Ponta: „Ce înseamnă acest lucru pentru România în anul 2018 – 2019?”

Fostul premier Victor Ponta afirmă pe Facebook că, referindu-se la cifrele oficiale publicate de Ministerul Finanțelor, că rectificarea bugetară este de fapt „negativă”. În opinia lui Ponta, faptul că și reprezentanții Guvernului și președintele PSD au susținut că „rectificarea este pozitivă” reprezintă „o greșeală cu posibile costuri majore pe termen lung”.

Iată postarea lui Ponta:

„Acum, având cifrele oficiale publicate chiar de Ministerul Finantelor, lucrurile s-au lămurit : rectificarea bugetară este NEGATIVĂ (bani mai puțin încasați decât s-a prevăzut și cheltuieli mai mari) .

Dincolo de scandal politic însă ce înseamnă acest lucru pentru România în anul 2018 /2019 ?

Am fost deja în diverse guverne (2001-2004 / 2009 / 2012-2015/2017) ; am mai văzut declarații populiste, promisiuni fanteziste, ascunderea intenționată a adevărului și incompetența crasă la cei care conduceau țara. Opinia mea este că ne ducem direct spre anul 2009 – politic, economic și bugetar / marele avantaj este că nu avem și o criză financiară la nivel mondial.

Câteva aspecte importante :

1. PIERDERE CREDIBILITĂȚII – Faptul că în ciuda tuturor semnalelor anterioare și reprezentanții Guvernului și Președintele PSD au susținut până în ultima clipă că „rectificarea este pozitivă” reprezintă o greșeală cu posibile costuri majore pe termen lung / dacă minți privind datele bugetare îți pierzi credibilitatea și orice spui va fi considerat „umflat” – așa a făcut Grecia în anii 2000 și așa a făcut România în 2009 când toți liderii politici au refuzat să recunoască criza și a venit momentul adevărului din 2010
– deja declarațiile populiste de tip „Venezuela lui Hugo Chavez” au dus la creșterea dobânzilor la creditele pentru populație și firme private / războiul cu băncile de dragul presei (care ar fi fost mai util și eficient să fie purtat discret, cu argumente clare și rezultate concrete) și scandalul cu Fondurile Private de Pensii ( care cumpărau titluri de stat ale României cu randamente mici) ne vor face în 2018 să plătim dobânzi mai mari la finanțare – iar dobânzile nu vin nici din banii politicienilor nici ai jurnaliștilor care îi laudă pentru „bărbăție” ci tot de la populație

2. RECTIFICAREA TRATEAZĂ PROBLEME STRUCTURALE DAR NU LE REZOLVĂ CI LE AMÂNĂ PENTRU ANUL URMĂTOR: adică toți banii luati din alte părți s-au dat pentru acoperirea salariilor pe care nu le aveai prevăzute în Buget dar pe care trebuie să le pui în 2018 / degeaba l-ai dat afară pe Țuțuianu de la Apărare când acum e clar că nu erau bani nici acolo nici la majoritatea instituțiilor
– adevărata problemă este că aceste salarii ( probabil mărite de la 1 Ianuarie prin Legea Salarizării adopată în 2017) trebuie plătite și în 2018 / 19/ 20 etc – creșterea veniturilor la buget nu este nici pe departe în același ritm cu creșterea cheltuielilor de personal / deci o problemă structurală la care nu există soluție acum

3. TĂIEREA MASIVĂ A FONDURILOR DE LA INVESTIȚII ȘI COFINANȚAREA PROGRAMELOR EUROPENE – rezolvă în 2017 problema banilor însă mărește „gaura” de veniruri din 2018 deoarece nu ai de unde să iei taxe și impozite dacă nu ai făcut investiții care să genereze activități economice
– acum este oficial că fiind tăiați banii de cofinanțare chiar și Guvernul știe că ținta de încasări de 5,2 miliarde euro din fonduri europene nu va fi atinsă în 2017 / altă „gaură” la buget care se va vedea în 2018 și încă o minciună care cu cât este mai mult repetată cu atât devine mai gravă atunci când se va vedea adevarul

4. SPOLIEREA PROGRAMATĂ A COMPANIILOR CU CAPITAL DE STAT – care după reformele și listările din 2012-2015 deveniseră în sfârșit extrem de profitabile!

Având nevoie de bani Guvernul ia în 2017 cam 1 miliard Euro de la Companiile cu capital de stat – acestea dau 90% din profit (către Guvern și acționarii privați) și nu mai fac investiții / dincolo de faptul că sistemul energetic are nevoie existențială de noi investiții și de faptul că sute de alte firme românești mai mici depind de acești „coloși” pentru a avea de lucru – în 2018 nu avem de unde lua taxe și impozite dacă nu sunt activități economice

5. Fondul Suveran ÎNSEAMNĂ ÎNCĂ O PIERDERE NETĂ DE 1 MILIARD DE EURO LA BUGET – dacă acesta chiar se face în 2018 conform proiectului oficial publicat înseamnă că profitul Companiilor de Stat nu mai vine la Buget ca în 2017 – și nici nu are cum să desfășoare activități din primii ani care să genereze alte venituri din taxe și impozite

6. SĂNĂTATEA ȘI EDUCAȚIA IAR FĂRĂ NICIUN BAN PENTRU INVESTIȚII – dacă vă uitați la rectificare au fost luați banii de la capital și mutați să acopere cheltuielile de personal / o să avem profesori și medici mai bine plătiți (ceea ce este foarte bine) dar care vor lucra în școli și spitale în care nu se mai modernizează nimic
– dacă datele preliminare se confirmă în 2017 există un deficit major de bani la Fondul de Sănătate care în 2018 trebuie completat de la Buget – dacă sunt bani?!?

7. CHELTUIELILE DE FUNCTIONARE VOR EXPLODA ÎN 2018 – nimeni nu vrea încă să ia în calcul creșterea de aproape 150% a prețului energiei de pe piață în 2017 ca și liberalizarea prețului la gaze / efectele încă nu au fost incluse în prețul consumatorului final dar ANRE are deja cererile pe masă și nu le poate amâna la nesfârșit /
– dincolo de efectul direct asupra populației și firmelor private în 2018 vor crește substanțial cheltuielile instituțiilor publice (ministere, agenții, primării, spitale, școli, penitenciare, etc) – acestea trebuie acoperite din Buget

8. DEFICITUL BUGETAR VA TRECE DIN NOU DE 3% și de data aceasta Comisia Europeană va reacționa și ne va băga în procedură specială (după depășirea din 2016 au închis ochii pentru că era primul an după 2012 și pentru că Premier era „colegul” Dacian Cioloș)!
– PSD la inițiativa lui Liviu Dragnea a făcut mare scandal pe „gaura de la Buget” lăsată de Cioloș și tehnocratii săi – chiar s-a inițiat o Comisie Parlamentară de Anchetă pe tema asta ( care sigur a fost îngropată discret) / ulterior s-a dovedit că nu furase nimeni banii respectivi ci aceștia nu existau pentru că se umflaseră „din pix” veniturile la ultima rectificare din 2016 ca să iasă cifrele bine – ulterior banii nu s-au colectat și în Martie 2017 am aflat că deficitul a trecut de 3% din PIB
– acum Guvernul Tudose face exact ce a făcut Cioloș – umflă „din pix” venituri ca să închidă Bugetul acum și cifrele adevărate vor veni în 2018
– problema este că Guvernul Tehnocrat știa că pleacă oricum înainte să vină rezultatele – asta vrea și Guvernul PSD – ALDE??? Pentru că altfel ei rămân în brate cu „gaura” și nu mai au pe cine da vina

9. PROGRAMUL START UP NATION SE DOVEDEȘTE O SEMIPĂCĂLEALĂ – în Buget se află ZERO lei pentru acest program atât de mediatizat și benefic pentru firmele și întreprinzătorii români / aplicanții nu au știut de la început acest lucru/ la rectificare trebuie alocați bani / acum la rectificare ar fi necesari 1,2 miliarde lei și se alocă 249 milioane
– mesajul pentru mediul de afaceri este că se promite mult dar nu poți să ai încredere în Guvern când vine vorba de sprijin pentru proiecte de afaceri

10. CHELTUIELILE ASUMATE PENTRU ACHIZIȚIILE MILITARE SE BAZEAZĂ PE BANI CARE ( DEOCAMDATĂ CEL PUȚIN) NU EXISTĂ
– știti bine angajamentele Președintelui Iohannis și ale Presedintelui PSD Liviu Dragnea care par să fie într-o „cursa a înarmărilor” unul contra altuia / rachete Patriot, elicoptere, transportoare blindate, avioane de vânatoare, corvete, etc etc.
– în 2017 nu s-a cheltuit niciun leu pentru așa ceva – în acest fel economia de la Apărare va ajuta la „închiderea” Bugetului pe anul acesta / asta însă înseamnă (dacă suntem serioși în ce ne-am angajat) că începând cu 2018 trebuie să plătim mai mult ca să recuperăm 2017
– dacă alocăm cu adevărat 2% din PIB ( anul acesta a fost 1,5% și credite de angajament 0,5% ) se scad cheltuielile de personal și functionare care se ridică la peste 70% din buget și rămân circa 500-600 milioane Euro anual / cum plătim achiziții de 10-15 Miliarde Euro dintr-un buget care iată deja scârțâie din toate părțile?!?

Concluzie: Programul de Guvernare pe zona economică și bugetară prezentat în 2016 a fost o simplă poveste de campanie electorală / acum ori se face un Program serios și realist pentru 2018-2020 ori ne ducem cu capul înainte la dezastru.

După tragedia economică și socială din 2009-2011 și după cât am muncit toți în 2012-2015 să punem țara din nou pe un drum economic foarte bun ar fi prea mare păcat!”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.