Premieră în România: muzică clasică la Radio Clasic

Programele postului Radio Clasic, ce urmăreşte, din a doua jumătate a acestui an, să transmită de la Bucureşti şi din alte oraşe ale ţării, se va adresa cu prioritate tinerilor, ţelul urmărit fiind ca muzica clasică să facă parte din educaţia şi stilul de viaţă modern al celor trecuţi de 18 ani, din mediul urban, cu venituri medii şi mari şi cu studii medii şi superioare.

Pentru a atinge aceste obiectve, postul va difuza atât lucrări clasice celebre, cât şi piese mai puţin cunoscute. Programele sale vor cuprinde şi muzică de film, jazz şi worldmusic, înscriindu-se în trendul ultimilor ani, când Opera, Filarmonica şi teatrele înregistrează o creştere a numărului de spectatori, ca o alternativă la programele de televiziune şi chiar de radio, cu alte profiluri.

Bucureştiul este una din puţinele capitale din Europa unde nu există un radio FM pentru iubitorii muzicii clasice sau de jazz, aceeaşi lacună se întâlneşte în toate celelalte centre urbane ale ţării. Deocamdată, Radio Clasic funcţionează în prezent exclusiv online, ca o platformă de ştiri, cronici, recomandări şi 20 de posturi de radio – Radio Clasic, Radio Clasic Mozart, Radio Clasic Opera, Radio Clasic Hits (pop rock), Radio Clasic Jazz etc.

Din punct de vedere editorial, Radio Clasic este un post generalist cu o grilă de programe specifică unui post de radio informatic şi de divertisment cultural. Afară de muzică, grila de programe a Radio Clasic prezintă în principal cultura şi socialul, informaţii de actualitate din ţară şi din lume, din artă, muzică, literatură, teatru, ştiinţe etc. În baza unor înţelegeri de pe acum realizate, Radio Clasic este partener media al Festivalului Internaţional “George Enescu”, începând cu ediţia 2015, al celebrei London Symphony Orchestra, Orchestrei Mariinski, dirijată de Valery Gergiev, al Ansamblului Hesperion XXI, condus de Jordi Savall, dar şi partener al Institutului Cultural Român. În intervalul de ore 7-20 se vor difuza buletine de ştiri din oră în oră, alcătuite cu informaţii din actualitatea socială, politică, economică şi culturală. Vor exista emisiuni de tip magazin de luni până vineri, orele 7-11, 14-18 şi 18-22, iar ştiri, corespondenţe de la diverse evenimente, reportaje, interviuri etc. vor constitui identitatea fiecăruia din cele trei tronsoane. Interctivitatea cu publicul este o componentă importantă a acestui timp de emisiune. Interviul este dominanta jurnalistică a tronsonului de la prânz.

Deocamdată, structura postului pe tipuri de programe a fost stabilită astfel: programe informative – 18%; programe educative – 9,73%; programe de divertisment (muzică) – 69,14% şi promo/pub – 3,13%.

*

Consiliul Naţional al Audiovizualului organizează în aceste zile un concurs de frecvenţe radio, la care sunt oferite 30 de frecvenţe FM şi două frecvenţe AM.

Mai multe societăţi comerciale se luptă pentru a obţine una sau mai multe din aceste frecvenţe. Unul dintre proiectele inedite este cel propus de Radio Clasic România. Pornind de la modelele deja consacrate în alte ţări europene, Radio Clasic ar putea aduce o schimbare benefică în audiovizualul românesc. Funcţionează deja de mai bine de doi ani în mediul online pe www.clasicradio.ro, difuzează zilnic lucrări celebre de muzică clasică, dar şi diverse emisiuni, interviuri cu personalităţi din ţară şi străinătate, portrete ale marilor compozitori români şi recent a început să ofere în exclusivitate publicului din România celebrele concerte ale London Symphony Orchestra de la Barbican Hall.

RADIO CLASIC este un post de radio generalist, cu un puternic accent cultural, care îşi propune să ofere un spaţiu generos muzicii clasice, dar şi genului crossover, alături de o platformă culturală dedicată spaţiului cultural românesc.

România nu poate face excepţie de la ţările europene care au posturi de radio specializate, dedicate muzicii clasice sau muzicii de jazz. Din păcate, peisajul audiovizual românesc, şi cu precădere radioul, este dominat de un singur gen muzical, iar conţinutul editorial este în cea mai mare parte sub nivelul standardelor jurnalismului de radio. Dorim să facem loc în media românească unei oferte radio premium” – ne-a declarat Andrei Enescu, directorul postului.

O atenţie specială va fi acordată de RADIO CLASIC programelor informative, educative şi culturale. “Dorim să oferim publicului român informaţia de care are cu adevărat nevoie. Alături de buletine de ştiri, în programele noastre vor fi incluse analize economice şi financiare, editoriale ale unor cunoscuţi jurnalişti sau analize de politică externă. Toate subiectele vor fi tratate respectând principiile exprimării pluraliste de idei şi opinii, protejarea demnităţii umane, a dreptului la propria imagine, protejarea culturii şi a limbii române“, a spus şi Horia Romanescu, director ştiri şi programe.

Marţi, 27 iunie, CNA va decide prin vot asupra societăţilor care vor primi licenţele pentru frecvenţele radio menţionate

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ada Raut 9 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.