Piața jucăriilor a atins maximul ultimilor 26 de ani

Copiii de azi au acces la cea mai bogată ofertă de jocuri și jucării de după 1989, relevă un studiu realizat de KeysFin, pe baza datelor oficiale comunicate de producătorii şi comercianţii de jocuri și jucării. Piața jucăriilor se îndreaptă spre un maxim istoric în 2017, pe fondul creșterii susținute a cererii. Numărul firmelor care produc sau comercializează jucării pe piața românească a crescut semnificativ în ultimii ani.

Astfel, dacă în 2010 erau înregistrate 262 de societăți comerciale, în 2015 s-a ajuns la 312 companii. Dintre acestea, 117 erau producători, iar 195 – comercianți de jocuri și jucării. Și numărul mediu de angajați din acest domeniu a avansat puternic, de la 1.653 angajați în 2010 la 2.951 de salariați în 2015. „Piața jucăriilor se află pe un trend pozitiv în ultimii ani, în legătură directă cu cererea tot mai mare de astfel de produse“, spun analiștii de la KeysFin.

715,8 milioane lei reprezintă cifra de afaceri din producția și comerțul de jucării în România anului 2015

Ținta politicilor de marketing: banii părinților

„Creșterea veniturilor populației, în cazul familiilor cu copii, a fost exploatată în mod eficient de producătorii și comercianții de jucării, dovadă fiind promovarea susținută, pe toate canalele (TV, radio, presă scrisă, Internet, magazine, publicitate stradală etc.). Politicile de marketing au devenit tot mai eficiente, iar rulajul a crescut semnificativ, pe fondul lansării tot mai multor produse la modă (personaje din filme și seriale, lansări de jocuri etc.) și al dezvoltării unui calendar de evenimente dedicate (spectacole, festivaluri, concerte etc.). Avem inclusiv canale TV dedicate copiilor, unde se promovează jocuri și jucării“, explică aceștia. Așa s-a ajuns ca cifra de afaceri din producția și comerțul de jucării să atingă nivelul de 715,8 milioane lei în 2015, de peste 4 ori mai mare față de 2010 (179,3 milioane lei). Și profitabilitatea sectorului a avansat spectaculos, de la 11,3 milioane lei în 2010 la 72 milioane lei în 2015.

Potrivit estimărilor KeysFin, evoluția pozitivă a continuat și în 2016, iar 2017 va marca un adevărat record. „Datele preliminarii pe care le avem susțin trendul de creștere susținută a acestei industrii, pe fondul avansului economic semnificativ“, spun experții.

Cei mai importanți comercianți din România

Cel mai important jucător din comerțul cu jucării din România este Jumbo EC.R SRL. Deși are numai șapte magazine, în București, Pitești, Ploiești, Timișoara, Arad și Oradea, filiala firmei originare din Grecia a raportat o cifră de afaceri de 217 milioane lei în 2015, cota de piață depășind 40%. Potrivit presei, compania urmează să deschidă alte două magazine în această vară, în Constanța și Suceava. Jumbo a deschis primul magazin în 2013, intrând pe piață cu unități de tipul hipermarketurilor. Pe lângă jucării, Jumbo comercializează și produse pentru îngrijirea copilului, rechizite, produse de sezon, decorațiuni și produse pentru locuință. În topul comercianților de jucării, retailerul Jumbo este urmat de Intertoy Zone, cu afaceri de 117 milioane lei în 2015, Lego România (75,5 milioane lei), Noriel Impex (35,9 milioane lei), Brick Depot (13 milioane lei), J&M (11,7 milioane lei), Netzah Game (11,3 milioane lei) și Tritex Design (9,5 milioane lei). „Cele mai mari vânzări, în piața jucăriilor, se realizează, în prezent, în magazinele de profil din centrele comerciale, acolo unde suprafaţa de expunere permite o ofertă variată, atractivă pentru clienți. Un moment semnificativ pentru piața jucăriilor l-a avut intrarea în piață a Jumbo, în 2013, firmă care, prin formatul propus și oferta variată, a reușit, într-un timp foarte scurt, să rescrie standardele în domeniu“, au explicat analiștii KeysFin.

Peste 100 de producători

Creșterea semnificativă a cererii de jucării a determinat apariția unui număr semnificativ de producători care au avut curaj să investească în dezvoltarea unei oferte alternative la produsele importate din China. Romexa SA și Airquee au reușit, astfel, să realizeze cele mai mari afaceri dintre producători, de 19,1 milioane lei, respectiv 17,4 milioane lei în 2015. În topul producătorilor de jocuri și jucării s-au mai clasat, în ordinea cifrei de afaceri, From Product (16,2 milioane lei), D-Toys (15,5 milioane lei), Modelleisenbahn (15,3 milioane lei) și Burak Toys International (10 milioane lei). La nivel de cotă de piață, sectorul este fragmentat, cu Romexa (11%), Airquee (10%) și From Product (9%). „Într-o piață dominată de importuri, faptul că avem peste 100 de producători de jucării dovedeşte că cererea evoluează în sens pozitiv. Un alt motiv pentru care piața înregistrează acest avans este dat și de limitarea evaziunii fiscale în acest domeniu, mai ales pe segmentul produselor chinezești, importate și vândute în alte spaţii decât centrele de retail moderne. Românii caută tot mai mult produse de calitate, cu garanție, în detrimentul celor ieftine, care pot constitui un pericol pentru copii“, au mai spus cei de la KeysFin.

Industrie globală de 100 miliarde dolari

România urmează trendul internațional în materie. Piața globală a jocurilor și jucăriilor s-a apropiat, în 2016, de granița de 100 miliarde dolari, pe care urmează să o depășească în acest an. Creșterea susținută a industriei este pusă de analiști pe seama extinderii ofertelor și către adolescenți și chiar adulți, atrași în primul rând de jocurile de calculator și de celelalte produse tehnologice, precum cele care au legătură cu comunicațiile mobile, Internetul și realitatea virtuală. Cei mai mari jucători din lume, Mattel, Lego și Hasbro, au raportat, anul trecut, venituri de peste 5 miliarde dolari fiecare, motiv pentru care și investițiile lor sunt pe măsură. Din punctul de vedere al profitabilității, danezii de la Lego au înregistrat în 2016 un profit de peste 4 ori mai mare decât liderii clasamentului după vânzări, americanii de la Mattel.

Deși anul trecut nu a reușit să depășească liderul american, Lego s-a apropiat la mai puțin de 100 milioane dolari de acesta. Potrivit analiștilor, piața globală de jucării este estimată să depășească 135 miliarde dolari până în 2020, susținută de creșterea puterii de cumpărare, de inovație, de avansul tehnologic și de apetitul tot mai mare al celor mici, dar și al celor mari. „De la realitatea virtuală la tot felul de jucării legate la aplicațiile mobile, succesul va fi al celor care vor acoperi mai eficient oferta pentru lumea reală (jucării) și cea virtuală (jocuri pentru PC, console, telefon, Internet etc.). Din punct de vedere geografic, marii jucători se uită la piețele din Asia și America Latină, piețe care, în baza creșterii nivelului de trai, dar mai ales datorită natalității crescute, vor însemna o cotă din ce în ce mai mare din piața de jucării“, spun analiștii.

Creșterea susținută a industriei este pusă de analiști pe seama extinderii ofertelor și către adolescenți și chiar adulți, atrași în primul rând de jocurile de calculator și de celelalte produse tehnologice, precum cele care au legătură cu comunicațiile mobile, Internetul și realitatea virtuală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.