Paris Haute Couture 2014-2015

De duminică, 6 iulie, până vineri, 11 iulie, sunt prezentate la Paris colecţiile de toamnă-iarnă 2014-2015. Tendinţele modei în viitoarele luni au putut fi descoperite în show-urile marilor Case de modă „Dior”, “Chanel”, “Jean Paul Gaultier”, “Valentino”, Versace”, “Giambattista Valli”, “Bouchra Jarrar”, “Viktor & Rolf”…

Spre deosebire de colecţiile prêt-à-porter, din Săptămânile Modei de la New York, Londra sau Milano, haute couture este exclusiv pariziană. Un club foarte select compus numai din 20 de membri. Haute Couture este o denumire protejată juridic, cu criterii foarte stricte. Modelele, de exemplu, trebuie concepute de creatorul permanent al Casei şi executate în atelierele proprii care cuprind minimum 20 de angajaţi.

Modele provocatoare la Zuhair Murad

Calendarul acestei săptămâni pariziene cuprinde şi 10 membri invitaţi. Show-urile sunt marcate încă de la început de o personalitate foarte respectată în lumea modei din capiala Franţei, Didier Grumbach, preşedintele Federaţiei Franceze de croitorie şi prêt-à-porter de 16 ani, care a anunţat la începutul acestei luni că se retrage. Va fi înlocuit de Ralph Toledano, preşedintele Deparamentului Modă al grupului spaniol “Puig”, care cuprinde Casele “Nina Ricci”, “Carolina Herrera”, “Paco Rabanne”, “Jean Paul Gaultier” etc.

Rochii de prinţesă la Elie Saab

După ce a prezentat moda masculină pentru primăvara-vara anului 2015, Parisul prezintă acum Haute Couture. O săptămână specială, în cursul căreia Casele de Modă dezvăluie tot ce au mai frumos şi mai rafinat. Haute couture este sinonim cu Prestigiul.

Prima zi a adus pe podiumuri manechinele bine cunoscutului “Atelier Versace”, dar şi creaţiilecreatoarelor franceze Stéphanie Coudert şi Fred Sathal, revenite după mai mulţi ani de absenţă.

Atelier Versace a prezentat modele sexy

Programul Casei Versace a însemnat glamour, sexy, în rochii de seară, o modă gândită pentru femei sigure de sex-appeal-ul lor.

Culori închise, paiete şi motive decupate sunt principalele caracteristici ale creaţiilor Donatellei Versace. Ea foloseşte la perfecţie asimetria, în modele foarte bine structurate. Negrul şi bleumarinul, culorile dominante, au scos în evidenţă latura şic a colecţiei, iar paietele au marcat această linie adaptată pentru seară.

Au defilat manechine etalând blănuri de vulpe şi vizon albastru. Dar piesele care au sedus asistenţa au fost rochiile de bal moderne, cu fustă lungă, despicată în faţă, care par puse peste un body.

Cântăreaţa Jennifer Lopez, al cărui cântec de pe ultimul album a fost fondul sonor al serii, uluitoare într-o rochie albă fără umeri, marca Versace, era în primul rând pentru a-şi alege poate o rochie pentru covorul roşu.

Casa Margiela revizitează memoria haute couture

Fred Sathal, care a revenit după opt ani de absenţă din show-urile de modă, a deschis balul cu o colecţie concepută “ca o călătorie prin meandrele sufletului”. Creatoarea din Marsilia a creat o garderobă cu aspect mineral, aproape cosmic, brodată integral, şi traversată de fir, ţechini, paiete, pe ţesături artizanale. Multe rochii mini, dar şi topuri din denim în culoarea nopţii, caftane din tul sau crepe de mătase şi o mini-capă de magiciană bogat ornamentată. S-a remarcat şi un incredibil poncho compus numai din cozi de vulpe.

Capă din cozi de vulpe prezentată de Fred Sathal

Stéphanie Coudert, al cărei butic-atelier se află în cartierul popular Belleville din Paris, a propus o ilustrare a eleganţei pariziene, fără a cădea în “clasic”. Croielile şi volumele inovatoare au putut fi apreciate în piese sport, dar şi preţioase, ce amestecă texturile: neopren, jerse… Manechinele au prezentat lungi mantouri strânse în talie. O modă foarte feminină, dar nu sexy. Creatoarea a mărturisit că muza ei a fost Alienor de Aquitanie, femeia care “şi-a cucerit libertatea”. Şi-a imaginat veşmintele ei confortabile, ce lăsau libere mişcările.

Casa Valentino s-a inspirat din arta prerafaelită

Sub bolta de sticlă de la Grand Palais, Karl Lagerfeld a prezentat colecţia concepută pentru Chanel, care le-a făcut să viseze pe spectatoare. O plimbare într-un ţinut înzăpezit şi pur, în întregime în alb. Show-ul a fost deschis cu un trio de taioare, declinate în negru, alb şi gri. De remarcat gulerul “bateau” ridicat, mânecile lungi, brodate şi fustele ce se opresc chiar deasupra genunchiului. De altfel, majoritatea siluetelor se caracterizează prin cuminţenie, cu fuste mai lungi, gulere închise cu nasturi şi nuanţe în principal neutre. Paleta a fost compusă din negru, alb, roşu, albastru şi auriu. Mantourile din tweed sunt “încălzite” de gulere din blană demne de o Primă Doamnă. Colecţia a fost punctată de o serie de rochii scurte, în tonuri metalice şi brodate. Karl Lagerfeld şi-a lăsat şi o posibilitate pentru desfăşuraraea fanteziei în unele creaţii cu proporţii nebune, rochii impozante, atât ca lungime, cât şi ca volum, cu pene şi blănuri la extremităţile ţesăturilor. Uneori, o bandă amintea locul în care se află talia, sau umerii erau dezvăluiţi. Finalul a fost în întregime în alb, cu rochii-togă lungi, decorate cu auriu.

Chanel a adoptat o linie cuminte

În perioada “Fashion Week”, starurile nu sunt numai în sală, dar şi pe podium, aşa cum s-a întâmplat cu frumoasa Kendall Jenner, care a defilat pentru “Chanel” şi Karl Lagerfeld, purtând o rochie din tweed şi pene, în carouri, asortată cu o geantă super elegantă şi cu sandale la modă.

Extravaganţa Casei Schiaparelli

Casa Schiaparelli a adus pe podium, graţie imaginaţiei lui Marco Zanini, directorul de creaţie, o colecţie extravagantă. Pentru al doilea show Haute Couture de la revenirea sa, Casa Schiaparelli a dorit să-şi definească stilul, caracterizat printr-o combinaţie de fantezie şi eleganţă. A reluat faimosul “roz shoking” atât de drag Elsei Schiaparelli, dar şi magnifice broderii şi pălării inspirate din colecţia “Circ” din 1938. Extravaganţa a fost vizibilă şi în decorul cu pereţi fucsia şi cu covorul imprimat cu motivul leopard. Pentru cei care au uitat, Casa Schiaparelli a fost fondată în 1927 de Elsa Schiaparelli, o pariziancă de origine italiană. Celebra creatoare a fost o adevărată pionieră a stilului, a inventat, între altele, puloverul imprimat în trompe-l’oeil, fusta-pantalon, motivul hârtiei de ziar… Tot ea a îndrăznit să lase la vedere fermoarele într-un show haute couture. Elsa Schiaparelli s-a inspirat din universul suprarealist şi a colaborat mai ales cu Salvador Dali şi Jean Cocteau. Unele dintre creaţiile sale sunt astăzi mitice, ca rochia-homar sau rochia-schelet. Dorind să se consacre scrierii autobiografiei “Shocking Life”, Elsa Schiaparelli şi-a închis casa de modă în 1954. Ea a fost redeschisă în 2010, sub conducerea lui Marco Gianini.

Creaţie Fred Sathal

Vestale la Valentino, prinţese strălucind în mii de culori la Elie Saab sau Margiela, care revizitează istoria haute couture-ului, au pus la grea încercare deciziile bogatei clientele care a asistat la show-urile lor.

Designerii Casei Valentino, Maria Grazia Chiuri şi Pier Paolo Piccioli, au respectat eleganţa atemporală a lui Valentino.

Manechinele, cu sandale plate, au defilat ca şi cum timpul n-ar fi avut niciun efect asupra lor. Rochiile, fustele sau mantourile par puse pe trupurile lor fără nicio constrângere. Creaţiile “Valentino” fac parte dintre cele care îşi păstrează modernitatea.

Ilustrarea eleganţei pariziene la Stephanie Coudert

Creatorii au mărturisit că s-au inspirat din arta prerafaelită, mişcarea estetică din secolul al XIX-lea din Marea Britanie. Fiecare creaţie se referea la o operă, de exemplu de Alma-Tadema sau Simeon Solomon. Crearea colecţiei a însemnat 1.000 de ore de lucru pentru trasarea taftalei la un taior, 700 de ore pentru incrustaţiile de piele pentru o fustă.

N-a lipsit roşul Valentino

Sobrietatea a transformat majoritatea siluetelor în vestale. De altfel, multe manechine s-au “transformat” în statui antice. Mai puţin epurate au fost rochiile şi mantourile cu tapiserii tăiate şi remontate pe fuste, dar şi un mantou realizat în întregime din pene de cocoş argintate.

Melanj între veşminte vechi şi creaţie modernă la Casa Margiela

În primul rând, actriţa Emma Watson a observat cu atenţie siluetele.

Herald al minimalismului, Casa Margiela a surprins prin colecţia sa, care “revizitează memoria colectivă a haute couture-ului”, în spiritul marelui secol şi foarte colorat, celebrând broderiile, dar şi veşmintele recuperate. Modelele sunt rezultatul “unui melanj între veşminte vechi şi opera unui atelier de haute couture”.

Şic şi sex-appeal la Atelier Versace

În cel mai pur stil al secolului al XVIII-lea, o haină şi un mantou ecru sunt îmbogăţite cu broderii cu elemente vegetale, din perle, cristale şi fir de mătase. Rochiile şi taioarele joacă pe tăieturi asimetrice, cel puţin îndrăzneţe, urcând foarte sus pe şolduri.

Rochii impozante la Chanel

Un mantou Paul Poiret din anii ‘50 a fost restaurat şi modernizat, iar un asamblaj de broderii florale s-a transformat într-o bustieră pe bază de organdi de mătase şi tafta. Ţesături vechi şi broşe reciclate au fost achiziţionate pentru colecţie de la “Drouot” din Paris.

Stilul Schiaparelli revine

Mai multe rochii de seară sunt croite din bluzoane “bomber” din anii ‘50, descoperite la New York şi Londra, şi brodate cu perle şi fir metalic. În sfârşit, “Casa Margiela” aduce un omagiu ouălor Fabergé, propunând măşti din mătase matlasată ce acoperă integral figura.

Prinţesele lui Elie Saab au defilat într-un decor opulent, cu lustre agăţate în fundal, cu coloane impozante pe laterale, creatorul dorind să recreeze atmosfera unui palat.

Transparenţe la Valentino

Manechinele erau toate pregătite pentru bal, ca şi numeroasele cliente venite din Liban, Rusia şi Asia, în căutare de rochii de seară.

Rochiile sunt lungi, unele cu trenă, marcate fin în talie şi brodate cu paiete şi perle. Paleta se întinde de la albastru la roşu carmin, trecând prin roz şi negru. La o ţinută fără umerii sau foarte decoltată în spate, este adăugată o etolă din blană de vulpe.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.