„Pentru tot aurul din lume”

Institutul Francez din Bucureşti vă invită în 13 iunie, la ora 19.00, la Teatrul “Bulandra”, la spectacolul “Pout tout l’or du monde” (“Pentru tot aurul din lume”), un solo de 30 de minute, conceput şi interpretat de coregraful şi dansatorul Olivier Dubois, pe muzică de François Caffenne.

“Pentru tot aurul din lume” este caracterizat printr-un umor acid la adresa codurilor oprimante ale academismului, fiind un act de eliberare a dansatorului. Autorul reflectează asupra funcţiei interpretului. Îi deconstruieşte bazele pentru a-i oferi un soclu mai solid pe care, din nou, corpul va fi dezvăluit, oferit, profanat, exhibat. Singur în scenă, cu o bară verticală de dans, îşi începe evoluţia în postura de prinţ şi o sfârşeşte în cea de gogo boy. Cu mult umor, el pune problema vandabilităţii corpului în mişcare şi a codificării dansului.

Cu un accentuat simţ al autoironiei şi al provocării, gentlemanul îmbrăcat elegant în negru, ascultând o arie din “Lacul lebdelor”, se dezlănţuie treptat, intr-un dans incendiar pe sunete de pop. Trupul îşi dezvăluie intimitatea, amintirie, fantasmele.

“Acest solo este o concluzie a carierei mele de interpret şi a deschis-o pe cea de autor”, aprecia Dubois. “L-am dorit o cronică a unui martir, un manual de război. Pare grav şi chiar este, dar deriziunea şi o puternică doză de umor ţin la distanţă tragedia mereu reînnoită a dansatorului”.

“Pentru tot aurul din lume” e un spectacol realizat cu sprijinul Centrului Coregrafic Naţional de Dans Pantin (FR) şi Polestars Londra (GB).

Olivier Dubois în Tot aurul din lume

După studii de limbi străine la “Institutul Naţional de Limbi şi Civilizaţii Orientale”, apoi de Drept şi Economie, Olivier Dubois a debutat în lumea dansului la 23 de ani. În ciuda fizicului său cel puţin atipic pentru un balerin, spectacolele sale se bucură de decenii de mare succes. În 1999 a creat primul său solo, “Under cover”. A colaborat apoi cu “Cirque du Soleil” şi coregrafi precum Angelin Preljocaj, Karine Saporta sau Sasha Waltz. Din 2003 până în 2007 a colaborat cu Jan Fabre, despre care mărturiseşte: “Este maestrul meu. El a eliberat artistul din mine, m-a ajutat să cresc, să mă dezvolt”.

Toate aceste experienţe l-au determinat să reflecteze asupra statutului şi rolului dansatorului, a relaţiei cu coregraful, spectatorul şi repertoriul. Acest proces a dus la naşterea spectacolului “Tot aurul din lume”, în 2006. A fost un real succes la secţiunea “Sujet à vif” a Festivalului de la Avignon, care l-a determinat să întemeieze “Compania Olivier Dubois” în 2007, lucrat punctual şi cu Karima Mansour, conducătoarea “Centrului Coregrafic de Dans Contemporan” de la Cairo, oraş în care se duce regulat din 1993.

Souls, un spectacol despe viaţă şi moarte

Odată cu numirea sa ca director al “Centrului Naţional Coregrafic Roubaix Nord-Pas de Calais”, în 2014, aceasta a devenit “Ballet du Nord Olivier Dubois”.

După 2006, Dubois a devenit o prezenţă obişnuită a Festivalului de la Avignon, unde coregrafia lui “Faunii”, pornind de la creaţia lui Vaslav Nijinski, “L’Après-midi d’un faune”, a creat, în 2008, un adevărat scandal. De-a lungul anilor a realizat “Révolution” (2009), o piesă pentru 14 dansatoare, “Spectre” (2010), pornind de la “Spectre de la rose”, cu 8 dansatori bărbaţi, “L’Homme de l’Atlantique” (2010), pe muzica lui Frank Sinatra, “Rouge” (2011), Prêt à baiser (2012), “Tragédie”, pentru Festivalul de la Avignon, în 2012, cu 18 dansatori, “Souls” (2013), în urma unor repetiţii la Cairo cu şase dansatori din şase ţări africane. “Revolution”, “Rouge” şi “Tragédie” sunt, de fapt, voleurile unei “Trilogii”.

Scenă din Tragedie

Olivier Dubois şi-a petrecut viaţa “scuturându-mi corpul plin de umori”, povesteşte el, rememorând începuturile aproape “necuviinciose” în lumea dansului. Trupul, mai curând al unui luptător, îl distingea imediat de ceilalţi dansatori. Mărturiseşte că îi place să fie consierat “copil teribil”. “Toată lumea se întreabă ce va face copilul teribil, este mereu curioasă, ştie că o va face să râdă sau o va înfuria la culme. Dar îl iubeşte profund, pentru că este sălbatic şi liber şi luptă să rămână aşa”.

Olivier Dubois, care susţine cursuri şi ateliere în mod regulat la companiile de dans ale unor instituţii precum “Opera Naţională” din Viena, “Şcoala Naţională” din Atena, “Opera Naţională” din Cairo, “Troubleyn/Jan Fabre”, “Baletul Preljocaj”, consideră că “am avut noroc să pot dansa mult, cu cine am dorit. Un corp în afara canoanelor, lucru împotriva căruia am luptat mereu pentru că voiam să dansez în toate stilurile, nu doream să fiu angajat numai pentru că eram diiferit”.

Elegie, piesa pentru 17 interpreţi

A semnat, în 2009, coregrafia la “La Périchole” de Offenbach, pentru Opera din Lille, pusă în scenă de Bérangère Jannelle.

În 2007 a primit “Premiul Special al Juriului”, decernat de Sindicatul Criticii Profesioniste (teatru, muzică, dans) pentru parcursul său de interpret şi pentu crearea piesei “Tot aurul din lume”. În acelaşi an, era laureat al Premiului “Jardin d’Europe” la Viena.

A fost votat unul dintre cei mai buni 25 de dansatori de către revista “Dance Europe” în 2011, iar în 2013 a fost numit “Cel mai bun coregraf”, la Premiile “Danza & Danza”, pentru “Trilogie” şi pentru “Elegie”.

Spectacolul “Pentru tot aurul din lume” este programat şi în Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.