Premieră la TNB: „Folia, Shakespeare & CO” de Gigi Căciuleanu

Între oglinzi deformante, lucrurile se inversează. Nebunii devin întelepţi, iar întelepţii nu-şi mai dau seama cât de smintiţi sunt.

Un nou spectacol va intra în repertoriul curent de la Sala Studio a Teatrului Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti – “Folia, Shakespeare&CO” prezentat de “Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”.

Aşadar începând cu 23 aprilie, ora 20.00, publicul se va bucura de un spectacol care îl readuce pe Shakespeare în actualitate.

“Spectacolul se înscrie între cele mai importante evenimente de gen, în contextul în care, anul acesta, în întreaga lume au loc manifestări dedicate comemorării a 400 de ani de la moartea lui William Shakespeare”, a declarat maestrul Ion Caramitru, desemnat de curând, de Consiliul Britanic, ambasador cultural Shakespeare în România.

Asemenea unui naufragiat al unei furtuni organizate de duhul Ariel şi iniţiate de magicianul / savant Prospero, exilatul Victor Hugo spune despre William Shakespeare, eşuat şi el pe planeta noastră dintr-o altă lume: “El scria pe foi volante precum aproape toţi poeţii de altfel…” (Victor Hugo, About Shakespeare, §III-VIII).

“Aceste rânduri m-au îndreptăţit să-mi imaginez că acele foi volante ar fi fost împrăştiate de vânt. Şi mi-au dat apoi curajul de a alege din acest vârtej prinzând din zbor câte una din preţioasele foi. Ca să mă opresc pe una sau alta din replicile unuia sau altuia dintre personaje, pentru a organiza această dezordine, într-un tot diferit, imaginar si histrionic, pentru care Bufonul – Shakespeare nu mi-ar fi, sper din suflet!, purtat pică. Înţelegând că nu am făcut-o din irespect ci dimpotrivă, cu mare dragoste şi neţărmuită admiraţie.

Spre deosebire de punerea în scenă a unei anume piese, în «Folia, Shakespeare & Co» nu m-am concentrat cu predilecţie pe una sau alta din textele lui Shakespeare, ci m-am inspirat liber din lumea acestora.

Dacă la Shakespeare, toţi nu sunt nebuni, cu toţii sunt însă purtaţi într-o măsură mai mare sau mai mică de un vânt de «folie». În aceste oglinzi deformante, lucrurile se inversează.

Recitindu-i piesele, am impresia că ceea ce Demiurgul binevoieşte să ne arate nu este decât un fel de faţadă amăgitoare sub care mişună un şir nesfârşit de monştri. Se râde însă mult, pentru că de fapt toate nu sunt altceva decât savante bufonerii, piruete ale spiritului, clovnerii ale inteligenţei…

Cu Folia, ceea ce m-a interesat a fost să «zgândăr» această faţadă bufonească. Bineînţeles că explorarea s-ar putea extinde la nesfârşit, continuată nu numai de artişti ci şi de public. La această reflecţie personală, odată cu vizionarea Foliei mele, îl invit, cu toată smerenia, pe spectator”, afirma Gigi Căciuleanu.

Adăugând: „Am impresia că la Shakespeare scena nu este numai un spaţiu anume ci cuprinde, precum în teoria lui Einstein, şi TIMPUL. Pe acel «spaţiu» al timpului se perindă fierbând ca nişte molecule în efervescenţă trei forţe arhetipale:

Amor, «motor» al universului uman, Cupidon, care rareori apare ca personaj însă despre care mereu se pomeneste: «Atâtea-s în iubire plăsmuiri/ Că numai ea le-nchipuie pe toate.» (Ducele: A douăsprezecea noapte, Act I, Sc 2)

Victimele amorului, ale capriciilor sale, naufragiate adesea în, şi din, locuri şi furtuni imaginare, pradă zadarnicelor «zvârcoliri» ale iubirii…

Bufonul, observatorul ireverenţios. Care traversează piesele nu numai sub eticheta de «bufon», «nebun», sau «clown», ci se exprimă atât sub masca unei false inconstienţe inocente şi cu obrăznicia măscăriciului căruia multe îi sunt permise, cât şi sub înfăţisarea altor personaje: regi sau slugi, bărbaţi sau femei, apariţii lumeşti sau din alte dimensiuni: zâne, duhuri, făpturi supradimensionate, fabuloase sau magice.

«Persoana îndrăgostită», oricare i-ar fi numele şi sexul de la o piesă la alta, este victima «învârtelilor» lui Cupidon. «FOLÍA» mea constituie o serie de variaţii pe această temă, cu ajutorul inspiratelor variaţii muzicale imaginate de tânărul compozitor Paul Ilea pe tema binecunoscutei fraze muzicale în «vogă» secole de-a rândul începând din Evul Mediu.”

Regia: Gigi Căciuleanu
Asistent coregrafie: Lelia MarcuVladu
Scenografie: Corina Grămoşteanu
Muzica: Paul Ilea
Light design: Cristian Petru Simon
Cântece: Paul Ilea, Adrian Nour

Spectacolul este o producţie a Fundaţiei Art Production cu sprijnul Teatrului Naţional Bucureşti şi a Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”.

Sponsor al “Gigi Căciuleanu Romania Dance Company” – JTI

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.