O privire asupra artelor vizuale contemporane

Expoziţia personală a artistei Teodora Axente la New York

Institutul Cultural Român din New York şi Ana Cristea Gallery prezintă expoziţia personală a Teodorei Axente, Cold Linind (Removing the Garb in Mystery).

Vernisajul va avea loc joi, 3 martie, la Ana Cristea Gallery.

Teodora Axente, Maria

Pânzele Teodorei Axente par impregnate de o străveche magie, care-şi extrage forţa din lumea fizică. Personajele sale par că practică ritualuri elaborate ale propriei faceri. Cufundate într-o tăcere mistică, ca într-un dialog cu Divinitatea, ele dau impresia că autorul lor trebuie să le observe eforturile, asemănătoare unei transe, de undeva de sus. Cu toate acestea, Axente scenografiază minuţios fiecare scenă înainte de a începe să picteze. Fiecare pânză îşi dezvăluie propriul univers teatral, cu decor, recuzită şi un substrat metaforic. Fiecare lucrare se întrupează din dihotomia materie-spirit, substanţă-devenire, chiar şi atunci când narează eforturile individuale ale personajelor de a unifica aceste două planuri ale existenţei. Cu o recuzită de materiale sclipitoare, precum folia de aluminiu, satinul, catifeaua, blana sau draperiile – care au devenit „semnături” ale artistei -, Teodora Axente invită privitorul într-o lume misterioasă, care pare să fie spirituală, dar, în cele din urmă, se dovedeşte a fi doar materie şi suprafaţă.

Teodora Axente, Oana

În ciuda unor veşminte şi accesorii demodate, aceste lucrări oferă o privire hiperbolică asupra eforturilor contemporane de a construi şi de a interpreta identitatea. Ce sunt toate acestea, dacă nu autoportrete meticulos executate, care tentează imposibilul: a capta fenomenul devenirii? Cu toţii ne îndoim de ceea ce nu poate fi văzut. Ca într-un elaborat joc „de-a v-aţi ascunselea”, alergăm după prezenţe fantomatice pentru a dovedi permanenţa lor. Ne luptăm continuu cu angoasa existenţială a lumii de azi: suntem oare îndeajuns de vizibili, aşa cum ne dorim?

Teodora Axente, Portret

Prin contrast cu severitatea aparentă, există un spirit ludic al personajelor Teodorei Axente şi al materiei lor. Materia este în acelaşi timp fermecătoare şi magnetică, fluidă şi înşelătoare, plină de miez.

Teodorea Axente, Ambra

Teodora Axente (n. 1984, Sibiu) a urmat studii de masterat şi a obţinut titlul de doctor la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca. Face parte dintr-o generaţie mai tânără a „şcolii de la Cluj”, urmând cronologic, la numai câţiva ani, unor artişti ca Adrian Ghenie, Ciprian Mureşan, Victor Man sau Şerban Savu, şi a reuşit să îşi găsească o voce distinctă şi o nouă poveste de spus. În 2011, Teodora Axente a primit Premiul Essl Art, care a avut ca rezultat participarea la o expoziţie de grup la Essl Museum din Viena. În 2015, lucrările sale au fost expuse la Boulder MoCA din Colorado, în expoziţia Defaced, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în T.A.N.G.O., şi la Hugo Voeten Art Center din Belgia, în My Name Is Artist. În mai 2016, va avea o expoziţie personală la Hugo Voeten Art Center.

Cold Lining… este a doua expoziţie personală a Teodorei Axente la Ana Cristea Gallery.

Expoziţia va rămâne deschisă până joi, 31 martie 2016.

Lucrările artistului plastic Dan Măciucă, la VOLTA New York

Dan Măciucă, Fără titlu

Institutul Cultural Român de la New York susţine prezenţa lucrărilor artistului plastic Dan Măciucă la unul dintre cele mai importante târguri de artă contemporană din lume, VOLTA NY, din New York.

Lucrările artistului Dan Măciucă vor fi reprezentante de două galerii din România: Zorzini Gallery, din Bucureşti, şi Jecza Gallery, din Timişoara.

Târgul Internaţional de Artă Contemporană VOLTA New York se va desfăşura în perioada 2 – 6 martie 2016, la PIER 90, iar Zorzini Gallery (Bucureşti) şi Jecza Gallery (Timişoara) au fost invitate să participe în cadrul evenimentului cu un stand de prezentare comun, unde vor expune picturi ale artiştilor Dan Măciucă şi Genti Korini. Este un privilegiu ca două galerii româneşti să fie incluse ca expozanţi la acest târg, întrucât selectarea participanţilor – din toată lumea – este foarte riguroasă, iar prezenţa acestora la VOLTA NY are loc numai pe bază de invitaţie.

La VOLTA New York vor fi prezente peste 100 de galerii de artă, din 50 de oraşe şi de pe patru continente, reprezentând peste 43 de ţări. În cele cinci zile ale târgului, vor fi expuşi, în premieră nord-americană, aproximativ 100 de artişti.

De asemenea, anul acesta, la VOLTA NY va fi prezentă şi o galerie din New York care are proprietar de origine română, Catinca Tabacaru Gallery. Artistul ale cărui lucrări vor fi expuse sub egida Catinca Tabacaru Gallery este Joe Brittain.

Expoziţia Dan Măciucă

Proiectul se înscrie în strategia ICRNY de promovare, în cadrul Târgului Internaţional de Artă Contemporană VOLTA NY, a artiştilor români contemporani aflaţi în plină afirmare internaţională. Totodată, proiectul vizează generarea unor noi oportunităţi pentru artiştii români, prin facilitarea contactelor atât cu muzee, galerii, critici de artă, colecţionari, cât şi cu publicul de artă american şi din diaspora românească din New York.

VOLTA NY a debutat în 2008 şi este o extensie în spaţiul nord-american a Târgului de artă european BASEL VOLTA, care a fost fondat în 2005 de către trei foarte importanţi dealeri internaţionali de artă. Astfel, echipa VOLTA a creat încă un spaţiu ideal, de mare prestigiu şi vizibilitate, pentru afirmarea internaţională a unor tineri artişti care au toate şansele să devină nume consacrate ale artei contemporane, un târg accesibil pentru tinerii iubitori de artă, dar şi unul foarte iubit de colecţionari.

VOLTA NY se desfăşoară în acelaşi timp şi în vecinătate cu The Armory Show, o altă manifestare de gen de mare prestigiu şi vizibilitate în lumea artei contemporane. Cele două sunt târguri afiliate şi furnizează publicului viziuni complementare asupra artei contemporane.

Expoziţia „The Material of Memory”, la Hamburg

Carmen Dobre Hametner

În perioada 3 – 13 martie va avea loc, la Frise – Künstlerhaus & Abbildungszentrum din Hamburg, expoziţia The Material of Memory, cu participarea artistei române Carmen Dobre-Hametner, a cărei prezenţă este susţinută de către Institutul Cultural Român din Berlin. Vernisajul expoziţiei are loc astăzi, la ora 19.00. Artista română va susţine mâine şi un artist talk în dialog cu Belinda Grace Gardner, curatoarea expoziţiei.

Expoziţia colectivă prezintă, din perspective variate ale unor artişti cu biografii şi tehnici diferite, acele ţesături de memorie care oferă sens existenţei noastre. Materialul memoriei, din care se hrăneşte percepţia realităţii, capătă formă între textura fizică şi virtuală. Fiecare „material” al memoriei are propria sa natură şi urmează o logică individuală autonomă, care, în funcţie de loc, timp sau persoane, generează de fiecare dată noi sensuri.

Proiectul fotografic Consuming History, al artistei Carmen Dobre-Hametner, care va constitui instalaţia centrală a expoziţiei, porneşte de la premisa că toate practicile sociale sunt creatoare de realitate şi că istoria este unul dintre elementele supuse acestui proces. Considerând istoria ca alteritate radicală, acest proiect se apropie de experienţa extremă de a descoperi istoria „pe viu”, printr-un perfect reenactement.

În cadrul expoziţiei vor mai fi prezentate lucrări realizate de alţi 12 artişti internaţionali: Kyung-hwa Choi-Ahoi (Seoul / Hamburg), Dorothee Daphi (Hamburg), Ole Henrik Hagen (Oslo / Hamburg), Andrija Jovanovic (Belgrad / Hamburg), Naho Kawabe (Fukuoka / Hamburg), Lumi Lausas (Marsilia / Helsinki / Hamburg), Matthias Meyer (Hamburg), Luka Papic (Belgrad / Hamburg), Clémence Roudil (Paris), Diana Carolina Sánchez (Bogotá / Hamburg), Susanne Sander (Hamburg), Aron Sekelj (Belgrad / Hamburg).

Carmen Dobre-Hametner trăieşte şi lucrează în München. Pregătirea ei academică s-a desfăşurat la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi Universitatea Leiden, Olanda. În 2010 a câştigat preselecţia naţională a Premiului Henkel CEE pentru Artă, în 2012 a publicat cartea Furries. Enacting Animal Anthropomorphism la University of Plymouth Press, iar în anul 2013 a fost nominalizată la Premiile Celeste şi Essl Art Award. Lucrările artistei au fost prezentate într-o serie de expoziţii, individuale sau de grup, cum ar fi: Inventing the Truth On Fiction and Reality, participarea oficială a României la Bienala de Artă de la Veneţia, Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, 2015; Alien and Familiar, Galerie Taxispalais, Innsbruck, Austria, 2013; Celeste Prize, ex-Bibli, Roma, 2013; Furries, Galerie Rue de l’Exposition, Paris, 2011; Body-Art-Society, Galerie Oudin, Paris, 2011; Furbook, La Cantine, Paris, 2010.

FRISE (Hamburg) a apărut din asocierea Künstlerhaus Weidenallee (activ din 1977) şi Abbildungszentrum (activ din 1994). În atelierele sale individuale sau comune lucrează aproximativ 40 de artişti locali şi internaţionali, din diferite domenii, iar la parterul clădirii sunt organizate programe alternative de expoziţii, de multe ori însoţite de lecturi şi proiecţii de film. În mod regulat casa îşi deschide porţile pentru a oferi o imagine asupra comunităţii sale artistice.

Din Drag de Doamne şi Domniţe

Retrospectivă Alexandru Nancu

Sâmbătă, 5 martie, începând cu ora 15.00, Aurora Liiceanu va vorbi despre Doamnele de altădată.

De la ora 16.00, galeria Foişor a Palatelor Brâncoveneşti va găzdui expoziţia de bijuterie a Cameliei PopaSinonime.

De la ora 17.00, galeria Foişor deschide Spaţiul imaginării – expoziţia retrospectivă de sculptură şi grafică a regretatului Alexandru Nancu. Curator: Luiza Barcan. Va vorbi criticul de artă Mădălina Mirea.

Expoziţia va conţine lucrări din mai multe perioade de creaţie ale artistului, începând din anul 1983, cel al debutului, şi până în 2012, ultimul său an de viaţă. Vor fi expuse sculpturi realizate în piatră, marmură, bronz şi lemn, precum şi lucrări de grafică în tehnică mixtă, schiţe şi desene de sculptor.

Expoziţia de bijuterii Sinonime a Cameliei Ionescu Popa

Titlul expoziţiei, o sintagmă a autorului însuşi, desprinsă dintr-un studiu dedicat simbolicii fundamentale tradiţionale, este menit să pună în evidenţă legătura dintre preocupările de natură teoretică ale lui Alexandru Nancu şi creaţia sa efectivă de artist plastic cu o activitate complexă, extinsă asupra mai multor domenii precum: spiritualitatea creştină, arta tradiţională şi ecourile ei în arta contemporană, arhitectura, cercetarea şi restaurarea patrimoniului, studiul simbolurilor.

De la ora 17.30, curatorii Krzysztof Balcerowiak, Andrei Ciubotaru şi Max Skorwider aduc la Palat profesori şi studenţi de la Departamentul de Print, Facultatea de Arte Grafice şi Comunicare vizuală, Universitatea de Arte Poznan. Expun: Krzysztof Balcerowiak, Andrzej Bobrowski, Marek Glinkowski, Stefan Ficner, Dorota Jonkajtis, Jaroslav Janas, Katarzyna Krawczyk, Maciej Kurak, Maryna Mazur, Agnieszka Mori, Grzegorz Nowicki, Miroslaw Pawlowski, Max Skorwider, Piotr Szurek, Michal Tatarkiewicz, Radoslav Wlodarski.

Dă-mi o amintire

Muzeul Naţional de Artă al României invită publicul să ia parte la campania de arhivare a memoriei colective intitulată Dă-mi o amintire. Campania se va desfăşura în perioada 2 – 31 martie în strictă legătură cu expoziţia Egal. Artă şi feminism în România modernă deschisă la parterul Galeriei Naţionale.

Întrucât arhivele publice păstrează informaţii insuficiente pentru scrierea unei istorii complete a artei femeilor, MNAR vă aşteaptă să contribuiţi cu propriile amintiri (fotografii, scrisori, jurnale, poveşti, ale rudelor sau ale prietenilor de familie care au cunoscut artistele prezente în această expoziţie). “Daţi-ne amintirea dumneavoastră şi noi o vom da mai departe istoriei! Numai aşa putem să scriem împreună istoria recentă a artei româneşti!”, îndeamnă organizatorii.

Campania Dă-mi o amintire va avea ca finalitate includerea arhivei vii sub forma unei Culegeri de amintiri în expoziţia Egal. Artă şi feminism în România modernă în luna aprilie a acestui an. Alcătuirea acestei arhive a poveştilor personale va aduce în faţa publicului, în mod sigur, poveşti necunoscute, inedite despre arta vizuală.

Scrierea istoriei artei este un proces viu, dinamic, care se actualizează constant în funcţie de transformările şi valorile societăţii. În procesul trecerii de la memorie la istorie, povestea personală şi experienţa individuală au devenit o resursă activă, care nu de puţine ori oferă informaţii pe care alte arhive nu le pot păstra.

Expoziţia EGAL. Artă şi feminism în România modernă propune o lectură a artei în relaţie cu mediul social în care s-au dezvoltat primele artiste din România. Selecţia curatorială urmăreşte reprezentarea universului intim, personal al artistelor, pentru a deschide posibilităţi noi de reflexie asupra condiţiei artistei în societate, pornind de la premisa feministă potrivit căreia „personalul este politic”. Creaţiei primelor artiste din România i se alătură activitatea militantă pentru emancipare pe care acestea au desfăşurat-o ca parte complementară a unui întreg insuficient explorat până astăzi. Expoziţia reuneşte piese semnate de 21 de artiste, printre care Cecilia Cuţescu-Storck, Nina Arbore, Nadia Bulighin, Maria Ciurdea Steurer, Irina Codreanu, Miliţa Petraşcu, Merica Râmniceanu, Magdalena Rădulescu etc.

Invitând la abandonarea oricăror prejudecăţi, demersul expoziţional este o incursiune spectaculoasă şi revelatoare în universul necunoscut al unor creatoare al căror parcurs artistic este strâns legat de mişcarea feministă.

Expoziţia EGAL. Artă şi feminism în România modernă poate fi vizitată până în 17 aprilie 2016, la parterul Galeriei Naţionale. Curatoarea expoziţiei este Valentina Iancu, coordonatoare Monica Enache, specialiste în cadrul Secţiei de Artă Românească Modernă a MNAR.

Important! Materialele pot fi trimise pe adresa arhiva@art.museum.ro (maxim 2 MB, iar dacă materialele depăşesc dimensiunea cerută, pot fi trimise prin wetransfer.com) sau aduse direct la sediul muzeului din Calea Victoriei.

Românii şi Marele Război” – expoziţie foto-documentară la Rignano Flaminio

Sâmbătă, 5 martie, în Sala de Consiliu din cadrul Primăriei din Rignano Flaminio, va avea loc inaugurarea expoziţiei foto-documentare cu titlul I Romeni e la Grande Guerra/Românii şi Marele Război.

Prin această expoziţie, organizată cu ocazia împlinirii a peste o sută de ani de la declanşarea primului mare conflict mondial, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia şi Ambasada României din Italia, în colaborare cu Museo Centrale del Risorgimento-Complesso del Vittoriano, au decis să rememoreze importanţa participării românilor, expunând peste patruzeci de imagini de epocă printre care se află documente de arhivă, fotografii, ilustraţii şi articole de presă din acele timpuri.

La inaugurare vor fi prezenţi Dan Stoenescu, Ministru delegat pentru Relaţiile cu Românii din afara graniţelor, Sandra Pralong, Consilier de Stat, Administraţia Prezidenţială – Departamentul pentru Relaţia cu Românii din afara graniţelor, Ana Maria Pătru, Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente din România, E.S. Dana Manuela Constantinescu, Ambasadorul României în Republica Italiană şi Fabio Di Lorenzi, Primarul oraşului Rignano Flaminio, alături de Vincenzo Marcorelli, Director pentru Politici Culturale din cadrul Primăriei oraşului Rignano Flaminio.

„Această manifestare reprezintă o importantă ocazie de integrare şi socializare, şi mai ales de promovare şi cunoaştere a culturii române în cadrul comunităţii noastre rignanese, ilustrând în acest caz sacrificiul uman al poporului român de-a lungul istoriei”, declară Fabio Di Lorenzi, Primarul oraşului Rignano Flaminio.

Expoziţia va rămâne deschisă publicului până în data de 19 martie.

Vásárhelyi Antal: Geometrii Sacrale

Vasarhelyi Antal

Art Yourself Gallery prezintă în luna martie, sub patronajul Institutului Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti, o expoziţie de forme şi arhitecturi personale. Autorul lucrărilor, Vásárhelyi Antal s-a născut în 1950 la Satu Mare. În 1979 se mută în Ungaria, unde începe să activeze şi să dinamizeze scena artistică. Începând cu anul 2000, este Preşedintele Uniunii Gravorilor şi Litografilor din Ungaria. De asemenea, conduce şi Galeria IX din Budapesta.

Stilul sau aparte, detaliat, aliniat, abstract în acelaşi timp, la limita dintre imaginaţie, realitate, simetrii structurale şi arhitecturale ne creează universuri paralele sau imaginare fiecăruia dintre noi. Aşa cum transpune chiar artistul: ”Componentele formelor geometrice, prin îmbinarea planurilor regulate, uniforme, netede, plate formează elemente, care s-au dovedit a fi cele mai perfecte în istoria dezvoltării cunoaşterii universale. De la început calităţile atinse, ca dimensiunea rectilie, regularitatea, măsurabilitatea, predictibilitatea şi la urma urmei, claritatea simplă, inteligibilitatea poartă cele mai mari valori în reţeaua complexă, labirintică a relaţiilor umane. Am putea spune, şi s-ar putea să fie adevărat, că aceste însuşiri cuprind sensul concis a vieţii. Forma geometrică regulată cu poate fi întotdeauna plasată într-un spaţiu curb, sferic sau eliptic. Care, la rândul lui, în şoaptă şi în sensul absolut, integrează inflexibilitatea, îmbinarea permanentă şi detaliile lor. Timpul, spaţiul şi visul cosmic sunt planurile de ieşire în afară, în lumea sferică, plaiul sfânt şi de dor al fiecăruia dintre noi. Prin astfel de compoziţii geometrice încerc să ajung la formatarea vizualizării simbolurilor desăvârşite ale vieţii”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.