Ratmansky cucereşte „Scala” din Milano

Uitaţi baletele lungi şi plicticoase, numai pe poante. Pentru deschiderea stagiunii de balet 2013-2014, “Teatro alla Scala” din Milano a adus un coregraf rus de faimă mondială, american prin adopţie.

Alexei Ratmansky dă un alt curs baletului celor doi mari balerini Roberto Bolle şi Svetlana Zakharova. Programul a prevăzut reîntoarcerea multi premiatului “Concerto DSCH”, premiera “Russian Seasons” şi cea mondială, “Opera”. Coregraful Alexei Ratmansky este cunoscut pentru capacitatea sa de a revitaliza tradiţia într-o cheie dinamică, dar şi de a oferi noutăţi absolute.

Stagiunea de balet de la Scala din Milano şi-a ridicat cortina în 17 decembrie cu trei titluri,  „Concerto DSCH”, creat pe muzica “Concertului nr. 2 pentru pian” de Şostakovici, pe care autorul îl defineşte “abstract, dar nu sofisticat, cu aluzii la anii 30”. Două piese sunt inedite: “Russian Seasons”, pe muzica celebrului compozitor rus Leonid Desyatnikov, pentru orchestră de coarde, vioară solo şi soprană, piesă montată de Ratmansky în 2006 pentru “New York City Ballet”, concepută ca un flux de 12 secţiuni, evocând calendarul rus ortodox. Cea de a doua este “Opera”, ca o noutate absolută, pe o partitură predilectă a lui Desyatnikov. Un  balet neoclasic, asemănător operelor baroce şi dansului de Curte, tradus într-un limbaj modern. 

  

Balerini cu corpuri atletice în „Concerto DSCH”

Îl încarnează perfect magnificul Alexei Ratmansky, aflat pe pista celor mai mari coregrafi de azi din întreaga lume, care a creat acest triptic, un pod între mitica tradiţie rusă, swing şi acrobaţie, care caracterizează noul balet american. Cu extraordinarul său talent şi-a împărţit viaţa între Moscova şi New York, fiind profund implicat în curentele actuale ale baletului, într-o sinteză a trecutului şi a unei perfecte percepţii a contemporaneităţii.

Ratmansky s-a născut la Leningrad în 1968 şi a devenit un simbol al dansului rus după sfârşitul Uniunii Sovietice, realizând un balet la întâlnirea cu Occidentul, fără a fractura rădăcinile, la fel ca şi Nureyev, Makarova şi Baryshnikov. S-a format la şcoala moscovită de la “Bolşoi” şi s-a desăvârşit în întâlniri internaţionale, înainte de fi numit directorul Baletului de la prestigiosul teatru moscovit, unde a semnat “Corsarul” şi “Lacul lebedelor”.

A readus în programul de la “Bolşoi” titlurile Baletelor Ruse ale anilor 1930, precum cele ale avangardistului Feodor Lupukov, capodoperele americane ale lui George Balanchine, cât şi postclasicismul agresiv al lui William Forsythe şi capodoperele baletului narativ occidental ale lui John Neumeier şi Kenneth McMillan, reuşind o formidabilă sudură între baletul din Vest şi cel din Est, un extraodinar melanj cultural. Şi aceasta, pentru că a lucrat cu inovatori ai baletului, precum Twyla Tharp, Maurice Béjart şi Mats Ek. După ce a refuzat un contract de numire a sa drept coregraf stabil la “New York City Ballet”, el a acceptat să lucreze la “American Ballet Theatre”, ca director de balet din 2009.

„Concerto DSCH” cu Svetlana Zakharova

Se reîntoarce pe scenă “Concerto DSCH”, într-o coregrafie vivace, ce a fost premiată pentru cea mai bună producţie clasică a anului trecut, un balet plin de poezie şi profunzime muzicală.

“Concerto DSCH” este o construcţie coregrafică, un  flux continuu cu soluţii surprinzătoare pentru spectatori. Un omagiu adus baletului rus clasic, deşi balerinii au o condiţie atletică. Structura generală este construită din două balerine şi trei dansatori solişti care se întâlnesc în diverse episoade.

Ceea ce fascinează nu este pas de deux central, care este ascuns între detalii, ci paşii urmaţi de balerine, fideli ritmului muzicii.

“Russian Seasons”, născut pe sugestiile melodice ale partiturii omonime a lui Leonid Desyatnikov (suspendat între clasic şi repertoriul popular), este bazat pe structura celor patru “Anotimpuri” ale lui Vivaldi.

“Russian Seasons” se dezvoltă în 12 scene, fiecare oferindu-i lui Ratmansky posibilitatea de a înfăţişa instantanee din viaţa cotidiană. Compoziţia explorează ciclul vieţii de-a lungul calendarului rus ortodox: Crăciunul, Paştele, Lăsatul Secului, Înălţarea… Dar textele povestesc viaţa noastră de zi cu zi. Şase perechi îmbrăcate în costume populare, fiecare caracterizată de o culoare – portocaliu, roşu, verde, albastru, violet şi bordo – se prezintă ca o comunitate. Primăvara trece în vară, toamna în iarnă şi prin aceste anotimpuri perechile trăiesc dragostea, prietenia, moartea… În această lume există umor şi joc, iar dansatorii par să povestească o formă a inocenţei, strângându-şi mâinile şi dansând împreună. Femeia în roşu are o prezenţă care intrigă, face piruete ca şi când ar reprezenta o forţă a naturii într-un acces de ură şi disperare. În “Postovaja”, femeia apare în verde, având aerul că visează, şi urcă pe o scară ca şi cum ar dori să aprindă cerul. Dar inima lirică a baletului este femeia în portocaliu, cu prezenţa sa melancolică. Ea, alături de partenerul său, reprezintă singura pereche care schimbă costumul reîntorcându-se la culoarea albă, ca şi când  ar fi mireasa unui înger, într-o meditaţie asupra morţii.

În timpul repetiţiilor cu marele coregraf Ratmansky

Clou-ul Seratei este premiera absolută în plan mondial, “Opera”, creată special pentru “Teatro alla Scala”, pe textele lui Metastasio şi Goldoni, un mixaj între muzică, cântec şi dans, dar fără o linie narativă. Dansul este tratat ca noţiune abstractă. Este o meditaţie despre ce însemna un spectacol baroc. Fiecare scenă abordează un caracter specific. Într-un interviu acordat de Alexei Ratmansky lui Sergio Trombetta, acesta declara că “Opera” e o fantezie barocă.

“Opera” este o creaţie concepută ca un omagiu pentru Giuseppe Piermarini, arhitectul care a conceput “Scala” din Milano. Un balet fără niciun fel de urme narative, ca o fantezie a barocului, construită în diverse secvenţe care redau emoţiile: dragostea, gelozia, ura, răzbunarea, plecând de la Metastasio şi Goldoni, pe muzica lui Leonid Desyatnikov. Dar baza este tehnica clasică. Pentru această nouă lucrare Ratmansky a colaborat cu costumiera Colleen Atwood, care deţine deja 3 Oscaruri, ultimul pentru “Alice în Ţara minunilor”, în regia lui Tim Burton, şi cu video designerul Wendall Harrington. Costumele strălucitoare reproduc într-o cheie modernă costumele folclorice ruseşti. Să mai adăugăm cele două stele, Roberto Bolle şi Massimo Murru.

Svetlana Zakharova este protagonista ultimelor două titluri ale seratei: virtuozul “Concerto DSCH”, pe muzica lui Şostakovici şi articulatul “Russian Seasons”, o noutate pentru publicul de la Scala, în care Zakharova dansează alături de Andrei Merkuriev, starul de la “Bolşoi”.

Acestor prim solişti, li se alătură Claudio Coviello şi Andrei Merkuriev, Beatrice Carbone, Emanuela Montanari, Mick Zeni.

O piruetă a lui Ratmansky

Cunoscutul jurnalist Trombetta a reuşit să îi smulgă lui Alexei Ratmansky un interviu despre creaţiile sale: “Furtuna” lui Shhakespeare pe muzica lui Sibelius, “24 de Preludii” de Chopin, “Cenuşereasa”, “Spărgătorul de nuci”, “Don Quijote”… În 2010, a creat două balete, “Iluzii pierdute” pentru “Bolşoi” şi “Romeo şi Julieta”, reluate apoi la Amsterdam, Toronto, Philadelphia.

Ratmansky mărturiseşte că se simte foarte aproape de muzica lui Şostakovici încă de când era copil, dorindu-şi să realizeze o coregrafie pe această muzică. Ea vorbeşte despre sufletul rus surprins în timpuri dificile.

 “Adesea criticii de balet ruşi sunt foarte politizaţi şi se cunosc opiniile lor încă înainte de a-i citi. Ei îşi fixează atenţia pe naraţiune şi nu pe coregrafie care nu-i interesează. Aici apare marea diferenţă între baletul rus şi cel american. Vi s-ar părea straniu, dar este adevărat că ruşii nu apreciază prea mult coregrafia, însă americanii, da, iar eu îmbrăţişez fără rezerve această filosofie”, afirma Ratmansky. O ocazie de a sărbători Anul Nou în paşi de dans, cu Baletul Teatrului “Scala”. În 2 ianuarie, publicul este aşteptat la o “Serata Ratmansky”, avându-l ca solist pe dansatorul etoile Roberto Bolle.

Ratmansky şi Roberto Bolle în Sala de balet

Scenă din ‘Concerto DSCH’

Scenă din Serata „Ratmansky”

Serata „Ratmansky”, plină de culoare

Zakharova, Bolle si Murru

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.