Proiecţii extraordinare la Festivalul Internaţional de Film Bucureşti

Şase noi titluri vin să trezească interesul cinefililor în cinematografele din Capitală în cadrul Festivalului Internaţional de Film Bucureşti.

Documentarul The Look of Silence, al regizorului Joshua Oppenheimer, soseşte la Bucureşti IFF pe axa Veneţia – Telluride – Toronto, unde a făcut senzaţie în toamna anului trecut. Distins la Veneţia cu Marele Premiu al Juriului, The Look of Silence continuă incursiunea autorului în cauzele şi efectele genocidului din Indonezia.

Un alt documentar-eveniment, Reţeaua, în regia lui Claudiu Mitcu, după o investigaţie jurnalistică de Vlad Mixich, va fi proiectat marţi, 21 aprilie, la Cinema Studio, în premieră absolută şi în prezenţa echipei. Documentarul urmăreşte traseul citostaticelor, absente de pe piaţa internă, din una dintre cele mai vechi farmacii din Viena până la bolnavii din România. Un fragment din Reţeaua a fost prezentat în luna ianuarie la Parlamentul European.

Invitatul special al festivalului, Franco Nero

Noua ecranizare după Thomas Hardy, Departe de lumea dezlănţuită, de Thomas Vinterberg, cu Juno Temple, Carey Mulligan, Michael Sheen şi Matthias Schoenaerts, va fi prezentată la Bucureşti în avanpremieră, prin amabilitatea distribuitorului Odeon Cineplex.

Cei mai mici dintre spectatori – dar nu numai ei – se vor bucura de ultimul film al lui Isao Takahata, animaţia Povestea prinţesei Kaguya, nominalizată în 2015 la Oscarul pentru Cel mai bun film de animaţie şi prezentată la festival prin amabilitatea distribuitorului Independenţa Film.

Fanii britpop-ului, dar şi ai muzicii în general, vor aplauda proiecţia unică a documentarului-concert despre totemica trupă din Sheffield, Pulp – A Film about Life, Death and Supermarkets, care se va întâmpla, conform tradiţiei, la Club Control.

Autoportretul unei fete cuminţi

În ianuarie 2015, redacţia revistei Charlie Hebdo a fost masacrată „în numele credinţei”… În numele umorului, şi în amintirea celor ucişi, Festivalul de Film Bucureşti are onoarea să prezinte documentarul C’est dur d’etre aimé par des cons, prezentat la Cannes în mai 2008. În faţa camerei regizorului Daniel Leconte, Cabu, Charb, Tignous, Wolinski şi mulţi alţii vorbesc candid despre religie, despre libertate, despre Mahomed şi despre ei.

Cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lungmetraj, va avea loc în perioada 20 – 26 aprilie 2015 la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu şi Club Control.

Festivalul Internaţional de Film Bucureşti este organizat de Fundaţia Charta şi se desfăşoară cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), al Institutului Cultural Român şi Uniunii Cineaştilor din România, sub Înaltul Patronaj al Alteţei sale Regale Principele Radu al României.

Secvenţă din Taxi

Gala de deschidere va avea loc luni, 20 aprilie, cu proiecţia peliculei Taxi, în regia iranianului Jafar Panahi. Taxi a fost realizat de Jafar Panahi în ciuda interdicţiei de a mai face cinema vreme de 20 de ani. Păstrând regula spaţiului închis, Jafar Panahi şi actorii săi neprofesionişti, care sunt plimbaţi prin oraş de taximetristul-regizor şi a căror identitate rămâne secretă, creionează un portret onest, amuzant şi profund uman al Teheranului de azi.

Marţi 21 aprilie, în Competiţie intră Autoportretul unei fete cuminţi, în regia Anei Lungu. După debutul Burta balenei (co-semnat cu Ana Szel), Ana Lungu revine cu un lungmetraj solo la fel de independent, dar mai ambiţios. Foarte franţuzesc (în sensul şaizecist), Autoportretul… este parţial jucat de neprofesionişti, dar beneficiază de apariţia unuia dintre actorii momentului, Emilian Oprea, într-un rol secundar. Premiera mondială – în noua secţiune „What the?!”, a avut loc la Rotterdam.

Mr. Kaplan

Între filmele intrate în competiţie figurează şi pelicula poloneză Kebab şi Horoscop, în regia lui Grzegorz Jaroszuk. Kebab, fost şaormar underground, şi Horoscop, fost prezicător la revista Lumea animalelor, ajung, cât ai zice „minimalism”, specialişti în marketing la o firmă de vândut covoare. Polonezul Grzegorz Jaroszuk păşeşte delicat pe un teren bătătorit de alde Kaurismaki şi Roy Andersson. Premiera mondială a avut loc la Karlovy Vary.

Tăietura, cea mai nou opus lui Fatih Akin, este o dramă istorică ce discută genocidul armean de la începutul secolului XX şi care a avut peste 1,5 milioane de victime.

Cine l-a ucis pe Pasolini

Tot în competiţie se află şi Departe de oameni, în regia lui David Oelhoffen, producţie Franţa. Cunoscutul şi apreciatul actor Viggo Mortensen a jucat până acum în engleză, daneză şi spaniolă – iată-l vorbind o franceză impresionantă în acest western existenţialist, inspirat de o povestire de Albert Camus şi a cărui muzică originală este semnată Nick Cave şi Warren Ellis. Suntem în Algeria anului 1954, şi un profesor din creierii munţilor primeşte misiunea de a escorta un ucigaş până la garnizoana din cel mai apropiat oraş… Trei premii la Veneţia 2014.

Concurează şi pelicula americană Iulie însângerat, purtând semnătura lui Jim Mickle. În primele sale filme, americanul Jim Mickle s-a ocupat de şobolani, vampiri şi canibali – iată-l acum atacând potul cel mare: Texasul etern surprinzător. Michael C. Hall, Sam Shepard şi Don Johnson sunt pionii acestui western modern (în sensul violent-deranjant), iar de unde pornesc şi mai ales unde ajung, spectatorul află amuzat-oripilat, pe propria piele. Selecţie oficială Quinzaine des realisateurs, Cannes 2014.

Regizoarea Gia Coppola, în premieră cu Palo Alto

De amintit la această secţiune şi O fată merge acasă singură în noapte, al regizoarei Ana Lily Amirpour, din SUA. Un formidabil debut alb-negru, după Jarmusch, scris şi jucat într-un dialect Farsi, dar filmat în California de o fată de 34 de ani născută la Londra din părinţi iranieni (şi care tocmai pregăteşte un film cu canibali). Seducător şi teribil de romantic, filmul îi surprinde chiar şi pe cei care credeau că nu se mai poate face nimic nou în materie de vampiri în anul de graţie 2014. Premiera mondială a avut loc la Sundance în 2014.

Povestea prinţesei Kaguya

Dar şi Hiena, în regia Gerard Johnson, Marea Britanie. „I have seen the future of crime films and it screams Hyena” (Nicolas Winding Refn). Regizorul Gerard Johnson, acompaniat la propriu de fratele Matt (adică The The, pe coloana sonoră) şi de vărul Peter Ferdinando (într-un rol principal greu de cuprins în cuvinte), pune în scenă una dintre cele mai brutale poveşti de gen contemporane, cu un ochi la Michael Mann şi celălalt la Ben Wheatley. Considerat cel mai bun thriller la festivalul de la Sitges în 2014.

O scenă romantică din Departe de lumea dezlănţuită

În secţiunea Panorama, atrage şi pelicula Trei inimi, în regia lui Benoit Jacquot, Franţa, o complicată călătorie sentimentală în care Benoît Poelvoorde, Charlotte Gainsbourg şi Chiara Mastroianni converg şi construiesc un triunghi amoros. Ele sunt surori, iar el e amorezat de amândouă.

Tot în aceeaşi secţiune rulează şi Mr. Kaplan, în regia uruguayanului Álvaro Brechner. Mr. Kaplan îl găseşte pe Jacob Kaplan, la vârsta de 76 de ani şi în mijlocul unei crize existenţiale. Întâmplarea face ca acesta să fi scăpat din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi, imediat ce descoperă că proprietarul cafenelei de lângă plajă este neamţ, îşi dă seama că are un scop: să îl prindă pe nazist şi să-l aducă în faţa justiţiei.

Nu pierdeţi cel mai nou film al lui Abel Ferrara, Pasolini, ce se concentrează asupra ultimei zile din viaţa marelui regizor italian Pier Paolo Pasolini: are cinzeci de ani, trăieşte la Roma şi tocmai a terminat cel mai controversat film al său, Salò o le 120 giornate di Sodoma.

The Look of Silence

În rândul Proiecţiilor Speciale se evidenţiază The Look of Silence, producţie daneză 2014, în regia lui Joshua Oppenheimer. După şocantul, revelatorul şi visceralul documentar presărat de umor negru The Act of Killing, Joshua Oppenheimer îşi reîntoarce privirea spre Indonezia, în The Look of Silence, continuarea bântuitoare a anteriorului film, ce tratează masacrurile din Indonezia anilor 1965-1966, când peste 500.000 de oameni au fost ucişi cu brutalitate în cadrul unei epurări anticomuniste.

La Club Control, care seară de seară este supraaglomerat, are loc proiecţia specială Pulp: A Film about Life, Death&Supermerkets, în regia lui Florian Habicht, Marea Britanie. Sheffield, Sex City – acesta-i locul. Nu e neapărat locul în care se întâmplă cele mai cool lucruri, dar este, totuşi, locul de origine al multor trupe şi artişti importanţi din istoria muzicii: Cabaret Voltaire, The Human League, Arctic Monkeys ş.a.m.d. Cu acest documentar, Florian Habicht ne aruncă în timp şi spaţiu în orăşelul mai sus menţionat, alături de o trupă numită Pulp…

Iubitorii de filme animate se vor putea delecta cu Povestea Prinţesei Kaguya, în regia lui Isao Takahata. Cel de-al cincilea şi, totodată, ultim film făcut de Isao Takahata la Studiourile Ghibli este bazat pe povestea japoneză Povestea tăietorului de bambus şi este, pe bună dreptate, o capodoperă animată în care imagini sublime se îmbină la perfecţie cu superba coloană sonoră a lui Joe Hisaishi.

Nu va lipsi nici un Omagiu adus marelui regizor francez Alain Resnais, fiind proiectată pelicula Melo, realizată în 1986.

O surpriză: Palo Alto, în regia Gia Coppola. Ea continuă lunga tradiţie în cinema a familiei (urmând paşii străbunicului Francis Ford şi ai mătuşii Sofia) debutând în regie cu Palo Alto, film bazat pe cartea omonimă scrisă de James Franco. Palo Alto este un exerciţiu despre maturizare, descoperiri emoţionale şi sexuale, circuitul de petreceri tipice liceului, droguri şi, în general, haosul adolescenţei.

Sâmbătă 25 aprilie va fi proiectat La Dolce vita, în regia lui Federico Fellini, iar la Gala de Închidere, Departe de lumea dezlănţuită, cel mai nou film al regizorului Thomas Vinterberg, 2015, o adaptare a romanului clasic cu acelaşi nume al lui Thomas Hardy.

Franco Nero, invitat special

Nat Wolff şi Zoe Levin în pelicula Palo Alto

Invitatul special al celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti este iconicul actor italian Franco Nero, care se va întâlni cu publicul cinefil în ultimele trei zile de festival.

Franco Nero s-a născut pe 23 noiembrie 1941, iar primul său rol principal, Django, din filmul cu acelaşi nume al lui Sergio Corbucci (1966), l-a catapultat spre faimă la vârsta de 25 de ani, asigurându-i un loc în galeria de eroi ai spaghetti western-urilor, galerie dominată de protagonişti puternici, misterioşi şi cu sete de gloanţe. Au urmat roluri din ce în ce mai importante şi solicitante pentru actor, în filme precum Vamos a matar, compañeros (Sergio Corbucci), Tristana (Luis Buñuel), Keoma (Enzo G. Castellari), La Vacanza (Tinto Brass), Zanna Bianca (Lucio Fulci), Querelle (Rainer Werner Fassbinder), Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica (Damiano Damiani), Il cittadino si ribella (Enzo G. Castellari), Les Magiciens (Claude Chabrol), Jonathan degli orsi (Enzo G. Castellari), Die Hard 2 (Renny Harlin). Cel mai recent rol cunoscut spectatorilor este cel al lui Amerigo Vessepi din reinterpretarea marca Quentin Tarantino, Django Unchained.

Nemuritoarea peliculă La dolce vita cu Marcello Mastroianni şi Anita Ekberg

Toate aceste personaje şi colaborări artistice au confirmat în repetate rânduri gustul eclectic pe care actorul îl are în ceea ce priveşte cinema-ul, dar şi forţa, pasiunea şi dăruinţa cu care se lansează în interpretarea rolurilor sale. Franco Nero, pe bună dreptate, este unul dintre cei mai eclectici actori din „vechea gardă”, activând în nenumărate genuri şi subgenuri cinematografice de la spaghetti western la filme de acţiune, la drame, la arthouse, la polizzioteschi, horror şi comedii. În 1967, în timp ce filmau pentru Camelot, Franco Nero şi Vanessa Redgrave au devenit un cuplu. După mai mulţi ani de relaţie – în urma căreia s-a născut Carlo Gabriel Nero (scenarist şi regizor) – şi o despărţire de peste trei decenii, cei doi s-au căsătorit în 2006.

La Bucureşti, Franco Nero va putea fi văzut în filmul Nymph, regizat de Milan Todorovic, autorul primului film cu zombies din istoria Serbiei: Zone of The Dead (2009). În 2014, Nymph a fost prezentat la Brussels International Fantastic Film Festival,Film4Frightfest,Grossman Fantastic Film and Wine Festival şi la Sitges, în secţiunea Midnight X-Treme. Proiecţia din cadrul Bucureşti IFF va avea loc şi în prezenţa regizorului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.