Russia, o călătorie în paşi de dans

Recent, Pavillon Noir a găzduit un spectacol semnat de coregraful catalan Marcos Morau, cu compania sa La Veronal, intitulat Russia. Un spectacol în care, scriau cronicarii, Marcos Morau est de o uimitoare inventivitate, combinând dansul, teatrul, cinema-ul, muzica.

Sala de spectacol Le Pavillon Noir din Aix-en-Provence a fost construită de celebrul arhitect Rudy Ricciotti. Inaugurată în 2006, ea a fost menită să găzduiască Ballet Preljocaj, compania de dans contemporan a lui Angelin Preljocaj, care a ales să se stabilească la Centrul Naţional de Coregrafie din Aix-en-Provence.

Edificiul se remarcă prin originalitatea arhitecturală care contrastează cu restul oraşului. Este un cub de beton armat brut în verde şi negru, de 3.000 de metri pătraţi, înalt de 27 de metri şi lat de 18 metri. Cu patru săli de repetiţii pentru Baletul Preljocaj, situate în partea de sus a imobilului, Pavillion Noir are, la subsol, o scenă care găzduieşte balete contemporane venite din toată lumea.

Rudy Ricciotti a fost distins pentru această construcţie cu Marele Premiu Naţional de Arhitectură, în 2006.

Angelin Preljocaj a numit Pavillon Noir “o armătură de fier şi beton locuind o piele de sticlă”.

Marcos Morau şi dansatorii lui imaginează o călătorie a doi tineri, Andrei şi Nina, către lacul Baikal din sudul Siberiei. O călătorie de plăcere care se transformă într-un coşmar. Cei doi uitaseră întunericul pădurii şi zăpda de pe drum. Prizonieri ai frigului polar, sunt imobilizaţi într-un loc nedefinit, având drept singur tovarăş un aparat de radio. Închişi în interiorul maşinii lor, drumul se transformă într-o călătorie interioară care scoate la iveală câte ceva despre ei înşişi şi îi duce spre nebunie. Creată pentru 8 dansatori, Umma Asensio, Xavier Auquer/ Manuel Rodriguez, Tanya Beyeler, Christina Facco, Christina Goni, Anna Hierro, Lorena Nogal, Sau-Ching Wong, piesa, între dans şi montaj cinematografic, are accente de thriller, de poveste care derapează şi de energie disperată.

Coregrafia lui Morau este o metaforă a Rusiei de astăzi, în care o plimbare se transformă într-un road movie înspăimântător, subliniat de o bandă sonoră compusă din frânturi de frază în ruseşte, fragmente muzicale de Ceaikovski şi Stravinsky şi muzică originală a trupei North Howling.

Inventivi, capabili de îndrăzneli tehnice, de mişcări acrobatice, stăpânind rigoarea dansului clasic, având supleţe în dansul la sol şi performanţe de gimnastică, dansatorii reuşesc să ţină spectatorii cu sufletul la gură. Dansurile de grup, duetele şi solo-urile se înlănţuie cu dexteritate şi într-un ritm frenetic, invadând întreaga scenă.

Făcând aluzie la estetica socvietică din anii 1980, cei 8 dansatori evoluează pe un sol glaciar, traversând un flux de imagini împrumutate din cinema-ul mut. O Rusie fantasmatică, scăldată de un folclor ficţional, dar şi de situaţii disperate. Potrivit coregrafului, Russia este în primul rând o piesă despre teamă. Ea distilează un climat straniu şi neliniştitor, apropiat uneori de filmele de spionaj din timpul Războiului Rece, reactivând atmosfera cinema-ului rusesc cu marile lui travellinguri, cu femeile lui izolate, cu sovieticele mutter courage.

Gestica se supune unui limbaj coregrafic foarte original, care traversează într-o oarecare măsură istoria dansului, de la cel clasic la cel contemporan, trecând şi prin Petruşka, adoptând şi un expresionism accentuat.

Costumele, create de Mariana Rocha, luminile şi scenografia, concepute de Enric Planas,contribuie la crearea unei atmosfere suprarealiste din care unorul nu lipseşte.

Împreună cu Suedia (2008), Maryland (2009), Finlanda (2010), Islanda (2012), Siena (2013), Moscova, Islandia, Siena, Portland, piesa Russia face parte dintr-un decalog coregrafic al companiei spaniole La Veronal, în căutarea unui nou mod de expresie narativă. Un demers care combină topografia şi dansul, cu ajutorul montajului cinematografic.

În Russia întâlnim o viziune cinematografică şi literară. “Ilustrarea unui haos interior, a contradicţiilor care ameninţă echilibrul cuplului plecat spre Siberia? Sau cea a unei Rusii în pragul distrugerii?” se întreabă un critic, mărturisindu-şi perplexitatea ce oscilează totuşi între entuziasm şi agasare. “Dar, spectacolul este bogat, cu imagini sesizante şi de o creativitate şi inventivitate generoase care nu te pot lăsa indiferent”.

La Veronal este una dintre cele mai cunoscute companii catalane. A fost fondată în 2005 de Marcos Morau. Toate piesele sale se caracterizează printr-un limbaj coregrafic care distorsionează dansul clasic, combinându-l cu teatrul şi cinema-ul mut.

Marcos Morau s-a născut în 1982 la Valencia. După ce a obţinut o diplomă în coregrafie la Institutul de Teatru al Teatrului din Barcelona, şi-a completat studiile la Conservatorul Superior de Dans din Valencia şi la Movement Research din New York. Obiectivul lui era găsirea unor noi modalităţi expresive şi abordarea unor noi referinţe culturale printr-un limbaj narativ, în ideea de a reconstitui spaţii artistice globale.

Creaţiile lui au obţinut numeroase recompense naţionale şi internaţionale. Trupa La Veronal a început să exporte conceptul său şi altor companii cu care colaborază.

În 2013, Marcos Morau a obţinut Premiul Naţional al Dansului, la categoria Creaţie, conferit de Ministerul Culturii dinSpania. În anii anteriori fusese distins cu Menţiunea Specială a Juriului la Salonul Internaţional de Dans de la Huesca, cu Premiul Festivalului Coregrafic de la Madrid, cu premiile Choreo Room, Fira Tàrrega, Sebastià Gasch.

Marcos Morau a ştiut să-şi definească un proiect artistic foarte personal. Coregrafiile lui inspirate de geografii umane i-au adus un renume internaţional.

El creează acum şi pentru alte companii cunoscute pe plan internaţional, cum ar fi Scapino Ballet Rotterdam, Skånes Dansteater şi Norrdans din Suedia, Royal Danish Theatre.

Imagini amintind de un thriller

Energia mişcărilor

Supleţea dansului la sol este remarcabilă

Un stil narativ

Dansatorii dovedesc capacităţi fizice uimitoare

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.