Poveşti uluitoare şi concerte electrizante

În ultimii 22 de ani, Astra Film Festival a transformat Sibiul în spaţiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecţiei de filme.

Sala Thalia a fost plină SEARĂ DE SEARĂ. La Gala de deschidere a Astra Film Festival 2015, sute de oameni au urmărit spectacolul de teatru documentar Double Bind de Alina Nelega şi Kincses Réka.

Astra Film Festival îşi reconfirmă statutul de vitrină mondială a filmului de non-ficţiune.

Viaţa este întotdeauna mai complexă decât poate surprinde un aparat de filmat, iar Astra Film Festival 2015 ilustrează cât mai bine toate aspectele vieţii. Judith Urban, Consulul Republicii Federale Germania la Sibiu, s-a întâlnit cu publicul ASTRA Film Festival pentru a discuta despre cum a trăit pe viu realităţile surprinse de filmul documentar 1989, regizat de Erzsebet Racz şi Anders Østergaard.

Programul festivalului din acest an gravitează în jurul preocupării constante a documentariştilor şi nu numai: realitatea şi modalităţile de a o transpune în filmul documentar. Iar filmul 1989 nu face excepţie. Având la bază documente de arhivă, relatări şi acte oficiale, Erzsebet Racz şi Anders Østergaard evidenţiază momentele cruciale care au dus la apariţia primelor fisuri majore în zidul comunismului european. Într-o perioadă în care comunismul părea să fie singurul mod de viaţă, un sistem mamut al cărui sfârşit nu părea să se întrevadă, noul prim-ministru al Ungariei, Miklós Németh, decide să deschidă complet graniţa cu Germania de Est. Presiunile Securităţii şi controlul Moscovei dau naştere unor tensiuni uriaşe, în vreme ce mii de tineri est-germani caută să treacă graniţa sub ţeava mitralierei. O tragedie are loc şi altele sunt evitate. Judith Urban, Consulul Republicii Federale Germania la Sibiu, este născută în Landstuhl şi a fost martoră la evenimentele reconstituite în film. Ea a dialogat cu spectatorii şi a povestit cum a văzut cu ochii ei acele momente extraordinar de tensionate.

Despre modalităţile de a transpune realitatea a vorbit şi cunoscutul artist sibian Dan Perjovschi, în cadrul evenimentului special Drawing – The politics of Communication. Este încă proaspăt în memoria colectivă atacul terorist din luna ianuarie a acestui an de la revista Charlie Hebdo. Atunci a luat naştere pe reţelele de socializare o masivă reacţie de solidaritate în toată Europa, dar şi în lume – Je suis Charlie!, împotriva acţiunii fundamentaliştilor care au ucis o parte din redacţie. Recent, tot revista Charlie Hebdo a publicat două caricaturi legate de moartea băieţelului sirian de doar trei ani, înecat în apele Mediteranei în încercarea părinţilor de a ajunge în Europa. De data aceasta publicul din toată lumea a taxat dur revista şi i-a acuzat pe francezi că au întrecut limita. Care este limita corectă când e vorba de desen? Documentarul Caricaturiştii ne poartă în lume şi avem ocazia să vedem munca a 12 caricaturişti care zilnic se confruntă cu limita sensibilităţilor societăţii în care trăiesc şi desenează, traversând de nenumărate ori unele din aceste limite prin desene.

Spectatorii au mai putut vedea povestea fabricii fără patroni din Franţa, unde angajaţii se autoguvernează, în pelicula Viitor de lut; momentul în care un tânăr rom abandonat la naştere şi adoptat în Franţa se întoarce să-şi cunoască fraţii şi părinţii naturali din Bulgaria (Lungul drum spre casă); furia unui supravieţuitor al genocidului indonezian care-şi confruntă ucigaşii fratelui său (Cum arată tăcerea).

Centrul istoric al Sibiului freamătă zilele acestea sub greutatea celor mai grozave poveşti pe care le-a văzut oraşul. Astra Film Festival a adunat într-o singură secţiune filme din toată lumea care descriu realităţi ce te vor face să rămâi ţintit în scaun la finalul proiecţiei.

Spre exemplu, astăzi, la ora 22.30, publicul poate afla povestea lui Denice, în pelicula Naked. La 18 ani să faci parte din industria pornografiei înseamnă bani, foarte mulţi bani şi distracţie. La 25 de ani realitatea te loveşte precum un tren. Naked spune povestea dezbrăcată de clişee a lui Denice, cea mai de succes actriţă de filme pentru adulţi din Danemarca.

Cu toţii ştim că populaţia pământului este în continuă creştere şi că, în câţiva ani, vom fi şapte miliarde de oameni. Documentaristul Werner Boote a căutat cele mai populate locuri de pe planetă pentru a ne arăta ce se va întâmpla cu omenirea odată ce pământul devine neîncăpător. Population Boom va fi proiectat sâmbătă – 10 octombrie, de la ora 13.00, în Aula Magna ULB.

De ce ne plângem în fiecare zi că nu avem timp pentru tot ce ne-am propus, dacă zi de zi apar noi tehnologii menite să ne facă viaţa mai uşoară şi să ne ofere mai mult timp? Filmul Speed, In Search of Lost Time, în regia lui Florian Opitz, ne arată că, în realitate, devenim sclavii tehnologiei, şi nu stăpânii ei. Sâmbătă – 10 octombrie, de la ora 11.00, şi duminică – 11 octombrie de la ora 18.00, în Aula Magna a ULB.

Atmosfera creată de cele mai bune filme documentare din ţară şi străinătate este completată cu o selecţie de muzicieni şi instrumentişti hotărâţi să facă Sibiul să danseze. Pe Bulevardul Nicolae Bălcescu, în Piaţa Mică şi pe scena Sălii Thalia răsună ritmuri diverse şi genuri muzicale menite să se potrivească precum o mănuşă programului AFF 2015.

Sibienii au făcut deja cunoştinţă cu Fanfara lui Gălan, care a luat la pas centrul istoric şi a ridicat în picioare turiştii de la terase, şi cu celebra Fanfară din Cozmeşti, care a făcut spectacol în zona pietonală din centrul Sibiului. Ele au fost urmate de trupele Peste pădure şi Trei parale, formaţie renumită pentru folosirea instrumentelor vechi, aproape dispărute în mediul tradiţional: diverse fluiere, cobza, viola, drâmba, diverse instrumente de percuţie (toba, vuva, daireaua).

Fanfara lui Crăciun a făcut publicul să danseze în Piaţa Mare, iar trupele Blue Nipple Boy şi Roots Revival şi-au aşteaptat ascultătorii în Piaţa Mică şi la Thalia.

În încheierea Astra Film Festival, Taraful din Clejani vrea să vadă tot Sibiul petrecând în Piaţa Mică. Concertul lor va începe duminică, de la ora 19.00.

Astra Film Festival a prezentat publicului din România, în premieră absolută, filmul documentar The Wolfpack / Haita, semnat de Crystal Moselle şi premiat cu Marele Premiu la celebrul Festival de la Sundance.

Regizoarea Crystal Moselle a pus cap la cap mai bine de cinci ani din viaţa familiei Angulo, care locuieşte într-un apartament din Manhattan, în centrul oraşului New York, într-o izolare completă de lumea exterioară. Porecliţi Haita de lupi, cei şase fraţi cresc şi se formează ca oameni imitând scene celebre din filmele văzute la televizor şi folosind costume şi recuzită laborios realizate în casă. Universul lor este închis între patru pereţi, însă mărginit numai de imaginaţie. Când unul dintre fraţi evadează, totul se schimbă, iar Haita de lupi trebuie să înveţe cum să se integreze în societate fără a destrăma frăţia. The New York Post l-a numit “un documentar fermecător”, iar The Guardian l-a văzut drept un film “revelator şi tulburător”.

Iubitorii filmului documentar au mai putut vedea un making of al filmului Moartea domului Lăzărescu, urmat de o discuţie cu autoarea filmului, Andreea Păduraru, şi cunoscutul regizor Cristi Puiu.

Spectatorii AFF 2015 au stat de vorbă şi cu Andrei Gheorghe şi Dan Chişu despre filmul YouTube Bazaar, precum şi cu regizorul Alexandru Iacob, autor al filmului Efectul Schweighofer.

Expresia viaţa bate filmul şi-a găsit exemplificare în povestea filmului documentar Life Sentences / Sentinţe, semnat de Nurit Kedar şi Yaron Shani, din Israel. Cum ar fi dacă ai descoperi, într-o zi cu soare şi voie bună, că tatăl tău este responsabil pentru o listă întreagă de atentate teroriste petrecute acum câteva zeci de ani? Câte generaţii trebuie să treacă până când sângele şters de pe bordură se transformă în apă? În câte colţuri ale pământului te-ai putea ascunde pentru a scăpa de furia trecutului? Filmul explorează viaţa de astăzi a fiului unui fost terorist. Life Sentences / Sentinţe a fost premiat drept Cel mai bun documentar la Festivalul de Film de la Ierusalim, în 2013.

La secţiunea ASTRA Film Junior, publicul a aflat povestea lui Mihály Zoltán Orosz, primarul hiperactiv şi ultranaţionalist al unei localităţi din Ungaria, şi a stat de vorbă cu realizatorii Benny Brunner şi Keno Verseck, dar şi povestea Căluşarilor din Bârla, cu explicaţii amănunţite oferite de autoarea Adriana Oprea.

De mare succes s-a bucurat şi proiecţia peliculelor Surire sau God’s Will.

Viaţa de la 1,30 metri înălţime, spaimele interioare ale Hertei Mullerlaureată a Premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul şi viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles sunt doar câteva dintre reperele weekendului la AFF 2015.

Ediţia din acest an dedică o secţiune specială acelor unul la sută din locuitorii planetei care se nasc cu deficienţă de creştere ca urmare a unei condiţii genetice. Li se spune pitici şi trăiesc în lumea noastră, adică într-un univers standardizat după limitele de înălţime pe care le considerăm normale.

Din documentarul For Ever Little (Sala Thalia, ora 16:00) aflăm cum piticii trebuie să se adapteze unei societăţi care nu i-a luat în calcul atunci când şi-a construit propria infrastructură. Little People Big Dreams (Astra Film Cinema, ora 22:00) prezintă un aspect mai puţin cunoscut din viaţa piticilor: exploatarea lor în spectacole de teatru şi de circ, intrând în culisele unui parc uriaş de distracţii din China, Dwarfsland, unde toţi animatorii sunt pitici. Seven Dwarfs of Auschwitz (Sala Thalia, ora 19.00) evocă povestea a 7 fraţi pitici din Maramureş, cântăreţi şi interpreţi, care în timpul ocupaţiei naziste au ajuns cobai pentru experimentele doctorului Mengele. În mod miraculos tocmai acesta este motivul pentru care scapă cu viaţă.

Astăzi, de la ora 16.00, Librăria Habitus găzduieşte premiera internaţională a filmului The Alphabet of Fear / Alfabetul fricii, semnat John Albert Jansen. Laureată a Premiului Nobel pentru Literatură, Herta Müller a crescut în România, urmărită de regimul lui Ceauşescu, având un tată care făcea parte din trupele SS române şi o mamă prizonieră într-un lagăr sovietic după război. Un documentar despre viaţa dominată de frică, împotriva căreia singura armă este literatura. Autorul John Albert Jansen este dornic să răspundă tuturor curiozităţilor din partea publicului, la finalul proiecţiei.

În programul zilelor de vineri şi sâmbătă Aristoteles Workshop se bucură de o atenţie aparte. Programul AW este un atelier de film documentar dedicat tinerilor cineaşti din Europa Centrală şi de Est, iniţiat în parteneriat cu ARTE Franţa. Participanţii trec prin întreg parcursul realizării unui film, de la căutarea de idei, până la filmare, montaj şi, în final, proiecţia unui documentar scurt, totul sub supervizarea unor renumiţi realizatori şi experţi de filme documentare. Programul include o colecţie de 14 filme şi un masterclass, susţinut sâmbătă de la ora 10.00 la teatrul Gong de Nino Kirtadze, urmat de o sesiune de întrebări şi răspunsuri.

Astra Film Festival 2015 se pregăteşte să tragă cortina astă-seară, de la ora 19.00, la Sala Thalia, în prezenţa tuturor regizorilor şi a invitaţilor speciali, la Gala de decernare a premiilor festivalului. Juriul festivalului a selectat cele mai bune filme documentare, acestea putând fi revăzute în cursul zilei de duminică.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.