Roberto Bolle şi Polina Semionova deschid stagiunea de la Teatro alla Scala din Milano

Coregraful roman Mauro Bigonzetti, director al Aterballetto, propune la Teatrul alla Scala o nouă lectură a eternei poveşti Cenuşăreasa, pe partitura lui Serghei Prokofiev. Cu un dans plin de adrenalină, cu citate expresioniste şi cu efecte 3D realizate de Carlo Ceri. Şi, mai ales, cu doi interpreţi de excepţie: Roberto Bolle şi Polina Semionova.

Iubitorii baletului au petrecut în 15 ianuarie o seară într-adevăr magică. Noua stagiune a Baletului de la Teatro alla Scala a debutat cu Cenuşăreasa şi fantastica lume a personajelor din fabula lui Perrault. O premieră absolută, sub bagheta lui Mihail Jurowski, pe notele extraordinare ale muzicii lui Prokofiev, o muzică melodică ce te conduce în universul fabulei cu coregrafiile lui Mauro Bigonzetti şi costumele lui Maurizio Millenotti. O poveste articulată într-un loc unde timpul nu există, locuit de mama vitregă şi fiicele ei, Principele şi frumoasa Cenuşăreasa.

Cenuşăreasa într-o mini rochie roşie

După 10 ani, de când a fost prezentată Cenerentola lui Piermarini, la Teatro alla Scala, celebra fabulă a lui Perrault este din nou în repertoriu, cu viziunea stilistică a lui Mauro Bigonzetti. Deja, toate spectacolele pentru două luni sunt sold out.

Uitaţi orice imagine edulcorată şi romantică a protagonistei fabulei în versiune Disney. Nici urmă de zdrenţe sau cenuşă. Lipsesc dovleacul şi trăsura. Dar, mai ales, lipseşte fatidicul condur de cristal.

În Cenuşăreasa lui Mauro Bigonzetti, la miezul nopţii, aceasta va lăsa în mâinile frumosului principe rochia sa de sărbătoare, foarte sexy, o ţinută mini. Haina care o îmbracă pe mitica eroină a fabulei este de fapt o fustă de un roşu foarte aprins, încărcat de senzualitate şi pasiune.

Cei doi în sala de repetiţii

Surorile sale, în schimb, sunt îmbrăcate în haine specifice secolului al XVII-lea. Maurizio Millenotti, care a fost nominalizat de două ori la Oscar, a creat costume splendide, inspirate de Velasquez, respectând chiar şi cromatica epocii.

La fel de frumoasă şi scenografia virtuală a lui Carlo Ceri, un light video design în 3 D, care, după începerea spectacolului, se transformă într-o lamă verticală de lumină roşie, care deschide viziuni fantastice şi magice, desenează palate princiare înăuntru şi afară, păduri şi grădini.

Se adaugă adevărate efecte speciale, precum acea pasăre neagră care soseşte în zbor de departe, ciocănind în marile ferestre până când intră prin cămin în casă, transformându-se într-o frumoasă fată în carne şi oase.

O Cenuşăreasă sexy şi un frumos Prinţ

Coregrafia lui Bigonzetti este o adevărată explozie a corpurilor în mişcare, caracterizată de o viteză fantastică şi o vigoare specifică stilului său, într-o atmosferă cinematografică cu care este impregnat tot spectacolul.

Bigonzetti se află la cea de a cincea montare la Teatro alla Scala, cunoaşte bine scena, ştiind să orchestreze masele de balerini, grupurile şi cele mai intime secvenţe. Foarte bine orchestrată alternanţa stilizată dintre pantomimele baroce şi gestualitatea grotescă, până la o ascendenţă clasică.

Cenuşăreasa în interpretarea Polinei Semionova

Dintre surorile vitrege, este lăudabilă interpretarea Stefaniei Ballone, prin îngâmfarea şi ironia sa.

Restul scenei e capturat de protagoniştii-star, Roberto Bolle şi Polina Semionova, el arogant şi viril, ea delicată şi senzuală, într-o simfonie de corpuri care se înlănţuie, se seduc.

Mama şi surorile vitrege, în costume a la Velasquez

Nu vom povesti acum întâmplările Cenuşăresei, dar publicul cu siguranţă va găsi acea trecere către personajele cunoscute. Din acest motiv, Mauro Bigonzetti nu specifică locul geografic al acţiunii. Nu sunt obiecte care să divulge acest lucru. Spaţiul este în întregime concentrat asupra dansului, a conexiunilor între dans, muzică şi basm. Acţiunea e suspendată aproape de vis, nu există o scenografie materială, ci numai virtuală, în 3D, cu largi perspective. Este un mix între tradiţie şi tehnologie având în prim-plan magia, lăsând nealterată valoarea simbolică a dramaturgiei.

Coregraful Mauro Bigonzetti în sala de repetiţii

Vor dansa în alternanţă moscovita Polina Semionova şi Principele Roberto Bolle, adevărate stele ale baletului, omologii lor fiind Nicoletta Manni şi Christian Fagetti, şi alţii.

Coregrafia maestrului Bigonzetti e un amestec între dansul academic şi cel de avangardă, care se adaptează repertoriului cunoscut la Scala, dar fără a renunţa la experimente. şi, cu toate acestea, Bigonzetti respectă laitmotivul şi numerele muzicale ale lui Prokofiev şi nu le cere balerinilor să devină o companie de dans modern, deşi de multe ori foloseşte paşi contemporani.

În sala de repetiţii

Partitura baletului Cenuşăreasa a avut nenumărate lecturi coregrafice, demonstrând faptul că el este o continuă sursă de inspiraţie.

Cele două stele ale dansului, Roberto Bolle şi Polina Semionova, au împărţit scenele de pe jumătate din mapamond. El, considerat ”Dumnezeul dansului”, ea având o frumuseţe atât exterioară, cât şi interioară.

Polina Semionova şi Roberto Bolle au cutreierat împreună jumatate din mapamond

Într-un interviu acordat cotidianului Corriere della Sera, Polina Semionova spunea: ”Cenuşăreasa noastră nu îşi pierde condurul la bal. Astăzi nu mai există poveşti ca altădată, de aceea principele nu va rămâne cu fatidicul pantof de cristal, ci cu fusta Cenuşăresei”. Şi aceasta pentru că pe coregraful Mauro Bigonzetti condurul nu-l interesează, întrucât în concepţia sa fusta rămâne o idee mai modernă a feminităţii şi are şi o conotaţie senzuală. După el, este o semnificativă întoarcere faţă de aspectul simbolist al pantofului: în versiune chineză, minuscula încălţare respecta tradiţia barbară a înfăşurării piciorului în feşe, încă de la cea mai fragedă vârstă a unei fete pentru ca piciorul să nu se dezvolte, întrucât exista credinţa că femeile cu piciorul mic sunt mult mai graţioase.

O excelentă orchestrare a maselor de balerini

La 31 de ani, Semionova este steaua ideală pentru a încarna senzualitatea luminoasă a unei Cenuşărese moderne. ”Nu m-am inspirat din niciun stereotip al Cenuşăresei, ci am căutat-o în mine. Am făcut din ea un personaj care crede în minuni. A trăi o poveste pe scenă m-a făcut să ofer o altă dimensiune publicului. Pentru mine dansul nu e o meserie, ci o dragoste pură”. Cariera sa a început şi ea ca o poveste, când, la vârsta de 17 ani, Vladimir Malakov i-a oferit să devină balerină la Staatsballett din Berlin. Atunci a lăsat Moscova pentru a-şi realiza visul. ”M-am gândit că e mai bine să risc decât să regret o viaţă după aceea”.

Scenă din Cenuşăreasa în viziunea lui Mauro Bigonzetti

În viaţa de toate zilele, Polina e de o simplitate extraordinară. Dar pe scenă se eliberează şi devine altcineva. Îi place să zboare. La început a fost patinatoare. Are nişte gambe uluitoare, cum s-ar zice, ”lungi ca nişte autostrăzi”, pe care ştie să şi le mişte în aer cu mare graţie. Iar Cenuşăreasa sa vorbeşte prin corpul ei, exprimându-şi forţa sentimentelor, frustrările, ura, bucuria. ”Roberto Bolle? Pentru mine este Zeul dansului. Nu l-aş înlocui niciodată. Zbor între New York, Moscova şi Berlin, unde trăiesc soţul meu, Mehmet, şi fratele meu Dmitri, ambii balerini”.

Roberto Bolle, seducător în rolul Prinţului

Roberto Bolle, la rândul lui, spune despre ea: ”Polina e perfectă. Cu ea am un raport de mare sintonie şi complicitate, nu numai artistică, ci şi personal. Ne cunoaştem de atâţia ani, am dansat împreună la Opera din Berlin , la English National din Londra, la Scala şi la American Ballet Theatre. Alături de ea, reuşesc să fiu un om vesel, să râd, chiar şi în situaţii stresante. Împreună e mult mai uşor să alergi de la poveste la viteza de astăzi şi să ştergi praful de pe baletul clasic. Este extraordinar să ai curajul să înfrunţi lumea de azi cu frumuseţe. Asta o şi fac artiştii care aprind fantezia lumii prin personajele cărora le dau viaţă, Cenuşărese şi Principi ai timpului nostru”.

Un spectacol ce a trezit aplauzelele furtunoase ale publicului

De la începutul spectacolului până la sfârşit, publicul rămâne uimit de proiecţiile minunate create de Carlo Cerri, Alessandro Grisendi şi Marco Noviello, în care scenografia şi-a asumat un limbaj teatral nou,axându-se pe cinema, care ne face să intrăm în dimensiunea basmului. În primul act pătrundem în casa în care trăieşte Cenuşăreasa cu mama vitregă şi cele două surori. Limbajul este diferit. Este vorba despre un balet clasic, cu o gestualitate folosită deja, dar foarte contemporană, cu totul deosebită faţă de scena balului.

Un melanj între dansul academic şi cel de avangardă

Acest spectacol cu Cenuşăreasa ne indică drumul pe care baletul ar trebui să evolueze.

Acum, renumitul coregraf de talie internaţională Mauro Bigonzetti s-a reîntors în Italia după răsunătorul succes cu Alice, spectacol creat pentru compania germană Gauthier Dance//Dance Company Theaterhaus Stuttgart. Spectacol care a putut fi aplaudat şi în Italia, la Vicenza, odată cu inaugurarea stagiunii de la Teatro Comunale. Un fulminant succes a avut şi la New York City Ballet, cu Lumini ascunse, în scenografia cunoscutului arhitect Santiago Calatrava. Acesta se destăinuia: ”Un arhitect construieşte opere care să dureze în timp. Este prima dată când am lucrat cu efemerul, aşa cum este dansul. Am realizat 9 discuri care se suprapun, imitând o eclipsă solară, care creează efectul unei lumini ascunse. Un joc de lumini, creat de Mark Stanley, care alternează cu ritmul dansului, al maestrului Bruno Moretti, care compune muzica pentru acest imprevizibil coregraf”.

Un balet clasic cu o gestualitate modernă

Mauro Bigonzetti, cu Lumini ascunse, a realizat cel de al patrulea spectacol din programul New York City Ballet, un performance abstract cu costumele semnate de Marc Happel. Lumina ajunge din instalaţia aurie a lui Calatrava, care reprezintă 9 sori suprapuşi. Mauro Bigonzetti a studiat la şcoala de balet a Operei din Roma, unde a şi intrat, făcând parte din corpul de balet, care, în 1982, s-a unit cu compania Aterballetto din Reggio Emilia, al cărei director artistic devine, ca şi principal coregraf.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.