Preţuri record pentru William Turner şi Canaletto, la Londra

Pictura Roma văzută dinspre Aventin, realizată în 1836 de pictorul englez, a fost vândută miercuri seară, la Casa Sotheby’s din Londra, cu 38,6 milioane de euro, sumă record pentru Turner şi, în acelaşi timp, cel mai mare preţ înregistrat până acum pentru un artist britanic dinainte de secolul al XX-lea.

Subiectul, calitatea execuţiei şi starea de conservare a acestei pânze datând de aproape două secole, provenind din colecţia lui Archibald Primrose, al cincilea Conte de Rosebery, prim-ministru al Marii Britanii în 1894, şi rămasă în familie până acum, justifică rezultatul obţinut.

Lucrarea, care n-a mai apărut pe piaţă din 1878, a fost viu disputată de patru licitatori, care au urcat preţul mult peste estimarea de 15-20 de milioane de lire sterline, adică 18,7-25 de milioane de euro.

Casa de licitaţii a prezentat acest ulei pe pânză, expus la Royal Academy în 1836, drept “cea mai importantă vedere a capitalei italiene pictate vreodată”.

Vândută în rama originală, pictura, care face parte “dintr-un număr de aproximativ 10 opere de Turner deţinute de colecţionari particulari”, i-a fost comandată artistului de faimosul său mecena, Hugh Andrew Johnstone Munro of Novar, şi expusă la Royal Academy în 1836 şi la Tate în 1974.

Propunerea la licitaţie a venit într-un moment în care Joseph Mallord William Turner este starul sezonului londonez.

Tate Britain i-a organizat o expoziţie, intitulată Late Turner, ce va fi deschisă până în 15 ianuarie 2015, prima dedicată operei artistului din ultimii 15 ani de viaţă. Este vorba despre cele mai bune picturi ale sale, dar şi cele mai controversate în epocă. O expoziţie care evidenţiază inovaţiile tehnice ale artistului, mai ales tratarea luminii în incendii.

Şi tot recent a intrat în sălile de cinema ale capitalei engleze filmul biografic Mr. Turner, regizat de Mike Leigh, cu Timothy Spall în rolul titular. Pelicula se opreşte şi ea asupra ultimilor ani de viaţă ai artistului, membru apreciat al Royal Academy of Arts, pictorul care frecventa aristocraţia, dar şi bordelurile şi ale cărui călătorii erau tot atâtea surse de inspiraţie. Renumele de care se bucura nu-l scutea însă de ironiile publicului. Este rememorată perioada de izolare determinată de durerea pierderii tatălui său, dar şi întâlnirea cu Mrs Booth, proprietara unei pensiuni la malul mării, care îi schimbă viaţa.

Canaletto, Piaţa San Marco privind către bazilică

O altă imagine a Italiei, de data aceasta o vedută, intitulată Piaţa San Marco privind către basilică, de Giovanni Antonio Canal, cunoscut sub numele Canaletto, şi-a găsit şi ea luna aceasta cumpărător tot la Sotheby’s din Londra şi tot la un preţ remarcabil, 7 milioane de euro.

Canaletto pictează Piaţa San Marco, dominată în fundal de Basilica San Marco. Artistul reuşeşte să surprindă rolul important al pieţei, adevărată “inimă” a oraşului, după părerea unor călători din secolul al XVIII-lea. Sunt figurate în părţile laterale ale imaginii, în perspectivă, palatele cele mai reprezentative. La dreapta, în fundal, apare Palazzo Ducale. Luminat de soare, Palatul pare să împrăştie întunericul din piaţă, chiar dacă este plasat în fundal.

Şi de această dată, opera a lipsit de pe piaţă din 1857, când a fost expusă la Art Treasure Exhibition din Manchester, şi provine dintr-o colecţie particulară engleză.

Variante ale acestei vedute se află la Metropolitan Museum din New York şi la muzeul Thyssen din Madrid.

Lucrarea a fost achiziţionată de un colecţionar particular care a dorit să rămână anonim.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.