Partiturile unor străluciţi actori, regizori, scenografi, în Festivalul Naţional de Teatru

Au mai rămas trei zile până la încheierea ediţiei 24 a Festivalului Naţional de Teatru şi putem deja spune că evenimentele programate în primele şapte zile de festival au suscitat un real şi puternic interes din partea publicului iubitor/interesat de fenomenul teatral românesc. O dovedesc mulţimile de oameni care asaltează (decent) intrările teatrelor înainte de spectacolele FNT, în speranţa unui loc rămas liber sau în picioare; o dovedeşte participarea interesată a publicului specializat la Conferinţele FNT, sau la lansările de carte, ori afluxul de vizitatori la expoziţiile vernisate pâna acum; o demonstrează succesul de care se bucură evenimentele din Pasajul FNT, care atrag zilnic un mare număr de trecători curioşi, mulţi dintre ei implicându-se în acţiunile organizate de FNT.

Astăzi, în a opta zi de Festival, alte evenimente (17 la număr) vin să se alăture efervescenţei determinate de această sărbătoare anuală dedicată artelor spectacolului, iar pe scenele festivalului vor evolua trupe de teatru venite din Cluj, Târgu Mureş şi Bucureşti.

Vă atragem atenţia asupra câtorva dintre manifestările ce vor avea loc astăzi, începând cu orele după-amiezei:

LANSARI DE CARTE, de la ora 16.00, la Ceainaria ArCuB:

Cabaret, în regia lui Răzvan Mazilu

Golem. Mit şi spectacol cu regizorul Alexander Hausvater (ediţie română-engleză – Editura ICR Bucureşti, 2014) pleacă de la spectacolul Golem, pus în scenă de Alexander Hausvater, care oferă o experienţă teatrală unică despre un univers dominat de mituri şi gândire magică, având în centru golemul, fiinţă antropomorfică preluată din folclorul evreiesc. Volumul, prefaţat de academicianul Răzvan Teodorescu, este structurat în trei capitole: Reprezentări ale Golemului – scurt istoric despre acest vechi motiv cultural european, semnat de Felicia Waldman; Epifania prin teatru. Alexander Hausvater, de la Teibele şi demonul ei la Golem, semnat de Oltiţa Cîntec, şi Acest fascinant Hausvater, un interviu realizat de Liana Cojocaru.

Regizorul, acest… de Călin Ciobotari (Editura Opera Magna Iaşi, 2014) este o carte cu format de album, care adună între paginile sale interviuri realizate din 2010 încoace, cu figuri importante ale scenei româneşti (de la Felix Alexa la Claudiu Goga, de la Vlad Massaci la Mihai Măniuţiu, de la Radu Alexandru Nica, la Anca Ovanez şi Tompa Gabor). „Se conturează un dialog fructuos între critic şi artist. Generaţii diferite cu vocalităţi diferite se întâlnesc sub cupola întrebărilor care ajung să-i descrie pe fiecare…”

Emil Coşeru, actorul nostru de Călin Ciobotari (Editura Opera Magna Iaşi, 2014). Emil Coşeru este, la ora aceasta, unul dintre actorii ieşeni cu cea mai mare notorietate. Societar al Teatrului Naţional Iaşi, profesor de Actorie la Universitatea de Arte George Enescu, fondator, imediat după 1990, al Şcolii de teatru, Coşeru întruneşte toate datele pentru a deveni, la rândul său, personaj al unei cărţi ce îi este dedicată. O carte despre care autorul ei, teatrologul Călin Ciobotari, consideră că „s-a făcut aproape de la sine, din întâlnirea dintre un actor şi un critic – compatibili spiritual şi cultural”.

De la ora 17.00, în Pasajul FNT urmează Seara Semnăturilor Celebre, al cărei invitat este actorul Claudiu Bleonţ.

Marius Manole şi Istvan Teglas în Revizorul

La ora 18.00 – live-streaming-ul spectacolului Sânziana şi Pepelea, după Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru Dabija, cu trupa Teatrului Naţional Lucian Blaga din Cluj, transmisiune directă de la Sala Majestic a Teatrului Odeon, din Bucureşti.

Publicul va putea opta, astă-seară, între o serie de spectacole incitante.

La ora 18.00, la Teatrul Odeon, sunteţi invitaţi la Sânziana şi Pepelea de Vasile Alecsandri. Regia: Alexandru Dabija. Produs de Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

La aceeaşi oră, la Teatrul Nottara, puteţi (re)vedea Noul locatar de Eugène Ionescu, în regia lui Gábor Tompa.

Noul locatar. Foto Florin Biolan

La orele 18.30 şi 21.00, la Teatrul Odeon, Sala Studio, este programat În Trafic, un spectacol de Alina Nelega, produs de Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania Liviu Rebreanu.

La ora 20.00 la Teatrul Naţional I.L. Caragiale, Sala Studio puteţi viziona Revizorul de N.V. Gogol, un spectacol marca Felix Alexa.

La ora 20.30, tot la Teatrul Naţional I.L. Caragiale, Sala Pictură, sunteţi aşteptaţi la Cabaret de Joe Masteroff, un spectacol de Răzvan Mazilu, produs de Teatrul German de Stat Timişoara.

La ora 21.00, la Teatrul ACT, este programat spectacolul Păi despre ce vorbim noi aici, domnule? de Cătălin Ştefănescu, după romanul Moromeţii de Marin Preda. Regia: Alexandru Dabija.

Să mai amintim că sâmbătă dimineaţă va avea loc licitaţia Dăruind vei dobândi.

George Mihăiţă şi Marcel Iureş, în Păi despre ce vorbim noi, domnule?

Pentru prima oară în decursul celor 24 de ediţii, Festivalul Naţional de Teatru îşi extinde agenda cu un eveniment caritabil. Licitaţia Dăruind vei dobândi va avea loc la sediul Galeriilor Artmark, Palatul Cesianu-Racoviţă, sâmbătă, 1 noiembrie, la ora 12.00.

Licitaţia susţinută de mari actori ai scenei româneşti pentru colegi aflaţi în suferinţă este organizată de UNITER, cu sprijinul Artmark. Nume mari ale teatrului românesc vor fi prezente în sala de licitaţii alături de personalităţi din mediile business, media şi politic.

Sânziana şi Pepelea în regia lui Alexandru Dabija

Obiecte de artă, obiecte personale sau artefacte-mărturii ale activităţii teatrale, oferite de către artişti de seamă şi de teatre importante compun Licitaţia Dăruind vei dobândi. Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Marcel Iureş, Oana Pellea, Maia Morgenstern, Mihai Dinvale, Emilia Popescu, Alexandru Arşinel, Stela Popescu, Margareta Pâslaru, Florina Cercel, Ion Caramitru, Mircea Diaconu, Mihai Mălaimare, Rodica Mandache sunt doar o parte dintre cei care au oferit obiecte personale încărcate de emoţii, de amintiri şi de poveşti. De asemenea, aceştia vor susţine cauza şi din sala de licitaţie, fiind prezenţi la acest spectacol unic, inclusiv prin reuniunea celor mai mari nume ale teatru românesc pe aceeaşi scenă.

Atmosfera de spectacol va fi susţinută şi de interpretarea succesivă a rolului de maître-priseur de Mircea Diaconu, Florina Cercel, Diana Lupescu, Mihai Dinvale şi Carmen Tănase, alături de comisarul Artmark Adina Matei.

Sumele strânse în urma licitaţiei caritabile vor merge către artişti aflaţi în situaţii precare, semn că nu au fost uitaţi de public sau de colegi şi vor fi încasate, precum şi distribuite de către reprezentanţii UNITER. Din poziţia de operator şi de susţinător al acestui eveniment caritabil organizat de UNITER, Artmark îşi exprimă speranţa în reeditarea de către UNITER a acestui proiect caritabil şi în anii următori.

Spectacolul Rinocerii încheie Festivalul Naţional de Teatru

Rinocerii, în regia lui Robert Wilson

Cel mai important eveniment teatral al anului, Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a XXIV-a, aflat în plină desfăşurare, se va închide duminică, 2 noiembrie, la Craiova, cu spectacolul Rinocerii, de Eugène Ionesco, în regia lui Robert Wilson.

Pentru o zi, Craiova va deveni capitala teatrului românesc, graţie alegerii organizatorilor FNT de a închide festivalul la Teatrul Naţional din Craiova. Spectacolul va avea loc de la ora 19.00, la Sala Amza Pellea.

Apreciat drept un triumf de către renumitul critic britanic de teatru John Elsom, spectacolul Rinocerii, pus în scenă de către Robert Wilson la Teatrul Naţional Marin Sorescu din Craiova, este un spectacol avangardist, un etalon al teatrului vizual, regizorul mizând pe imaginea plastică drept formă de expresie artistică. Fiind creat de unul dintre cei mai exigenţi regizori de teatru din lume, Robert Wilson, creatorul unor spectacole care au reinventat limbajul scenic în a doua jumătate a secolului al XX-lea, spectacolul Rinocerii nu s-ar fi desăvârşit fără actorii excepţionali care funcţionează cu o precizie de ceas elveţian: Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Lazăr Bleonţ, Claudiu Bleonţ, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Raluca Păun, Monica Ardeleanu, George Albert Costea, Cosmin Rădescu, Constantin Cicort, Mirela Cioabă, Dragoş Măceşanu, Iulia Colan, Ion Colan, Corina Druc, Anca Ghiţă, Geni Macsim, Nataşa Raab, Costinela Ungureanu, Clara Vulpe, Cătălin Băicuş, Cosmin Dolea, Claudiu Mihail, Ştefan Mirea, Marian Politic, Eugen Titu, Cătălin Vieru.

Spectacolul Rinocerii încheie Festivalul Naţional de Teatru

Alte două spectacole ale Naţionalului craiovean sunt prezente la ediţia din acest an a FNT: Profu’ de religie şi Familia Tót.

“Noua punere în scenă de către Robert Wilson la Teatrul Naţional din Craiova este un triumf. Wilson a înţeles că aceasta nu mai era o piesă a Războiului Rece – nici măcar o poveste cu intrigă moralizatoare. Era de fapt o stare de spirit din care reies numeroase imagini de distrugere şi există multe căi de a închide ochii în faţa pericolului…

Wilson este un pictor, un arhitect şi un artist al scenei vizuale. Are un auz fin pentru genul de muzică ce se repetă în minte la mult timp după ce s-a oprit în difuzoare. Producţia a avut numeroase momente vizuale şi auditive memorabile, dar pentru mine, cea mai impresionantă trăsătură a fost caracterizarea echipei de actori de la Craiova. Fiecare actor a oferit o vinietă personală care a fost amuzantă, precisă, şi cu un simţ al ritmului interior ce dădea impresia unui dans viu. Bérenger chiar semăna cu Ionesco, pe care l-am cunoscut o dată când l-am rugat să ia parte la conferinţa din Londra, şi ale cărui curtoazie şi gravitas, folosite pentru efect comic, mi-au rămas în minte de atunci”, scria John Elsom în SpectActor, nr. 2/2014.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.