Patru ani de haos managerial la Tarom

Compania de transport aerian Tarom, deținută de statul român, prin Ministerul Transporturilor, a avut din 2011 și până la începutul acestui an 39 de persoane care au ocupat la un moment dat un loc în Consiliul de Administrație iar rezultatele au fost pierderi totale de aproape 10 miliarde de lei. Într-un raport al Curții de Conturi privind performanța activității de transport aerian la operatorul Tarom în perioada 2012-2016 realizat de Curtea de Conturi se arată că la nivelulul companiei strategia guvernamentală privind introducerea principiilor de guvernanță corporativă nu și-a atins în totalitate scopul și nu a condus la realizarea obiectivului de eficientizare a activității. În perioada 2012-2016 mandatele membrilor CA au fost revocate de AGA de două ori, iar o parte din membrii selectați conform OUG 109/2011 sau numiți provizoriu au renunțat la mandat. De asemenea, conducerea executivă a suferit mai multe schimbări, urmare a renunțării la mandat sau revocării Directorului General pentru deficiențe manageriale. Nu au fost respectate în toate cazurile principiile impuse de OUG nr. 109/2011 privind stabilirea criteriilor de selecție pentru poziții cheie din managementul companiei, generând vulnerabilități privind performanța managementului și realizarea obiectivului de creștere a eficienței operatorului economic, se arată în raport. Pentru funcția de Director General Administrativ, având în subordine aproape toate direcțiile din cadrul societății, Consiliul de administrație a stabilit criterii de selecție care nu corespund cerințelor minime prevăzute OUG nr. 109/2011. În loc de cerințe privind „experiență relevantă în consultanţă în management sau în activitatea de conducere” a unor societăți din domeniul aviației, au fost stabilite cerințe de echivalență într-o profesie juridică și „cunoștințe despre industria aviației comerciale”. Pentru funcția de Director Financiar, responsabil la cel mai înalt nivel de managementul financiar al companiei, a fost solicitată experiență relevantă în funcția de CFO (Director Financiar) sau echivalent într-o profesie juridică, contrar legii contabilității nr. 82/1991 potrivit cărora persoana împuternicită să îndeplinească funcția de director economic trebuie să aibă studii superioare economice.

Raportul spune că deciziile AGA și CA Tarom nu au reprezentat în toate cazurile un factor stimulator pentru buna funcționare și creșterea performanței companiei. Decizia AGA nr. 6/04.11.2013 privind revocarea membrilor CA Tarom a influențat negativ rezultatele exercițiului financiar 2015, urmare constatării de către instanță a revocării fără justă cauză. Deciziile AGA și CA privind mutarea sediilor agențiilor externe din oraș în aeroport au avut un impact negativ asupra vânzărilor nete realizate de acestea. Cel mai semnificativ impact al măsurii CA privind mutarea sediului din oraș în aeroport s-a produs asupra vânzărilor realizate de Agenția Roma, care s-au diminuat cu 22,43% în anul 2014 față de anul 2013, cu 17,62% în anul 2015 față de anul 2014 și cu 36,29% în anul 2016 față de anul 2015.

Indicatori de performanță strâmbi

Indicatorii de performanță prevăzuți în contractele de mandat ale membrilor CA nu îndeplinesc în totalitate caracteristici specifice, cum ar fi: să fie măsurabili, să poată oferi informații despre caracteristicile specifice ale unui anumit obiectiv, să fie accesibili, relevanți și stabiliți pentru o anumită durată în timp. Prin contractele de mandat nu au fost stabiliți în toate cazurile indicatori valorici cuantificabili, cu termene precise care să acopere perioada întregului mandat al administratorilor, în baza cărora să se evalueze performanța managerială. Unii dintre indicatori nu au fost cuantificați sau valoarea acestora urma a fi determinată în funcție de indicatorii aprobați prin bugetele de venituri și cheltuieli aferente exercițiilor financiare viitoare. O astfel de abordare poate reprezenta un factor de risc în evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor, în condițiile aprobării cu întârziere a bugetelor de venituri și cheltuieli, se spune în raport.

Bugete aprobate cu întârziere

În perioada 2012-2016, bugetele de venituri și cheltuieli ale Tarom au fost aprobate în general cu întârzieri semnificative. În aceste condiții, evaluarea de către AGA a gradului de îndeplinire a obiectivelor stabilite prin contractele de mandat se poate dovedi dificilă sau chiar imposibilă, generând dificultăți în aplicarea măsurilor legale privind revocarea mandatelor membrilor CA pentru neîndeplinirea criteriilor și obiectivelor de performanță. Membrii CA Tarom nu au respectat în toate cazurile obligația de a elabora Planul de Administrare și de a-l prezenta AGA în termenul prevăzut de OUG nr. 109/2011, cuprinzând măsuri cu termene de implementare clare, care să garanteze îndeplinirea obiectivelor și criteriilor de performanță cuprinse în contractele de mandat ale administratorilor și indicatori de performanță specifici anumitor măsuri care să permită monitorizarea implementării graduale a acestora.

Plan de administrare neînsușit

În perioada 04.11.2013 – 09.09.2016 cuprinsă între momentul revocării CA și data aprobării de către AGA a Planului de administrare 2016-2019, la nivelul Tarom nu a fost aprobat un plan de administrare care să fie însușit de membrii CA, pe baza căruia să poată fi evaluată performanța membrilor CA și să se dispună măsurile legale corespunzătoare. În perioada auditată, au existat cazuri în care nu au fost respectate recomandările experților în recrutare resurse umane în ceea ce privește modul de stabilire a remunerațiilor bonus acordate membrilor CA.

Raportul Curții arată că controlul exercitat de AGA Tarom asupra activității membrilor consiliului de administrație nu a fost în toate cazurile eficient, nereușind să elimine în timp util riscul acordării către membrii CA a unor drepturi nejustificate în raport cu îndatoririle specifice și cu situația economică a companiei.

Bonusuri primite aiurea

Membrii CA Tarom numiți prin Hotărârea AGA nr. 7/12.10.2012 (Dan Pascariu, Ciprian Ladunca, Heinrich Vystopil, Lucian Isar, Marius Ghenea, Dumitru Prunariu, Nicolae Demetriade) și-au acordat în luna mai 2013 un bonus anual în valoare brută de 283.614 lei pentru realizarea indicatorilor de performanță din Planul de administrare pentru anul 2012. Curtea susține că Planul de administrare aprobat prin Hotărârea AGA nr. 9/11.12.2012 vizează însă perioada 2013-2016, astfel încât aprobarea bonusului s-a efectuat fără temei legal.

Probleme cu resursa umană

Managementul Tarom nu a conștientizat suficient caracterul limitat al resurselor de care dispune compania. În perioada auditată, managerii selectați în conformitate cu OUG 109/2011 par a nu-și fi asumat decizia managerială, preferând contractarea unor servicii de consultanță externe pentru elaborarea planurilor și strategiilor de conducere și administrare. În condițiile în care compania a înregistrat în mod constant pierderi, în opinia echipei de audit decizia privind achiziția unor servicii externe pentru a furniza consultanță strategică consiliului de administrație și conducerii executive nu se justifică și nu este economicoasă, elaborarea și implementarea strategiei de conducere și administrare fiind atribuția și obligația legală a membrilor CA și a Directorului General mandatați în temeiul OUG nr. 109/2011 să asigure eficiența economică a societății.

Resursele umane au reprezentat și reprezintă și în prezent un domeniu în care au existat aspecte nerezolvate și/sau nereglementate pe deplin, în sensul asigurării premiselor necesare unei funcționări eficiente și eficace a Tarom.

Organele de conducere și administrare nu s-au implicat suficient și nu au reușit să găsească modalitățile necesare de implementare a unei salarizări echitabile și transparente, în vederea motivării și asigurării stabilității personalului bine pregătit. Inexistența unei grile de salarizare unice, coroborată cu interpretarea unor clauze din contractele colective de muncă, au condus la numeroase litigii între salariați și companie, cu impact negativ asupra rezultatelor economice ale acesteia.

Auditul a reținut diminuarea puterii decizionale în cadrul companiei. Cu privire la aspecte importante care influențează semnificativ performanța entității, hotărârile AGA și CA nu au fost implementate în toate cazurile întocmai și la timp.

În perioada auditată, au existat cazuri în care deciziile AGA și CA nu au fost duse la îndeplinire cu celeritate de către conducerea executivă. În plus, demersurile întreprinse de conducerea executivă nu au reflectat întotdeauna voința acționarilor, iar măsurile dispuse de organele cu atribuții de control nu au fost implementate în termenul stabilit.

Prin unele decizii ale AGA și CA a fost amânată discutarea unor probleme care necesitau adoptarea cu celeritate a unor decizii privind funcționalitatea societății, cu impact negativ în atingerea obiectivelor de creștere a eficienței și competitivității companiei (activitatea comercială, de achiziții, sistemul IT, grila de salarizare, modificarea statutului, aprobarea situațiilor financiare consolidate, aprobarea schimbării sediilor unor agenții externe, programul de zbor etc.)

Nu au fost luate în toate cazurile măsuri suficiente pentru stabilirea a unui cadru general adecvat de informare şi consultare a salariaţilor. Deciziile AGA și CA, precum și obiectivele prevăzute în planurile de administrare și de management nu au fost aduse în permanență la cunoștința salariaților, iar politica şi criteriile de remunerare a administratorilor şi directorilor companiei Tarom nu au fost făcute publice pe pagina de internet a societății.

Schimbări de șefi

Schimbările intervenite la nivelul conducerii executive Tarom în perioada vizată au fost generate de deficiențe manageriale constatate de organele ierarhice superioare sau de renunțarea la funcție prin demisie. Prin Hotărârea nr. 7/21.03.2016, CA decide revocarea începând cu această dată a Conducerii Executive Tarom, respectiv: revocarea mandatului de Director General – CEO al lui Christian Heinzmann, ca urmare a deficiențelor manageriale constatate în urma controalelor desfășurate de diferite instituții ale statului, neîndeplinirii obiectivelor din contractul de mandat nr. SG 6970/19.11.2012 și din Planul de Management 2013-2016, neîndeplinirii în totalitate a deciziilor CA adoptate pe parcursul anului 2015. De asemenea, a fost revocat mandatul de Director General Administrativ al lui Tiberiu Țiclea „ca urmare a unor grave deficiențe manageriale”, printre care: apariții în media cu potențial de vulnerabilizare a imaginii Tarom, cu nerespectarea obligației de exercitare a mandatului cu prudență, diligență și loialitate; refuzul de a transmite anumite documente membrilor CA; prezentarea unor documente neasumate prin semnătură de autor; inducerea în eroare a membrilor CA cu privire la procedura de vot prin susținerea, în calitatea sa de jurist, a faptului că numai membrii CA numiți în baza OUG nr. 109/2011 pot vota, iar deciziile CA pot fi luate numai cu majoritatea voturilor membrilor selectați conform OUG nr. 109/2011, deși conform Statutului toate voturile sunt egale.

Prin Hotărârea AGA nr. 4/06.05.2016, AGA ia act de Hotărârea nr. 7/2016 a CA privind revocarea mandatului de Director General al lui Heinzmann și a mandatului de Director General Administrativ al lui Țiclea și constată revocarea acestora cu justă cauză, având în vedere, pe lângă motivele prezentate de Președintele CA și următoarele: în cazul lui Țiclea Tiberiu, neîndeplinirea obiectivelor și criteriilor de performanță pentru anul 2015 prevăzute în contractul de mandat nr. SG 5637/29.09.2015; în cazul domnului Heinzmann Christian, neîncheierea unui contract de mandat cu compania, fapt care poate aduce prejudicii majore companiei, nerealizarea indicatorilor bugetari pe anul 2015, neîndeplinirea măsurilor cu termen de implementare 2015 prevăzute în Planul de Administrare 2013-2016, având în vedere dubla calitate (de Director General începând cu 2012 și de administrator, începând cu 2015).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4562 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.