O etapă nebună cu 90 de metri care au schimbat clasamentele

Eduard Grosu a îmbunătăţit cea mai bună performanţă românească într-un Grand Tour: a prins top 5. Contador pierde şefia cursei, Richie Porte iese definitiv din calcule din caute extra-sportive. Cât a câştigat Grosu până acum.

O zi mare pentru ciclismul românesc

Vineri a fost o zi mare pentru ciclismul românesc, care a obţinut cel mai bun rezultat din istoria sa. Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) a obţinut un rezultat de excepţie în etapa a 13-a din Il Giro. El s-a clasat pe locul 5 (un loc extraordinar ţinând cont că este debutant într-un Grand Tour şi că face parte dintr-o echipă de categorie secundă) în urma unui sprint masiv pe care l-a gestionat foarte bine. Mai trebuie spus că Grosu nu a avut pe ultimii 5 km nicio susţinere din partea echipei, şi evident nu a avut nici lansator la sprintul final. Tot ce a făcut a fost pe cont propriu. Spre deosebire, câştigătorul etapei, Sacha Modolo (Lampre Merida) a avut până cu 150 de metri înainte de linia de sosire nu unul, ci doi lansatori. Mai trebuie arătat că locul 5 ocupat de rutierul român este unul de „avarie”.Locurile 4 şi 5 s-au decis la fotofinish. Dar s-a mai întâmplat ceva. Cu 80-90 de metri înainte de finish, când Grosu atinsese viteza lui Modolo, a fost pur şi simplu împins în margine de rusul Porsov. Fără această împingere, Grosu putea termina pe locul 3 sau chiar 2. Dacă ne uităm în urmă, vedem şi pe cine a depăşit Grosu; Luka Mezgeg (Team Giant-Alpecin), Andre Greipel (Lotto Soudal), Moreno Hofland (Team LottoNL-Jumbo), Davide Appollonio (Androni Giocattoli-Sidermeg), Alessandro Petacchi (Southeast), şi

Michael Matthews (Orica GreenEDGE). Atenţie, toţi aceştia şi cei 4 din faţa lui Grosu erau rutierii cu cote pentru victoria de etapă. Inutil să spunem, Grosu avea cea mai slabă cotă.

90 de metri care au schimbat liderul

În general, o etapă 100% pe plat, are o desfăşurare monotonă. Plutonul rulează compact, evadările sunt repede anihilate, niciunul dintre favoriţi nu face ceva deosebit. Este o zi de „odihnă” pentru rutierii de clasament general. Cu 5 sau 6 km înainte de linia de sosire cursa se animă parţial. Echipele care au sprinteri încearcă să ocupe poziţii cât mai bune în faţă, sau lateral în pluton, se formează trenuleţe spriterilor, iar rutierii de clasament general, inclusiv marii favoriţi se retrag spre mijlocul plutonului împreună cu locotenenţii lor. Exact aşa s-au derulat lucurile până cu 3,1 km de linia de sosire. Sprinterii şi lansatorii lor erau în faţă şi se supravegheau reciproc, restul plutonului rula cu rutierii acoperiţi de pelerine, pentru că ploua bine de tot. Cu 100-120 de metri înainte de a se trece pe sub arcul care indica 3km până sosire, pe partea stângă a şoselei, un rutier agaţă bordura, cade şi antrenează căderea celui care se afla în spatele lui. 15-20 mai în faţă, inexplicabil se produce o căzătură colectivă care se transformă în busculadă, angrenând cca 30 de rutierri, şi totodată blocând pe cei care erau în spatele lor. 5 rutieri din top 10,

Fabio Aru, Damiano Caruso, Roman Kreuziger, Rigoberto Uran şi Andrey Amador s-au aflat în spetele sprinterilor şi au scăpat de busculadă. În schimb ceilalţi, printre care Alberto Contador şi Richie Porte, au fost blocaţi. Contador care a căzut şi el şi şi-a făcut praf bicicleta a primit una de la un coechipier şi a trecut linia de sosire la 40 de secunde de învingător şi la 36 de secunde de Fabio Aru, urmăritorul său în clasamentul general. Această întârziere a generat schimbarea liderului, Contador trecând pe locul 2, iar Fabio Aru pe locul 1. Este pentru prima oară în carieră când Alberto Contador pierde tricoul de lider. Busculada l-a scos definitiv din cursă pe Richie Porte, care a pierdut 2 minute şi 8 secunde şi cum mai avea alte 3 minute deficit, el trebuie să-şi ia adio de la podium. Marele ghinion al celor care au fost implicaţi în căzătură a fost locul în care s-a produs. La 90 de metri de intrarea în ultimii 3 km. Dacă totul se întâmpla cu 90 de metri mai încolo, toţi întârziaţi din cauza căzăturii primeau acelaşi timp cu învingătorul. Foarte rar se întâmpla ca o căzătură colectivă să se afle doar la câţiva metri de spaţiul de protecţie.

Clasament atapa a 13-a: Montecchio Maggiore › Lido di Jesolo (147 km)

  1. Sacha Modolo (Lampre-Merida) – 3:03:08
  2. Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) – a.t.
  3. Elia Viviani (Team Sky) – a.t.
  4. Alexander Porsev (Team Katusha) – a.t.
  5. Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) – a.t.)

Tricoul roz – clasamentul general

  1. Fabio Aru (Astana Pro Team) – 54:20:35
  2. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 19”
  3. Mikel Landa (Astana Pro Team) + 1:14
  4. Roman Kreuziger (Tinkoff-Saxo) + 1:38
  5. Dario Cataldo (Astana Pro team) +1:49
  6. Rigoberto Uran (Etixx – Quick Step) + 2:02
  7. Damiano Caruso (BMC Racing Team) + 2:12
  8. Andrey Amador (Movistar Team) + 2:21
  9. Giovanni Visconti (Movistar Team) + 2:40
  10. Yuri Trofimov (Team Katusha) + 3:15

Tricoul roşu – clasamentul pe puncte

  1. Nicola Boem (Bardiani-CSF Pro Team) – 119 puncte
  2. Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) – 119 puncte
  3. Nicola Boem (Bardiani-CSF Pro Team) – 109 puncte
  4. Sacha Modolo (Lampre-Merida) – 91 puncte
  5. Andre Greipel (Lotto Soudal) – 88 puncte

Tricoul albastru – clasamentul căţărătorilor

  1. Beñat Intxausti (Movistar Team) – 61 puncte
  2. Simon Geschke (Team Giant-Alpecin) – 53 puncte
  3. Carlos Betancur (Ag2R La Mondiale) – 46 puncte
  4. Steven Krudswdk (Team LottoNL-Jumbo) – 43 puncte
  5. Paolo Tiralongo (Astana Pro Team) – 23 puncte

Tricoul alb – clasmentul tinerilor rutiei

  1. Fabio Aru (Astana Pro Team) – 54:20:35
  2. Davide Formolo (Team Cannodale-Garmin) +3:59
  3. Esteban Chaves (Orica GreenEDGE) + 43:35
  4. Jan Polanc (Lamore-Merida) + 49:31
  5. Francesco Bongiorno (Bardiani-CSF Pro Team) + 1:00:50

Ce a declarat Grosu

„Am pierdut un pic de teren în ultimul viraj. Trebuie sa am lângă mine un coechipier, pe Stacchiotti, care să mă ducă în plasă pe ultimii 500 de metri, dar a fost implicat în căzătura din ultimii 4 kilometri (care a dus la schimbarea liderului cursei, Fabio Aru în locul lui Alberto Contador, prins în busculadă – n.r.). În mod normal, aveam picioare şi pentru victorie. Apoi rusul Porsev m-a strâns la margine şi mi-a tăiat accelerarea. Poate că aş fi terminat pe 3. Mai am două etape cu posibilă sosire la sprint pentru a încerca o victorie” (declaraţie preluată de la Digi24Sport)

Cât a câştigat Grosu până acum

    • 1.102 euro (pentru locul 5 din etapa a 13-a)
    • 276 euro (pentru locul 12 din etapa a 10-a)
    • 500 euro (pentru câştigarea sprintului intermedia din etapa a 8-a)
    • 400 euro (pentru sprintul intermediar din etapa a 6-a)

Celălalt român aflat în cursă, Serghei Tvetkov (Androni Giocattoli-Sidermec), a câştigat 500 de euro pentru câştigarea sprintului intermediar din etapa a 5-a)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.