×
×
Bucureşti
Braşov
Cluj
Constanţa
Craiova
Iaşi
Ploieşti
Timişoara
Bucureşti
Senin
8°C
Senin
17°C / 5°C
Vânt 4km/ora
Umiditate 40%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:00
Joi, 30 iunie
Senin20°C / 6°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Parţial înnorat21°C / 8°C, Parţial înnorat
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Parţial înnorat21°C / 8°C, Parţial înnorat
Duminică, 03 iulie 2016
Braşov
Senin
3°C
Senin
15°C / -1°C
Vânt 0km/ora
Umiditate 59%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:00
Joi, 30 iunie
Senin18°C / 1°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Parţial înnorat19°C / 2°C, Parţial înnorat
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Posibil ploaie18°C / 6°C, Posibil ploaie
Duminică, 03 iulie 2016
Cluj
Senin
5°C
Senin
19°C / 1°C
Vânt 6km/ora
Umiditate 50%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:30
Joi, 30 iunie
Senin21°C / 5°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Lapoviţă18°C / 6°C, Lapoviţă
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Posibil ploaie17°C / 5°C, Posibil ploaie
Duminică, 03 iulie 2016
Constanţa
Senin
8°C
Senin
14°C / 6°C
Vânt 4km/ora
Umiditate 51%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:00
Joi, 30 iunie
Senin17°C / 6°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Senin18°C / 8°C, Senin
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Senin18°C / 10°C, Senin
Duminică, 03 iulie 2016
Craiova
Senin
9°C
Senin
16°C / 2°C
Vânt 11km/ora
Umiditate 45%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:30
Joi, 30 iunie
Senin19°C / 4°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Parţial înnorat21°C / 6°C, Parţial înnorat
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Senin21°C / 8°C, Senin
Duminică, 03 iulie 2016
Iaşi
Senin
8°C
Senin
18°C / 3°C
Vânt 11km/ora
Umiditate 48%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:30
Joi, 30 iunie
Senin19°C / 6°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Parţial înnorat20°C / 9°C, Parţial înnorat
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Parţial înnorat18°C / 7°C, Parţial înnorat
Duminică, 03 iulie 2016
Ploieşti
Senin
7°C
Senin
17°C / 1°C
Vânt 4km/ora
Umiditate 52%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:00
Joi, 30 iunie
Senin20°C / 3°C, Senin
Vineri, 01 iulie 2016
Parţial înnorat21°C / 7°C, Parţial înnorat
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Posibil ploaie20°C / 6°C, Posibil ploaie
Duminică, 03 iulie 2016
Timişoara
Senin
8°C
Senin
18°C / 3°C
Vânt 9km/ora
Umiditate 61%
Precipitaţii 2%
Notat la 09:30
Joi, 30 iunie
Parţial înnorat21°C / 7°C, Parţial înnorat
Vineri, 01 iulie 2016
Lapoviţă19°C / 6°C, Lapoviţă
Sâmbătă, 02 iulie 2016
Posibil ploaie19°C / 8°C, Posibil ploaie
Duminică, 03 iulie 2016
YoutubeYoutube
TwitterTwitter
facebookFacebook
ContactContact
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 10 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Joi, 30 iunie 2016, 16:55
EUR (€)
-0.0010 ↘
4.5210 RON
USD ($)
-0.0247 ↘
4.0624 RON
• • •
A fost inventată o imunitate mai ceva decât a parlamentarilor
România s-a trezit cu un supra-organ specializat în recomandări obligatorii

Vestea proastă a anului este adoptarea legii privind supravegherea macro-prudenţială, trimisă acum la promulgare la preşedinte (care, evident, nu va avea nicio reţinere să o promulge, în ciuda celor de mai jos).

Legea instituie un comitet din 9 ultra-prudenţi, dintre care 5 înseamnă doar şefimea BNR, care vor emite recomandări şi avertizări referitoare la marile riscuri care ne pasc zi de zi. Aceşti 9 sfinţi, ca şi cei care lucrează pentru ei în comisiile tehnice sau în secretariat, sunt total imuni la orice răspundere penală sau civilă pentru ceea ce fac în această calitate de macro-prudenţi (sau de lucrători pentru macro-prudenţi): ei "nu răspund civil sau penal pentru îndeplinirea sau omsiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor legate de activitatea Comitetului, dacă aceştia au acţionat cu bună credinţă" (art. 11 alin.3). Este o imunitate de răspundere penală şi civilă similară cu cea acordată deja şefimii BNR prin Legea nr.312/2004 privind Statutul BNR. O imunitate care este cu mult, enorm de mult mai tare decât imunitatea parlamentarilor şi chiar a preşedintelului de ţară: (i) ea se extinde şi la răspunderea civilă pentru cauzarea de prejudicii, nefiind limitată la răspundrea penală; (ii) ea nu poate fi ridicată; în cel mai restrictiv caz, dacă vor fi acţionat cu rea-credinţă, macro-prudenţii vor putea fi sancţionaţi civil sau penal; doar că, în sistemul nostru de drept, buna credinţă se prezumă. Iar BNR, ca şi Comitetul macro-prudenţei nici măcar nu sunt prevăzute în Constituţie!

Destinatarii principali ai recomandărilor şi avertizărilor Comitetului sunt Guvernul, BNR şi ASF, dar printre destinatari poate fi şi Parlamentul, precum pot fi printre destinatari şi instanţele, direct sau prin intermediul ÎCCJ sau al CSM, ba chiar şi Curtea Constituţională. A se observa că, în baza art. 10 alin.2 din această minunată lege a unei minunate lumi noi, "recomandările şi avertizările emise nu se publică în cazul în care publicarea acestora poate avea repercusiuni la adresa stabilităţii financiare". Aşadar, sub masca atenţiei pentru stabilitate financiară, se pot emite orice fel de recomandări şi avertizări - noi nu vom şti niciodată de ce unele legi vor fi fost respinse ori modificate după recomandările comitetului şi de ce unele soluţii judiciare vor fi fost luate după aceleaşi recomandări. Nu vom şti de ce vor fi fost salvate bănci falite sau asigurători frauduloşi cu riscul falimentului şi al ruinei cetăţenilor. Căci, acest comitet este, nu-i aşa, coordonatorul gestiunii crizelor financiare (art.3 alin.5 din "lege"), iar noi, plebea, nu trebuie să ne punem prea multe întrebări. Tocmai de aceea, Comitetul nu solicită şi nu acceptă instrucţiuni din partea niciunei autorităţi, instituţii, organism public ori privat, nici măcar de la Parlament sau puterea judecătorească.

Aberant este că aceste recomandări şi avertizări sunt obligatorii pentru destinatari - a se vedea art.4 alin.2 din lege, de unde rezultă că destinatarii recomandărilor sau avertizărilor "trebuie să adopte măsurile corspunzătoare, inclusiv emiterea de reglementări, în vederea respectării recomandărilor". Redactorul legii nu prea le are cu gramatica, din moment ce ne plasează în plin oximoron (recomandările trebuie respectate, destinatarii recomandărilor trebuie să adopte măsurile corespunzătoare...), dar grav este că legea transformă Guvernul în simplu executant al "recomandărilor şi avertizărilor" Comitetului. Poate că şi Parlamentul va primi recomandări secretoase, cine ştie? Poate şi sistemul judiciar, că tot se fac seminarii pe această temă pe la Sinaia...

Să zicem că, după adoptarea legii dării în plată, comitetul se întruneşte şi, pentru că, nu-i aşa, legea prezintă risc sistemic, se emite avertizare de către comitet şi/sau recomandare de reglementare. Destinatarii - guvern şi parlament - trebuie să ia măsuri, inclusiv prin emiterea de reglementări, să zicem, suspendarea efectelor sau abrogarea legii. Nu-i aşa că destinatarii "recomandării" nu ar avea de ales? Să zicem că, luându-se după îngrijorările FMI şi ale CE, comitetul va constata că litigiile colective pe clauze abuzive sunt risc sistemic. Destinatarii - guvern, parlament, instanţe, CSM, Curtea Constituţională - vor trebui să ia măsuri. Spre exemplu, să abroge art.12-13 din Legea clauzelor abuzive. Sau, mai simplu, să le declare ne-constituţionale, că tot au judecătorii Curţii Constituţionale pe rol nişte excepţii cu această temă (notă: pronunţarea este amânată pentru 7 aprilie, asta după ce cauza s-a repus pe rol pentru balotaj al voturilor ...). Ori instanţele ar putea, un pic mai greu, dar nu imposibil, să trântească toate procesele colective cu această temă. Avant la lettre, ÎCCJ a comis-o deja, în data de 23 martie, într-un dosar colectiv (întorcând cu 180 de grade precedentele stabilite în anii 2013-2015, toate în favoarea consumatorilor).

Aveam, anul trecut, în august, când am mai scris despre proiectul acestei legi, convingerea că se tinde la a se elimina din Constituţie principiul separaţiei puterilor în stat. Acum mă tem că trebuie să vă dau o veste şi mai proastă: puterile în stat nu mai există în faţa recomandărilor acestui comitet, o entitate care nu îşi mai extrage legitimitatea din voturile noastre, ci din sfinţenia importată de la Comitetul European pentru Risc Sistemic şi de la Banca Reglementelor Internaţionale (banca centrală a băncilor centrale, o instituţie ceţoasa cu sediul în Elveţia).

România devine un stat teocratic, fiind condusă de un sinod/sanhedrin de preoţi macro-prudenţi în frunte cu un ayatollah, guvernatorul etern. Şi să nu faceţi nicio greşeală în analizele voastre: fără îndoială, dl Iohannis va promulga această lege.

Gheorghe PipereaPublicat Vineri, 25 martie 2016
11502
 | 66
 | 39
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
nicolae
+1
CETĂŢEANUL DE RÂND ...SE CREIAZĂ DIN CE ÎN CE MAI MULTE ,COMITETE, COMIŢII, COMISI DE SUPRAVEGHERE FINANCIARI, ALTE FORURI ZISE SUPERIOARE DIN CARE FAC PARTE CEI MAI BOGAŢI ŞI NESĂTUI INDIVIZI ASTFEL CĂ NU NUMAI CĂ NE ÎNROBESC PE NOI OAMENI DE RÂND SI CEI CE PRODUC VENITUL NAŢIONAL, DAR NE DISTRUG MORAL LA GÂNDUL CĂ NI SE TAIE TOATE LIBERTĂŢILE ŞI SURSELE DE VENIT. PENTRU ACEŞTIA SE GĂSESC BANI, ESTE O NOUĂ SUPRASTRUCTURĂ PE LÂNGĂ CELE DIN ŢARĂ, PE LÂNGĂ CELE DE LA BRUXELES PE LÂNGĂ CELE DIN AMERICA DIN MASONERIE ŞI BILDENBERG. ACESTE TOATE STRUCTURI SUNT TOTAL NEPRODUCTIVE ŞI SE INDESTULEAZĂ DIN BUGETUL ŞI AŞA PUŢIN AL ROMÂNIEI DUPĂ CE CONTINUĂ SĂ SE INSTRĂINEZE ORICE ŞI SĂ SE FURE. SE IMPUNE CA PENTRU TOATE ACESTE ZISE LEGI CARE SUNT ÎN DEFAVOAREA CETĂŢEANULUI ŞI ÎN AVANTAJUL UNOR GRUPURI, SĂ FIE INIŢIATE NUMAI ÎN BAZA UNUI REFERENDUM NAŢIONAL CATEGORIC NU AVEM NEVOIE DE ACESTE CĂPUŞE CE SUG SÂNGELE POPORULUI ŞI-I ÎNGRĂDESC LIBERTĂŢILE...
Publicat Luni, 28 martie 2016
+Răspunde
dan andrei
+1
prima ea, pensiilor speciale ! succes !
Publicat Luni, 28 martie 2016
+Răspunde
VOLODEAPATRIOTULGLOBALIST
+16
Toate institutiile statului danseaza dupa fluierul celor 3 "apostoli" ai BNR - Isarescu, Georgescu si Olteanu! In coada bineinteles jovialul "domn Vasilescu" ! Figurantii din parlament - o adunatura zgomotoasa, bine hranita si ineficienta. Restul - 18 milioane de muti, orbi, surzi! Avem ceea ce suntem - CU DUMNEZEU INAINTE!
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
SRU
+2
SOLUTII?? TOATA LUMEA E INFORMATA INSA NU ARE PUTEREA SA FACA NIMIC CONCRET! SOLUTIA ESTE : SOCIETATEA ROMANA ULTRASECRETA organizata pe principiile nationaliste sanatoase ale lui CODREANU! Altfel ne maninca BUBULII GLOBALISTI!
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
??????
0
Considerati ca recomandarile ar trebui facute dupa o atenta analiza a programelor economice electorale ale partidelor politice si inainte de promovarea acestora in campania electorala ?
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
stefan
+11
pai da, si cineva va trebui sa o trimnita la Curtea Constitutionala - dar prin Parlament cum a trecut asa o aberatie ??
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
cili @ stefan
+6
Ca prin apă! :)
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
Gigi
+16
Domnule Piperea, sper sa va vedem in viitorul parlament al Romaniei. De acolo, vocea dvs poate deveni mult mai bine auzita.
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
Gigi
+18
Presedintele trebuie sa returneze legea, iar viitorul Parlament, nu acesta, sa o modifice in substanta sa, adica recomandarile sa fie facultative, altfel se incalca separatia puterilor in stat.
Publicat Duminică, 27 martie 2016
+Răspunde
nae girimea
+32
Nu se gindeste nimeni sa conteste legea la CCR ?
Publicat Sâmbătă, 26 martie 2016
+Răspunde
??????
+23
Oare la dezbaterea parlamentara a respectivului proiect de lege ce or fi discutat ? Or fi fost si politicieni din vreun grup parlamentar care s-ar fi pronuntat impotriva adoptarii unei astfel de reglementari si care ar putea contesta constitutionalitatea respectivului act normativ ?
Publicat Sâmbătă, 26 martie 2016
+Răspunde
Centrul Atenţiei
alarm off
Brexit
35 articole/ Actualizat Marţi, 28 iunie 2016
Andrei Marga

Chiar dacă afirmaţia că starea fotbalului oglindeşte societatea pare exagerată, rămâne adevărată susţinerea că eşecul răsunător al naţionalei la campionatul european din 2016 permite analogii cu viaţa instituţiilor.

Andrei MargaPublicat acum 19 ore şi 52 minute

"