Omagiu britanic pentru Brâncuşi şi Paul Neagu

Joi 22 septembrie, ora 19.00, la Muzeul de Artă dinCraiova, va avea loc al treilea performance live din cadrul expoziţiei „NeXus: Fuziuni deschise”, curatoriată de Simona Nastac şi vernisată la Palatul Jean Mihail pe 18 august 2016, unul dintre cele mai semnificative evenimente dedicate anului Brâncuşi.

Expoziţia readuce în discuţie influenţa ideilor lui Brâncuşi asupra artei lui Paul Neagu (1938 – 2004), urmărind totodată amprenta sensibilităţii creative a acestuia asupra sculptorilor britanici Anish Kapoor şi Tony Cragg, care i-au fost studenţi în Londra, şi afinităţile cu artişti care i-au fost prieteni, care i-au cercetat opera sau cu care s-a intersectat în planul ideilor, postum. Incluzând aproximativ 50 de lucrări de Paul Neagu, Sărutul lui Brâncuşi şi lucrări de desen, video şi performance de Anish Kapoor, Tony Cragg, Nigel Rolfe, Marianne Eigenheer, Neville Gabie, Vlad Nancă şi Nona Inescu, expoziţia este deschisă publicului până pe 9 octombrie a.c.

După performance-urile susţinute la vernisaj de Nigel Rolfe, Vlad Nancă şi Nona Inescu, artistul Neville Gabie va performa live în spaţiul expoziţiei o acţiune din seria „Experimente în alb şi negru”, creată pe durata unei rezidenţe de un an la Cabot Institute, Bristol University. Seria examinează impactul crizei climatice a secolului 21, reflectând asupra proceselor, interdependenţei şi limitelor universului uman şi natural se arată într-un comunicat de presă.

Experiments in black and white VIII

Artistul a lucrat cu trei materii organice: petrol, gheaţă şi cretă. În expoziţia NeXus, Gabie este prezent cu documentaţia video a performance-ului cu gheaţă, filmat în Africa de Sud, iar pe 22 septembrie va performa experimentul cu cretă, într-un gest de reevaluare a materiei şi imperativelor vitale în Antropocen şi postumanism.

Gabie a studiat sculptura la Royal College of Art din Londra, fiind interesat de tânăr de Brâncuşi, procesul de esenţializare a formei şi exploatarea energiilor conţinute în materie. În 1982, încercând să afle mai mult despre ansamblul de la Târgu Jiu, i-a scris artistului Paul Neagu. Acesta i-a răspuns frust: „dacă într-adevăr vrei să înţelegi, trebuie să mergi să îl vezi”. Călătoria în România comunistă a fost un şoc, dar lucrările lui Brâncuşi au avut un impact decisiv, în mod special relaţia cu specificitatea locului şi modul în care Brâncuşi a imaginat experienţa publicului în spaţiul lucrărilor.

În următorii 25 de ani, Gabie a examinat şi integrat în practica sa geografia fizică, emoţională şi culturală a fiecărui loc în care a lucrat, deseori în colaborare cu comunităţile respective sau cu alţi artişti, scriitori, oameni de ştiinţă. Artistul a creat proiecte participative în Parcul Olimpic din Londra, la Staţia de cercetare Halley din Antarctica împreună cu echipa British Antarctic Survey; pe şantierul Cabot Circus din Bristol; şi în Liverpool, într-un bloc turn brutalist, ce a fost demolat prin implozie controlată.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.