Publicitatea online din România, cea mai mare creștere din Europa

Valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România pentru întreg anul 2016 a fost de aproximativ 41 de milioane de euro (190.541.366 lei), înregistrând o creştere de 22% faţă de anul anterior (like-for-like), se arată în cea mai recentă ediție a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România.

Semestrul al doilea al anului trecut a înregistrat o valoare raportată de aproximativ 24 de milioane de euro (109.852.548 lei), cu 36% mai mult faţă de semestrul anterior al anului 2016 (H1) şi cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului trecut (H2 2015) – ambele procente exprimate like-for-like, adică ținând cont de același eșantion al companiilor care se regăsesc în ultimele două ediții ale studiului.

„Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţa publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie să vină însă cu un conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă.“ Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România

Ce s-a întâmplat anul trecut

Primele cinci industrii realizează 45% din totalul investițiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investițiilor în publicitatea digitală rămân aceleași.

Liderul incontestabil de şapte ani – industria Telecom (6 milioane de euro), urmată, anul acesta, de Finanțe (3,5 milioane de euro – în urcare de pe poziţia a patra în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro – în urcare de pe poziţia a cincea), Băuturi (3 milioane de euro – a scăzut o poziție faţă de anul trecut) şi Online Retail (2,9 milioane euro – care anul trecut ocupa poziția a doua).

Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent dacă sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân în top în ceea ce privește formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanţă semnificativă de Interruptive formats (orice format care întrerupe experienţa de navigare – de la interstițiale până la pop-up-uri) – aproximativ 4 milioane de euro, Content (zone de conținut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc.) – aproximativ 3 milioane de euro şi Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstițiale, paid-for search și reclame audio-video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor căutărilor pe mobil) – aproximativ 3,4 milioane de euro.

Estimarea IAB pentru anul viitor este ca formatele Interuptive să fie surclasate de Content Spon-
sorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll şi post-roll) acumulează aproximativ 1,4 milioane de euro, în creștere constantă de la un semestru la altul.

„Cifrele anului 2016 arată îmbucurător, însă ele nu spun toată povestea. Cu cât vom fi mai mulți participanți, cu atât ROADS va fi un instrument de business mai puternic şi mai eficient în a crește și mai mult investițiile în online. Pe această cale, fac apel către agenții și publisheri să participe cu date. Avem numai de câștigat.“ Gabriel Pătru, preşedinte al Asociaţieri IAb România

Măsurată și media de tip programatic

Conform cifrelor raportate de agențiile de media, din punct de vedere al alocării bugetelor pe diferite canale
digitale, advertiserii preferă să investească, în principal, în rețelele sociale și motoarele de căutare, abia apoi în piața locală de publishing.

Începând cu anul 2016, studiul a inclus între tipurile de formate măsurate și achiziția de media de tip programatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacționate astfel atingând 17% din total în primul an de măsurare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4563 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.