Problema gravă despre care nimeni nu vorbeşte în „afacerea” Volkswagen

Grupul auto german Volkswagen a avut una dintre cele mai dure perioade ale sale de vineri, de când a fost acuzat de instalarea unui soft pe mașinile sale, care ascundea cantitatea de poluanți emişi. Autoritatea de profil din Statele Unite, EPA, spune că o jumătate de milion de maşini VW încalcă legea numai în SUA. Valoarea companiei scade, acţiunile se prăbuşesc, pierderile financiare cresc, iar VW a fost deja lovită de un proces intentat în numele proprietarilor de automobile. Dar ce înseamnă toate acestea pentru mediu? Judecând după propria declaraţie a VW, avem 11 de milioane de mașini pe drumurile publice din întreaga lume, care au instalat echipamentul înşelator. În SUA, vehiculele VW afectate eliberează în atmosferă de
până la 40 de ori mai mult oxid de azot NOx faţă de cât ar trebui, potrivit EPA.

Ce înseamnă o normă de poluare mai mare cu până la 40 de ori? În primul rând, o poluare mult mai mare. NOx, oxizii de azot se formează în procesul de combustie atunci când combusti­bilii sunt arşi la temperaturi înalte. NOx sunt gaze foate toxice pentru oameni. Oxidul de azot eliberat de maşini se combină cu oxigenul din aer, ducând la formarea unui gaz de patru ori mai toxic, dioxidul de azot. Expunerea
la concentraţii ridicate poate fi fatală, iar la concentraţii mari distrug ţesutul pulmonar. Cele mai afectate persoane sunt copiii. Conform studiilor medicale, expunerea pe termen lung poate avea ca efecte pariţia emfizemului pulmonar care poate degenera în cancer ulmonar. O concentraţie de NOx mai mare duce la declasarea normei de poluare. Euro 3 avea o cifră maxim acceptată de NOx de 500 de g/km, Euro 4 de 250 mg/km, Euro 5 de 180 mg/km, iar Euro 6 a ajuns la 80 mg/km. O creştere nu de 40 de ori, ci doar de 4 ori a nivelului de NOx aruncă un motor Euro 5 la nivelul lui Euro 1 sau Euro 2.

EPA a creat reguli şi reglementări cu privire la emisiile auto în scopul reducerii cantintăţii de poluanţi nocivi. Din păcate pentru constructorii de automobile, aceste reguli afectează adesea consumul de carburanţi. Travis Bradford, director catedrei de energie şi mediu de la Columbia University’s School of International and Public Affairs, susţine că maşinile Volkswagen din SUA au un „catch”: acesta poate fi oprit iar condusul poate fi mai „distractiv”. Rezultatul? Mediul încojurător este afectat, contrar regulilor şi reglementărilor impuse de EPA. „Acest lucru este echivalent cu furtul de proprietate publică. Au fost stabilite norme în care toţi trebuie să se încadreze dar acestea au fost eludate. Această companie (Volkswagen, n.r.) a ucis aceste norme”, a declarat Bradford pentru Business Insider.

Cel mai mare producător din 2015, Volkswagen, a fost prins trişând tocmai acolo unde s-au făcut presiuni enorme din partea Germaniei pentru ridicarea la nesfârşit a ştachetei: la norma de poluare. Concret, 428.000 de modele ale grupului VW – Jetta, Beetle, Audi A3, Golf şi Passat – echipate cu celebrul motor TDI de 2 litri şi 150 de cai-putere, un etalon al grupului, au înşelat măsurătorile cu ajutorul unui software. „Aceste nereguli sunt foarte grave, nu doar pentru că s-au descoperit metode de fraudare, ci și pentru că Volkswagen a ascuns voit aceste valori față de EPA și față de clienții săi din America. Mă așteptam la mai mult din partea Volkswagen”, a declarat Cynthia Gilles, admi­nistratorul desemnat al EPA în problema VW.

Volkswagen AG a declarat că scandalul privind falsificarea datelor privind emisiile la maşinile din SUA ar putea afecta 11 milioane de automobile de pe glob, în condiţiile în care investigațiile în ce privişte maşinile Diesel s-au înmulțit, crescând presiunile asupra proaspătului CEO al grupului Martin Winterkorn. Cel mai mare producator auto din lume, a declarat că va pune deoparte 6,5 miliarde de euro în conturile sale pe cel de-al treilea trimestru, pentru a ajuta la acoperirea costurilor în cel mai mare scandal din istoria de 78 de ani a companiei, făcând o gaură în previziunile de profit ale analiştilor. Compania a avertizat, de asemenea, că suma ar putea crește, spunând că maşinile diesel cu așa-numitul tip de motoare EA 189 construite pentru modelele Volkswagen la nivel mondial au aratat o „deviație notabilă” în nivelul de emisii între testare și utilizarea pe drumurile publice.

Agenția Statelor Unite pentru Protecția Mediului EPA a declarat, vineri, că Volkswagen s-ar putea confrunta cu sancțiuni de până la 18 miliarde de dolari pentru înșelăciune testelor de emisii.

În plus, Departamentul de Justiție al SUA a lansat o anchetă penală la Volkswagen. Ancheta este de natură să examineze nu numai posibile încălcări ale Clean Air Act,dar și încălcare legii anti-fraudă, declarații false de reglementare și alteinfracțiuni, au anunţat foști procurori care nu sunt implicaţi în anchetă, scrieThe New York Times.

Soarta CEO-ului Volkswagen AG, Martin Winterkorn, care a
de stat” în sala de consiliu la începutul acestui an, este acum în pericol. El trebuie să facă faţă şi unei puternice crize financiare. Acţiunile Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume, înregistrau marţi la bursă un declin de 17,5%, la 110,20 euro, comparativ cu o scădere de 20% luni, după ce compania a anunţat provizioane de 6,5 miliarde de euro. Din cauza declinului acţiunilor, VW a pierdut luni aproximativ 15 miliarde de euro din capitalizarea de piaţă. În acest an, titlurile companiei au scăzut la bursă cu 41%. Reprezentanţii VW au ecunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor şi au anunţat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare.

Investigaţiile privind maşinile fabricate de Volkswagen au fost extinse în Coreea de Sud, Germania şi Italia, în timp ce ministrul francez de Finanţe, Michel Sapin, a cerut o anchetă la nivelul UE privind scandalul în care este implicat producătorul auto german, avertizând că şi companiile auto franceze ar putea fi verificate.

Într-un mesaj video difuzat aseară pe pagina de internet a grupului Volkswagen, Winterkorn a cerut scuze din nou pentru „neregularitățile descoperite în motoarele diesel ale grupului.

„Milioane de oameni din întreaga lume au încredere în mărcile
noastre, în mașinile noastre și în tehnologiile noastre. Îmi pare foarte rău că am rupt această încredere. Doresc să îmi cer scuze oficial clienților noștri, autorităților și publicului larg pentru această abatere”, a spus Winterkorn.

Mesajul înregistrat la șefului celui mai puternic grup auto european a fost publicat la doar câteva ore după ce, într-un comunicat trimis presei, Volksvagen suținea că „grupul lucrează în forţă la clarificarea neregulilor cu privire la un anumit soft utilizat la motoarele diesel.

„Este pusă sub semnul întrebării existenţa grupului Volkswagen”, comentează portalul Marketwatch. com. „Acest lucru se întâmplă pentru că amenzile judiciare pe care grupul auto le riscă în scandalul emisiilor ar putea fi doar vârful aisbergului”, continuă Marketwatch.com, citând un studiu academic potrivit căruia VW ar risca penalităţi financiare pe pieţele auto de 7,5 ori mai mari decât amenzile. Conform legislaţiei americane, Volkswagen riscă să plătească despăgubiri de peste 18 miliarde de dolari. Afacerea „va avea consecinţe financiare considerabile pentru grup, care nu pot fi calculate acum”, apreciază Ferdinand Dudenhöffer, analist al pieţei auto. „Este în pericol imaginea şi credibilitatea VW în întreaga lume”, a spus acesta. Nu doar credibilitatea VW, compania fanion a Germaniei, este pusă la încercare, ci întreaga industrie germană şi ideea în sine de „made în Germany”.

Grupul industrial Bosch, probabil pentru a evita implicarea forţată în scandal, a anunţat că produce piese pentru sistemele de injecţie ale motoarelor VW, dar după instrucţiunile producătorului auto.

„Dezastru”, „şoc”, „ruină”, titrează publicaţiile germane scandalul manipulării emisiilor de gaze izbucnit în SUA. Unora, escrocheria le aminteşte de scandalul manipulării dobânzilor LIBOR în care şi-au pierdut credibilitatea mai multe bănci de talie mondială. Nu sunt puţini analiştii care cred că VW este doar unul din constructorii auto care mint pentru a trece testele de poluare şi consum de carburant. Publicaţia financiară germană Handelsblatt a descris scandalul ca fiind
„o catastrofă pentru întreaga industrie auto germană”. Avansul prin tehnologie şi încrederea sunt principiile pe care s-a bazat miracolul industrial german de după al Doilea Război Mondial.

Stuart Pearson, analist la BNP Paribas, crede că VW nu este singurul jucător internaţional care a păcălit sistemul. „Fraudarea testelor de emisii riscă să devină momentul LIBOR pentru industria auto”, a spus el, citat de Financial Times. De manipularea în interesul propriu a acestei dobânzi, referinţa pentru contracte de zeci de mii de miliarde de dolari din toată lumea, au fost acuzate, şi unele amendate, bănci precum Barclays, UBS, RBS, Citigroup, Deutsche Bank şi JPMorgan.
Băncile recurgeau frecvent la această practică încă din 1991. „Trebuie să ne aşteptăm ca şi alţi constructori să fi manipulat emisiile, şi nu doar în SUA”, spun specialiştii ONG-ului VDC. Observaţiile unei asociaţii similare din SUA stau la baza actualului scandal.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4562 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.