Renașterea de la Cluj a lui Fram, ursul polar

Fram, ursul polar, povestea interbelică a lui Cezar Petrescu, a fascinat zeci de generații de copii. După aproape o sută de ani, o echipă de clujeni talentați (desenatori, graficieni, scenariști, artiști) reînvie fascinația acestei povești.

Lumea lui Fram este un proiect minunat ce aparține DeveoMedia Studio, o echipă de artiști puși pe fapte mari. „O mână de oameni din Cluj care refuzăm să ne facem oameni mari. Suntem graficieni, ilustratori, desenatori, oameni cu idei și imaginație care vor să se bucure de copilărie chiar și la 30 de ani. Dar, mai vrem să îi ajutăm și pe ceilalți să redevină copii, chiar și pentru câteva minute pe zi. Așa că am avut o idee și am lucrat cu pasiune de copil să o punem în practică. Ne-am decis să îl redescoperim pe Fram și să îl oferim copiilor secolului XXI. Vrem să îl readucem în inimile copiilor de azi pe simpaticul ursul polar! Am decis să le deschidem și lor o ușă către lumea fantastică a celui mai prietenos urs polar. Ne-am gândit, ne-am răzgândit, am desenat și am redesenat și am găsit soluția pentru asta. Am reimaginat povestea lui Fram în 10 cărți ilustrate minunat și ne-am hotărât să le tipărim“, explică Adrian Barbu, sufletul proiectului.

Poveștile copilăriei merită spuse din nou și din nou

„Creștemidei.ro este platforma care ne-a ajutat să ne îndeplinim visul. Sistemul de crowd-funding este unul nou în România, dar cei care știu despre el ne-au ajutat din prima clipă. Se pare că mai sunt și alții care sunt de acord cu noi că poveștile copilăriei merită spuse din nou și din nou. Asta ne place să credem după ce, în 24 de ore de la lansare aveam deja 1.200 de lei din donație publică, iar la doar cinci zile de la lansarea proiectului nostru, reușiserăm să strângem banii pe care speram noi să îi avem în două luni. Mobilizarea tuturor ne-a luat un pic prin surprindere și am avut de luat o decizie: ne oprim și tipărim cărțile, așa cum ne-am propus inițial, sau mergem mai departe până la sfârșitul campaniei și îl ducem pe Fram în casele a cât mai multor copii. Și am decis să continuăm și fondurile suplimentare să le alocăm unor campanii social-umanitare“.

Invazia importurilor culturale

„Ne-am propus acum câtva timp, după ani de outsourcing (muncă pentru companii din exterior, adică), să creăm un produs al nostru, bazat pe un personaj de poveste autohton. Fram ni s-a părut cel mai potrivit deoarece mulți adulți (și am întrebat destui!) își aduc aminte de el ca de unul din cele mai îndrăgite personaje ale copilăriei lor. Ce-i drept, nici nu-și aminteau de multe altele și, dacă stai să cauți, o să vezi cât e de greu să găsești un personaj românesc pe care să-l fi îndrăgit. Cele mai multe erau fie cosmetizate politic, fie nesemnificative. Între ele, Fram e de departe pe locul I. La fel ca ele însă, și Fram e pe cale să fie uitat: e un efect colateral al invaziei brand-urilor de import în domeniul cărții, revistei sau filmului. Așa că ne-am gândit să-l resuscităm, pentru că are șanse mari să devină un reper al copilăriei celor mici de acum, așa cum a fost pentru părinții lor“, explică Adrian Barbu, absolvent de Litere și Grafică, directorul artistic și scenaristul proiectului. „Simțeam nevoia de ceva al nostru, atât ca studio, cât și ca areal cultural, ca să zic așa. Asta se întâmplă la un moment dat în toate țările invadate de importuri culturale. Eram porniți din start spre un public-țintă de vârstă mică, preșcolari către școlari mici. Aveam nevoie de un personaj care să-i însoțească de-a lungul copilăriei (și, prin urmare, fie de o poveste deschisă, fără final definitiv, fie de una care să poată fi continuată dincolo de finalul ei inițial)“, continuă Barbu.

Aventurile ursulețului polar din primele luni de viață, traiul alături de eschimoși după ce este găsit pe un sloi plutitor și călătoria către portul norvegian Bergen, după ce este cumpărat de la eschimoși de către un căpitan de vas, sunt primele trei cărți care vor ajunge la copii anul acesta. Primele trei cărți din seria imaginată de noi vor ajunge, în ediție limitată, la cei care au susținut tipărirea lor, în timp util pentru sărbătorile de iarnă, într-o cutie speciala (box), așa cum nu au mai văzut în România. Edițiile acestea vor fi unice: fiecare carte va avea coperte interioare personalizate cu motive specifice iernii, iar numele celor care au contribuit pe CrestemIdei.ro vor fi trecute la finalul cărților.

Trebuie să le oferi copiilor și opțiunea interactivă

„Proiectul Lumea lui Fram e ceva mai mare decât cele zece cărți interactive care deja au primit aprobarea de finanțare de la AFCN. Să obții finanțări pentru sectorul „educație și cultură“ nu e ușor deloc. Faptul că am câștigat competiția asta e un semn deosebit de încurajator. Accesul pe platforme Android și iPad la povestea lui Fram va fi limitat prin chiar acest specific. Noi vrem mai mult de-atât, vrem ca Fram să pătrundă realmente în viața copiilor și să rămână cu ei. Mi-ar plăcea să-i văd figura pe ghiozdane, penare, tricouri și șepci, să știu că am făcut un lucru pe care copiii de acum și-l vor aminti peste douăzeci de ani și-l vor arăta copiilor lor, așa cum fac părinții de acum care și-au adus aminte de Fram. Asta presupune însă un impact mult mai mare, și singura care îl poate produce deocamdată este cartea tipărită. Ne-am zis deci că la vremuri noi și un produs nou merită încercate metode noi. Ideea de crowdfunding e relativ recentă în România. E curajoasă, presupune oameni îndrăzneți și entuziaști la ambele capete ale proiectului; e deci potrivită din start pentru Lumea lui Fram. Pentru noi, crowdfunding înseamnă mai mult decât finanțare: e un mod realist de a testa impactul la public. Suntem creatori/producători, nu editori și distribuitori. Fram va ajunge cu adevărat la public abia în momentul în care un publisher puternic își va asuma tipărirea cărților în tiraj mare și difuzarea lor la nivel național – ceea ce ne dorim și noi.

Trebuie să recunosc, reacția publicului a fost de-a dreptul energizantă: fondarea completă a proiectului în primele cinci zile (și precomenzile continuă!) e deja încurajatoare, dar abia reacțiile publicului din social media ne-au dovedit că ideea proiectului Lumea lui Fram e bună, e potrivită cu locul și timpul actual și are mari șanse să devină un succes pe sacră largă și pe termen lung. Cum ziceam, avem planuri mari legate de Fram“.

În secolul XXI și într-o lume plină de tehnologie, trebuie să le oferi copiilor și opțiunea interactivă. Cărțile electronice ale seriei sunt susținute de funcția audio, înregistrată de un narator profesionist. Această poveste automată îi ajută pe copii să învețe să citească cu ajutorul opțiunii de silabisire a cuvintelor, iar cuvintele „se aprind“ (highlight) pe măsură ce sunt citite de către narator. Și, cum cel mai important lucru la o carte, fie ea și digitală, este ceea ce învățăm din paginile ei, am realizat un sistem interactiv, ușor de utilizat de către copii. Atunci când se apasă pe o imagine, spre exemplu noaptea polară, primim o explicație educativă – „Știai că noaptea la Polul Nord poate ține chiar mai mult de 24 de ore?“

Ceea ce e de ținut minte este că mesajul „părinților“ lui Fram în această perioadă NU este de „ajutați-ne“ sau „donați-ne“ bani, ci pur și simplu: intrați pe crestemidei.ro și contribuiți la renașterea lui Fram, ursul polar al copilăriei noastre, care poate deveni și al copilăriei lor! Moșul îl poate aduce astfel pe Fram cadou de Crăciun!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Petean 155 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.