Parlamentul României şi respectul de sine

Domnule Președinte al Senatului,

Domnule Președinte al Camerei Deputaților,

Adoptarea de către Curtea Constituțională a Deciziei nr. 51 din 16 februarie 2016 a avut un larg ecou în societatea românească și a dat ocazia unor intense dezbateri publice.

O parte a opiniei publice a considerat că este un moment de triumf al principiului predictibilității și previzibilității în legislație, prevăzut în Constituție și Convenția Europeană a Drepturilor Omului, altă parte, mai restrânsă, a considerat că se aduce atingere capacității de a combate în mod eficient corupția, crima organizată și terorismul.

Publicarea considerentelor deciziei a generat o stare de neliniște în rândul organelor judiciare, care a fost rezolvată de Executiv prin adoptarea cu promptitudine a Ordonanței de Urgență nr. 6 din 11 martie 2016 prin care s-a încercat punerea de acord a legislației în vigoare cu Decizia nr. 51/2016 a Curții Constituționale.

De această dată dezbaterile au fost și mai aprinse pornind de la ideea că Executivul a legiferat contrar prevederilor Constituției, în domeniul restrângerilor drepturilor și libertăților fundamentale și că serviciile de informații au ieșit din această confruntare mai puternice decât au intrat, până la afirmația unora din inițiatorii ordonanței de urgență că astfel de interpretări sunt pur și simple aberante.

Unii reprezentanți ai societății civile au pus problema sesizării Avocatului Poporului pentru a ataca de îndată Ordonanța de Urgență la Curtea Constituțională, alții au încercat să liniștească opinia publică declarând că, de fapt, nu sunt decât niște măsuri provizorii, pentru a asigura funcționalitatea urmăririi penale în cauzele aflate pe rol.

Ministerul Justiției și nu atât ministrul cât unii colaboratori ai săi s-au arătat peste măsură de iritați de criticile care au venit din toate direcțiile.

Cu toate acestea, confruntarea de opinii este esența democrației!

Astfel de discuții sunt normale într-o societate democratică dacă starea de confuzie și nemulțumire nu durează prea mult.

Iată de ce este momentul ca Parlamentul României să-și exercite prerogativele constituționale cu celeritate, declanșând procedura de adoptare a Ordonanței de Urgență și corectând inadvertențele acestui act normativ.

Parlamentul României este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării, așa cum rezultă din art. 61 din Constituția României.

Să nu lăsăm ca un act provizoriu să acționeze ani de-a rândul până când Parlamentul să se pronunțe asupra acestuia și nici să nu lăsăm doar Curții Constituționale sarcina corectării exceselor normative.

Nimeni nu trebuie să se simtă deranjat dacă autoritatea legiuitoare găsește o soluție legislativă mai bună decât cea inițială.

Cu atât mai mult cu cât ne aflăm într-un an electoral, Parlamentul ca for legislativ ales prin vot direct, universal, egal și secret trebuie să facă dovada că merită nu numai respectul cetățenilor care l-au votat ci și respectul de sine.

PRESEDINTELE

ASOCIAŢIEI PROCURORILOR DIN ROMÂNIA

Conf. univ. dr. Constantin Sima

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.