Premieră la Teatrul Naţional Bucureşti. „DADA”, în teatru coregrafic

În 2016 se împlinesc 120 de ani ai celui care, la vârsta de 20 de ani, a făcut să se nască Dadaismul universal, revoluţionând astfel arta modernă: Tristan Tzara.

“… dar la ce bun ?… de ce să nu-i lăsăm omului privilegiul de a-şi dansa viaţa cu incertitudinea… incertitudinile… sale…”, mărturisea Gigi Căciuleanu.

Un spectacol de teatru coregrafic poetic, plin de sensuri filosofice, viu, actual şi profund. Gigi Căciuleanu, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români pe plan mondial, a prezentat la sfârşit de săptămână, împreună cu tânărul dans-actor Lari Giorgescu, premiera L’Om DAdA, la Teatrul Naţional Bucureşti.

Spectacolul a fost inspirat de textul L’homme approximatif, semnat de Tristan Tzara. Timp de 60 de minute, cei doi dans-actori, Gigi Căciuleanu şi Lari Giorgescu, au dus publicul în aproximativul aparent al lumii dadaiste, jonglând între două planuri ludice, al tinereţii impetuoase şi al maturităţii profunde, cu două limbaje fluide, al poeziei şi al mişcării, oscilând între sonorităţile a două limbi surori, atât de diferite: româna şi franceza. Prima scenă, în care unul dintre personaje citeşte ziarul, iar celălalt pare contorsionat şi cuprins de realitatea absurdă, aduce nelinişte, dar şi detaşare boemă. Poemul DAdA se întrupează din cuvinte combinate într-o înşiruire aparent întâmplătoare, însă foarte personală şi neaşteptat de actuală: „clopotele”, „ochii fructelor”, „sâmburele din noi”. Clipele revelatoare sunt conturate de litere, de cuvinte, de aluzii, dar şi de umorul care transpare din alegerile aleatorii, alegeri care conturează, însă, o structură profund ordonată. În L’Om DAdA, chiar şi momentele intense de dureroasă revoltă în faţa absurdului, dictaturii şi extremismelor cedează în faţa frumuseţii poeziei, a cântecelor şi jocurilor copilăriei. În cele din urmă, totul e limpezit sau „aproximat” de textul lui Tzara „superb de poetic, frumos, stufos”, după cum declara Gigi Căciuleanu cu ocazia anunţării premierei. Publicul înţelege astfel, „căldura pe care o ţese cuvântul în jurul sâmburelui său” şi se lasă „aproximat” de poezie care, potrivit convingerilor fondatorului DADA, „este singura stare de adevăr imediat”.

Mişcarea dansată este un dozaj controlat şi savant între haos şi ordine. Să iei bastonul cu ambele capete… Haosul fără nicio structură, n-ar rezista nicio secundă, ordinea, singură, fără un dram de nebunie, n-ar putea fi decât destructurantă şi catastrofică… Nebunia şi structura n-ar şti să existe singure. Dimpotrivă chiar. Sunt destinate să trăiască într-o permanentă simbioză. Cu nevoia vitală să fie alimentate de o continuă şi mutuală înfruntare… Nicio explozie de nebunie creatoare, nicio răsturnare de logică, nicio bulversare de sintaxă, nicio imagine poetică n-ar fi posibilă fără claritatea simplă a cuvintelor… sau conceptelor”, explică Gigi Căciuleanu, aducând astfel noi semnificaţii textului scris în urmă cu un secol.

Mişcările însoţite de poezia „omului aproximativ” din L’Om DAdA adaugă timpul trecut prezentului, prefigurând un viitor „aproximativ”, într-un mod emoţionant. Cuvintele lui Tristan Tzara devin, astfel, mai actuale ca oricând şi capătă chiar o nuanţă profetică: „Suntem directori de circ şi fluierăm în vânturile bâlciurilor, în mijlocul mănăstirilor, prostituţiilor, teatrelor, realităţilor, sentimentelor, restaurantelor, ohi, oho, bang, bang. (…) Dar noi, DADA, noi nu suntem de părerea lor, căci arta nu este serioasă, vă asigur, şi dacă noi arătăm crima pentru a spune savant ventilator, este ca să vă facem plăcere, buni auditori, vă iubesc în aşa măsură, vă asigur şi vă ador”.

Traducerea textelor din limba franceză a fost realizată de Ion Pop. Spectacolul L’Om DAdA este produs de Teatrul Naţional Bucureşti, Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”, „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”, Fundaţia Art Production şi cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Gigi Căciuleanu Romania Dance Company a fost înfiinţată cu sprijinul JTI, corporaţie care s-a remarcat de-a lungul anilor prin susţinerea predilectă a dansului contemporan. Întâlnirile JTI, eveniment definitoriu pentru identitatea companiei, organizat anual începând din 2000, reprezintă un reper al calităţii pentru iubitorii acestei arte. De mai bine de 20 de ani, JTI sponsorizează, în România, unele dintre cele mai importante evenimente culturale: Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, TIFF, Festivalul de film Comedy Cluj, turneele naţionale Pianul Călător, Flautul de Aur, Duelul Viorilor etc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.