Pe urmele carburanților scumpi

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a dezvăluit că le-a cerut celor trei producători de carburanți din România, OMV Petrom, Rompetrol și Lukoil, să explice de ce prețul combustibilului din România de la „poarta fabricii“ a depășit prețul mediu din Uniunea Europeană.

„Tradiţional, mulți ani aveam preţuri sub media UE, iar acum suntem peste medie, vorbesc de preţurile fără taxe. Problema nu cred că e că avem resurse şi de ce nu e preţul mai mic. Întrebarea e de ce acum preţul este mai mare decât media UE. Am lansat o investigaţie. Ei vor primi o serie de întrebări, vrem să-i întrebăm care sunt factorii care au dus la această evoluţie surprinzătoare. Ne uităm şi la schimbări de legislaţie“, a declarat Chiriţoiu, în cadrul conferinței ZF Power Summit 2017. Șeful Concurenței a spus că instituția pe care o conduce a demarat o investigație în acest sens pe piața de carburanți. Acesta a spus că vrea să se uite şi dacă nu cumva statul îngreunează demersul benzinăriilor de a deschide mai multe staţii prin autorizaţiile pe care le cer şi condiţiile pe care le impun benzinarilor.

Prețul la pompă, „printre cele mai mici din UE“

Mariana Gheorghe, directorul executiv al OMV Petrom, cea mai mare companie petrolieră din România, susține că piaţa autohtonă a carburanţilor este concurenţială, iar preţurile din ţara noastră sunt printre cele mai mici din Europa. „La ora actuală avem preţurile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia poziţie de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeană, am mai spus-o şi o repetăm, nu sunt întotdeauna date foarte comparabile. Unu: vorbim de preţurile din România, nu de preţurile Petrom. Doi: în acele preţuri, fiecare ţară poate să raporteze şi raportează elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele ţări nu includ în aceste cifre medii vânzările de pe autostrăzi. Acestea au preţurile cele mai mari, pentru că şi traficul şi cererea sunt mai mari pe autostrăzi. Alte ţări, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezervă în taxe şi nu în preţul produsului, la noi este inclus în preţul produsului“, a afirmat Mariana Gheorghe.

Benzina, scumpă la poarta fabricii

Anul trecut, prețul la pompă a fost unul dintre cele mai mici din UE, însă cel de la „poarta fabricii“ a depășit media europeană, conform statisticii Oil Bulletin. Astfel, în ianuarie 2016, benzina fără taxe costa 0,46 de euro/litru, în timp ce media europeană a fost de 0,417 euro/litru. Motorina internă a costat 0,444 euro/litru, iar cea europeană era, în medie, 0,404 euro/litru. În iunie, benzina fără taxe era la poarta rafinăriei 0,482 euro/litru și motorina 0,478 euro/litru. În Europa, media a fost de 0,478 euro/litru, respectiv, 0,475 euro/litru. Ultimul raport al Oil Bulletin arată că în UE media prețurilor la benzină, fără taxe, este de 0,526 euro/litru și cea la motorină de 0,537 euro/litru, în timp ce la noi benzina fără taxe costă 0,529 euro/litru și motorina 0,557 euro/litru. Benzina la pompă costă 1,068 euro/litru, față de media europeană de 1,39 euro/litru, iar motorina 1,065 euro/litru comparativ cu media de 1,248 euro/litru.

„Noi credem că este o piaţă concurenţială şi funcţională, cu noi intrări de concurenţi în ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de staţii noi de către diverşi operatori, iar noi nu am construit atât de mult. Concurenţa este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede în fiecare zi. Piaţa a crescut cu 4,9% în retail, iar noi am crescut cu 5,2%“, a declarat oficialul OMV Petrom.
Piața petrolieră din România deține nedoritul record de cea mai mare sumă primită drept amendă din istoria României. În 2011, distribuitorii de carburanţi care contau atunci în piaţă, Petrom, Lukoil, Rompetrol, Mol şi ENI, au stabilit să retragă de la vânzare un anumit sortiment de benzină. Concurenţa s-a sesizat şi a considerat mişcarea ca fiind una anticoncurenţială. Amenda totală a fost de aproape 900 milioane de lei, iar sancţiunea maximă a fost dată Petrom, de 503 milioane lei, cea mai mare penalizare primită vreodată de cineva în România. Petrom este cea mai mare companie din România, iar activitatea sa generează un echivalent de 10% din PIB-ul României.

Cele mai mari amenzi

  • 891.729.966 lei – către şase companii petroliere, pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale privind eliminarea de pe piață a unui sortiment de benzină (anul 2011).
  • SC OMV Petrom SA 366.530.965 lei
  • SC OMV Petrom Marketing SRL 137.288.031 lei
  • SC Lukoil România SRL 136.894.846 lei
  • SC Rompetrol Downstream SRL 159.553.612 lei
  • SC Mol România Petroleum Products SRL 80.267.746 lei
  • SC ENI România SRL 11.194.766 lei
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.