Roberto Bolle cucereşte publicul în rolul diformului Quasimodo

De la roman la balet

Spectacolul “Notre-Dame de Paris”, inspirat de romanul lui Victor Hugo, cu muzica de Maurice Jarre, decoruri de René Allio şi costumele realizate de celebrul Yves Saint Laurent, revine la Scala din Milano, după mai mult de zece ani de la ultima reprezentare. O producţie a Teatrului “Bolşoi” din Moscova.

Romanul lui Victor Hugo, una dintre capodoperele literaturii romantice, a fost cel care l-a inspirat pe Jules Perrot în versiunea coregrafică pe muzica lui Cesare Pugni pentru a crea la Londra “Esmeralda”, în 1844. După 40 de ani, Marius Petipa creează propria versiune pe muzica lui Riccardo Drigo, în 1886.

Roberto Bolle şi Natalia Osipova în timpul repetiţiilor

“Atras de Evul Mediu şi de misticismul lui, am început să meditez asupra «Monahului» lui Matthew Gregory Lewis. Într-o zi, trecând prin faţa unei librării, am văzut o ediţie din «Notre-Dame de Paris». Mi-am dat seama că Victor Hugo a mers mai departe de Lewis şi imediat am refăcut libretul pe urmele lui Hugo”.

Dacă Perrot şi Petipa au păstrat personajele secundare, Roland Petit îşi centrează acţiunea pe patru personaje: Quasimodo, Esmeralda, Frollo, Phoebus. Urâtul şi frumuseţea. Noaptea şi ziua.

Corpul de balet în Notre Dame de Paris

Esmeralda, Quasimodo, Frollo şi Phoebus: patru personaje în jurul cărora se ţese o intrigă plină de dramă şi pasiune. “Notre Dame de Paris” este povestea unei tinere prostituate, Esmeralda, care-şi exercită meseria în faţa catedralei Notre-Dame. Încălcând jurămintele sfinte, arhidiaconul se îndrăgosteşte de ea şi încearcă să o seducă. Ea este salvată de clopotarul catedralei, diformul Quasimodo, urmărită de poliţie şi condamnată la moarte.

Aplauze pentru Notre Dame, în rolul Cocoşatului, Roberto Bolle

“Pentru mine spectacolul este o creaţie totală: dans, scenografie, costume, partitură muzicală… Ca libretist şi coregraf am văzut trei personaje în această pasiune fatală. Esmeralda, ca şi dragostea, este un fel de vrăjitoare. Quasimodo nu e un monstru, e mai mult un individ complexat. Creaturi care sunt respinse prin diferenţa lor. Frollo este un om chinuit între dorinţe şi conştiinţa sa, între carne şi spirit. Ar putea fi o poveste de azi. Baletul meu «Notre-Dame de Paris» povesteşte o mare şi frumoasă istorie. Mă bucur că în acest balet înfloresc şi Evul Mediu, şi Viollet-le-Duc şi se simte şi tensiunea tragică a lui Victor Hugo. Minunaţi, René Allio cu a sa scenografie, Yves Saint Laurent în costume, care au urmat aceeaşi linie a sobrietăţii”, declara Roland Petit.

Spiritul fineţii lui Roland Petit străbate din această dramă romantică care s-a întors pe scena de la “Scala” în 10 februarie.

Albanezul Eris Nezha şi Petra Conti

“Notre-Dame de Paris” a fost primul balet pe care Roland Petit l-a creat în 1965 pentru Opera din Paris. După baletele inspirate de music-hall sau cele cu o coloratură neoclasică, el s-a dedicat unui clasic al literaturii franceze, Victor Hugo. Monstrul Quasimodo este văzut ca un personaj tânăr, aşa cum niciun alt balet nu l-a desenat. Recent, aceeaşi idee apare şi în volumul “Baletele Ruse ale lui Diaghilev între istorie şi mit”, semnat de muzicologul Gianfranco Vinay, pentru Academia Naţională “Santa Cecilia”.

“Dar şi aşa urât cum apar în acest rol, voi cuceri publicul”

Roberto Bolle în sala de repetiţii

În rolul titular, evoluează steaua baletului, Roberto Bolle. “Mi-am dorit acest rol de când i-am văzut evoluând pe Alessandra Ferri şi Massimo Murru. Clopotarul din Paris a reprezentat unul dintre caii de bătaie ai apreciatului balerin Murru. Am interpretat roluri precum principi şi eroi ai baletului clasic, dar niciodată nu am fost un personaj atât de urât şi diform, dar din care izbucneşte frumuseţea interioară. Quasimodo nu e un monstru, e un principe. Dar şi aşa urât cum apar în acest rol, voi cuceri publicul”, spunea Robeto Bolle.

Corpul de balet din Notre Dame de Paris

Urâţit cu ajutorul machiajului, Bolle a interpretat admirabil rolul clopotarului de la Notre-Dame. Cocoaşa a pus cu siguranţă probleme de postură, studiată împreuă cu Luigi Bonino, pe care, nu întâmplător, Bolle l-a chemat pe scenă la aplauze.

Pentru Bolle, acest rol a fost o adevărată provocare. Zece minute de aplauze, aclamaţii şi ovaţii atât pentru el, cât şi pentru Natalia Osipova, prim balerina la Teatrul “Mihailovski” din Sankt Petersburg şi la “American Ballet Theatre”, numită în 2007 “Dansatoarea Anului”. Corpul de balet, de fapt, adevăratul protagonist al spectacolului, a fost aplaudat la scenă deschisă. La fel ca şi Phoebus, în interpretarea lui Eris Nezha, şi neliniştitul Frollo, adus pe scenă de Mick Zeni, care au cucerit publicul, inclusiv pe celebra Carla Fracci prezentă în primul rând.

În timpul repetiţiilor, Natalia Osipova, Eris Nezha şi Mick Zeni

Bolle va fi interpretul pricipal pentru primele trei spectacole, rolul său fiind apoi preluat de Massimo Murru, în 19 şi 21 februarie, şi apoi de Ivan Vasiliev, prim balerin la Teatrul “Mihailovski” din Sankt Petersburg, oaspete al celebrei “Scala di Milano”. Balerina Natalia Osipova, care evoluează pentru prima dată alături de Bolle, va alterna în rolul Esmeraldei cu Petra Conti. Două recitaluri, cel din 23 februarie şi cel din 1 martie, vor avea doi tineri elevi ai Scalei din Milano, Lusymay Di Stefano şi Claudio Coviello, care vor dansa în rolurile principale.

Marea vedetă a baletului, Roberto Bolle, în Notre Dame de Paris

“Face parte din politica noastră artistică ideea de a căuta noi talente şi a le face să evolueze lângă marile talente şi a învăţa de la ele”, explică Makhar Vaziev, directorul corpului de balet al teatrului.

Interpreţii îmbracă costumele originale, realizate de Yves Saint Laurent.

Supervizarea coregrafică i-a fost încredinţată lui Luigi Bonino, asistenul coregrafei Gillian Whitthingham.

Iubitorii dansului şi ai operei pot vedea acest spectacol extraordinar, ”Notre-Dame de Paris”, transmis LIVE de la “Scala” din Milano pe scena “The Light Cinema”, în 14 februarie, de la ora 21.00.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.