O senzaţională licitaţie de artă asiatică din colecţii româneşti

Casa de licitaţii Artmark vă invită miercuri, 27 septembrie, la ora 19:30, la Athénée Palace Hilton, din Bucureşti, la o promiţătoare licitaţie de artă extrem orientală.

Un cireș în floare, un val amenințător, un actor kabuki sau o scenă de amor toate ne trimit cu gândul la delicatele stampe japoneze, cele care odinioară îi fascinau pe maeștrii impresionismului. Universul artei asiatice este, pentru cunoscători și pasionați, o sursă inepuizabilă de frumos, iar Licitația de Artă Asiatică din Colecții Românești vă invită în această lume seducătoare. Fie că este vorba despre un vas de porțelan chinezesc sau despre delicate netsuke-uri din fildeș în culori, ori poate despre o statuetă din teracotă, reprezentând un soldat călare sau o sabie chinezească din bronz, cu siguranță grija pentru detaliu și meșteșugul rafinat vă va fermeca.

Am ales pentru dumneavoastră câteva dintre piesele propuse.

Qi Baishi, Flori de cireş

Qi Baishi (1 ianuarie 1864-16 septembrie 1957) a fost un pictor chinez, cunoscut în special pentru lucrările în acuarelă şi stilul jucăuş şi viu. A fost influenţat de artişti din dinastia Ming (Xu Wei) precum şi din dinastia Qing (Zhu Da). Subiectele operelor sale sunt variate, cele mai des întâlnite fiind animalele, păsările, plantele sau legumele, în dimensiuni cât mai mici. Admiraţia şi respectul său pentru natură se pot observa în tuşele pline de energie și culorile puternice, rezultând opere pline de vitalitate. A fost preşedinte de onoare al Academiei de Pictură din Beijing, precum şi preşedinte al Asociaţiei Artiştilor chinezi în 1953, unde a fost activ până la sfârşitul vietii.

Sunt etalate mai multe lucrări purtâd semnătura lui, dintre care reţinem xilogravura Libelule şi flori de lotus din 1955 (preţ de pornire: 380 de euro).

Haisui Kawasi, Zăpadă la templul Ginkakuji

Stampele japoneze au avut o mare căutare în Europa secolului al XIX-lea. În licitaţia de acum sunt oferite mai multe piese.

Cunoscutul artist Ando Utagawa Hiroshige (1797 – 1858, Edo), s-a aplecat asupra vieţii de zi cu zi din Japonia, ca în Fuchū, a doua stradă din cartierul plăcerilor, din seria Cele 53 de stații pe Tōkaidō, datată cca. 1850. Este o xilogravură nishiki-e pentru care există o ofertă înregistrată (preţ de pornire: 200 de euro).

Utamaro Kitagawa, Dragostea care se întâlneşte în fiecare noapte

În Cele 53 de stații pe Tōkaidō (Tōkaidō gojūsan tsugi), cunoscută și drept Kyōka Tōkaidō fiecare stampă conține un poem cu tentă comică, denumit kyoka, de unde şi numele seriei.

De acelaşi autor şi din aceeaşi serie, face parte şi Kakegawa (1855), estimată la 250 de euro.

Keisai Eisen, Scena erotică din seria Manipularea dragostei

Un alt nume cunoscut al acestei arte este Katsushika Hokusai (1760 – 1849, Edo). În licitaţie, Marele val (1832, ediţie prima jumătate a sec. XX), o xilogravură ukio-e, evaluate la 250 de euro.

O frumoasă pictură pe mătase, în tehnica yamato-e, intitulată Poveste budistă, lupta între un înțelept taoist și un pește mare, din Şcoală Tosa, din secolul al XIX-lea, are preţul de pornire 250 de euro. Piesa provine de la Casa de Licitație DickHaut, Maastricht, 17.03.2008.

Batranul Jo, perioada Meiji

Sunt expuse în licitaţie şi câteva lucrări din seria Poveşti despre adevărata loialitate a samuraiului. Între ele, xilogravura nishiki-e Roninul Tomimori Sukemon Masakata de Utagawa Kunizoshi (1797 – 1861, Edo), datată cca. 1850.

Roninul Tomimori Sukemon a fost unul dintre cei 47 de ronini, care au răzbunat moartea maestrului lor.

Brăţară din jad cu incluziuni Apple green

Povestea a început în 1701, când Shogunul Japoniei, Tokugawa Tsunayososhi, i-a însărcinat pe cei doi vasali ai săi (Asano Naganori şi Kamei Sama) să se ocupe de organizarea unei recepţii oficiale pentru împăratul Japoniei. Aceştia urmau să fie îndrumaţi de maestrul de ceremonii Kira Yoshinaka, însă acesta a intrat în conflict cu maestrul Asano, care în cele din urmă a fost obligat să îşi facă seppuku (suicid ritual). Astfel, din cei 371 de ronini (samurai fără stăpân) doar 47 au decis să îşi răzbune maestrul, prin uciderea lui Kira Yoshinaka. După ce şi-au atins obiectivul, aceştia s-au predat autorităţilor, fiind obligaţi să îşi facă seppuku. Astăzi, în Japonia, sunt comemoraţi în cadrul Festivalului Gishisai (14 decembrie în Ako), iar de-a lungul timpului au fost menţionaţi în piesele kabuki, în literatură, cinematografie, manga sau gravuri (cum este cazul actual), fiind consideraţi simboluri ale curajului, loialităţii şi onoarei.

Preţ de pornire: 350 de euro.

Cupă din argint şi fildeş emailată, decorată cu flori şi păsări din sidef

Este reprezentată în licitaţii, desigur, şi o serie de gravuri erotice, cum ar fi o xilogravură, tehnică nishiki-e timpurie, din seria Carte de manipulare a dragostei, o piesă rară de la 1800, semnată de Keisai Eisen (1790 – 1848, Edo). Preţ de pornire: 450 de euro

O sabie chinezească din bronz, din perioada Statelor Combatante, sec. V-III î.Chr. (475-221 î.Chr.) este estimată la 2.000 de euro. Ea provine din fosta colecție de arme antice a lui John Piscopo, San Diego.

Kakegawa, Strada plăcerilor

O altă armă caracteristică este Wakizashi de Bungo Kami Fujiwara Kanetaka, perioada Kanbun, 1661, însoţită de Oshigata şi certificat NBTHK

Fiind folosite ca săbii secundare în Japonia feudală, lamele Wakizashi completau împreună cu o Katana echipamentul de război al unui samurai (daishō). Săbiile Wakizashi erau folosite în luptele corp-la-corp într-un stil de luptă specific japonez numit Niten Ichi-ryū ce presupunea folosirea ambelor săbii, atât a Katanei cât și a Wakizashiului. După terminarea luptei, săbiile Wakizashi erau folosite la decapitarea inamicilor decedați. Totodată, aceste săbii se mai foloseau de către samurai în ritualurile seppuku, urmărind codul de onoare al acestora, bushido. Partea activă a lamei prezintă un hamon rafinat de tip nie deki, rezultat al procesului de călire diferenţiată. Vârful lamei, kissaki, prezintă de asemenea un boshi impresionant, prelungire a hamonului lamei. Partea inactivă a lamei prezintă un mune lucrat aproape la perfecţiune. Puțin curbată, cu curbura de tip tori-sori mai amplă spre centru şi fiind destul de lungă, de tip shinogi-zukuri, lama este montată între două folii de argint, numite habaki. Lama este păstrată în shirasaya, suportul de lemn în care era depozitată atâta vreme cât nu era folosită de nobilul samurai în luptă. În momentul în care samuraiul pleca la război, lama era mutată în koshirae, ce includea un mâner (tsuka) și o teacă (saya). Lama de față este complementată de un koshirae autentic de perioadă Edo. Ca orice koshirae, cel de față conține anumite elemente distinctive: mânerul este acoperit cu șagrin, iar apoi înfășurat cu o bandă de mătase neagră (tsuka-ito), legând la mijloc două piese ornamentale numite menuki, în formă de flori. Garda (tsuba) este simplă, din fier ajurat de tip mokko; teaca (saya) este din lemn negru și lăcuit, decorată cu un sageo.

Preţ de pornire: 2.300 de euro

KATSUSHIKA HOKUSAI, Marele val

Katana de Kanesada, perioada Muromachi, 1532, însoţită de Oshigata. Preţ de pornire: 3.800 de euro.

Săbiile Katana sunt o evoluţie a săbiilor Tachi, fiind semnate de către maeştrii fierari începând cu perioada Muromachi (1337-1573). Introducerea Katanei a coincis cu schimbarea stilului de luptă al samurailor, tot la începutul perioadei Muromachi, denumirea „katana” însemnând de fapt „cu tăişul în sus”. Realizată aproximativ în timpul perioadei tumultoase Sengoku, de către Kanesada, această sabie a fost realizată înainte de ascensiunea la putere a Shogunului Tokugawa Ieyasu şi instaurarea Shogunatului Tokugawa la începutul perioadei Edo, raritatea ei fiind cu atât mai mare.

Pereche de vaze din porţelan cu păsări şi flori

Kanesada este un faimos neam de meșteri ce aparțineau școlii sue-Seki, activi în provincia Mino în timpul perioadei Muromachi. Semnătura de pe lamă, la fel ca și trăsăturile acesteia ne indică faptul că aceasta a fost realizată de o a treia generație Kanesada, activă în timpul epocii Tenmon. Partea activă a lamei este marcată de un hamon elegant de tip nie deki, rezultat al procesului de călire diferențiată. Vârful alungit (o-kissaki) este de asemenea impresionant lucrat, atingând aproape un nivel de perfecțiune, în urma bătăilor îndelungate aplicate lamei. Puțin curbată, cu o curbură de tip torii-sori mai amplă spre centru, lama este montată între două folii din argint, numite habaki. Lama de față este complementată de un koshirae autentic de perioadă Edo. Ca orice koshirae, cel de față conține anumite elemente distinctive: mânerul este acoperit cu șagrin, iar apoi înfășurat cu o bandă de mătase bej (tsuka-ito), legând la mijloc o mică piesă ornamentală numită menuki, în cazul de față, aceasta reprezentând crizanteme; garda (tsuba) este din fier ajurat și decorată cu păsări prădătoare și pini; teaca (saya) de tip ishime-ji, este decorată cu un sageo elaborat înnodat.

Netsuke din fildeş în culori reprezentând un păstor şi familia lui

Un Sigiliu din jad, în formă de dragon chilong, din timpul dinastiei Qing (secolele XVII-XIX), este propus la 700 de euro, iar o statuetă Budha din bronz, din Laos (secolele XV-XVI), provenind de la Casa de Licitație Sadde Commissaire Priseur, Dijon, 30.05.2017, este estimată la 750 de euro

Luptătorii din teracotă apar în arta chineză antică. Un exemplu este Soldat călare, realizat în China în timpul dinastiei Wei (secolele V-VI), estimat la 2.500 de euro.

Piesa este însoțită de raportul de termoluminiscenţă realizat de laboratorul Kotalla, Haigerloch, Germania, ce atestă vechimea acesteia.

Platou din porţelan pictat cu maci şi trandafiri

Dinastia Wei a fost fondată în secolul IV, de către triburile nomadice Tabgatch, lideri militari extraordinari. Aceştia au invadat nordul Chinei şi au cucerit regiunea Shanxi, stabilindu-şi capitala la Pingcheng (astăzi Datong), totodată preluând numele antic de Wei. În scurt timp au cucerit şi teritoriile din nord-estul Chinei iar până în 439 au unificat întreaga zona de nord a Chinei, reuşind să stabilizeze economia imperiului. Şi-au adus contribuţiile culturale în arta budistă, fiind adepţi ai budismului, precum şi în ridicarea fortificaţiilor. Dinastia Wei s-a stins în 535. Acest soldat din teracotă este un simbol al forţei militare, reprezentative pentru această dinastie conducătoare.

Preţiozitatea micilor piese de fildeş orientale este foarte apreciată în Europa.

Poveste budistă, lupta între un înțelept taoist și un pește mare

Bătrânul Jo, o expresivă statuetă din fildeş colorat, de 12 centimetri, realizată în timpul perioadei Meiji de către Shinsho Kibuchi, are preţul de pornire de 450 de euro.

Tot din perioada Meiji vine şi un Netsuke din fildeș în culori, reprezentând un păstor și familia lui (500 de euro),

Un alt Netsuke din fildeş, reprezentând un îmblânzitor de tigri, semnat de un sculptor japonez de perioadă Edo este evaluat la 650 de euro.

Statuetă Budha din bronz, Laos, sec. XV-XVI

Porţelanul extrem oriental nu mai are nevoie de nicio explicaţie. Puteţi alege dintr-un număr mare de astfel de piese.

Platou din porţelan „Kraak”, pictat cu phoenix și flori, lucrat în China, în timpul dinastiei Ming, perioada Wanli (sec. XVI-XVII), are preţul de pornire 500 de euro.

Sigiliu de jad în formă de dragon

Porţelanul chinezesc a ajuns în Europa prin rutele comerciale maritime din secolul al XVII-lea, cu ajutorul Companiei Indiilor de Vest. Încărcăturile vaselor erau pline de obiecte de arte decorative, ţesături şi condimente.

În ultimii ani, obiectele de ceramică descoperite în urma naufragiilor acestor vase, din decursul secolelor XVII şi XVIII, au atras atenţia experţilor.

Din fericire, porţelanul este un material care nu îşi pierde calităţile în apa sărată, rezistând chiar şi sute de ani în aceste condiţii.

Netsuke din fildeş reprezentând un îmblânzitor de tigri

Se cunosc cu certitudine unele vase naufragiate, câteva exemple fiind: Mauritius (1609), Witte Leeuw (1613), Banda (1615).

O piesă impresionantă este Vasul din timpuldinastiei Qing, din porţelan, pictat cu dragoni și peisaje cu păsări și lotuși şi marcat „Kangxi”. Vaza prezintă deteriorări şi restaurări la buză.

Preţ de pornire: 100 de euro.

Platou din porţelan, pictat cu maci şi trandafiri, din China, este o piesă de export Yongzheng – Qianlong, din secolul XVIII, evaluată la 600 de euro.

Statuetă din teracotă, reprezentând un soldat călare, China, dinastia Wei, sec. V-VI

Perioada Qianlong (1736-1795) are această denumire după împăratul Chinei, Hongli, care a adoptat numele de Qianlong, membru al Dinastiei Qing (1644-1911). Această perioadă este considerată cea mai înfloritoare din perioada Qing, prin victorii militare şi expansiune teritorială, dar şi prin realizări în plan cultural.

Un fin cunoscător al culturii chinezeşti, împăratul a îmbogăţit colecţia imperială prin noi achiziţii, a comandat picturi şi diverse artefacte artiştilor străini şi chinezi (încurajând astfel producţia locală), colecţionând, de asemenea, piese antice chinezeşti.

Datorită interesului crescut pentru arta tradiţională chineză, caligrafie şi poezie, arta Qianlong este caracterizată prin diversitate şi experimentări.

Vas de porţelan cu dragoni, marca Yongzheng

O Pereche de vaze din porțelan, pictate cu păsări şi flori, este semnată de Liu Yucen (1904 – 1969), artist ceramist, activ în China secolului XX. A fost unul dintre membrii grupării artistice „cei opt prieteni din Zhushan„, format din artişti ceramişti care aveau ca scop regenerarea industriei porţelanului chinezesc, după perioada de criză adusă de căderea dinastiei Qing şi revoluţia din Taiping. Întâlnirile grupului aveau loc la fiecare lună plină şi erau însoţite de conversaţii despre artă şi filozofie. Fiecare artist îşi crease un stil aparte şi era specializat în subiecte diferite. Preţ de pornire: 6.000 de euro.

O splendidă Cupă din perioada Meiji timpurie, lucrată din argint şi fildeş, emailată, decorată cu păsări şi flori din sidef, este evaluată la 700 de euro.

Este un vas decorativ pe bază trilobată din argint, cu bordură superioară din argint, festonată, de care sunt atașate anse în formă de dragoni, cu corpul din fildeș, decorat cu panere, crizanteme și ramuri înflorite de cireș și păsări în zbor.

Vaza de porţelan pictată cu tema 9 piersici

De remarcat şi un Vas din porţelan, decorat cu dragoni, China, marcă retrospectivă Yongzheng, prima jumătate a sec. XX (700 de euro).

Yongzheng (1678 1735) a fost al patrulea împărat al dinastiei Qing. Era cunoscut pentru caracterul său puternic si pentru reformele administrative şi fiscale înfăptuite în perioada domniei sale. Aprecia foarte mult frumuseţea şi unicitatea operelor de artă, încurajând producţia din atelierele palatului imperial şi dezvoltând relaţii strânse cu artiştii naţionali. A căutat să revitalizeze arta porţelanului (care era în declin la acea vreme), artiştii săi căutând inspiraţie în ceramică smălţuită a dinastiei Song, modelele dinastiei Ming şi formele dinastiei Tang. Fiind un împărat exigent, calitatea operelor din acea perioadă este remarcabilă. Deşi acest vas din porţelan aparţine secolului XX, secolul renaşterii stilurilor artistice, el respectă cu fidelitate motivele şi tehnica de lucru a atelierelor Împăratului Yongzheng.

Vază din porţelan, pictată cu tema „Nouă Piersici”, China, perioada republicană (1912-1949). O piesă rară, estimată la 5.000 de euro.

Sceptru Ruyi din argint filigranat, ornat cu jad, pietre prețioase și emailuri, cu rol liturgic, China, sfârşitul sec. XIX. (700 de euro)

Sceptrele „ruyi” se utilizează la ceremonii budiste şi, de asemenea, sunt considerate un talisman semnificând putere şi noroc în folclorul chinezesc.

Nu în ultimul rând, sunt preţuite bijuteriile extrem-orientale, exemplificate în licitaţie prin două piese.

Brăţară din jad alb cu incluziuni „Apple Green”, şi aur decorat cu simboluri de longevitate, China, a doua jumătate a sec. XIX (2.000 de euro), având un contrapoanson pentru import Franţa, 1864-1893.

De remarcat şi Brăţara din argint şi jad, decorată cu dragoni, China, sec. XIX (800 de euro)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.