O scurtă istorie a unui imens succes: „Școala de pictură” de la Cluj

Institutul Cultural Român din New York (RCINY), în parteneriat cu Gateway Art Center NYC, are plăcerea de a vă invita la conferința Între melancolie și piața de artă. O scurtă istorie a unui imens succes: „Școala de pictură” de la Cluj, susținută de istoricul de artă şi curatorul HOREA AVRAM, vineri, 6 mai 2016, orele 19.00-21.00

Şcoala de pictură de la Cluj”, aşa cum a numit-o presa, este un fenomen artistic şi de piață, care s-a „copt” în mediul artistic solid al Clujului, din 2009 încoace, dar care a căpătat, cumva neaşteptat, o amploare internațională deosebită în ultimii 2-3 ani. Acest lucru este confirmat în egală măsură de atenția importantă acordată fenomenului în publicațiile internaționale (atât de presa destinată publicului larg, cât şi de către periodicele de specialitate), de numărul mare de participări şi colaborări ale membrilor acestui grup la expoziții internaționale, în instituții de prestigiu (MoMA New York, Tate London, Stedelijk Museum, San Francisco Museum of Modern Art, Bienala de la Veneția etc.), dar şi de cota de piață ridicată câştigată de aceşti artişti în ultimii ani, recordul de vânzare aparținându-i lui Adrian Ghenie, a cărui lucrare „The Sunflowers in 1937”, inspirată de Van Gogh, a fost vândută recent cu cca. 4,5 milioane de dolari — cea mai mare sumă alocată până acum unei lucrări de un artist român contemporan. Alți artişti reprezentativi din acest grup sunt: Victor Man, Marius Bercea, Mircea Suciu, Șerban Savu, Radu Comşa, Ciprian Mureşan, Mircea Cantor, Florin Ştefan ș.a.

Legat de subiectul conferinței sale, Horea Avram afirmă: “Dincolo de succesul de piață şi cel instituțional, artiştii grupului de la Cluj se recomandă şi se legitimează prin valoarea lor artistică autentică, prin soliditatea conceptuală, prin suplețea estetică şi forța vizuală a operelor lor. Lucrările celor mai mulți se raliază unui soi de realism magic cu trimiteri la melancolie, memorie, politic, sau banalul cotidian.”

Criticul de artă va ridica, în prelegerea sa, întrebări esențiale pentru înțelegerea feomenului „Şcolii de la Cluj”: „Putem să identificăm un numitor comun acestor artişti? Se justifică termenul de „şcoală” aplicat acestui grup de artişti, altminteri eterogen? Cât de viabil e termenul „şcoală” astăzi? Ce anume fascinează la aceşti artişti, ce fel de provocări creează, astfel încât să justifice enormul lor succes? De ce Cluj şi de ce estul european se află acum în colimatorul pieței de artă şi al prestigioaselor instituții de profil? Cât va dura acest fenomen – sau „modă”? – şi de ce ar persista?”.

Horea Avram va încerca să răspundă acestor întrebări, combinând în egală măsură argumentația analitică a istoricului de artă cu povestea observatorului „din teren” al acestui extraordinar fenomen artistic.

În cadrul acestui proiect, cu suportul ICR New York, în data de 28 aprilie 2016, Horea Avram A prezentat o conferință pe aceeaşi temă şi la Université de Montréal, Departamentul de Istoria Artei și Studii Cinematografice.

Horea Avram este istoric de artă, teoretician media şi curator independent.
A absolvit Facultatea de Istoria şi Teoria Artei din cadrul Universității Naționale de Arte Bucureşti (1995). A urmat studii de master în Management Cultural la École Supérieure de Commerce de Dijon, Franța (1999), și a obținut titlul de doctor în Istoria Artei şi Studiile Comunicării de la McGill University, Montréal, Canada (2012). Aria sa de cercetare vizează în special teoria reprezentării şi cultura vizuală în relație cu noile tehnologii.

Publicațiile sale recente includ: “Augmented Reality”, în Encyclopedia of Aesthetics (ed. Michael Kelly, Oxford University Press, 2014), şi “The Visual Regime of Augmented Space”, în Theorizing Visual Studies: Writing Through the Discipline (ed. James Elkins, New York: Routledge, 2013). Publică în periodice, printre care: M/C Media and Culture Journal, International Journal of Arts and Technology, Kinephanos, Ekphrasis, Arta, Idea. Artă şi Societate etc.

A fost curatorul expoziției Alberti’s Open Window / Windows ’98 – Open, în cadrul participării României la Bienala de la Veneția din 1999. De asemenea, a organizat expoziții pentru: InterAccess Electronic Media Arts Centre Toronto, Society for Arts and Technology (SAT) Montreal, Muzeul Național de Artă Contemporană Bucureşti, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Spațiu Intact Cluj (Fabrica de Pensule), Galeria Jecza Timişoara, Atelier 35 Bucureşti, Muzeul de Artă Arad.

În prezent, este asistent universitar la Departamentul de Cinematografie şi Media, din cadrul Facultății de Teatru și Televiziune a Universității Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca. A predat, ca lector invitat și asistent, la Universitatea Națională de Arte Bucureşti, McGill University și Marianopolis College din Montréal.

Marius Bercea, Incandescent Moon, 2012

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.