Pentagonul a plătit 500 de milioane de dolari pentru clipuri false atribuite Al Qaeda

Potrivit informațiilor obținute de Biroul pentru Jurnalism de Investigație din Londra, guvernul SUA a plătit nu mai putin de 500 de milioane de dolari unei firme britanice de PR, Bell Pottinger, pentru a produce filme false de propagandă ale Al Qaeda. Filmele au fost produse între 2007 și 2011, cu scopul de a fi folosite ca momeală pentru teroriști, în speranța că le vor fi identificate locațiile.

Erau trei tipuri de produse. Primul erau reclamele de televiziune care aruncau o lumină negativă asupra Al Qaeda. Al doilea tip erau filmele care trebuiau sa pară ca sunt ”create de o televiziune araba”, spune Martin Wells, fost editor video la Bell Pottinger. Firma trimitea echipe care să filmeze scenele de dupa atacurile Al Qaeda din Irak într-un format cu o rezoluție proastă, iar apoi imaginile erau editate ca și pentru o emisiune de știri. Comentariile erau înregistrate în arabă și erau distribuite la televiziunile din Orientul Mijlociu, spune Wells.

Al treilea și cel mai sensibil program era crearea de filme false de propagandă, care erau atribuite organizației teroriste. Wells spune cum erau făcute fimele. I s-au dat indicații stricte. ”Trebuia să facem tipul ăsta de filme și să folosim imagini de la Al Qaeda. Trebuia să aibă 10 minute și să folosim un anumit cod”.

Acestea erau așa-zisele filme ”negre”, de propagandă. Ele aveau inclus un program spion care era conectat la Google Analytics, astfel încât Pentagonul să-i poata urmari pe cei care vizionau aceste filme. Filmele erau distribuite chiar de pușcașii marini americani în timpul patrulelor.

”Pușcașii marini luau CD-urile în patrulă și le lăsau în mijlocul haosului creat când întreprindeau câte un raid. Dacă făceau o percheziție într-o casă, lăsau acolo și un CD”, spune Wells.

CD-urile puteau fi citite prin Real Player, o aplicație care se conectează automat la internet pentru a putea rula. Wells a explicat că în CD-uri era un cod care realiza conectarea la Google Analytics și trimitea automat adresele IP de la care a fost citit acel CD. Circuitul informațiilor obținute era restricționat – datele mergeau la un editor, la un șef din cadrul firmei de PR și la comandanții militari americani.

”Dacă un CD era vizionat in Bagdad, atunci în locul respectiv urma un raid al trupelor americane. Daca, 48 de ore mai târziu, un CD era vizionat în altă parte a lumii, atunci era și mai interesant și de aceea americanii scormoneau tot mai mult, pentru că asta le oferea piste”, spune Wells.

Misiunea celor de la Bell Pottinger în Irak era foarte scumpă, de circa 100 de milioane de dolari pe an, Erau implicați în asta circa 300 de angajați, britanici și irakieni.

Biroul pentru Jurnalism de Investigație a descoperit tranzacții de 560 de milioane de dolari între Pentagon și firma de PR, bani pentru operațiuni informative, pentru război psihologic.

Martin Wells, care a lucrat la comandamentul militar american din Bagdad, spune că materialele produse de firma sa trebuiau să primească acceptul unor comandanți americani importanți, printre care și generalul David Petraeus, și uneori era necesară aprobare de la Casa Albă.

”Aveam doi colonei care se uitau la ce am realizat în ziua respectivă, iar apoi materialul se ducea la generalul Petraeus. Unele proiecte mergeau și mai sus. ”Dacă Petraeus nu le putea vedea, atunci mergeau la Casa Albă și primeau acceptul de acolo,iar răspunsul venea pe același lanț de comandă”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.