Războiul taximetriștilor cu toată lumea

Confederația patronală a transportatorilor rutieri COTAR a dat în judecată compania Uber precum și firmele Clever Tech și Star Taxi App, care operează aplicații online pentru facilitarea transportului de persoane și a scos în Piața Victoria zeci de mașini și microbuze pentru a protesta în fața Guvernului, fiind nemulțumită de ceea ce consideră a fi concurență neloială. Aplicaţiile româneşti fac legătura între utilizatori – consumatori de taxi – şi şoferi de taxi din Capitală afiliaţi aplicaţiilor respective, indiferent de compania de taximetrie cu care colaborează.

În cei doi ani de existență pe piața din București, compania americană Uber a reușit să atragă 10% din clienții societăților locale de taximetrie. În acest moment, sunt înregistrați în jur de 3.000 de șoferi care fac concurență și numărul lor crește. De câteva luni a început un război deschis între reprezentanții transportatorilor și cei ai Uber, inclusiv cu acte de violență. Acţiunile COTAR împotriva Clever Taxi şi Star Taxi au fost intentate la Tribunalul Bucureşti. „Taximetriștii și transportatorii rutieri de persoane au cerut Guvernului o Ordonanță de Urgență pentru eliminarea pirateriei din această piață, dar până acum nu a fost dat niciun răspuns. Conform aprobării CG al PMB (Primăria Municipiului București — n.r.) protestatarii pot aduce în fața sediului Guvernului până la 6.000 de mașini — taxiuri, autobuze și microbuze. În cele două zile de protest, 26 și 27 aprilie, transportatorii participanți la protest nu vor efectua nicio cursă. Ne cerem scuze pentru disconfortul pe care-l vom crea clienților noștri, locuitorilor din Ilfov, care nu vor mai avea mijloace de transport în zilele de protest, și bucureștenilor, pentru a ne cere drepturile garantate de Constituția României, care spune că nimeni nu este mai presus de lege”, se arată într-un comunicat al COTAR. Transportatorii solicită autorităților scoaterea în afara legii a platformelor tehnologice online care prestează servicii de taximetrie în mod neautorizat și a tuturor platformelor online care fac servicii de transport de persoane nedeclarat, nefiscalizat în România și neautorizat conform legislației în vigoare.

De asemenea, aceștia cer scoaterea în ilegalitate a tuturor firmelor care fac transport regulat, pe rute pentru care nu au participat la licitații și nu au câștigat dreptul de a le opera. Totodată, COTAR solicită anularea hotărârii de Consiliu General prin care s-a decis introducerea RATB pe toate traseele dintre București și Ilfov care au fost scoase la licitație și câștigate, apoi operate, conform legii, de transportatorii privați. Transportatorii susțin că Consilul General al Municipiului București comite astfel două abuzuri majore, făcând concurență neloială transportatorilor privați care au investit peste 25 de milioane de euro în afacerile pe care le pune acum în pericol și prin decizia de a subvenționa din banii bucureștenilor transportul din Ilfov. ”Pe 10 martie, domnul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, ne-a promis că va promova OUG pentru modificarea a două articole din Legea 38/2003, în așa fel încât activitatea neautorizată de transport să fie sancționată, iar aplicațiile de tip Uber să fie obligate să se autorizeze, astfel încât să funcționeze legal, dacă vor să-și desfășoare activitatea în România. Cât timp există o legislație clară, nu este posibil ca unii transportatori să se supună legilor și alții să funcționeze sfidând aceeași legislație, fără a fi sancționați”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR. Acesta a arătat că, deși Ordonanța a plecat spre avizare către Ministerul Dezvoltării și Ministerul de Interne, pe data de 17 martie 2017, MDRAP nu a trimis, însă, aviz către Ministerul Transporturilor.

„Se pare că cineva vrea intenționat să ne scoată în stradă. Chiar nu înțelegem de ce este nevoie să organizăm proteste pentru a apăra economia României, în locul Guvernului și Parlamentului. Dacă vom fi invitați la negocieri în prima zi de protest și vom ajunge la o convenție cu reprezentanții Guvernului, acțiunea nu se va prelungi”, a subliniat Ștefănescu. Transportatorii spun că serviciile de tipul Uber şi BlaBlaCar (care facilitează transportul între localităţi) constituie „piraterie”, deoarece practică transport fără autorizaţie şi fără să respecte exigenţele legislaţiei privind transportul de persoane şi legii taximetriei, iar conducătorii auto colaboratori nu au atestat de şoferi profesionişti. O altă reclamaţie a taximetriştilor este că serviciile online care facilitează transportul de persoane nu ar fi corect fiscalizate. Compania americană Uber s-a apărat în repetate rânduri argumentând că activitatea de ride sharing nu poate fi echivalată taximetriei, deoarece transpotul nu reprezintă activitatea de bază pentru şoferii parteneri, care optează să-şi împartă maşinile cu alte persoane în timpul liber, contra cost, pentru a-şi suplimenta veniturile. De asemenea, compania a precizat de mai multe ori că toate tranzacţiile sunt la vedere, din moment ce clienţii nu pot face plata decât online, cu cardul bancar, astfel că acuzaţia de evaziune fiscală nu se susţine. Aplicatia Uber funcționeaza în Romania din 2015, atunci când o mașina ajungea la comandă în douasprezece minute. Uber este prezentă în prezent în București, Cluj, Timișoara și Brasov. La finele anului trecut, un șofer Uber a fost murdărit cu făină și ouă de către mai mulți taximetriști care au dorită să își arată astfel disprețul față de serviciul Uber.

Poziția Uber

„În toată această dezbatere, lipsește actorul cel mai important – consumatorul. În România, peste 250.000 de oameni din București, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara folosesc și recomandă aplicația UBER pentru că oferă un serviciu de calitate, fiscalizat și civilizat. În doar doi ani, România a ajuns a cincea țară pentru UBER din Uniunea Europeană, după Anglia, Franţa, Portugalia şi Polonia. Asta arată deschiderea românilor pentru servicii digitale și nevoia pentru mai multe opțiuni de mobilitate urbană – argumente foarte puternice atât pentru autorități, cât și pentru companiile din industrie de a încuraja inovația digitală. Prin adoptarea și încurajarea serviciilor inovatoare, România poate deveni un model în regiune și se poate alătura celorlalte state din Uniunea Europeană care aleg să valorifice economia digitală în beneficiul oamenilor și nu să o limiteze. Suntem pro-reglementare – ne dorim să funcționăm într-un cadru care definește serviciile noi precum UBER și subliniem încă o dată dorința de a colabora cu autoritățile din România pentru a găsi o soluție de reglementare în linie cu recomandările Comisiei Europene.”, declară oficialii Uber România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4517 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.