Români în luna fotografiei de la Paris

Începând de azi până pe 28 aprilie, în cadrul Mois de la Photo du Grand Paris 2017, Institutul Cultural Român de la Paris și Galeria Anca Poterașu din București prezintă expoziţia „Bienheureux Valerică“, de Nicu Ilfoveanu. „El e Valerică, nu știu câți ani are, dar cred că e mai mic decât mine, ne știm de când eram copii, doar că el nu mergea la şcoală și de aceea nu-i știu vârsta. Mai avea o soră de care e legată prima mea experiență cu fotografia. Aveam un joc: ea stătea cocoțată pe niște butuci, iar noi stăteam pe vine; dacă-i dădeam un leu, își ridica fusta și ne făcea «o poză». Acum nu mai știu pe unde e și nici Valerică nu știe de ea. El vine în fiecare duminică și mă strigă. Îi fac fotografii și-i strecor câte ceva în buzunar. Niciodată nu-mi cere, vine doar să facem poze, pe care nu simte nevoia să i le arăt vreodată. Tot el își alege locul de fotografiat. Mai selectez o imagine cu el, pentru că e bun“, povestește Nicu Ilfoveanu.

Absolvent al Universității de Artă din Bucureşti, la secţia foto-video, Nicu Ilfoveanu a rămas în instituție ca asistent. Fotograf şi artist video, în activitatea recentă a lui Ilfoveanu se numără expoziții individuale, precum și participări la expoziții de grup, dar un domeniu în care numele său apare în mod predilect este acela al cărților-eveniment. Creațiile sale tipografice sunt an de an printre titlurile remarcate în concursurile de profil, arată un comunicat de presă.

Învierea lui Valerică

„Corpus-ul expoziţiei este format din Valerică, eau de vie și Valerică Bienhereux – print archival pigment, pe hârtie Baryta 110×130 cm, și din proiecţia în buclă a diapozitivelor originale care alternează imaginea lui Valerică cu cele ale capodoperelor Renașterii. Diapozitivele au fost lucrate în laboratorul propriu. Ele au fost redecupate, colorate, reasamblate, reîncadrate, virate în tente de culoare, saturate. În aceste diapozitive, Valerică este reprezentat pierdut în visare, scrutând noaptea, redublat, secţionat, încadrat de legenda «Firenze 69 Galleria delli Ufizzi Botticelli La Nascita di Venere». Dialogul între opera imprimată și transparenţele diapozitivelor este tulburător. Lumina transcende cele două portrete ale lui Valerică, transformându-le în «materie vie». «Este acolo și mă privește în liniște.» Împrejurul lui, sus, jos, peste tot, clic-clac-ul regulat al celor două carusele revarsă diapozitive, imagini saturate, fascicule luminoase care, într-o penumbră vagă, proiectează non-imagini care devin «comentarii». De fapt, această instalaţie nu este decât mașina dorinţei de confidenţialitate ocultă a expoziţiei «Bienheureux Valerică». Totul nu este altceva decât dispozitivul la care artistul este legat continuu, la infinit“, spune Camilo Racana, curatorul expoziției de la ICR Paris.

Eau de Vie, diapositive musee, edition unique, 2014. Foto Nicu Ilfoveanu

Îmblânzirea mediului

Artistul Cosmin Moldovan remarcă: „Nicu Ilfoveanu este o excepție. Unii l-ar putea numi anacronic și, neconsiderându-l contemporan, l-ar cataloga probabil «modern», în acel sens (care mai nou a devenit un poncif superficial) al modernității ce presupune excitarea medium-ului, a materialului, descoperirea și îmblânzirea sa. Poate că așa este. Poate că e într-adevar «modern». Sau poate că nu încercăm să citim fotografiile lui Nicu așa cum ar trebui, fără prejudecăți legate de trendul sau practicile uzuale ale fotografiei contemporane. O privire atentă și proaspătă va descoperi în fotografia lui Nicu o vibrație contemporană reală, plasată nu în subiect, ci în frumusețea convulsivă a obiectului, a fotografiei însăși. Actor vivace și constant al scenei de artă contemporană încă de la începutul anilor 2000, Nicu Ilfoveanu vorbește într-un limbaj special, unic în parcul stilistic al tinerilor artiști tineri români. Își termină studiile universitare în prima generație a catedrei de fotografie și video de la Universitatea Națională de Artă din București, generație «legendară», avându-i ca profesori pe Iosif Kiraly și pe Radu Igazsag. Începe să expună încă de la absolvirea liceului, în 1994, și se mișcă agil atât în fotografie, cât și în video. Are o apetență predilectă pentru fotografia alb-negru, abordând-o recent și pe cea color, asupra căreia se concentrează actualmente“.

22 aprilie este data la care este programată, la sediul ICR din Paris, masa rotundă despre Nicu Ilfoveanu și creaţia românească contemporană, moderată de Mica Gherghescu, doctor în istoria artei, Biblioteca Kandinsky Centrul Pompidou. Invitaţi sunt Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou, Paris, și Camilo Racana, curatorul expoziţiei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.