Nopţi magice de Operă şi Dans la Arena din Verona

Ediţia din acest an a Festivalului Liric veronez, a 94-a, a debutat recent urmând să prezinte, până în 28 august, câteva capodopere ale genului. În total, 46 de seri dedicate Operei.

Festivalul de Operă de la Verona nu mai are nevoie de prezentare. De peste 100 de ani, în fiecare vară, în magnificul amfiteatru roman, producţiile de operă se urmează la fel de grandioase.

Sub cerul înstelat şi în blândeţea nopţilor italieneşti, ediţia din acest an are pe afiş, ca de obicei, marile succese ale repertoriului: Carmen de Bizet, Aida, La Traviata şi Trubadurul de Verdi, şi Turandot de Puccini. Cinci spectacole de operă şi o Gală de balet vor regala spectatorii.

Luciana D’Intino

Minunatul dansator Roberto Bolle and Friends revine într-un program conceput special pentru scena Arenei din Verona, care are reputaţia de a fi cea mai mare scenă lirică din lume. După succesul imens din ultimii doi ani, această seară plină de surprize a fost programată în 18 iulie. Dansul clasic şi contemporan se vor uni într-un omagiu adus eleganţei eterate a baletului. Roberto Bolle va fi însoţit de artişti care lucrează în cele mai mari companii de dans internaţionale.

Jorge de Leon în opera Carmen

În 2016, Festivalul s-a deschis cu o mare reluare, Carmen de Bizet, unul dintre cele mai aplaudate titluri dintotdeauna, în regia care-ţi taie răsuflarea a lui Franco Zeffirelli şi cu costumele Annei Anni. Întreaga Spanie este prezentată în acest spectacol, un clasic al genului, cu o mare fidelitate faţă de libret.

Irina Lungu în rolul Micaela din Carmen

Monumentala montare, evoluţia dirijorului Xu Zhong, la pupitrul orchestrei din Verona, excelenta interpretare a Lucianei D’Intino în rolul Carmen şi a toreadorului Escamillo (Dalibor Jenis), scene din arena luptelor de tauri din Sevilla au provocat ropote de aplauze din partea publicului, care l-a avut în primul rând pe preşedintele senatului italian, Pietro Grasso.

Secvenţă din opera Carmen, în regia lui Franco Zeffirelli

Opera compozitorului francez este propusă în 13 seri. La pupitru vor alterna Xu Zhong, dirijorul principal al Fundaţiei Arena din Verona (24/6 – 1, 6, 29/7 – 5, 11/8), şi Julian Kovatchev (9, 13, 16/7 – 17, 20, 23, 27/8). Corul de voci albe, A.LI.VE, este pregătit de Paolo Facinca.

Roberto Bolle, unul dintre artiştii mult aşteptaţi la Verona

Desigur şi distribuţiile vor alterna. În rolul protagonistei vor evolua Luciana D’Intino (1 şi 6 iulie), mezzosoprana Carmen Topciu, din România (9, 13, 16 iulie), Anastasia Boldyreva (5, 11, 17 august), Sanja Anastasia (20 august) şi Agunda Kulaeva (23 şi 27 august).

Hui He şi Violeta Urmana în Aida

Micaela va avea vocile Ekaterinei Bakanova (1 şi 6 iulie), româncei Irina Lungu (9, 13, 16, 29 iulie), Alidei Berti (5 şi 11 august), Valeriei Sepe (17, 20, 23 august) şi Francescăi Sassu (27 august).

Don Jose va fi interpretat pe rând de Jorge De León (1, 6, 9, 13 iulie), Dario Di Vietri (16, 29), Carlo Ventre (5, 11/8), Stefano Secco (17, 20, 23 august) şi Mikheil Sheshaberidze (27 august), iar toreadorul Escamillo va fi întrupat de Dalibor Jenis, Gabriele Viviani, Dalibor Jenis şi Alexander Vinogradov.

Excepţionala montare a operei Aida realizată de Gianfranco di Bosio

Un alt mare spectacol la Arena din Verona este Aida, opera în patru acte, pe libretul lui Antonio Ghislanzoni şi muzica lui Giuseppe Verdi. Spectacolul este semnat de Gianfranco de Bosio, care reia producţia istorică din deschiderea Festivalului din 1913. Aida este opera prin excelenţă, care se potriveşte de minune imensităţii scenei din Verona. A avut 650 de reprezentaţii şi este indisolubil legată de naşterea Festivalului liric care a transformat Arena din Verona în teatrul în aer liber cel mai mare şi mai faimos din lume.

Hui He în Aida

La 10 august 1913, graţie întâlnirii între tenorul Giovanni Zenatello şi impresarul Ottone Rovato, Aida a fost propusă la Arena din Verona cu ocazia numeroaselor celebrări din cadrul Centenarului naşterii lui Verdi. Lui Ettore Fagiulo i-a revenit crearea decorului şi arhitectul a studiat cu meticulozitate lucrarea egiptologului Auguste Mariette, care a colaborat cu Verdi pentru decorul şi costumele premierei absolute a Aidei, la Cairo, în 1871. Faraoni, războinici, sclavi şi prinţese se deplasau într-un ambient bogat în obeliscuri, palmieri, temple şi sfincşi.

Hui He şi Yusif Eyvazov în Aida

A doua seară a festivalului din acest an a revenit, deci, Aidei de Verdi, titlul cel mai reprezentat în această ediţie. Orchestra va cânta sub bagheta a trei dirijori excepţionali: Julian Kovatchev, Andrea Battistoni şi Daniel Oren.

În rolul Aidei vor urca pe scenă Hui He (3, 7, 24 iulie), Monica Zanettin (14, 17 iulie), Susanna Branchini (28, 31iulie – 7 august), Amarilli Nizza (9, 14, 18 august) şi Maria José Siri (21, 24, 28 august). Rivala ei, Amneris, va fi interpretată de Ildikó Komlósi (3 iulie), Sanja Anastasia (7, 24, 28 iulie şi 14 august), Luciana D’Intino (14, 17 iulie), Ekaterina Gubanova (31 iulie şi 7, 9 august), Andrea Ulbrich (18, 24 august) şi Anastasia Boldyreva (21, 28 august). În rolul Radames, după primul spectacol cu Yusif Eyvazov, se vor produce Walter Fraccaro (3, 7 iulie), Stefano La Colla (14, 17 iulie), Carlo Ventre (24, 28, 31 iulie), Dario Di Vietri (7, 21, 24, 28 august) şi Fabio Sartori (9, 14, 18 august), iar Amonastro va fi întrupat de Ambrogio Maestri (7 iulie), Alberto Mastromarino (14, 17, 24, 28, 31 iulie), Dalibor Jenis (7, 9 august) şi Sebastian Catana (14, 18, 21, 24, 28 august).

Nino Machaidze în La Traviata

Regia lui Gianfranco de Bosio a evocat montarea din 1913, cu coregrafia Susannei Egri. În anii ‘90, graţie unei strânse colaborări cu Rinaldo Olivieri, Bosio a realizat un detaliu scenic comparabil numai cu modelele de la începutul secolului trecut: impunătoarea draperie care domină scena finală şi acoperă sugestiv mormântul Aidei şi al lui Radames. Ca o completare a punerii în scenă, Studioul coregrafei Susanna Egri a recreat părţile coregrafice prevăzute de partitura verdiană, despre care n-a mai rămas nicio însemnare din 1913.

Scenă din La Traviata pe scena Arenei din Verona

În rolul Sclavei apare Prima Balerină Alessia Gelmetti, alături de primii balerini Evgenij Kurtsev şi Antonio Russo, iar Preoteasa este interpretată de Amaya Ugarteche.

Orchestra, Corpul de balet, coordonat de Gaetano Petrosino, şi Corul dirijat de Vito Lombardi, împreună cu numeroase grupuri de “egipteni” şi “etiopieni” contribuie la acest spectacol grandios.

Impresionanta regie a lui Franco Zeffirelli cu Turandot

Hugo de Ana a reuşit să recreeze atmosfera saloanelor pariziene în care se desfăşoară intriga operei La Traviata, pe libretul scris de Francesco Maria Piave, o capodoperă a capodoperelor, care va fi dirijată de Jader Bignamini şi Fabio Mastrangelo. Reprezentaţiile sunt programate în 3, 7, 14, 17, 24, 28, 31 iulie şi în 7, 9, 14, 18, 21, 24, 28 august.

Dario di Vietri în rolul Calaf

Violetta Valéry va fi interpretată de Nino Machaidze (2, 5, 8, 12 iulie) şi Ekaterina Bakanova (15, 22, 26, 30 iulie); în rolul lui Alfredo Germont, vor putea fi admiraţi Francesco Demuro (2, 5, 8 iulie) şi Saimir Pirgu (22, 26, 30 iulie). Giorgio Germont, tatăl lui Alfredo, vor fi Gabriele Viviani (2, 5, 8 iulie), Dalibor Jenis (12, 15, 22 iulie) şi Artur Rucinsky (26, 30 iulie). Flora Bervoix va fi întrupată de Clarissa Leonardi, Annina da Teona Dvali (2, 5, 8, 12, 15 iulie) şi Madina Karbeli (22, 26, 3 iulie). Gastone di Letorières va avea vocea lui Paolo Antognetti, Baronul Douphol pe cea a lui Alessio Verna, Marchizul d’Obigny va fi Romano Dal Zovo.

Tiziana Caruso în Turandot

Ultimele două producţii apelează din nou la incredibilul regizor Franco Zeffirelli, care a flirtat întotdeauna cu grandiosul.

În 23 iulie va debuta cel de al patrulea titlu, Turandot (23, 27 iulie şi 12, 19, 25 august), una dintre acele opere la care spectatorii aşteaptă producţii ieşite din comun. În regia lui Franco Zeffirelli şi cu costumele de Oscar create de Emi Wada, spectacolul îl va avea ca dirijor pe Andrea Battistoni.

Artur Rucinski în Trubadurul

În rolul prinţesei Turandot vor putea fi audiate Oksana Dyka (23, 27 iulie – 19, 25 august) şi Tiziana Caruso (12 august), îndrăzneţul Calaf vor fi, pe rând, Dario Di Vietri (23, 27 iulie şi 12 august) şi Carlo Ventre (19, 25 august). În rolul regelui tătar Timur va răsuna vocea lui Carlo Cigni, în timp ce dulcea şi aventuroasa Liu vor fi Elena Rossi (23, 27 iulie – 12 august) şi Donata D’Annunzio Lombardi (19, 25 august).

Cu Trubadurul de Verdi (6, 10, 13, 26 august) este oferită o altă punere în scenă cu totul specială, care convine perfect spaţiului imens al Arenei, sub bagheta maestrului Daniel Oren. Montarea monumentală şi decorul poartă marca lui Franco Zeffirelli, iar costumele au fost concepute de Raimonda Gaetani.

Roberto Bolle şi Nicoletta Manni la Verona în 2015

În Contele de Luna sunt distribuiţi Simone Piazzola (6, 10, 13 iulie) şi Artur Rucinsky (26 august), Leonora este interpretată de Hui He (6, 10, 13 august) şi Monica Zanettin (26 august). Ţiganca Azucena va fi Violeta Urmana, în timp ce personajul Manrico revine lui Marco Berti (6, 10, 13 august) şi Murat Karahan (26 august).

Arena dinVerona restituie spectatorilor, an după an, starea de graţie şi de emoţie generată de o operă sub cerul înstelat care bucură lumea de peste 100 de ani.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.