Premiere teatrale, festivaluri şi participări internaţionale la Teatrul Naţional din Bucureşti

După 4 ani de la începerea lucrărilor, metamorfoza spectaculoasă a TNB a primit un contur concret, complex, transformarea Teatrului Naţional într-o agoră de tip multiplex cultural devenind realitate, iar motto-ul „Un Teatru NOU pentru un public NOU”, sub semnul căruia stă manageriatul actualei direcţii, se materializează vizibil prin săli elegante, avangardiste. Clădirea Teatrului Naţional devine un loc public deschis, cu funcţiuni care întregesc şi îmbogăţesc vocaţia primordială, aceea de TEATRU: expoziţii, locuri de dezbatere, locuri de reunire, cafenele, restaurant.

Eleganţă şi fast în noua Sală Mare a Teatrului Naţional

În acest moment, TNB dispune, aşadar, de 5 săli de teatru, refăcute în întregime, săli însumând aproximativ 2.000 de locuri, de SALA MEDIA, destinată cu precădere unor manifestări „parateatrale” (conferinţe, simpozioane, prezentări, proiecţii media, expoziţii etc.), precum şi de foaierele aferente acestor săli. Aceste foaiere au început să funcţioneze de la bun început ca spaţii expoziţionale, unele dintre ele fiind ambientate cu lucrări reprezentative ale unor reputaţi artişti plastici români ca Ion Sălişteanu, Vladimir Şetran, Ion Stendl, Teodora Stendl, Viorel şi Alexandru Mărginean, Olga Morărescu-Mărginean, Horia Flămând, Ion şi Ariana Nicodim – lucrări temporar oferite TNB spre expunere.

O sală de nivel european

O reverenţă directorului Teatrului Naţional din Bucureşti, Ion Caramitru, pentru tot ceea ce a realizat cu profesionalism, dragoste şi dăruire în toată această perioadă încărcată şi dificilă, pentru finalizarea amplului proces de reconstrucţie, reabilitare şi modernizare a Teatrului.

Spectacole descifrate cu rafinament şi simţ plastic pe scenele TNB

La Sala Mare veţi putea viziona în această stagiune:

Afrodita Androne şi Maria Dinulescu în Înşirte mărgărite

ÎNŞIR’TE MĂRGĂRITE de Victor Eftimiu, Regia Dan Puric, Scenografia Doina Levintza – noua premieră.

VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de William Shakespeare, Regia Petrică Ionescu, Scenografia Helmut Stürmer – o viitoare premieră.

Reluări:

Maia Morgenstern în Vizita bătrânei doamne

VIZITA BĂTRÂNEI DOAMNE de Durrenmatt, în regia lui Alexander Morfov

TOŢI FIII ME de Arthur Miller, în regia lui Ion Caramitru

REVIZORUL de Gogol, în regia lui Felix Alexa

DINEU CU PROŞTI de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru

FURTUNA de Shakespeare în regia lui Alexannder Morfov

Victor Rebengiuc în Toţi fiii mei

La Sala Studio: RECVIEM de Matei Vişniec, Regia Alexandru Dabija, Scenografia Cristina Milea – în premieră şi reluarea spectacolului cu NĂPASTA, de I.L. Caragiale, în regia lui Radu Afrim.

SINUCIGAŞUL de Nicolai Erman, regia Felix Alexa

IDOLUL ŞI ION ANAPODA de G.M. Zamfirescu, regia Ion Cojar

DUMNEZEU SE ÎMBRACĂ DE LA SECOND-HAND de Iulian Margu, regia Ion Caramitru

BÂRFE, ZVONURI ŞI MINCIUNI de Neil Simon, în regia lui Ion Caramitru

HOŢI de Dea Loher, în regia lui Radu Afrim

MOLTO GRANIMPRESSIONE de Romulus Vulpescu, în regia lui Dan Tudor.

La Sala Pictura: ÎNTRE NOI TOTUL E BINE de Dorota Maslowska, Regia Radu Afrim, Scenografia Irina Moscu, premieră.

Costina Ciuciulică şi Gavril Pătru în Allegro ma non troppo

O ÎNTÂMPLARE CIUDATĂ de Mark Hadden, Regia Bobi Pricop, Scenografia Adrian Damian – premieră.

Va fi reluat şi spectacolul AVALANŞA de Tuncer Cucenoglu, în regia lui Radu Afrim.

Din Repertoriul curent fac parte şi piesele: MICUL INFERN de Mircea Ştefănescu

ALLEGRO MA NON TROPO după Ion Minculescu în regia lui Răzvan Popa

OMUL CARE A VĂZUT MOARTEA de Victor Eftimiu, regia Dan Tudor

FATA DIN CURCUBEU de Lia Bugnar

CINCI FEMEI DE TRANZIŢIE de Rodica Popescu Bitănescu.

La Sala Atelier:

Mircea Albulescu în Molto gran impressione

TERORISM de Vladimir şi Oleg Presniakov, Regia Felix Alexa, Scenografia Andrada Chiriac, în curând, în premieră

LUT de Marijke Schermer, Regia Vlad Massaci, Scenografia Andu Dumitrescu, în premieră.

Din Repertoriul curent: 20 DE ANI ÎN SIBERIA după Aniţa Nandriş-Cudla, regia Sorin Misirianţu, TECTONICA SENTIMENTELOR de Schmitt în regia lui Nicolae Scarlat, ANONIMUL VENEŢIAN după Giuseppe Berto, NEBUN DIN DRAGOSTE de Sam Shepard, regia Claudiu Goga şi OMUL CU MÂRŢOAGA de George Ciprian, regia Anca Bradu.

Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu în Anonimul veneţian

La Sala Media în fiecare duminică nu lipsiţi de la Teatrul Naţional pentru Copii, sub bagheta magicianului Marian Râlea.

Proiecte în derulare: CONFERINŢELE TNB, o adevărată încântare cu personalităţi ale lumii culturale, politice şi ştiinţifice la Sala Atelier

Dan Puric şi Ileana Stana Ionescu în Idolul şi Ion Anapoda

La Sala Mică, noul proiect: 9 G la TNB – un program organizat şi desfăşurat prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală “Ion Sava”, structură dedicată acestui tip de programe, prevăzută ca atare în structura organizatorică a Teatrului. Programul 9G la TNB se adresează tinerilor creatori de teatru, absolvenţi ai facultăţilor de profil, cu vârste de până la 35 de ani, neangajaţi în instituţiile publice de spectacol. În Regulamentul de desfăşurare era prevăzut următoarele: Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” Bucureşti asigură spaţiul pentru pregătirea spectacolului, la Sala Mică sau într-una dintre sălile de repetiţii ale teatrului, pentru o perioadă de trei săptămâni. TNB pune la dispoziţie facilităţile tehnice de la Sala Mică, magazia de costume, depozitul de decoruri, recuzita, atelierele teatrului, fără a face nicio investiţie în plus legată de producţia spectacolului. Spectacolele care rezultă în urma proiectele selecţionate vor dispune de o săptămână de reprezentaţii gratuite, cu intrare liberă, fără plata drepturilor de autor sau conexe.

În prima etapă a programului s-au înscris 42 de titluri.

Rodica Ionescu în Avalanşa

Echipa de selecţie a apreciat ca, 7 dintre cele 42 de titluri, să intre în repetiţii: Copii de aruncat, după romanul lui Ryu Murakami, dramatizat şi regizat de Doru Drăgoi; ActOrchestra – teatru muzical care nu e musical, regia Horia Suru; DISTOPIE. shakespeare. REMIX, regia Catinca Drăgănescu; Dragoste în patru tablouri de Lukas Baerfuss, în regia Elenei Morar; Organic după Inutil de Saviana Stănescu, în regia lui Andrei Măjeri; Piesă pentru frate şi sorăde Tennessee Williams, în regia lui Iris Spiridon; Ziua în care nu se cumpără nimic de Kim Atle Hansen, în regia lui Horia Suru.

La Sala Media: ”MARI ACTORI” – ÎN COLABORARE CU FUNDAŢIA GEO BARTON

Teatrul, erou al timpului prezent în Festivalul Internaţional NETA

Festivalul Internaţional de Teatru NETA 2015 (ediţie unică), organizat la Bucureşti în chiar anul aniversării a 10 ani de la înfiinţarea reţelei NETA, va reuni pe scenele TNB câteva dintre cele mai reprezentative producţii teatrale aparţinând teatrelor membre ale reţelei NETA. Festivalul se va desfăşura între 28 august şi 4 septembrie 2015, sub motto-ul Teatrul – erou al timpului prezent.

Foaier Sala Mare

Prinde astfel contur propunerea lansată încă din 2013 de Ion Caramitru, de organizare, la TNB, a acestui eveniment menit să stimuleze schimburile culturale la nivelul Europei de Sud-Est şi să includă Bucureştiul, dar şi ansamblul cultural unic din capitala României, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti – integral remodelat în urma complexei operaţii de reconstrucţie – în circuitul internaţional.

Intrarea la Sala Mare

Selecţia celor 13 spectacole (din 10 ţări) invitate la Festivalul Internaţional de Teatru NETA de la Bucureşti a fost făcută de un juriu compus din trei personalităţi ale vieţii teatrale internaţionale: Blagoja Stefanovski, Preşedintele NETA, director artistic al Teatrului Mic de Dramă din Bitola (Macedonia), Damir Domitrović, Secretar general al NETA, directorul Festivalului Internaţional de Teatru ExPonto, Ljubljana (Slovenia) şi George Banu, teatrolog, preşedintele de onoare al AICT, profesor la Sorbona, Paris (Franţa).

Tania Popa în Fata din curcubeu

NETA – New European Theatre Action, reţea din care face parte, ca membru fondator, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, îşi are sediul la Ljubljana (Slovenia) şi reuneşte 67 de membri (teatre naţionale, companii, festivaluri) din 19 ţări europene, fiind în prezent cea mai amplă asociere teatrală de acest format în Europa. Calitatea proiectelor NETA (printre care este inclus şi Festivalul sus-menţionat) s-a bucurat recent de o importantă recunoaştere, prin acordarea unei semnificative finanţări europene din partea EACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency). Actant important în Balcani şi în estul Europei, reţeaua NETA îşi propune să coaguleze energiile creatoare ale acestui spaţiu, să contribuie la promovarea şi diseminarea acestora, la identificarea şi consolidarea unei specificităţi culturale, a unui mod de a face teatru în secolul XXI, într-un dialog productiv, creativ cu Europa de Vest şi nu numai, în spiritul „culturii fără frontiere”.

Poză de grup din Micul infern

Proiecte NETA NETWORK: Co-producţii internaţionale NETA: în fiecare an, vor fi realizate două sau trei co-producţii NETA, care vor reuni artişti din cadrul reţelei NETA, din 16 ţări. Ansamblul internaţional NETA: va conecta personalul artistic din domeniul cultural al teatrului şi dansului – autori, producători şi organizatori.

Publicul va putea viziona spectacole precum:

Cecilia Bârbora şi Silviu Biriş în Bârfe, zvonuri şi minciuni

Lungul drum al zilei către noapte (Long Day’s Journey Into Night) de Eugene O’Neill, regia Spiro Duni, al Teatrului Naţional din Tirana

Medea – mama mea (Medea – My Mother) de Ivan Dobchev şi Stefan Ivanov, regia: Margarita Mladenova şi Ivan Dobchev, al Teatrului Laborator “Sfumato”, Sofia

Confuzii (Confusions) după Robert Musil, regia Branko Brezovec, Croaţia

Visul unei nopţi de vară (A Midsummer Night’s Dream) de William Shakespeare, regia David Doiashvili, Georgia- Teatrul de Muzică şi Dramă „Vaso Abashidze” din Tbilisi

Adela Mărculescu şi Costel Constantin în Omul care a văzut moartea

Cuvântul Tată (The Word Father), creaţie colectivă, regia Gabriele Vacis – Teatrul Koreja, Lecce, Italia

Electra, după Sofocle, regia Andriy Zholdak, al Teatrului Naţional din Macedonia, Skopje

Un Đilas obişnuit (Everyman Đilas) de Radmila Vojvodić, regia Radmila Vojvodić

Teatrul Naţional din Muntenegru, Podgorica

Marius Manole, Mihai Constantin şi Mihai Calotă în Revizorul

Butoiul cu pulbere (The Powder Keg) de Dejan Dukovski, regia Felix Alexa, al TNB

Noaptea lui Gelver (Gelver’s Night), spectacol de teatru-dans, regia Alexander Bargman, al Teatrul “V.F.Komissarjevskaia”, Sankt Petersburg

Ion Caramitru în Dineu cu proşti

Un om mort se întoarce la iubita sa (Dead Man Comes for His Sweetheart) de Svetlana Makarovič, regia Jernej Lorenci -Teatrul “Prešeren” din Kranj, Slovenia

Tobelia de Ljubomir Đurković, regia Nick Upper al Teatrului din Vratsa, Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală “B-51”) şi Teatrul din Bitola

Eduard Adam şi Carmen Ungureanu în Dumneze se îmbracă de la second hand

Dintre cele două co-producţii: Slovenia, Bulgaria, Macedonia – Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală “B-51”), Teatrul din Vratsa şi Teatrul din Bitola cu Chiril şi Metodiu (Cyril and Methodius) de Jordan Plevneš, regia Martin Kočovski şi Noroc, Nosferatu! (Hurrah, Nosferatu!) de Andrej Skubic, regia Simona Semenič – Slovenia – Festivalul Ex Ponto, Teatrul Naţional din Nova Gorica, Teatrul de Tineret din Ljubliana.

Spectacolul „Furtuna”, ovaţionat la Festivalul MITEM de la Budapesta

Crina Semciuc în Furtuna

Invitat şi în acest an la unul din cele mai ambiţioase festivaluri europene de teatru, MITEM (Madach International Theater Meeting), Teatrul Naţional ”I.L. Caragiale” din Bucureşti a prezentat, recent, pe scena mare a Naţionalului din Budapesta, spectacolulFURTUNAde William Shakespeare, în regia lui Alexander Morfov, cu Ion Caramitru în rolul principal.

Dan Puric în Sinucigaşul

Spectacolul a fost primit cu căldură şi ovaţionat minute în şir la final. “Fiind eu însumi invitat la Festivalul internaţional de teatru organizat de Teatrul Naţional din Budapesta, am avut aceastǎ plǎcere de a savura nu numai spectacolul bucureştean, dar şi cǎlduroasa primire pe care i-a rezervat-o publicul maghiar, relatează dramaturgul Matei Vişniec, martor la eveniment. Aş spune cǎ la sfârşit publicul nu-i mai lǎsa pe actorii români sǎ iasǎ din scenǎ, şi echipa de la Naţionalul bucureştean, cu Ion Caramitru în frunte, a fost chematǎ de multe ori la rampǎ. În ce-l priveşte pe Ion Caramitru, care a interpretat un Prospero având chipul lui Einstein, el este un artist capabil sǎ joace pe un numǎr infinit de corzi şi aluzii, de subtilitǎţi şi emoţii… Dar şi el mi s-a pǎrut emoţionat la sfârşit de reacţia publicului, într-o ambianţǎ de bucurie culturalǎ devenitǎ o formǎ de complicitate”.

Ana Ciontea şi Cornel Scripcaru în Hoţi

La ediţia precedentă a Festivalului MITEM, spectacolul prezentat de Teatrul Naţional din Bucureşti a repurtat, de asemeni, un succes notabil cu “Două loturi” de I.L.Caragiale, în regia lui Alexandru Dabija, fiind de asemenea remarcat, comentat şi apreciat de public şi de specialişti.

Înşirte mărgărite, în regia lui Dan Puric

La această a doua ediţie a festivalului MITEM, care s-a încheiat în seara de 28 aprilie 2015, pe scena Teatrului Naţional din capitala Ungariei s-au întâlnit 20 de spectacole din 13 ţări, trupe prestigioase şi producţii teatrale de mare succes, reunind artişti importanţi din Europa şi din afara spaţiului european. Nume de rezonanţă ale regiei contemporane, între care Matthias Langhoff, Toni Servillo, Luk Perceval, Emma Dante, Eugenio Barba, Viktor Rizakov şi Alexander Morfov, bine cunoscut publicului român, şi-au prezentat creaţiile pe scena uneia dintre cele mai importante întâlniri teatrale internaţionale din lumea de azi.

Teatrul şi timpurile moderne: între splendoare şi disperare

Un spectacol plin de prospeţime, Înşirte mărgărite

Spectacolul Teatrului Naţional din Bucureşti cu Lecţia de Eugène Ionesco, comedie absurdă descifrată cu rafinat simţ plastic de artistul Horaţiu Mălăele, regizor şi interpret alături de două cunoscute actriţe, Aylin Cadîr şi Victoria Dicu, va fi prezentat vineri 8 mai, în Croaţia, în cadrul Small Scene Theater Festival din Rijeka. Prestigiosul festival de teatru de cameră, aflat în acest an la cea de-a 22-a ediţie, se desfăşoară în perioada 2-9 mai 2015. Potrivit organizatorilor, ediţia din acest an invită publicul să redescopere teatrul sub genericul ”Teatrul şi timpurile moderne: între splendoare şi disperare”, motto inspirat de ideea că, astăzi, întreaga noastră existenţă, spiritualitatea şi supravieţuirea evenimentelor culturale, ca şi acest festival, sunt adesea puse sub semnul întrebării. Festivalul Internaţional Small Scene Theater Festival a fost fondat la Rijeka, în 1994, ca festival naţional al Croaţiei. Din 1999, când selecţioner al festivalului a devenit criticul de teatru şi dramaturgul Dalibor Foretic, festivalul şi-a propus să adune cele mai progresiste producţii de teatru de cameră, cele mai multe dintre ele fiind produse de companii sau grupuri teatrale independente, devenind un eveniment internaţional. ”În urmă cu şapte ani, credeam că această criză, aflată atunci la început, nu este doar de natură economică şi că nu va fi doar un fenomen tranzitoriu. Astăzi, ştim deja că însuşi fundamentul noţiunii de viaţă civilizată a fost zguduit, că un număr din ce în ce mai mare de oameni sunt disperaţi, înfometaţi şi şi-au pierdut încrederea în soluţiile politice, viaţa însăşi devenind o afacere periculoasă. Pe de altă parte, dezvoltarea tehnologică a devenit o forţă de proporţii terifiante, în timp ce suprastructura umană s-a dizolvat datorită viziunii globale şi a pragmatismului tehnologiei. În acest climat de insatisfacţie, alienarea digitală şi zgârcenia economică, rasa umană riscă să contacteze noi nevroze globale, care au început deja să apară din toate părţile, în timp ce glorioasa noastră civilizaţie de astăzi este, paradoxal, împărţită între splendoare şi disperare. Piesele selectate în festival au drept scop prezentarea actualei stări a lumii şi să aducă puţină hrană gândirii”, afirma Bojan Munjin, actual selecţioner al Festivalului Small Scene Theater Festival de la Rijeka.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.