Paul Ackerman, pictorul plecat din Iaşi

La “European Art Gallery” din Bucureşti este deschisă, până în 30 iulie, o expoziţie-restituire, şi nu numai pentru România, a pictorului Paul Ackerman. 41 de lucrări, majoritatea pe pânză, dar şi pe hârtie, evocă lumea şi creaţia unui artist al cărui loc în istoria artei ar merita să fie mai bine stabilit.

Deşi născut la Iaşi, într-o familie evreiască, în 1908, Paul Ackerman este, cu adevărat, un pictor francez. De altfel, familia lui s-a stabilit în Franţa când viitorul artist avea numai patru ani.

Peisaj din Provence

După studii la Facultatea de Drept şi Litere din Paris, îşi descoperă pasiunea pentru pictură. Studiază în atelierul lui Fernand Léger, înainte de 1939, dar pictura sa este o „călătorie” prin toate avangardele secolului al XX-lea.

Pasionat iniţial de atmosferă şi de lumină, creează o serie de opere la Saint Tropez şi în Provence în care regăsim ecouri ale impresionismului, postimpresionismului şi o cromatică amintind de forţa fovilor. Niciuna dintre ele nu este însă o pastişă. Construcţia picturilor este riguroasă, cu o geometrie a structurii dincolo de tuşele aparente, uneori pointilliste, ca în „Peisaj din Provence”, „Capelă la Saint Tropez” sau „Culegătorii de mere”.

Femei întinzând rufe la Saint Tropez

În timpul războiului pictează o serie de opere influenţate de Cézanne şi de avangarda rusă. Din 1940 este prieten cu Pierre Bonnard, de care îl apropie şi interesul său pentru arta japoneză, vizibil înr-o serie de lucrări cu subiect extrem-oriental.

Revine la Paris, după război, când fusese făcut prizonier, şi arta lui balansează o vreme între figurativ şi abstract. Din 947 expune cu succes la Paris, Londra, Frankurt Montréal, Québec… primind în 1950 primul “Premiu Pacquement”.

Apolo şi muzele

Este perioada în care preocupările lui pentru esoterism, vizibile încă de la începuturi, mai ales în folosirea luminii, se accentuează. “Nu sunt ghidat de nimic, nu ştiu de unde izbucnesc aceste imagini şi nici de ce le-am făcut”, mărturisea artistul.

Anii ’50 reprezintă perioada abstractă a creaţiei sale, dar întotdeauna, dincolo de imaginea abstractă, transpare inspiraţia din natură. Urmează o serie de picturi “în relief”. Către sfârşiul acestui deceniu, cercetările sale asupra semnului, plastic şi simbolic, ajung la desăvârşire. “Compoziţie modernă” conţine în ritmul formelor, în dirijarea luminii, în jocul ascendent-descendent al acesteia o echivalare a existenţei cu sens cosmic.
În anii ’60 revine la figurativ, ca în “Umbre şi lumini”, preocuparea pentru rolul simbolic al luminii amintind de Rembrandt şi de pictura flamano-olandeză devenind prioritară. Este suficient să privim în expoziţie “Meditaţie”, “Ora de Aur” sau “Lecură în atelier” pentru a descoperi o adevărată metafizică atât în tema tablourilor, cât şi în largile zone de culoare din fundal, în care roşul şi mai ales galbenul, vehicule ale luminii, îşi aruncă reflexele aupra personajelor din prim-plan, într-un joc al clar-obscurului de mare fineţe şi forţă evocatoare. Preocuparea pentru clar-obscur şi valenţele lui expresive este, de altfel, declarată în titlul unei opere, prezentă şi ea în expoziţie, “Între umbră şi lumină”.

Catedrala

Creaţia lui Ackerman reflectă evoluţia sa în contextul tuturor mişcărilor artistice începând din anii ’30, fără să preia însă niciodată, nefiltrate, achiziţiile artistice ale epocii. Trecute prin filtru personal, toate aceste poziţii estetice se topesc într-o operă unitară, ce nu datorează nimic nimănui. Celebrează lumina fără a fi impresionist, construieşte riguros fără a fi Cézanne, este prieten cu Bonnard fără a fi nabist, declară că uneori îşi pictează visele fără a fi suprarealist, se apleacă asupra încărcăturii semnului fără a deveni un imitator al lui Klee sau Kandinski, aşterne uneori culoarea în tuşe viguroase, energice, dar cu un brio care nu este gestualist…

Ora de aur

Pentru acest artist care stăpâneşte tainele picturii cum puţini artişti ai epocii o fac, creaţia este, în ultimă instanţă, o imperioasă nevoie de comunicare, poetică sau vizionară, a relaţiei lui cu lumea. Cea din jur şi cea cosmică, cea exterioară şi, prin intermediul ei, cea de dincolo de stricta materialitate. Este expresia unei filosofii a lumii şi a artei, vizibilă şi în revizitarea vechii picturi apropriate de un spirit contemporan.
În textul elegantului catalog ce însoţeşte expoziţia, criticul Radu Boroianu sintetizează demersul creator al lui Paul Ackerman: “De la fascinaţia plein air-ului sub influenţa marelui Bonnard şi a post impresioniştilor la asimilarea primelor curente esenţialiste în siajul post expresionismului şi până la prima înţelegere a valorii pasionante şi pasionate în chip personal a descompunerii materiei şi a câştigării unei voci personale în iureşul de inovaţii traversate de anii patruzeci, iată ce aş remarca la Paul Ackerman. Vocea interioară de specială generozitate a subiectelor şi a modalităţilor de redare este dominată de o asimilare aproape unică în epocă, a tehnicilor marilor breslaşi flamanzi ai secolului XVI. Lumina, ca şi la aceştia, capătă un rol mistic, religios şi-l face pe Paul Ackerman să revină şi apoi să rămână un timbru special al modernităţii”.

Compoziţie

În pofida faptului că operele sale se afă în muzee, cum ar fi cel din Bordeaux, Cassel, Ringling sau în cel de artă modernă al oraşului Paris, şi că ele au obţinut preţuri importante pe piaţa de artă, artistul a fost în bună măsură uitat.

Cea mai veche adjudecare înregistrată datează din 1986, cea mai recentă, din 2014, între aceşti ani vânzându-se, potrivit “Artprice.com”, peste 1.057 de opere, cota lui în anii 1984-1985 situându-se la 60.000 de franci, sumă considerabilă.

Călător în noapte

Expoziţia de la „European Art Gallery” este o primă întâlnire a publicului bucureştean cu opera acestui artist şi poate fi considerată, în acelaşi timp, un pas către restituirea operei unui pictor al cărui loc în istoria artei secolului al XX-lea ar trebui reevaluat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.