Partide inexistente în Parlament primesc încă subvenţii de la buget

Autoritatea Electorală Permanentă plăteşte la zi subvenţii pentru partide care nu mai au de luni bune parlamentari. De la linia „Maniu-Coposu” la linia „Oprea-Onţanu”.

Risipa banului public, sport naţional

În România, nu doar actele de corupţie care au ca finalitate găuri în visteria ţării sunt nocive şi periculoase. Risipirea complet aiurea a banului public este la noi un sport naţional. Nu contează dacă este vorba de sume mari sau sume mici. Adunaţi, banii risipiţi aiurea sunt foarte, foarte mulţi. Vă prezentăm o situaţie de risipă a banului public – suma este infimă în raport cu altele generate tot de acest sport naţional – dar „robinetul” este încă deschis (peste câteva zile se va mai adăuga ceva), iar banii aruncaţi aiurea, poate ar fi rezolvat pentru un an sau doi, problemele unor copii de la ordelinate sau ar fi îndulcit viaţa unor bătrâni de la câteva aziluri. Despre ce sumă este vorba: 752.126,61 lei (7,5 miliarde lei pe „stil vechi”), peste câteva zile va fi vorba de aproape 900.000 lei şi din luna martie „trecem de milion” ş.a.m.d. Emitentul sumei este AEP (Autoritatea Electorală Permanentă), iar beneficiarii sunt PPDD şi PNŢCD. Suma de 752.126,61 lei, reprezintă subvenţiile de stat pentru PPDD pe perioada aprilie 2015 – ianuarie 2016, pentru PNŢCD, pe perioada aprilie 2014 – ianuarie 2016 şi pentru Forţa Civică între august – decembrie 2014. Ce este în neregulă cu aceste subvenţii? Ele nu mai trebuiau acordate şi s-au transformat în bani primiţi necuvenit de cele trei partide.

Ce spune legea

Pentru a vedea de ce suma respectivă nu mai trebuia acordată, trebuie să arătăm întâi ce prevede Legea finanţării partidelor politice:

Subvenţia de la bugetul de stat se acordă în funcţie de următoarele criterii

a)numărul de voturi primite în alegerile parlamentare;

b)numărul de voturi primite în alegerile locale.

În cazul alianţelor politice sau electorale, subvenţia se va împărţi, potrivit înţelegerii, între membrii alianţei sau, în lipsa unei înţelegeri, după numărul de mandate obţinute.

75% din bugetul anual acordat partidelor politice vor fi împărţite partidelor politice, proporţional cu numărul de voturi primite la alegerile parlamentare, respectiv media voturilor valabil exprimate pentru Camera Deputaţilor şi Senat, dacă au realizat pragul electoral.

25% din bugetul anual acordat partidelor politice vor fi împărţite partidelor politice, proporţional cu numărul de voturi valabil exprimate, primite la alegerile locale pentru alegerea consilierilor judeţeni şi consilierilor din cadrul municipiului Bucureşti, dacă au obţinut cel puţin 50 de mandate de consilier judeţean şi de consilier din cadrul municipiului Bucureşti.

După cum se poate observa, condiţia esenţială pentru a obţine subvenţia, o reprezintă trecerea pragului parlamentar de 5% la Parlament şi câştigarea a minim 50 de mandate de consilieri judeţeni.

PPDD primeşte bani deşi nu mai există în Parlament

PPDD a îndeplinit în 2012 ambele condiţii. Marea problemă este că începând din 4 martie 2015, PPDD nu mai există în Parlament. În ziua respectivă, oficial s-a desfiinţat grupul parlamentar al PPDD din Camera Deputaţilor (În Senat, acest lucru s-a întâmplat în toamna lui 2014, dar existenţa grupului la Cameră, justifica subvenţia). Aproape toţi deputaţii au migrat şi au devenit membri la alte partide, iar vreo 3 sau 4 s-au declarat independenţi. În perioada aprilie 2015 – ianuarie 2016, PPDD a primit în total, sub formă de subvenţie, suma de 932.830,14 lei, din care, 75%, adică 699.622,60 lei reprezenta subvenţia pentru calitatea de partid parlamentar. Cum PPDD nu mai exista ca partid parlamentar, această sumă a fost ilegal remisă de AEP. Sigur, ar putea exista voci care să susţină că nici PDL şi nici PC nu mai există în Parlament. Aşa este, numai că în situaţia lor, dispariţia este generată de fuziuni, iar legea partidelor politice prevede trecerea tuturor activelor şi pasivelor la noua entitate politică rezutată. Drept urmare drepturile financiare ale PDL s-au incorporat la PNL, iar PC a rămas titularul subvenţiei, pentru că fostul PLR (ex PNM) nu a participat în alegeri. Cum legea partidelor politice nu face nicio trimitere – pe linie de drepturi, obligaţii, pasive sau active – în cazul unei migraţii politice, şi cum legea finanţării partidelor politice se referă expres la partide cu mandate obţinute în alegeri, dispariţia din parlament a PPDD ar fi trebuit să stopeze, încă din aprilie 2015 subvenţia. Ea nu a fost însă stopată – atenţie ne referim doar la partea parlamentară a subvenţiei, nu şi la cea legată de alegerile locale – şi „banul” va curge în continuare în conturile PPDD. Cele scrise aici ar putea fi contestate de UNPR. Pe 2 august 2015, în cadrul unei conferinţe de presă, Gabriel Oprea a anunţat absorbţia PPDD de către UNPR. Numai că nu există nimic oficial în acest sens la TMB. PPDD nu apare ca radiat, iar la UNPR nu apare vreo notificare privind fuziunea. Şi chiar dacă faptic, să presupunem, s-a realizat fuziunea, până ce ea nu este confirmată de TMB, ea nu există de drept.

Un deputat au avut, dar şi pe ăla l-au pierdut

PNŢCD a candidat în 2012 la alegerile parlamentare într-o alianţă cu PDL şi Forţa Civică. Un singur ţărănist a avut noroc, este vorba de Ioan Mihăilă. Nu intrăm în amănunte privind calculele privind stabilirea subvenţiei, un lucru este cert, PNŢCD a primit subvenţie pentru că avea un mandat de deputat. În luna martie 2014, Ioan Mihăilă s-a săturat să fie urmaşul „liniei” Maniu-Mihalache-Coposu şi a ales să fie coleg cu Gabriel Oprea şi Neculai Onţanu pe linia „interesului naţional”. Prin piederea unicului parlamentar, PNŢCD nu mai avea dreptul la subvenţie (pe partea de alegeri locale, ţărăniştii nu au îndeplinit condiţia câştigării celor 50 de mandate de consilieri judeţeni – n.a.). Dar, între aprilie 2014 şi ianuarie 2016 în contul PNŢCD au ajuns 37.095,19 lei.

Forţa Civică – 5 luni de foloase necuvenite

Pe 26 iulie 2014, au loc congrese (convenţiile) PDL şi FC unde se votează absorbţia FC de către PDL. Din acest moment, FC (4 mandate) dispare din parlament. Oficial însă, la TMB abia în octombrie 2014 decizia fuziunii devine definitivă. Dar pentru perioada august – decembrie 2014, curg ilegal spre fostul FC, 15.408,82 lei, după care, normal, subvenţia se redirecţionează spre PNL, care a înglobat PDL şi care a fost confirmată de TMB tot în octombrie 2014. Evident, veţi spune, că sumele încasate ilegal de PNŢCD şi FC sunt microscopice. Aşa este. Dar lege este lege şi ea trebuie respectată.

Sumele lunare primite de cele 3 partide de când nu mai există în Parlament

PPDD**

2016

  • Ianuarie – 186.824,75 lei

2015

  • Decembrie – 107.556,89 lei
  • Noiembrie – 107.700,49 lei
  • Octombrie – 107.700,49 lei
  • Septembrie – 70.507,92 lei
  • August – 70.507.92 lei
  • Iulie – 70.507.92 lei
  • Iunie – 70.507.92 lei
  • Mai – 70.507.92 lei
  • Aprilie – 70.507.92 lei

PNŢCD

2016

  • Ianuarie – 3.744,35 lei

2015

  • Decembrie – 2.155,66 lei
  • Noiembrie – 2.158,54 lei
  • Octombrie – 2.158,54 lei
  • Septembrie – 1.413,12 lei
  • August – 1.413,12 lei
  • Iulie – 1.413,12 lei
  • Iunie – 1.413,12 lei
  • Mai – 1.413,12 lei
  • Aprilie – 1.413,12 lei
  • Martie – 1.387,34 lei
  • Februarie – 1.387,34 lei
  • Ianuarie – 1.387,34 lei

2014

  • Decembrie – 1.542,64 lei
  • Noiembrie – 1.539,76 lei
  • Octombrie – 2.463,62 lei
  • Septembrie – 618,78 lei
  • August – 1.539,76 lei
  • Iulie – 1.539,76 lei
  • Iunie – 1.847,71 lei
  • Mai – 1.850,59 lei
  • Aprilie – 1.384,74 lei

Forţa Civică

2014

  • Decembrie – 3.085 lei
  • Noiembrie – 3.079,52 lei
  • Octombrie – 4.927,22 lei
  • Septembrie – 1.237,56 lei
  • August – 3.079,52 lei

** În cazul PPDD, doar 75% din suma aferentă fiecărei luni este ilegală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.