de la Urma, colecţionari de ritmuri, au revenit în fiecare an, încântaţi de evenimentul cu iz rustic, pe care îl consideră demn de a evolua către o dimensiune internaţională. Li se alătură în şirul de concerte una dintre cele mai controversate apariţii muzicale ale scenei rock româneşti din anii 2000 încoace, Luna Amară, cea care a cântat scenele marilor festivaluri româneşti de gen (Stufstock, FânFest, Peninsula, Coke Live etc.), dar şi în Germania, Olanda, Franţa, Ungaria, Bulgaria, Turcia şi Republica Moldova sau a deschis concertele unor formaţii de anvergură, ca Faith No More, HIM, Apocalyptica, Amorphis, Paradise Lost, Clawfinger, Toy Dolls. Şi pentru că lojile sălii de concert de la Vama Veche sunt formate din nisipul plajei, să amintim şi prima trupă rock alternativ cu elemente de saxofon, a cărei muzică este o fuziune între jazz, rock şi etno, dar şi indie-rock: Kumm, al cărei nume înseamnă, în limba tătară, nisip. Revenind după o mai lungă absenţă pe malul mării, Omul cu Şobolani, sau OCS, speră ca „Vama să fie în cele din urmă, dacă nu salvată, măcar «îmbunată»”, iar rockerii de la ZOB anunţă că se mândresc cu faptul că discul lor, „Zulu Oscar Bravo”, înregistrat în 2009, nu a fost difuzat de niciun post de radio important din România. „Muzica românească de calitate are mare nevoie de locuri în care să fie ascultată şi trăită live, aşa că un asemenea festival e un lucru grozav, mai ales pentru formaţiile tinere în căutare de audienţă”, consideră cei de la Byron, iar Implant pentru Refuz, care a evoluat de la hardcore la crossover, este convinssă că, „fără festivalul acesta, Vama Veche ar fi fost probabil de nerecunoscut astăzi.” Alte două trupe completează regalul muzical de pe plajă: Altar, unul dintre cele mai spectaculoase grupuri thrash/metal/hardcore din România, cu număr-record de participări la toate festivalurile open-air din ţară şi care împarte deseori scena cu nume ca Iron Maiden, Sepultura, Testament, Prodigy, Uriah Heep, Ian Gillan, Anathema ş.a., şi Trupa Veche, al cărei scop declarat în „Manifestul Alb” e „zâmbetul din colţul inimii, soarele trecând de pleoapele închise şi zăpada neatinsă”.

Iulian Pîslaru şi formaţia Byron

12 trupe, selectate, din 63 înscrise, de către un juriu condus de Alex Revenco, susţin câte un concert pe scena „Newcomers”. Câteva premii vor stabili ierarhia. Premiul întâi, în valoare de 10.000 de euro, constă în producţia unui album, cu tot ce presupune o realizare profesionistă, de la înregistrare până la lansare şi promovare ulterioară. Premiul al doilea, în valoare de 5.000 de euro, se va concretiza în producţia unui videoclip, iar premiul al treilea, în valoare de 1.500 de euro, aduce formaţiei câştigătoare un kit muzical pentru sala de repetiţii (o staţie de chitară, una de bas şi un set de cinele). Premiul publicului înseamnă un turneu în cinci oraşe pentru trupa câştigătoare, organizat de producătorii Stufstock 2010. Fundaţia pentru Tineret, Buzău, va oferi, de asemenea, alte două premii: un microrecital în cadrul festivalului „Top T”, ajuns la ediţia a optsprezecea, şi unul în cadrul celei de-a treisprecea ediţii a Festivalului de Jazz Buzău.

În sfârşit, „Rockschool” invită persoanele pasionate de muzică la workshopuri în care pot pătrunde în tainele instrumentelor. Vor fi lecţii de chitară şi de tobe, demonstraţii tehnice despre sunetul chitarei electrice şi despre baterie în rock, jam sessions.

Ecrane pe nisip

Dorindu-se un nou festival, „FilmStock” este iniţiat în acest an din dorinţa de exclude din relaţia ecran-spectator „orice snobism sau ambiție mondenă”. Peliculele proiectate sunt retrospective ale câtorva festivaluri internaţiuonale din România. Se adaugă programări speciale, cum ar fi „Kapitalism – reţeta noastră secretă”, în regia lui Alexandru Solomon, urmat de filmele premiate la NexT, festivalul creat în memoria regizorului Cristian Nemescu şi a sound designerului şi compozitorului Andrei Toncu. Un punct de interes pare a fi prezentarea filmelor asociaţiei S.P.E.R., cu sprijinul Cinema Solar. Sunt producţii realizate într-o tabără de la Timişu de Jos, de către copiii din comunităţile de romi. Ei au învăţat să facă un film, cu tot ce înseamnă acesta: joc actoricesc, scenografie, costume. Cinema Solar este o dubiţă înzestrată cu panouri solare care alimentează un aparat de proiecţie, venită din Olanda.

„The Boat That Rocked” al regizorului Richard Curtis, cu Bill Nighy, Nick Frost şi Philip Seymour Hoffman, este povestea unor DJ-i trăsniţi care, împiedicaţi să emită rock’n roll de pe teritoriul britanic, se hotărăsc să trăiască pe un vapor vechi, în afara apelor teritoriale. Filmul surprinde spiritul rock’n roll, pe care îl revendică şi Stufstock. El va fi urmat, în aceeaşi noapte, de filmul de groază „Drag Me To Hell”, povestea unui blestem, producţie ce promite să stârnească sentimentul de spaimă, dată fiind şi atmosfera de la miez de noapte, pe malul mării. Se adaugă o serie de workshopuri, menite să-i înveţe pe tineri să facă cinema „no budget”, care vor beneficia de prezenţa unor cineaşti cunoscuţi: Radu Muntean, realizatorul peliculelor „Furia”, „Hârtia va fi albastră”, „Boogie” sau „Marţi, după Crăciun”, Adrian Sitaru („Lord”, „Colivia”, „Pescuit sportiv”) şi directorul de imagine Marius Panduru („Poliţist, adjectiv”, „Eu când vreau să fluier, fluier”, „Restul e tăcere” etc.), dar şi a producătoarei Ada Solomon.

Filmul care va încheia prima ediţie „FilmStock” este „Viva Constanţa” de Ambrus Emese, o poveste tot despre rock, adică despre imitatorul lui Elvis Presley, cântăreţul rom Elvis Romano.

Teatru de club şi „Vama sub lumini de Oscar”

Trei spectacole de teatru neconvenţional intră în programul acestei ediţii: „G:O:D”, regizat de Marcel Ţop după texte din „The Orphans”, de E. Boghossian şi „Richard III”, de William Shakespeare, cu Toma Dănilă şi participarea video a lui Marius Bodochi, „(CU)CUIE ÎN FRUNTE”, tot pe un text de E. Boghossian, pus în scenă de Radu Iacoban şi Tudor Aaron Istodor, care sunt şi interpreţi, şi „Cum am mâncat un câine?” de Evghenii Griskovet, montat de Adi Iclanzan şi jucat de Theo Marton, „o poveste despre lucruri care după copilărie nu ar mai trebui să fie; dar, au fost…”.

Nonconformismul şi modernitatea teatrului neconvenţional, asociate cu un spaţiu relaxant în compania unei cafele sau a unui ceai, au determinat alegerea celor trei spectacole.

Sub genericul „Shoot the Rockstar”, sunt gândite workshopuri de fotografie şi vernisaje cu lucrările realizate la faţa locului, pe câteva teme. Timp de o săptămână, „Vama sub lumini de Oscar” se va desfăşura sub îndrumarea lectorilor Cosmin Someşan, Luca Achim, Cătălin Săvulescu şi Cristian Crisbăşan. În fiecare zi, vor avea loc vernisaje ale unor fotografi români apreciaţi: Anca Cernoschi („Natural”), Cristina Ţintă („Mai aproape de stele”), Vlad Eftenie („Katia”), Florin Ghioca („Copiii Războiului”), Andrei Zincenco („Călătorii”) , Cosmin Someşan („O lume 3D”), Cristian Calen („Un moment din viaţă”) şi Radu Carnaru („Feminin”), expuse într-un spaţiu neconvenţional, deschis publicului larg.

Workshopul „Vama sub lumini de Oscar” este format din şase module cu teme diferite: fotoreportaj, fotografia de noapte, nud, fotografia de produs, portret şi editare de imagine. De asemenea, cunoscuţii fotografi Vlad Eftenie şi Florin Ghioca vor susţine prezentări speciale despre „Street photography”, respectiv despre fotografia de conflict şi război. În afara cursurilor şi a vernisajelor, zilnic vor avea loc proiecţii de fotografii pe diferite teme: Vama Veche, portret, peisaj sau fashion.

Un alt workshop este dedicat fotojurnalismului.

În sfârşit, la capitolul carte, Editura Art lansează în Vamă o nouă colecţie, „Prima dată”, având ca moto cuvintele lui Raymond Queneau: „Ah! Primele dăţi sunt tot ce contează în viaţă. Restul e plictis”. Este vorba despre seria de antologii dedicate premierelor la persoana întâi: primele întâlniri cu efectele etilice, primele simptome ale emoţiei venite la pachet cu prima pereche de blugi sau cele dintâi dezamăgiri amoroase.

Un program ambiţios, cu un număr de evenimente diverse, desfăşurate pe parcursul unei singure săptămâni. În 22 august, ediţia 2010 a evenimentului care a creat şi o categorie specială de fani, vamaioţii, se sfârşeşte, dând întâlnire fidelilor săi în anul viitor. Organizat cu mari eforturi, în actualele condiţii financiare, Stufstock pare destinat să reziste tuturor intemperiilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.