×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 5 ore
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Vineri, 28 iulie 2017, 05:47
EUR (€)
+0.0028 ↗
4.5656 RON
USD ($)
-0.0312 ↘
3.8936 RON
• • •
Reforma educației Trump - DeVos

În pofida succeselor politice, realităţile nu sunt încântătoare. „Naţiunea în care trăim azi este mai violentă şi vulgară, mai trivială şi cinică, mai ignorantă şi fără remuşcări, mai deviantă şi deprimată decât cea în care am trăit odinioară. O cultură populară, care este deseori brutală, înfiorătoare şi îndrăgostită de moarte, fură inocenţa multor copii. Oamenii ucid alţi oameni şi se sinucid cu o mai mare uşurinţă. Bărbaţii şi femeile se abandonează unii pe ceilalţi şi îşi abandonează copiii fără prea multă ezitare. Căsătoria şi familia americană sunt mai slăbite, mai instabile şi mai puţin normative„. Așa caracteriza starea culturii William J. Benett, fost secretar al educației americane (vezi The Index of Leading Cultural Indicators. American Society at the End of the Twentieth Century, 1999).

Aceste realităţi nu țin doar de trecut și nu sunt numai în America. Aici, însă, capacitatea de reacție la timp și de inovare s-a dovedit a fi mai mare.

Îmi amintesc lunga discuție pe care am avut-o în 1998 la Washington DC, pe subiecte cruciale ale culturii, cu un alt legendar secretar al educației, Richard Riley. Domnia sa spunea, încântat că tocmai primise din partea Casei Albe două miliarde de dolari, dintr-un excedent bugetar, că va dota fiecare clasă de școală cu computer. America întărea atunci hotărât cursul înnoirii tehnologice în educație. Nicio persoană lucidă nu a spus însă că prin informatizare toate chestiunile educației se rezolvă. În orice caz, prin administrațiile americane care s-au succedat, cursul inovației a continuat și a marcat, de fiecare dată, lumea.

Actualul președinte american anunța preocuparea de a face ca „fiecare copil american să aibă la dispoziție cea mai bună educație posibilă“ și preconiza măsuri precum sfârșitul „dictatului ministerului Educației“, al „trunchiului comun (common core)“, al „politicii standardelor unitare“, trecerea învățământului la „nivel local“ și încurajarea competiției în educație (p.69) (vezi Great Again! Wie ich Amerika retten werde, Börsen Medien, Kulmbach, 2016). Copiii trebuie „educați, nu îndoctrinați“, scrie Donald Trump. „Sistemul nostru de educație nu a fost niciodată gândit să se limiteze la citit, scris, calcul, istorie și științele naturii“ (p.70), acuza actualul președinte măsurile antecesorului! Salarizarea diferențiată a dascălilor, renunțarea la „teste“ și evaluări care distrug educația, împrumuturi financiare pentru studii sunt printre măsurile pe care le preconizează. „Trebuie să schimbăm modul și felul în care educăm tinerii“ (p.77) și să refacem „disciplina, concentrarea și entuziasmul pentru învățare“ (p.78), drept cale spre a reda măreția Americii.

Nu demult, pe scenă a intrat un nou secretar al educației cu proiectul schimbării a înseși viziunii asupra educației. Acest proiect merită adus în discuție având în vedere acuitatea criticii de la care pleacă, ideile puse în joc și împrejurarea că, prin el, din nou, America va inspira schimbări în educația din lume.
Noul secretar al educației din SUA, Betsy DeVos, vine dintr-o familie de multimiliardari și a lucrat exclusiv în învățământul privat. A fost aleasă de Donald Trump pentru a conduce schimbarea educației americane având în vedere apartenența ei la „activismul conservativ“, motivat de proiectul creștin al „realizării împărăției lui Dumnezeu“ pe pământ, și în virtutea convergenței de vederi cu noul președinte. Nu a fost prima opțiune a lui Donald Trump – care s-a îndreptat mai întâi spre președintele celei mai mari universități creștine din America – și nici candidatul Donald Trump nu a fost prima opțiune a militantei republicane Betsy DeVos – ea fiind apropiată de familia Bush. Dar noul președinte și noul secretar american al educației și-au dat mâna pentru o abordare nouă a educației, care urmărește să o scoată din ceea ce se reclamă insistent în America și în Uniunea Europeană în ultima decadă : birocratism, irosirea potențialului uman, noua ideologizare a educației, slaba capacitate de autoînnoire, care au ca rezultat general scăderea pregătirii profesionale a noilor generații, ruperea libertăților de răspunderi, proliferarea conformismului.

Programul reformării educației americane promovat de Betsy DeVos prinde contur și se apropie de faza reglementărilor legale. El stârnește deja critici la nivelul opțiunilor generale și al unor aplicări în trecut, în statul Michigan. Oricum, Betsy DeVos intră în centrul interesului în America și în afara acesteia. Să observăm ce a propus până în clipa de față.

Ideea fundamentală a abordării educației de către Betsy DeVos este aceea după care, pentru starea și dezvoltarea societății „capitalul uman“ este esențial. Este vorba de ambele ipostaze ale acestuia: cei care învață și personalul didactic. Pentru a-l valorifica, Betsy DeVos propune schimbarea drastică a cursului educației actuale din SUA. În evaluarea domniei sale, educația a devenit „un sistem închis, o industrie închisă și o piață închisă (a closed system, a closed industry, a closed market)“ – o chestiune „rezervată“, chiar de „monopol“, care aduce stagnarea, „moartea“. Teza-cheie prevede „deschiderea pieței educației (education market)v, spre a se da mai multe șanse pentru părinți de a alege și elevilor și studenților de a se instrui. În diverse direcții, restabilirea „alegerii școlare“ este fundamentală și antrenează schimbări, inclusiv în ceea ce privește evaluarea. Reforma Rump - DeVos preconizează renunțarea la actualul sistem cantitativist de evaluare, care a dus în impas sistemele de educație din diferite țări. Orizontul, manifest opus actualului sistem de învățare, este ca fiecare elev și student să se poată dezvolta conform potențialului său dat de Dumnezeu.

Betsy DeVos este pentru descentralizarea completă și „controlul local al educației (local control of education)“, în cadrul unei tentative de a ridica ștacheta ambițiilor educaționale ale fiecărei școli. Ea a cerut școlilor să-și asume răspunderea rezultatelor, după ce a reproșat slujitorilor învățământului public că așteaptă mereu să li se spună ce este de făcut. Totodată, se pronunță hotărât în favoarea „școlilor pentru profit (for profit schools)“.

Noul secretar american al educației aduce în prim-plan „colegiile comunităților“, care devin principalul cadru de promovare a pregătirii vocaționale și tehnice, pentru a reduce șomajul și a asigura creșterea economică. Aceste colegii trebuie să fie „agile, inclusive și antreprenoriale“.

De ani buni, Betsy DeVos este cunoscută ca avocat al „școlilor charter (charter schools)“ și al „voucherelor educaționale (school vouchers)“. Primele ar înlocui, pe scara cea mai mare posibilă, „școlile publice (public schools)“, iar cele din sub al doilea termen ar schimba finanțarea unităților de învățământ, făcând-o dependentă de atragerea de tineri. Atât Donald Trump, cât și Betsy DeVos atrag atenția asupra nevoii ca tinerii să fie „ajutați“ cu „împrumuturi (loans)“ financiare în tentativa lor de a învăța și prevăd un fel de scutiri de taxe (tax credits) pentru cei care finanțează burse. La întrebarea senatorului democrat Bernie Sanders, dacă nu se periclitează, prin taxe de studii, accesibilitatea socială a educației, Betsy DeVos a răspuns că „nimic în viață nu este gratuit, cineva plătește“.

Până acum, criticii semnalează mai mult riscurile sistemului imaginat de Betsy DeVos. Bunăoară, riscul unui parohialism școlar, care ar fi contraproductiv. Unele dintre mijloacele puse în discuție – vouchere, școlile charter – ar putea trăda scopul „educației de calitate pentru fiecare copil (quality education for every children)“. În opinia mea, înlocuirea „educației publice“ prin unități private nu are perspective. Decalajele sociale nu s-au micșorat în ultimele decenii, iar statul nu are cum să se derobeze, fără crize grave, de interesele publice.

Acestea sunt, firește, doar linii majore ale reformei Trump-DeVos în educație. În lunile ce urmează, ele vor cunoaște detalieri care vor permite analize mai amănunțite. Cei mai mulți se ocupă acum de radicalismele conținute în propuneri. Sunt de părere că merită interes în primă linie efortul de a depăși lacunele actualei educații și măsurile în consecință.

De altfel, se poate observa că în țările de referință se caută justificat noi soluții, de pildă, pentru motivarea învățării. O elocventă cercetare germană apăra, pe bună dreptate, formula „învățării prin angajament“ și denunța abordarea tânărului mai mult ca obiect al acțiunii educative (Margret Rasfeld, Peter Spiegel, Education. Wir machen Schule, Murrmann, Hamburg, 2012). Betsy DeVos are meritul că ridică un set de idei la nivelul politicii educaționale. În opinia mea, este un atu al reformei care se pregătește în SUA faptul că supune criticii birocratizarea educației și aservirea ei de către o altă „corectitudine politică“ – cea a neoliberalismului. Critica are deja la activ o solidă analiză și în Uniunea Europeană, dar este altceva dacă un sistem de anvergura celui american, de la nivelul vârfurilor sale politice, își asumă schimbarea. Aceasta nu înseamnă că problemele menționate sunt deja rezolvate, dar o optică nouă într-un sistem influent constituie un pas spre dezlegare.

Andrei MargaPublicat Miercuri, 12 iulie 2017
2278
 | 25
 | 17
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
Hiperboreus
-12
@Ion. ,,Intr-adevar" romanii n-au nevoie de legi speciale. Colonizatilor nu li se permite sa aiba legi prin care sa-i desfida pe stapani. Numai legile date de ,,progresisti" sunt bune pentru ca numai alea ii ,,modernizeaza" pe taranoii de romani, nu? Mai bine citeste-l tu pe Eminescu si vezi ce scrie despre educatie si despre ,,modernizare in sensul tau". Cine-a indragi strainii, manca-i-ar inima cainii!
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Ion @ Hiperboreus
+9
Doar cu ideile ce-țI par străine ai și tu drepturi, tovarășe hiperboreus. De pildă de a exprima fie și aiureli. Lasă-l pe Eminescu, căci el altfel gândea.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Hiperboreus
-14
La noi in Romania este la moda ,,adoptarea formelor fara fond". Asta a facut si Marga cand era ministrul educatiei - a adoptat un sistem strain neamului romanesc. Daca nu gasim un Spiru Haret, adica un ministru al educatiei care sa aiba cultura, nivelul de intelegere al realitatii romanesti si competenta de a elabora o adevarata Lege a Eucatiei pornind de la realitati si nu de la fantasme si modele straine, atunci degeaba mai facem reforme. Nici Marga nu intelege copii de astazi si cum sa abordezi ,,romanul" - cum sa fie sistemul educational pe masura omului si nu invers. Un model strain este ca o haina nepotrivita - croim haina dupa om si nu cioplim omul dupa haina.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Ion @ Hiperboreus
+12
Românii sunt oameni ca toți ceilalți. Ei nu au nevoie de legi speciale. Și ei merită modernizarea, iar Marga a promovat modernizarea. Teoria lui Titu Maiorescu - ce nu ar trebui vulgarizată - spune altceva și, pe deasupra, a fost corectată. Trebuie citit, tovatășe hiperboreus!
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
costel
-10
"Atât Donald Rump, cât și Betsy DeVos ..." HA, HA, HA !!!
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Stefan @ costel
+7
Atâta ai priceput, eroarea tehnică la computerizare? Da, ești costel.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
c.g.
+2
'' Betsy DeVos este pentru descentralizarea completă și „controlul local al educației (local control of education)“, în cadrul unei tentative de a ridica ștacheta ambițiilor educaționale ale fiecărei școli. Ea a cerut școlilor să-și asume răspunderea rezultatelor, după ce a reproșat slujitorilor învățământului public că așteaptă mereu să li se spună ce este de făcut. Totodată, se pronunță hotărât în favoarea „școlilor pentru profit (for profit schools)“ '' , adica un concept care in tara ROMANIA nu poate functiona deoarece in treburile interne ale tarii noastre de 28 de ani se amesteca: rusii, '' colegii americani '', '' poporul ales '', mercantilii Europei: francezii, englezii, germanii, care doresc jefuirea tarii noastre, care doresc faramarea invatamantului, care doresc ca romanii sa fie analfabeti, slab pregatiti, care doresc intr-un final nu prea indepartat- faramarea tarii noastre ca stat national unitar, repet cu scopul jefuirii resurselor solului si subsolului in dispret pentru mediu ! Dovada a ce spun eu sunt mega hotiile si mega banditismelor economice faptuite de cozile de topor autohtone din dec.'89 pana azi in cardasie cu cei amintiti mai sus in comentariul meu ! Toate analizele facute de domnul profesor Andrei Marga legate de invatamantul la noi sau la '' colegii americani '', ori la alte natii, nu pot sa fie aplicate in tara ROMANIA deoarece unii doresc sa revenim la forma de cnezate si voievodate din feudalismul timpuriu, doresc exterminarea romanilor prin distrugerea economica, politica, sociala, aflate in plina desafasurare in amarata asta de tara asa cum doresc dusmanii nostrii, nu putini ! Suntem cam pe farasul istoriei sa disparem ca tara asa cum au disparut fosta Yugoslavie, fosta Cehoslovacie iar analizele pe diverse teme facute de domnul profesor Andrei Marga legate de alte tari, legate de ROMANIA, ne face pe noi cititorii la gazeta sa ne intrebam cui folosesc ca noi ca tara si popor suntem cam gata faramati ! Dumnezeu sa ne aiba in Paza Sa !
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
student-club
+7
reforma =desfiintarea invatamantului privat=cea mai mare afacere din ultimii 25 de ani pt universitatile infiintate ca fundatii, fara sa plateasca taxe si impozite, controlate superficial si selectiv de catre ARACIS=institutie dominata de politruci incompetenti,numiti politic, ce predau ilegal sau prin interpusi la anumite universitati ce acorda licente, mastere, doctorate prin trocul cu miliarde, privilegii, relatii mafiote, titluri de lectori, conferentiari, profesori, doctori, inclusiv de membri ai academii, consilii de securitate, colegii ce acorda patalamale , iar corpul profesoral cuprinde de la personalitati , la fosti studenti fara pretentii financiare, platiti cu salarii de invatatori, iar politicienii, magistratii, ofiterii in functie avantaje, trafic de influenta, complicitate in modificarea legislatiei pentru acapararea omobiliara, a patrimoniului cumparat prin taxele studentilor si salariile minimale ale cadrelor didactice.Averile si ilegalitatile rectorilor, conducerilor pline de rubedenii, amante, yesmeni sunt incomesurabile, necontrolabile, neverificate de parchet, DNA, ANAF, etc. pentru ca absolventii din ultimii 25 de ani domina institutiile centrale si locale, nu stiu carte, nu au interes de a sluji legea. educatia si legea calitatii o afacere de milioane si milioane de euro la famiglia!!ministerul tolereaza, incurajeaza, incapabil de reforma, calitate, performanta.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Costumul Popular
-20
Reformele propuse de DeVos sunt foarte ok. Vor duce la cresterea calitatii invatamantului, accentul punandu-se pe OM, nu pe sistem. 'În opinia mea, înlocuirea „educației publice“ prin unități private nu are perspective' - normal, dl Marga ar ramane fara studenti la o scoala privata sau macar orientata spre rezultat. S-a vazut in Romania ce fel de rezultate aduce 'educatia publica', altfel, domnul Marga si altii ca el nu ar fi fost alesi in veci.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Walter @ Costumul Popular
+15
Vezi că Marga a predat șI la privat ]n diferite țări. A fost atrăgător de fiecare dată.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
sceptic
+7
La noi functioneaza de mult sistemu' fiecare face ce vrea in' parohia' lui, bunaoara cu doctoratele ...De politica nici nu mai trebuie sa ne facem griji: trecut cei cu probleme cu justitia primii pe liste impreuna cu apropiatii , promovarile in functii ale celor loiali, vot la vedere, "confundat" proprietatea publica cu proprietatea particulara ...
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Radu Humor
+12
S-au speriat şi ei de invazia de Poli 21, Lili şi alţi sicofanţi care apar , ştiindu-se prea bine cine naşte asemenea monştri şi iau măsuri cît nu-i încă prea târziu ! La noi, încă nu !
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
CAP LIMPEDE
-14
Am un copil care vreau sa-l fac PAGANINI 2. Proful lui, care l-am amenintat, zice ca nu deosebeste DO de SI.consider ca si TRAMP ca ce ne ofera invatamantu public noua ca parinti care nu mai stim cui sa dam VAUCERE,sa ne treaca clasa, m-am hotarat sa pui STOP. nu invatamantului public, PENTRU invatamantu local UNE ESTE PRIMAR NAS florea.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
costel @ CAP LIMPEDE
+1
Ha, ha, ha! :)))
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Valahu
+4
să refacem „disciplina, concentrarea și entuziasmul pentru învățare“! Da, da, asta ar trebui si la noi ! Dar intai si intai sa refacem SCOLILE PROFESIONALE !
Publicat Miercuri, 12 iulie 2017
+Răspunde
ehei, @ Valahu
+4
scolile profesionale ar avea aceleasi 'succesuri' cum au cursurile de recalificare de la AJOFM-uri. Cliseul cu lipsa calificatilor mascheaza lipsa locurilor de munca.
Publicat Joi, 13 iulie 2017
+Răspunde
Recomandate
Trezorier de bani furați pentru PDL
Publicat acum 21 ore şi 35 minute
Supărarea Germaniei
Publicat acum 15 ore şi 57 minute
Calvarul unei cunoscute prezentatoare TV
Publicat acum 21 ore şi 29 minute
Centrul Atenţiei
alarm off
Cotidianul cititorilor
13 articole/ Actualizat Miercuri, 12 iulie 2017
alarm off
Fotografiile bunicilor
29 articole/ Actualizat Marţi, 25 iulie 2017
alarm off
Antiştirile Cotidianul
6 articole/ Actualizat Duminică, 09 iulie 2017
alarm off
NUMAI DOUĂ ÎNTREBĂRI
137 articole/ Actualizat Joi, 13 iulie 2017
Ion Spânu

Oricît de mare ar fi emoţia în faţa uciderii poliţistului Sorin Vezeteu în gara Suceava de către un dezaxat mintal, aceasta nu trebuie să fie motivul întunecării minţii tuturor.

Ion SpânuPublicat acum 9 ore şi 56 minute