Partituri romantice şi premii muzicale

“Simfonia Fantastică”, sub bagheta dirijorului israelian Noam Zur!

La mijloc de februarie, o superbă seară de partituri romantice ne pregăteşte pentru venirea primăverii: violoncelistul Răzvan Suma, alături de “Orchestra Naţională Radio”, sub bagheta dirijorului israelian Noam Zur – care şi-a desăvârşit formarea cu nimeni altul decât Zubin Mehta – şi trei compozitori ca Wagner, Schumann şi Berlioz înseamnă o ofertă pe care nu o puteţi refuza.

Astăzi, la ora 19.00, la Sala Radio, vă veţi reîntâlni cu una dintre cele mai îndrăgite partituri din toate timpurile: “Simfonia Fantastică”, semnată de Hector Berlioz, urmată de preludiu şi moartea Isoldei din opera “Tristan şi Isolda” de Richard Wagner şi de “Concertul în la minor pentru violoncel şi orchestră” de Robert Schumann.

“Simfonia Fantastică” semnată de Hector Berlioz era dedicată unei actriţe britanice în mare vogă în Parisul secolului al XIX-lea. Preludiu şi moartea Isoldei din opera Tristan şi Isolda, creaţie a lui Wagner, ne vor purta imaginar în lumea unei legendare poveşti de iubire, programul serii fiind întregit prin “Concertul în la minor pentru violoncel şi orchestră”, partitură concepută de un alt mare compozitor german, Robert Schumann. Despre acest concert, unul dintre cei mai mari violoncelişti ai tuturor timpurilor, Pablo Casals, spunea că „este una dintre cele mai sublime opere care se pot auzi astăzi”.

Tânărul dirijor Noam Zur cucereşte deja marile scene ale lumii prin măiestria sa dirijorală şi talentul său muzical de excepţie. A studiat la Academia de Muzică din Tel Aviv desăvârşindu-şi formarea muzicală cu Zubin Mehta, Jorma Panula, Ilya Musin şi Neeme Järvi, totodată urmând cursuri în cadrul Forumului de dirijat al “Deutscher Musikrsat” Germania.

A dirijat lucrări simfonice şi vocal-simfonice, iar dintre titlurile de operă abordate amintim “Madama Butterfly”, “Don Giovanni”, “Bărbierul din Sevilla”, “Nunta lui Figaro”. A fost dirijor şi director artistic al Operei şi Filarmonicii din Heidelberg, din anul 2006 este consultant şi dirijor al festivalului de la Lucerna ca urmare a propunerii dirijorului şi compozitorului Pierre Boulez, iar în anul 2008 a fost numit dirijor principal al Teatrului “Aalto” din Essen.

Noam Zur a colaborat cu Orchestra Filarmonicii din Israel, Orchestra Radio şi Orchestra de Cameră din Ierusalim, Orchestra Filarmonicii din Johanesburg, Volksoper Viena, Staatsoper din Viena, Orchestra I Pomerigii Musicali (Milano), Filarmonica din Belgrad, Orchestra de Cameră din Frankfurt, Orchestra de Cameră Netania-Kibbutz, Virtuosi din Moscova, Orchestra Simfonică a Israelului, iar în ţară colaborează cu Filarmonica şi Opera Română din Cluj-Napoca, precum şi cu Opera Naţională Bucureşti.

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în numeroasele recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. Pe lângă activitatea concertistică din România, interpretează frecvent împreună cu pianistul spaniol Josu Okinena, alături de care a concertat în săli ca “Auditorio Nacional de Madrid”, „Teatro Colon” din Buenos Aires sau „Kursall” din San Sebastian.

Dirijorul Noam Zur

În anul 2000 a obţinut diploma de licenţă a Academiei de Muzică din Bucureşti la clasa maestrului Marin Cazacu, iar în 2002 a început programul de perfecţionare „Artist Diploma” la Longy School of Music – Cambridge – Statele Unite, la clasa profesorului Terry King.

Răzvan Suma a realizat din 2006 până în prezent şase turnee în formulă de Trio – „Romanian Piano Trio” sau „Trio Strad” – alături de Alexandru Tomescu, Horia Mihail, respectiv Toma Popovici. Alături de Marin Cazacu, Alexandra Guţu şi Octavian Lup, în componenţa cvartetului de violoncele „Cellissimo”, Răzvan Suma a fost prezent pe scene din Italia, Portugalia, Macao sau Maroc. A colaborat cu nume importante ale muzicii clasice internaţionale, precum Maxim Vengerov, Cristian Badea, Cvartetul Borromeo, Cvartetul Voces, Silvia Marcovici sau Misha Katz.

Primul turneu solo susţinut de Răzvan Suma, “Vă place BACH?”, ediţia I (1-21 martie 2012), a însemnat prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei suitelor pentru violoncel solo semnate de J.S. Bach. Cea de-a doua ediţie a turneului naţional „Vă place BACH?” s-a desfăşurat între 2 octombrie şi 7 noiembrie în zece oraşe din România.

În 2009, Răzvan Suma a devenit solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, iar în calitate de profesor asociat la Universitatea de Muzică Bucureşti dezvoltă o intensă activitate pedagogică. Este invitat să predea la cursuri de măiestrie organizate în ţări ca Spania, Argentina, Coreea şi în România, în cadrul atelierelor organizate de Asociaţia “SONORO”.

Pentru anul 2013, în afara proiectelor concertistice şi camerale, Răzvan Suma pregăteşte un nou turneu naţional intitulat „Vă place… Brahms?”.

Simpozion dedicat lui Sergiu Celibidache la Perugia

Italia în aduce un omagiu marelui dirijor Sergiu Celibidache

În perioada 15 – 16 februarie 2013 la Conservatorul “F. Morlacchi” din Perugia va avea loc Simpozionul “Omagiu lui Sergiu Celibidache” dedicat marelui dirijor român.

Simpozionul va fi organizat de Asociaţia “Ars et Labor”, care prin munca unor muzicieni de valoare precum Christa Bützberger şi Marina Rossi, de mai mult de 10 ani de zile organizează şi promovează o intensă activitate didactică şi concertistică inspirată cu maximă rigoare principiilor fenomenologiei puse în relaţie cu muzica aşa cum a fost trasată de Sergiu Celibidache. Evenimentul va fi o ocazie de a privi şi a atinge pe viu zestrea lăsată de marele dirijor român. Pe de o parte se va asista la repetiţii şi la relativele execuţii ale unor capodopere muzicale precum “Concertul nr.1 opus 15” de Johannes Brahms în versiunea autorului pentru două piane interpretat de pianistul român Cosmin Boeru şi Christa Bützberger şi “Trio în Mi bemol major opus 100” de Franz Schubert în versiunea integrală interpretat de Trio “ARS ET LABOR”, iar pe de altă parte se vor ţine dezbateri şi mese rotunde despre fenomenologia aplicată multor activităţi şi aspecte muzicale de importanţă esenţială.

Simpozionul va fi deschis cu proiecţia filmului “Über musikalische Phänomenologie” (Despre fenomenologia musicală) de la ZDF 1983, prima proiecţie italiană subtitrată în limba italiană.

Christa Bützberger, prezenţă continuă timp de 7 ani de zile la cursurile şi la concertele lui Sergiu Celibidache, stimată şi apreciată de acesta ca o pianistă de excepţie, va vorbi despre rolul fenomenologiei în practica la instrument şi cum această metodă aplicată constant poate deveni un ajutor fundamental în a aduce muzicienii la o profundă conştientizare şi la o mai bună cunoaştere de sine. Unii dintre pianiştii formaţi de Christa Bützberger şi Marina Rossi, muzicieni care actualmente îşi desfăşoară activitatea pedagogică şi concertistică în toată lumea, vor participa ca oratori şi interlocutori la dezbateri pentru a demonstra că metoda fenomenologică le oferă un enorm ajutor în experienţa de zi cu zi.

O altă dezbatere interesantă va fi dedicată proiectului “Proggetto Alessandro Scarlatti”, proiect care a văzut implicaţi mulţi tineri muzicieni şi cântăreţi şi în care metoda fenomenologică s-a dovedit de o importanţă bazilară pentru a recupera şi a cânta parituri inedite şi necunoscute ale genialului compozitor italian Alessandro Scarlatti.

La eveniment vor participa doi invitaţi de excepţie, amândoi elevi ai marelui dirijor: Matthias Thiemel şi Patrick Lang. Matthias Thiemel, cu textul său “Orizontul spiritual al lui Sergiu Celibidache şi consecinţele practice în ceea ce priveşte gama sonoră”, va oferi o panoramă a Maeştrilor, muzicienilor şi filozofilor ce au lăsat un semn în gândirea lui Celibidache, iar Patrick Lang va vorbi publicului despre “Caietele lui Sergiu Celibidache” ce i-au fost încredinţate de către Ioana Celibidachi cu idea unei ediţii viitoare. O mică parte din acest material a fost deja publicată în “Celibidachiana”, colecţie promovată de către “Stiftung Sergiu Celibidache”. Acest legat preţios este o mărturie importantă ce ne arată cum Maestrul formula şi structura gândurile sale, cum schiţa, sculpta şi cizela definiţiile folosite apoi în cursurile sale, cum era un cercetător care nu se mulţumea niciodată şi cum căuta şi tindea cu întreaga persoană înspre adevăr.

Oratorii simpozionului vor fi: Christa Bützberger, Giulio Gaeta, Patrick Lang, Marco Micheletti, Antonia Sfrangeu, Matthias Thiemel.

Muzicieni: Cosmin Boeru, Christa Bützberger, Sara Gianfriddo, Héloïse Piolat.

Simpozionul “Omagiu lui Sergiu Celibidache” a obţinut o Medalie de Reprezentanţă din partea Preşedintelui Republicii Italiene.

Cu acest prilej, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, alături de Commissione Nazionale Italiana per l’UNESCO, Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca, Ministero per i Beni e le Attività Culturali, Ministero della Cultura della Romania, Regione Umbria, Provincia di Perugia, Comune di Perugia, Ambasciata della Romania nella Repubblica Italiana, Fondazione PerugiAssisi 2019, Università per Stranieri di Perugia, Società Italiana di Musicologia şi Istituto Tedesco di Perugia, patronează acest important simpozion dedicat marelui dirijor român Sergiu Celibidache.

Forumul Muzical Român îşi desemnează laureaţii

Smaranda Oţeanu-Bunea, directoarea Forumului Muzical Roman, şi Stela Popescu

Cea de-a XIII-a ediţie a “Premiilor Forumului Muzical Român” – manifestare în cadrul căreia au fost laureate de-a lungul anilor peste două sute de personalităţi ale artei muzicale şi coregrafice româneşti – va avea loc vineri, 15 februarie, ora 18.00, la “Opera Comică pentru Copii”.

Printre cei care vor fi distinşi cu premii în acest an se numără mari nume ale scenei culturale din România precum: Corneliu Murgu, directorul general al “Operei Naţionale Române Timişoara”; Dan Dediu, compozitor şi rector al “Universităţii Naţionale de Muzică” din Bucureşti; Corul de Cameră „Preludiu” şi dirijorul său, Voicu Enăchescu; Baletul “Operei Comice pentru Copii”; pianista Ilinca Dumitrescu; compozitorul Marius Ţeicu; scenografa Viorica Petrovici; Tiberiu Soare – dirijor principal al “Orchestrei Naţionale Radio” şi dirijor al “Operei Naţionale Bucureşti”, muzicologul Costin Popa, tenorul Andrei Lazăr, baritonul Ionuţ Pascu ş.a.

Fiecare dintre cei laureaţi va primi diploma, alături de un valoros tablou, din partea scenografei Viorica Petrovici, unul dintre cei mai prolifici artişti de gen din România, nominalizată în 2012 la “Premiile César” pentru costumele realizate în filmul “La source des femmes”, în regia lui Radu Mihăileanu.

De-a lungul anilor, printre marii artişti care au fost onoraţi de “Forumul Muzical Român” se numără Cristian Mandeal, Ruxandra Donose, Viorel Cosma, Aurel Manolache, Dumitru Lupu, Corina Dumitrescu, Ion Marin şi corul “Madrigal” etc.

După încheierea ceremoniei, toţi cei prezenţi sunt invitaţi să asiste la unul dintre cele mai de succes spectacole ale instituţiei-gazdă: baletul „Cenuşăreasa”, în regia şi coregrafia Corinei Dumitrescu. Din distribuţie vor face parte Alis Gheorghe, Alexandra Corneanu, Sabia Chirilă, Claudia Iagăr, Mihai Pricope, Andy Ardeleanu, Ionuţ Birjovanu, Daniel Manea, Octavian Iuga, Roberta Enişor.

“Forumul Muzical Român” este o instituţie independentă, de opinie, care îşi desfăşoară activitatea în strânsă colaborare cu “Uniunea Criticilor Muzicali” din România. De la înfiinţarea sa în anul 2000, forumul a pledat pentru susţinerea vieţii muzicale, sprijinirea creaţiei muzicale româneşti, a tinerilor muzicologi, şi, înainte de toate, pentru promovarea imaginii României în lume, prin valorile artei noastre. De fiecare dată când au existat probleme care au pus sub semnul întrebării activitatea unei instituţii, a unui mare eveniment/festival/concurs din domeniul muzical, FMR a pledat în presă şi a intrat în dialog cu oficialităţile, pentru rezolvarea problemelor respective.

Din FMR fac parte muzicologi, critici muzicali, regizori, scenografi, solişti de operă etc., conducerea organismului reunind personalităţi ca: Smaranda Oţeanu-Bunea – preşedinte; prof. univ. dr. Grigore Constantinescu – preşedintele “Uniunii Criticilor Muzicali”; Costin Popa – redactor-şef al revistei „Melos”, muzicologul Daniela Caraman-Fotea şi scenografa Viorica Petrovici.

Recital de flaut, la Ateneu

Pianista Verona Maier

Marţi 19 februarie, ora 19.00, la Sala Mică, la Filarmonica “George Enescu”, are loc un recital de flaut cu Ştefan Diaconu şi Verona Maier la pian.

În program: “Sonata nr. 1 pentru flaut şi pian” de Sigismund Toduţă, “Sonata pentru flaut şi pian” de Robert Muczynski, “Sonata latino pentru flaut şi pian” de Mike Mower.

Ştefan Diaconu a început studiul pianului de la vârsta de 6 ani la Colegiul Naţional de Arte „Octav Băncilă” din Iaşi, iar la 10 ani ia primele lecţii de flaut concentrându-se apoi doar asupra acestui instrument. Pe parcursul gimnaziului şi al liceului a studiat cu prof. Emilia Ciobanu, care l-a ajutat şi l-a impulsionat astfel încât participă la numeroase concursuri naţionale şi internaţionale precum şi la Olimpiadele Naţionale, remarcându-se şi câştigând premii. Din anul 2009 este student în cadrul Universităţii Naţionale din Bucureşti, clasa prof. Ion Bogdan Ştefănescu. În perioada octombrie 2011 – februarie 2012 a beneficiat de o bursă “Erasmus” şi a avut ocazia să studiez flautul la Academia de Muzică „F. Chopin” din Varşovia cu prof. Agata Igras-Sawicka. Până acum a concertat în săli importante (Radio, Ateneul Român, sala „George Enescu” de la UNMB, sala „ Chopin” – Varşovia, Muzeul “George Enescu”, Palatul Şuţu etc.), ca solist sau membru în cadrul unor ansambluri camerale sau simfonice. De asemenea, a avut ocazia să colaboreze şi cu ansambluri de jazz atât în România, cât şi în Varşovia. A colaborat şi colaborează cu orchestre şi ansambluri din ţară şi din străinătate: Filarmonica Piteşti, Filarmonica „Muntenia” – Târgovişte, Ansamblul „Profil”, „Archeus”, Ansamblul ”Icon Arts”, “Sommerakademie” din München şi – Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti. Din februarie 2012 este colaborator permanent al Filarmonicii “George Enescu”. De asemenea, pe lângă flaut, Ştefan Diaconu studiază şi disciplina “Dirijat Orchestră” în cadrul aceleiaşi universităţi cu prof. Petru Andriesei.

Andrei Licareţ la New York

Pianistul român Andrei Licareţ a susţinut recent un concert la celebra “Carnegie Hall” din New York. Din programul recitalului au făcut parte lucrări de George Enescu, Robert Schumann, Claude Debussy şi Frédéric Chopin. La eveniment au participat personalităţi din lumea muzicală americană, jurnalişti, critici muzicali, interpreţi, români din diaspora, membri ai corpului diplomatic şi iubitori ai muzicii clasice. Au fost prezenţi reprezentanţi ai Ambasadei României şi ai Institutului Cultural Român din New York. Concertul s-a bucurat de un deosebit succes, publicul, care a ocupat până la ultimul loc sala de recital de la “Carnegie Hall”, ovaţionându-l în picioare pe tânărul artist român. La cererea generală, Andrei Licareţ a oferit în bis un “Vals” de Frédéric Chopin şi un “Preludiu” de Johann Sebastian Bach.

Andrei Licareţ a debutat în 7 noiembrie 1993, la Ateneu, cu orchestra “Jeunesse Musicales”. A susţinut concerte în importante centre muzicale din Europa: Roma, Dublin, Alicante, Praga, Berlin, Istanbul, Paris, Vendôme, Salonic, Chişinău, Varşovia, Bruxelles, Copenhaga şi America: New York, Washington, New Jersey, Boston, Houston.

Încă de la începuturi, prezenţa sa artistică a fost răsplătită cu importate premii precum: Premiul I la Concursul Internaţional „Jeunesse Musicales”, Premiul I la Concursul de pian „Yamaha”, Marele Premiu la Concursul Internaţional „Lory Wallfisch”, Premiul I la concursul „Mihail Jora”, Premiul al II-lea la Concursul de pian din cadrul cursurilor internaţionale Tel-Hai din Israel, Premiul al II-lea la Concursul din Shreveport, Louisiana.

Cunoscutul ziar american “The Washington Post” scria despre interpretarea pianistului român: „Şi au fost, cum te-ai aştepta, eseuri rapsodice dintre cele mai elegante, pline de armonii translucide şi imaginativ compuse. Licareţ le-a interpretat natural, poetic şi cu o extraordinară atenţie a detaliului, constituindu-se într-o privire tantalică care te-a făcut să-ţi doreşti mai mult (…) Le-a interpretat pe toate cu o tehnică amplă şi adesea un puternic sentiment liric”, scria Stephen Brookes,

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.