„Paris-Roubaix”: surpriză mare în regina curselor clasice de o zi

Întrebări care au rămas fără răspuns

Regina curselor clasice de o zi. „Paris – Roubaix” a doua cea mai veche cursă din lume (prima ediţie în 1896) după „clasica”  Lege-Bastogne-Liege (1892). O cursă infernală cu 28 de sectoare de „pavate”, care nu o dată au scos din circuit pentru multe luni rutieri celebri care au căzut în diverse „caramboluri”. Înainte de start „circulau” doar întrebări de genul: Cancellara sau Tom Boonen? Sagan sau Degenkolb îi pot bate pe Cancellara sau Boonen? Bradley Wiggins şi Boasson Hagen dacă îşi revin, cât de rău îi pot încurca pe super-favoriţi? A venit cumva rândul unui Sep Vanmarcke sau unui Greg Van Avermaet?  Dacă va fi sprint masiv, nu are şanse mari şi Alexander Kristoff?.  Da, aceste 9 nume erau cele ale marilor favoriţi şi ale superfavoriţilor. Niciunul nu a trecut însă primul linia de sosire pe velodromul din Roubaix. Am avut duminică un învingător surpriză, olandezul Niki Terpstra de la Omega Pharma-Quick Step care a dat lovitura vieţii sale, câştigând la 30 de ani cea mai importantă cursă din cariera sa. O cursă în care olandezul nici măcar nu a existat până cu 13 km înainte de final, el rulând până atunci în anonimat 244 de km.

Două evadări spectaculoase, şi o strategie de zile mari

 Cursa a devenit spectaculoasă când mai erau 64 de km până la linia de sosire. Atunci, unul dintre superfavoriţi, Tom Boonen dă un atac fulger şi se distanţează de pluton. După 4 km, Boonen este ajuns de un cvintet format din Yannick Martinez (Team Europcar), Bert De Backer (Team Giant-Shimano), Bram Tankink (Belkin-Pro Cycling Team), Thor Hushovd (BMC Racing Team) şi Geraint Thomas (Team Sky), ultimii doi rutieri cu pretenţii la top 10. Grupul se menţine în frunte în jur de 30 de km, după care este ajuns de pluton. Cu 21,5 km înainte de linia de sosire, Peter Sagan atacă pe plat se distanţiază şi rulează de unul singur, dar pe un sector de pavate, rulează pe iarbă şi este obligat să încetinească din cauza gardului viu format din spectatori. Este ajuns la km -17 de Sep Vanmarcke (Belkin-Pro Cyclib Team), Fabian Cancellara (Trek Factory), John Degenkolb (Team Giant-Shimano) şi Zdenek Stybar (Omega Pharma-Quick Step), grup animat de un contraatac rapid al lui Cancellara. După doar 4 km cvintetului i se alătură un alt grup, compus din Tom Boonen, Geraint Thomas, Bradley Wiggins (Team Sky), Sebastien Lamgevelt (Garmin-Sharp), Bert De Backer şi Niki Terpstra, acesta din urmă alăturându-se grupului „Boonen” cu un km înainte.

După cum se desfăşurau ostilităţile, totul „arăta” că se va înregistra un final la sprint pe velodrom. Numai că au apărut problemele. Niciunul dintre favoriţi (Cancelara, Boonen, Sagan, Degenkolb, Thomas, Wiggins) din acest grup de 11 rurieri nu a vrut să treacă la trenă. Toţi se supravegeau reciproc, de teama unui atac surpriză. Un atac care avea să vină cu 6,3 km înainte de finish, când conducerea celor de la Omega Pharma-Quick Step a luat o decizie radicală: l-a sacrificat pe Boonen şi i-a dat undă verde lui Terpstra să atace. Acesta a plecat ca din puşcă, fără ca să existe vreo reacţie din grup. Favoriţii se supravegheau în continuare, mai mult, se pare că ei au crezut că atacul lui Terpstra avea rolul de a abate atenţia de la un posibil atac al coechipierului său, Tom Boonen. Motiv pentru care au ignorat atacul lui Terpstra. De fapt, pe acest final, Boonen a fost „momeala” şi nu Terpstra. După 2 km, grupul s-a trezit la realitate, şi a început urmărirea serioasă a olandezului, dar era prea târziu.

Clasament

  1. Niki Terpstra (Omega Pharma-Quick Step) – 6:09:01
  2. John Degenkolb (Team Giant-Shimano) + 20”
  3. Fabian Cancellara (Trel Factory) + 20”
  4. Sep Vanmarcke (Belkin-pro Cycling Team) + 20”
  5. Zdenek Stybar (Omega Pharma-Quick Step) + 20”
  6. Peter Sagan (Cannondale) + 20”
  7. Geraint Thomas (Team Sky) + 20”
  8. Sebastian Langeveld (Garmin-Sharp) + 20”
  9. Bradley Wiggins (Team Sky) + 20”
  10. Tom Boonen (Omega Pharma-Quick Step) + 20”

 

Cancellara al 6-podium în Paris-Roubaix

Fabian Cancellara a avut o săptămână de excepţie. Duminică 6 aprilie a câştigat Turul Flandrei (una dintre cele mai importante clasice de o zi din World Tour), iar acum a venit pe locul 3 în regina clasicelor. Este al şaselea podium pentru Cancellara. Un top 10 al podiumurilor arată astfel:

  1. Roger De Vlaeminck (Belgia): 4 locuri 1 – 4 locuri 2 – 1 loc 3
  2. Tom Boonen (Belgia): 4 – 1 – 1
  3. Francesco Moser (Italia): 3 – 2 – 2
  4. Fabian Cancellara (Elveţia): 3 – 2 – 1
  5. Rick Van Looy (Belgia): 3 – 2 – 1  
  6. Eddy Merckx (Belgia): 3 – 2 – 0
  7. Johan Museeuw (Belgia): 3 – 1 – 2
  8. Gaston Rebry (Belgia): 3 – 0 – 2
  9. Octave Lapize (Franţa): 3 – 0 – 0
  10. Gilbert Duclos (Franţa): 2 – 2 – 0

 

Istorie: 8 podiumuri în familie

Maurice Garin (Franţa) nu a prin acest top 10, deşi a câştigat cursa în 1897 şi 1998 şi are şi 2 locuri 3. Totuşi, există un top al podiumurilor în care Maurice Garin apare pe locul 1: cel al podiumurilor în familie. Familia Garin are 8 podiumuri la activ. În afara celor 4 ale lui Maurice, fratele său Ambroise are un loc 2 şi două locuri 3, iar un alt frate, Cezar, are un loc 2.

Pe locul 2 în acest top sui-generis se află familia Pelissier cu 5 podiumuri. Henri, vedeta familiei are două locuri 1, cel din 1922 fiind câştigat în faţa fratelui său Francis. Un al treilea frate, Charles, are un loc 2 şi un loc 3 la activ.

În sfârşit, pe locul 3 avem familia Coppi. Serse Coppi are un loc 1, iar fratele său Fausto, un loc 1 şi 2 locuri 2.

Un veritabil succes: doar 55 de abandonuri

Din cei 199 de rutieri care au luat startul duminică, 55 au abandonat pe parcurs. De menţionat că din cele 18 echipe de Pro Tour (Liga 1 a ciclimului mondial), doar două, Sky Team şi Belkin Pro Cycling nu au avut abandonuri. Din cele 7 echipe Pro Continentale (Liga a II-a ciclismului mondial) care au primit wild card pentru această cursă doar UnitedHealthcare a terminat cursa cu toţi cei 8 rutieri din componenţă. Dintre rutierii cu nume sonore au ieşit din cursă Alexander Kristoff (Team Katusha), Sacha Modolo (Lampre-Merida) Juan Jose Lobato (Movistar Team). Totuşi, cele 55 de abandonuri reprezintă un succes. Reprezintă numărul cel mai mic de abandonuri din ultimii 40 de ani de când în cursă rulează peste 150 de rutieri. La ultimele ediţii am avut următoarea situaţie: 2013 – 198 participanţi/79 abandonuri; 2012 – 196/110; 2011 – 197/89; 2010 – 193/119. Din datele existente, numărul cel mai mare de abandonuri s-a înregistrat în 2001, când 169 de rutieri, din 224 nu au terminat cursa.

 Echipe Pro Tour

Team Europcar: 6

Lampre Merida: 6

Movistar Team: 5

Lotto-Belisol: 3

FDJ.fr.: 3

Team Giant-Shimano: 2

Omega Pharma-Quick Step: 2

Astana Pro Team:2

Team Katusha: 2

Cannondale: 2

Tinkoff-Saxo: 2

Orica GreenEDGE: 2

Garmin-Sharp: 1

Ag2R La Mondiale: 1

Trek Factory Racing: 1

BMC Racing Team: 1

Echipe Pro Continentale

Bretagne – Séché Environnement: 4

IAM Cycling: 3

Cofidis, Solutions Credits: 3

Topsport Vlaandere Baloise: 2

Wanty-Groupe Gobert: 1

Team NetApp Endura: 1

Comparaţii în timp

1896 (280 km)

loc 1: Josef Fischer (Ger) – 9h.17’00”- viteză medie: 30,162 km/h

loc 20: LeCornu (Fra) + 7h.23’00”

1950 (247 km)

loc 1: Fausto Coppi (Ita) – 6h.18’48” – viteză medie: 39,123 km/h

loc 20: Marcel de Mulder (Bel) + 11’06”

1964 (265 km)

loc 1: Peter Post (Ndl) – 5h.52’19” – viteză medie: 45,129 km/h

loc 20: Josepf Groussard (Fra) + 3’27”

1989 (265 km)

loc 1: Jean-Marie Wampers (Bel) – 6h.46’45” – viteză medie: 39,164 km/h

loc 20: Jan Goessens (Bel) + 5’28”

2014 (257 km)

loc 1: Niki Terpstra (Omega Pharma-Quick Step) – 6h.09’01” – viteză medie: 41,7 km/h

loc 20: Edvald Boasson Hagen (Team Sky) + 1’05”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.