Prima expoziţie a Galeriei Quadro reînnoite! Gheorghe Codrea: Proiecte de scenografie

Galeria Quadro îşi propune ca, printr-o serie de cercetări şi expoziţii, să atragă atenţia asupra unor opere din domeniul artelor decorative şi aplicate, adesea trecute cu vederea de critica şi istoriografia artei, deşi, de multe ori, abordările proaspete şi susţinute întâlnite aici au relevanţă atât pentru istoria artei, cât şi pentru o mai bună înţelegere a perioadei în care au fost realizate.

Azi va avea loc vernisajul expoziţiei “Proiecte de scenografie”. Expoziţia poate fi admiratăîn perioada 6 octombrie – 18 noiembrie.Scenografiile create de Gheorghe Codrea, ca scenograf al Operei Române din Cluj (1956-1989), au fost adesea caracterizate ca fiind moderne, novatoare sau contemporane în cronicile vremii. Opera, ca gen aflat în criză în acea perioadă, îşi căuta identitatea, iar scenografia era unul dintre cele mai importante mijloace care puteau contribui la o redefinire şi modernizare a spectacolului de operă. Prin urmare, noi trebuie să privim activitatea scenografului şi în acest context specific.

Gheorghe Codrea dispune de o dublă formaţie: pictor, cu studiile începute la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj în 1949; scenograf, cu studiile aprofundate în acest sens între 1952–1956 la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti. La încheierea studiilor, deşi a fost repartizat la Teatrul de Stat din Oradea, a aplicat la concursul deschis pentru un post similar la Cluj, unde a şi fost angajat în 1956 până la ieşirea în pensie din anul 1989.

Pornind de la o viziune realistă, narativă în anii cincizeci, la mijlocul anilor şaizeci putem observa apariţia unui nou limbaj vizual, în care spaţiul scenic devine esenţializat, Codrea renunţând la decorurile vetuste şi butaforiile idilice, ajungând la siluete stilizate, culise simplificate, de un pronunţat grafism. Proiectele sale de scenografie etalează calităţile pictorului, devenind lucrări autonome, de şevalet. Majoritatea acestor proiecte sunt expuse pentru prima dată de la realizarea lor în cadrul expoziţiei de la Galeria Quadro.

La începutul anilor şaptezeci, o serie întreagă de spectacole – culminând cu dublul spectacol Zamolxe şi Ulysse de Liviu Glodeanu – i-au permis lui Gheorghe Codrea să inoveze în mai multe direcţii ale scenografiei. Pictura şi desenul sunt unite într-o viziune generoasă a spaţiului, în care artistul foloseşte elemente care direcţionează privirea în aşa fel încât spaţiul de joc să fie amplificat optic, spre profunzime sau pe verticală, după caz, reuşind astfel să scoată scena şi, ca atare, şi piesa dintr-o localizare rigidă. Scenograful a găsit un echilibru potrivit între caracterul istoric al spectacolelor şi plasarea lor într-un spaţiu atemporal sau contemporan. Adesea, Gheorghe Codrea integrează în spectacole proiecţii, care dădeau o notă de mare actualitate spectacolelor.

Proiectele de scenografie şi fotografiile din spectacole prezentate în expoziţie, precum şi volumul de peste 150 de pagini, bogat ilustrat, reprezintă un act de recuperare culturală, punând în valoare o importantă operă artistică dedicată modernizării limbajului scenografic în deceniile dificile ale comunismului românesc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.