Poveşti fascinante cu automobile de epocă, avioane şi trăsuri

Un omagiu adus unei pasiuni regale

Cu numeroase imagini inedite din arhiva personală a Casei Regale, însoţite de explicaţii ce depăşesc simplele detalii tehnice şi pătrund în viaţa membrilor Familiei Regale, „Maşinile Regelui” este un volum de colecţie şi un deliciu pentru cunoscători. Cartea-album, apărută în condiţii grafice de excepţie, prezintă automobilele de epocă pe care Majestatea Sa le-a condus de-a lungul timpului, dar şi pasiunea sa pentru avioane.

„Legătura dintre Rege şi maşini este unul dintre cele mai spectaculoase aspecte din biografia Majestăţii Sale. Peste opt decenii de performanţă la volan, de fidelitate şi admiraţie faţă de motoare, de extraordinară dexteritate în domeniul tehnologiei auto.

Astăzi, după optzeci şi cinci de ani de condus, Regele se urcă la volan cu aceeaşi siguranţă discretă, cu o plăcere sfioasă, cu o robusteţe uşor de remarcat. Tratează maşina cu respect, cu atenţie, are un anume fel profund de a «simţi» motorul, pe care îl ascultă cu sufletul şi cu mintea. Automobilul pe care îl conduce, ca şi traficul auto şi celelalte maşini de pe şosea, sunt tratate de Rege tot atât de frumos şi de respectuos pe cât sunt trataţi oamenii pe care îi întâlneşte zi de zi”, sublinia Principele Radu al României.

Cu un fel de sfială amestecată cu discreţie, Regele aminteşte deseori despre pasiunea sa pentru maşini, specificând: „Cred că m-am născut cu volanul în mână”.

De-a lungul anilor, automobilele, avioanele, precum şi „maşinăritul” în atelierul său auto au fost deopotrivă un hobby şi un fel de a se apăra de toate tensiunile vieţii, iar garajul în care îşi ţine maşinile a devenit un fel de sanctuar. A avut de mic copil pasiunea motoarelor şi a automobilelor de toate felurile. Schimba maşinile după doi-trei ani de folosinţă. În exil, a păstrat aceste maşini pe care nu le-a colecţionat ca pe trofee de arătat celorlalţi. „Regele şi-a privit maşinile ca pe o sursă de echilibru, de perfecţiune, ca pe un model de izbândă a mâinii omului”.

Una dintre maşinile la care Majestatea Sa ţinea enorm de mult este „Mercedesul model 540K Roadster” pe care l-a avut din 1931 până în 1941.

Principele Radu al României aminteşte de vizita pe care a avut-o împreună cu Principesa Moştenitoare Margareta, într-un muzeu privat al automobilului la San Francisco, unde era expus un superb exemplar roşu de „Mercedes Benz 540K”, model 1937, aproape identic cu cel pe care Regele l-a avut în adolescenţă, în care perfecţiunea construcţiei şi a detaliilor făcea din el o adevărată operă de artă. Maşina Regelui era de culoare verde deschis, cântărea două tone şi atingea viteza de 180 de kilometri pe oră. Regele i-a schimbat culoarea în negru imediat după ce a cumpărat-o. În filmele documentare ale vremii se găsesc câteva secunde dintr-o peliculă în care Majestatea Sa opreşte această maşină în faţa intrării Castelului Foişor. Aşa cum reiese din volum, Majestatea Sa avea două-trei automobile în acelaşi timp, pe care le folosea săptămânal, alternativ, şi pe care le înstrăina după doi-trei ani. Regele a mărturist că „Jaguarul SS 100 Supersport”, de două locuri, a fost maşina pe care a adorat-o. Regele considera că „Bentley” şi „Rolls-Royce” erau maşini de cea mai înaltă clasă, fiind super performante şi elegante.

Legendarele jeep-uri

Regele Mihai, copil

Regele Mihai explica de unde vine numele acestei populare maşini. „Jeep-ul nu era iniţial o marcă de maşină, ci era un tip de maşină, respectiv un vehicul militar motorizat, fabricat în anii 39-40 în scopuri militare. Cuvântul jeep provine de la GP (abreviere de la Government Purposes). Jeep-ul reprezenta un vehicul ideal pentru armata americană. Fabricanţii jeep-urilor «Bantam» şi apoi «Willis» şi «Ford» au făcut ca acest vehicul militar «tout terrain» de referinţă, căruia i s-a adăugat mai târziu şi remorca, să servească pe post de automobil, de legătură pentru comandament şi de suport pentru transmisiuni în timpul războiului… Însă, dacă vorbim de maşinile concepute şi fabricate la începutul celui de al Doilea Război Mondial, corect este să spunem «Jeep Bantam», «Jeep Willis» şi «Jeep Ford»”, învăţăm de la Majestatea Sa. Între maşinile personale ale Regelui Mihai s-a numărat şi un model de „Adler”, un vehicul militar pentru transportul infanteriei, dotat cu un motor Maybach şi care avea 10 locuri. O altă maşină legendară din colecţia Majestăţilor Lor a fost jeep-ul care a aparţinut generalului Patton. Marele Duce Jean îl oferise Reginei Ana. Aşa se face că astăzi jeep-ul se află în garajul Regelui Mihai, întreţinut impecabil.

Regelui îi plăceau foarte mult călătoriile cu jeep-ul prin pădure care-i dădeau senzaţia de libertate.

Majestatea Sa a luat lecţii de pilotaj de la Traian Udrischi. Primul avion pilotat de Rege a fost un „Junkers JU 52”, model fabricat în Germania în anii ’20-’40. Despre acesta Regele îşi aminteşte: „Avioanele acelea erau foarte sensibile. Cu o greutate proprie de cinci tone, ele se mişcau diferit atunci când erau persoane la bord şi mai ales când oamenii se deplasau pe coridorul avionului”. Dar Majestatea Sa a pilotat şi elicoptere. Ţinea o evidenţă exactă a zborurilor, într-un carnet special, în ordine cronologică. În carnet erau notate data zborului, tipul de avion, ruta.

Un fastuos ceremonial regal

Aero 1937

Un capitol interesant este cel care vorbeşte despre familia regală şi automobil, în care se aminteşte cum Principesa Margareta a putut să deprindă repede, de când era la şcoală, plăcerea de a conduce maşini. Majestatea Sa Regele Mihai avea o adevărată pasiune pentru meşterit, având încă din tinereţe câteva garaje, adevărate ateliere mecanice, în care lucra.

În anii tinereţii, petrecuţi în ţară, Regele conducea mai mult pe ruta Bucureşti-Sinaia şi rareori la Mamaia. La Săvârşin mergea cu avionul pe care-l pilota singur. Maşinile personale erau folosite în ocazii private. Într-una dintre şederile sale la Săvârşin, Regele a adus o maşină amfibie, model „Ford”, folosită în timpul războiului de armată. A parcurs cu amfibia câteva sute de metri în râul Mureş, spre stupoarea locuitorilor.

La Palatul Regal existau patru trăsuri oficiale care erau folosite în cadrul ceremoniilor, la sărbătorile naţionale şi la primirile musafirilor importanţi, cum erau ambasadorii străini ce îşi prezentau acreditările. Ele pot fi admirate azi în colecţia „Muzeului Militar” din Capitală. Suita de musafiri era însoţită şi de maşini din Garajul Regal, dar înaltul reprezentant diplomatic şi soţia sa erau transportaţi cu trăsura. Toată lumea era îmbrăcată în frac, cu excepţia militarilor care purtau uniformă de ceremonie. Doamnele erau îmbrăcate în rochii elegante, cu pălării şi mănuşi. Până şi şoferii purtau o uniformă specială, un fel de frac cu broderii.

90 de ani de viaţă, 38 de maşini

Regele într-un Buick Roadmaster decapotabil

La 25 octombrie 2011, cu ocazia împlinirii vârstei de 90 de ani, Regele a inaugurat „Muzeul Regal a Automobilului” de la Săvârşin. Dacă garajul regal de la Săvârşin este o ctitorie a dragostei Majestăţii Sale pentru maşini, acest volum doreşte să fie o ilustrare a relaţiei dintre Rege şi automobile şi avioane.

Majestatea Sa a primit ca dar un „Morris” de producţie 1927, la vârsta de 8 ani, de la Principele Nicolae, unchiul său. La vremea aceea stătea în braţele şoferului, întrucât nu putea ajunge cu picioarele la pedalele de frână, ambreiaj şi acceleraţie. Primul autovehicul condus a fost o maşină electrică de fabricaţie englezească, numită „Red Bug” în 1927. Pe urmă s-a aflat la volanul automobilului „Rolls-Royce” al Regelui Ferdinand, maşina „Hispano-Suiza”, care era în proprietatea tatălui său, Regele Carol al II-lea, maşina oficială „Lincoln” şi alte câteva automobile ale casei Majestăţii Sale.

Regele Mihai şi Regina Ana sunt membri ai unor cluburi de colecţionari de vehicule istorice din SUA, Elveţia, Franţa, Anglia şi Italia. Împreună au participat de-a lungul anilor la întâlnirile acestor cluburi, expunându-şi maşinile de colecţie.

În colecţia actuală a Majestăţilor Lor există 4 jeep-uri şi două remorci de jeep înmatriculate în circulaţie, fabricate între 1941 şi 1944, plus alte două jeep-uri originale, „epave”, aşa cum le numeşte Regele, care-şi aşteaptă rândul să fie recondiţionate.

În anul 2001, unele dintre jeep-urile Regelui Mihai au fost expuse la Salonul Auto Bucureşti.

În volum sunt prezentate şi descrise minuţios automobilele deţinute de Regele Mihai, de la „Ford” la „Jaguar”, de la „Delahaye” la „Bentley”, de la „Lincoln” la „Buick”, de la „Mercedes” la „Cadillac”, de la „Opel” la „Volvo”, de la „Lancia” la „Alfa Romeo”… adevărate bijuterii de colecţie, pe care vă lăsăm să le admiraţi.

Regele Mihai şi Regina Ana

„Curtea Veche Publishing” vă invită vineri, 28 septembrie, începând cu ora 12.00, în Sala Lapidarium a „Muzeului Naţional de Istorie” pentru a participa la evenimentul de lansare a volumului „Maşinile Regelui”, de ASR Principele Radu al României.

Albumul „Maşinile Regelui” continuă seria cărţilor dedicate Familiei Regale, începută de „Curtea Veche Publishing” anul trecut. După volumele „Carte Regală de bucate”, „Anul Regelui”,„Muzica Regelui”, „Poveştile Reginei Maria” şi „Jubileul Regelui”, „Maşinile Regelui” reprezintă un omagiu adus unei pasiuni regale, automobilul.

Lansarea va sărbători o pasiune de peste opt decenii a Majestăţii Sale Regelui Mihai I al României – automobilul – şi va avea loc în prezenţa Alteţei Sale Regale Principele Radu.

Povestea unui Rege care s-a născut „cu volanul în mână”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.