Regizorii Sergei Loznitsa şi Radu Mihăileanu, la Bucureşti: despre Ucraina, conflicte şi cenzură

Regizorul ucrainean Sergei Loznitsa, autorul documentarului Maidan, despre protestele din Ucraina, revine la Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie), la premiera filmului său.

Un alt invitat special este regizorul Radu Mihăileanu, producătorul filmului Caricaturistes – Fantassins de la démocratie, portretul a 12 artişti care încearcă să schimbe lumea desenând.

Festivalul, care va avea loc la Cinema Patria, Studio şi Elvira Popescu, aduce alte două filme mult aşteptate de la Cannes: The Tribe, distins cu Marele Premiu Semaine de la Critique, şi Timbuktu, premiat de Juriul Ecumenic.

Caricaturiştii, infanteristul democraţiei – Vladimir Putin

Unul dintre cele mai fierbinţi subiecte ale momentului va fi discutat la Bucureşti de un martor direct al evenimentelor din Piaţa Independenţei din Kiev: Sergei Loznitsa. Prezent la prima ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest, cu My Joy (2010), regizorul revine în octombrie cu Maidan, un documentar despre protestele din Ucraina, lansat anul acesta la Cannes. Împreună cu doi cameramani, Loznitsa a surprins momente unice din culisele conflictelor care au dus la moartea a câtorva zeci de oameni. Potrivit criticilor, Maidan este, deopotrivă, un document istoric şi o operă de artă impresionantă. Extrem de vocal împotriva lui Vladimir Putin, Sergei Loznitsa declara la Cannes că regimul de la Moscova duce o „campanie de teroare” împotriva celor care i se opun, una dintre victime fiind regizorul Oleg Sentsov, arestat de câteva luni de serviciile secrete ruseşti.

Loznitsa s-a născut în Belarus, a crescut la Kiev şi a studiat la Institutul Cinematografic de Stat din Rusia. Timp de mai mult de zece ani, începând din 1996, a călătorit prin Rusia şi a regizat 12 documentare multi-premiate. Primul lungmetraj de ficţiune, My Joy, l-a adus în competiţie la Cannes. A revenit cu In the Fog (2012), care a câştigat Premiul FIPRESCI şi l-a confirmat ca pe una dintre cele mai importante voci ale cinema-ului contemporan.

Socantul film ucrainean The Tribe

Despre cenzură şi artă în zone de conflict va vorbi şi Radu Mihăileanu, renumitul cineast român stabilit în Franţa. Acesta va introduce documentarul pe care l-a produs, Caricaturistes – Fantassins de la démocratie, regizat de Stéphanie Valloatto şi lansat într-o proiecţie specială la Cannes. Pornind de la prietenia sa cu celebrul Plantu, caricaturist la Le Monde de mai bine de 40 de ani, Mihăileanu a avut ideea unui documentar în care artişti din diferite colţuri ale lumii să povestească despre lupta lor cu democraţia, prin caricaturi. Alături de Plantu, în film apar alţi 11 „infanterişti ai democraţiei” din Rusia, Tunisia, SUA, Burkina Fasso, China, Algeria, Coasta de Fildeş, Venezuela, Israel şi Palestina. În Rusia, de pildă, talentatul Mihail Zlatkovsky, cenzurat de regimul lui Putin, lucrează ca şofer clandestin de taxi. Radu Mihăileanu se va întâlni cu publicul şi cu presa din România.

Timbuktu

Din Ucraina vine şi şocantul The Tribe, regizat de debutantul Miroslav Slaboşpiţki şi distins cu Marele Premiu al secţiunii Semaine de la Critique. Acţiunea se petrece într-o şcoală pentru surdo-muţi, actorii sunt non-profesionişti surdo-muţi, iar filmul nu conţine nici dialog, nici subtitluri. Un tânăr ajunge în internatul acestei şcoli şi intră în anturajul unei găşti care se ocupă cu prostituţia. După ce se îndrăgosteşte de una dintre fete, încearcă să spargă regulile lumii brutale şi absurde în care a intrat. „The Tribe nu prea seamănă cu nimic din ce ai văzut până acum”, semnala Film Comment, adăugând: „A fost cel mai surprinzător, mai inventiv şi mai tulburător film de anul acesta, de la Cannes”.

Un alt subiect fierbinte pe agenda lumii este abordat în Timbuktu, de Abderrahmane Sissako, câştigător al Premiului Juriului Ecumenic la Cannes şi propunerea Mauritaniei la Oscar. Pornind de la o ştire despre un cuplu omorât cu pietre pentru vina de a fi avut copii în afara căsătoriei, Sissako urmăreşte transformările din ţara sa natală, Mali, după venirea islamiştilor fundamentalişti. În Timbuktu, altădată un oraş bogat în tradiţii, tinerii fanatici înarmaţi au interzis plăceri simple, ca muzica sau fotbalul, şi veghează agresiv la păstrarea regulilor impuse în special femeilor. „Filmul i-ar putea ajuta pe oameni să înţeleagă ce se petrece acolo”, a declarat Sissako la Cannes, făcând referire la gruparea radicală ISIS. Timbuktu este cel de-al treilea film al său proiectat la Cannes, după Waiting for Happiness (2002) şi Bamako (2006).

The Tribe

Timbuktu va fi distribuit în România de Clorofilm, iar The Tribe, de Transilvania Film.

Ediţia a cincea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi Ministerului Culturii. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film, Asociaţia Macondo, Transilvania Film, Parada Film, Digital Cube, InterCom Film, Clorofilm şi Voodoo Films.

Festivalul este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.