RMGC a cheltuit un milion de euro pe publicitate în doar şase luni

S-a scris în repetate rânduri că RMGC a lansat o campanie agresivă de publicitate care a reuşit să reducă la tăcere o mare parte a presei din România. Practic orice protest la adresa RMGC sau orice critică este ignorată, sau în cel mai fericit caz minimalizată, o ruşine pentru o Românie democratică, ce are doar în teorie o presă liberă şi responsabilă, la 22 de ani după căderea comunismului.

Roşia Montană Gold Corporation a cheltuit în prima jumătate a anului trecut un milion de euro pentru publicitate în presa scrisă, scrie kamikazeonline.ro, care demonstrează cum ziarele care au primit bani din publicitate nu mai fac presă, ci fac o campanie dezlănţuită în favoarea RMGC. Unul dintre cei mai „vinovaţi” este „Evenimentul Zilei”, consideră kamikazeonline.ro. RMGC ocupă locul trei în topul investitorilor în publicitatea în presă. Curioşi să vedem cum se desfăşoară această activitate în practică, am început analiza datelor de monitorizare pe acest an. Am luat la întâmplare unul dintre principalele cotidiene cu acoperire naţională şi care afişau cândva pretenţii de cotidian de calitate: Evenimentul Zilei, continuă kamikazeonline.ro.

Kamikazeonline.ro scrie că a numărat 26 de apariţii ale subiectului exploatării de la Roşia Montană. Doar două dintre articole au fost neutre, restul au fost publicitare. Publicitatea a însemnat publicarea unor machete prin care, în mod asumat, compania îşi transmitea mesajul, „peste 3.600 de români vor avea din nou locuri de muncă”, sau reclamă mascată – scrisorile „către România” nu au nici o urmă de asumare de către beneficiarul campaniei. În sfârşit, cotidianul însuşi îşi asumă o „campanie” de dezbateri publice pe tema proiectului de exploatare; teoretic ar suna bine, dar formularea este „o dezbatere despre cum ar trebui exploatat aurul”, nicidecum „dacă ar trebui exploatat”. Oricum, în conţinut sunt promovate toate mesajele campaniei RMGC. În intervalul 01.01 – 31.06 apare un singur articol de informare, în care se comunică o victorie în justiţie în favoarea RMGC. Cum alte articole de informare nu apar, lipsesc orice alte informaţii despre eşecurile în justiţie ale companiei, precum şi despre orice alt eveniment dintre cele câteva zeci generate de adversarii proiectului. Cât priveşte mesajul cu locurile de muncă, versiunea pentru TV a acestuia a fost interzisă ca fiind mincinoasă.

Deci Evenimentul Zilei promovează pe de o parte minciunile RMGC, pe de altă parte minte prezentând campania RMGC ca fiind o iniţiativă editorială proprie. Dacă pentru aproximativ 360 de asemenea produse apărute în presa scrisă în primele şase luni ale anului, RMGC a cheltuit un milion de euro, costul estimat al campaniei din Evenimentul Zilei – inclusiv cenzura – a fost de 70.000 de euro.

Minte cine spune că presa este în criză. Nu cred că se câştigă mult mai bine pe centură.

Pe 22 septembrie, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a sancţionat cu somaţie Money Channel şi a atenţionat TVR 1 pentru „Telejurnalul” din 28.08 (vizita lui Traian Băsescu la Roşia Montană) – „prezentarea a conţinut un punct de vedere unilateral, favorabil începerii exploatării miniere”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.