O zi istorică pentru sportul românesc

Povestea primului şi unicului succes românesc într-o competiţie de mare anvergură.

Raliul Monte Carlo 1936 – victorie românească

Pe 7 februarie 1936, Petre G. Cristea (alături de Ionel Zamfirescu copilot şi Gogu Constantinescu, mecanic) câştiga Raliul Monte Carlo, înregistrând cea mai mare performanţă din istoria automobilismului român. Performanţa de acum 80 de ani nu a mai fost egalată, ea rămânând un unicat în istoria sportului pe 4 roţi. Cristea a obţinut marea victorie la a 5-a sa participare la competiţie. În 1936, plecarea a avut loc de la Atena iar echipajul românesc a câştigat celebrul raliu la 0,4 secunde faţă un nume mare în lumea automobilismului, Laury Scheel, soţul multimilionarei americance de origine irlandeză, Lucy O’Reilly-Schell. Nu doar victoria echipajului român este una istorică, ci şi cea a automobilului pe care a concurat, un Ford V8. Pentru prima oară, Raliul Monte Carlo era câştigat de o maşină marca Ford. În cele 14 ediţii anterioare, cea mai bună clasare a unei maşini Ford (locul 3) se înregistrase în 1932. Petre Cristea a câştigat şi în 1937 raliul, dar a fost descalificat din cauza faptului că roţile din spate nu erau integral acoperite. De menţionat că automobilul Ford V8 a fost “lucrat” la Bucureşti, unde în 1935, compania Ford a deschis, în cartierul Floreasca o fabrică de asamblare.

Ce legătură este între automobilism şi ciocolată

În Almanahul Auto 1987, Petre Cristea descria modul în care a pregătit cursa. “Am expus planurile mele vechiului si bunului meu prieten Ion Zamfirescu, care participase si el la R.M.C. in 1933 si 1935. Fiind de acord, am pornit imediat la treaba, incepand pregatirile mecanice din luna octombrie 1935. Cu tenacitate si cu bune rezultate tehnice, aceasta munca laborioasa si placuta a durat peste trei luni, in trei locuri diferite: a) intr-o boxa secreta a atelierelor firmei <<Ford-Romania>>, care ne-a dat tot concursul; b) in garajul fabricii de ciocolata din Bucuresti; c) pe un platou asfaltat in perfecta stare, de pe actualul Bd. Marasti, in apropiere de Arcul de Triumf. (In 1935 inca nu circulau tramvaie pe acolo). Aici am efectuat in total (la crapatul zorilor) de vreo 400 de ori proba finala programata in regulament, ce urma a se tine pe cheiul de beton al portului Monaco, a doua zi dupa sosisrea tuturor concurentilor. Aceasta proba zisa <<de manevrabilitate si franare>> avea o valoare decisiva in stabilirea clasamentului general al Raliului 1936. Munca si cheltuielile noastre au condus la realizarea scopului urmarit: spre suprinderea tuturor specialistilor, inclusiv a presei mondiale: doi romani necunoscuti, au castigat cu un Ford de serie cel mai celebru si mai dificil Raliu din lume, intrecand piloti bine cunoscuti, printre care si americanul Laury Scheel, clasat pe locul II (sursa: 4tuning.ro)

Succesul de la Monte Carlo nu a fost singular

Petre Cristea a fost pilotul cu cel mai strălucit palmares din România: a concurat în 80 de curse, dintre care 35 internaţionale, terminând de 56 de ori pe podium (30 de vitorii, 20 de locuri 2 şi 6 locuri 3). Printre marile curse câştigate se numără şi cea de la Nürburg (Germania) din 1939, când a pilotat un BMW-ul 328. (sursa: Wikipedia). A scris mai multe cărţi despre automobilism şi în 1969 a înfiinţat o revistă de profil, Autoturism Magazin. A decedat în iulie 1995, la 89 de ani.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.