×
×
cotidianul
Înainte de alegeri și Anul Centenarului
Strategia mediatică a Budapestei atinge și România

http://www.cotidianul.ro/cotidianul-305158

Criticii consideră că Orabn a fost susţinut de triumviratul Mezarsos - Pecina - Vajna pentru a aduce sub ascultare presa din Ungaria
Criticii consideră că Orabn a fost susţinut de triumviratul Mezarsos - Pecina - Vajna pentru a aduce sub ascultare presa din Ungaria

Nu a trecut un an de la închiderea celui mai important cotidian de opoziţie din Ungaria şi doi apropiaţi ai premierului ungar Viktor Orban au pus mâna pe ultimele şase ziare locale independente din ţară. Este o mişcare ce se înscrie în logica celor aproape opt ani de guvernare Orban şi care are cu siguranţă o ţintă electorală, în perspectiva alegerilor din 2008, însă poate avea repercusiuni şi în România, mai cu seamă având în vedere că urmează Anul Centenarului.

La începutul anului 2017, marele câştigător al ultimelor tranzacţii din presa ungară era Lorinc Meszaros, fost coleg de clasă al premierului Vik­tor Orban, care a ajuns să fie acum proprietarul a 12 din cele 18 ziare regionale din Ungaria, pe lângă canalul de ştiri Echo TV şi ziarele centrale Magyar Idok şi Nemzeti Sport. Meszaros nu s-a oprit aici şi, anul acesta, a recurs la acapararea publicaţiilor generale rămase independente. Nu le-a cumpărat el, ci a facilitat achiziţia acestora de către două personaje tot mai interesante în peisajul mediatic central şi est-european.

Afaceri pe filiera austriacă

Primul este Heinrich Pecina, care, invocând lipsa banilor, a îngropat, în octombrie 2016, cel mai mare jurnal de opoziţie, Nepszabadsag. Tot atunci, el i-a vândut amicului lui Viktor Orban portofoliul publicaţiilor regionale pe care le deţinea compania sa înregistrată în Austria, Mediaworks. Acum, Pecina pare să aibă din nou poftă de investiţii şi a reapărut pe piaţa ungară, iar afacerile se desfăşoară tot pe filieră austriacă: compania deţinută indirect de Pecina (Media Development Management Kft) a achiziţionat trei cotidiene regionale, împreună cu portalurile lor online, deţinute de austriecii de la Russ Media. Potrivit presei maghiare, în tranzacţia încheiată la finele lunii iulie, au intrat în portofoliul lui Pecina, „groparul presei de opoziţie din Ungaria“, şi doua ziare româneşti deţinute de Russ Media: Jurnal Arădean şi Jurnal Bihorean. „În Budapesta deja se vorbeşte: această preluare înseamnă că ziarele vor fi vândute imediat vreunui oligarh proguvernamental? Va avea Viktor Orban parte de o presă mai ascultătoare în România vecină?“, scrie Die Presse într-un articol dedicat situaţiei din presa ungară.

Conexiunea de la Hollywood

Al doilea personaj interesant care este în graţiile premierului Orban şi a achiziţionat alte două ziare locale din Ungaria este producătorul de la Hollywood Andy Vajna (Andrew G. Vajna), cel care a produs filme precum Rambo, Evita sau Total Recall şi care s-a reîntors în Ungaria natală pentru a se implica în presă şi cinematografie. Agenţia austriacă APA scrie că Vajna „a lucrat mulţi ani drept comisar guvernamental pentru industria filmului“. Vajna este şi proprietarul canalului de televiziune ungar TV2, cumpărat de la stat, după ce a fost cedat de germanii de la ProsiebenSat1, atunci când au renunţat şi la canalul românesc Prima. Presa ungară critică la adresa lui Orban consideră că o dovadă a apropierii dintre Vajna şi guvern este împrumutul de la Eximbank în baza căruia a achiziţionat TV2. Ministrul ungar de Externe, Peter Szijjiato, neagă însă că producătorul de la Hollywood a primit cu împrumut bani publici – ar fi vorba despre un credit Eximbank oferit în condiţiile pieţei, fără dobânzi preferenţiale.

Oligarhii regimului Orban

Unul dintre puţinele ziare de orientare social-democrată rămase în Ungaria, Nepszava, critică acest val de achiziţii. „În timp ce Viktor Orban şi partidul său, Fidesz, au anunţat lansarea iminentă a unei campanii vizându-i pe jurnaliştii critici, cotidienele regionale au căzut toate în mâna sistemului. Oligarhii pro-Fidesz, Vajna, Meszaros şi Hein­rich Pecina, groparul Nepszabadsag, au aplicat planul executivului.“ Revista HVG, tot de stânga, arată că „Pecina a obţinut bani de la banca MKB, care aparţine în proporţie de 50% lui Mezsaros, căruia i-a vândut în urmă cu un an 12 publicaţii“.

Avantaj electoral în 2018

Publicaţiile proguvernamentale apără noile mişcări de pe piaţa media. „Pecina a compensat vreme de un deceniu deficitul abisal al Nepszabadsag şi apoi a încercat să-l vândă Partidului Socialist. Iar acum stânga îl acuză că este în slujba Fidesz pentru că a cumpărat trei ziare regionale. Gândiţi-vă unde e greşeala“, scrie site-ul PestiSracok. Cât despre austriecii de la Russ Media, agenţia ungară MTI arată că aceştia i-au cedat ziarele lui Pecina pentru că vor să-și dezvolte în special afacerile online, inclusiv site-urile CVOnline.hu şi Publi24.ro.

Una peste alta, după aceste achiziţii, ziare cu un tiraj total de 196.000 de exemplare pe zi (de cinci ori mai mult decât defunctul Nepszabadsag) au ajuns în mâna triumviratului pro-Orban format de Mezarsos, Pecina şi Vajna, iar alături de ele, şi ziarele amintite din România. În Ungaria, cele cinci ziare regionale se adresau unui public de 4,5 milioane de alegători, ceea ce poate însemna un avantaj considerabil pentru campania electorală din 2018.

Călin Marchievici, Publicat Sâmbătă, 12 august 2017