Ruxandra Sireteanu, o actriţă de talie europeană

Se cuvine oare să punem acest titlu la ceas aniversar, când marea actriţă Ruxandra Sireteanu sfidează calendarul cu vitalitatea talentului, cu prezenţa ei inconfundabilă? Talent, credinţă, muncă, modestie, învăţătură, dăruire… Astfel se înfăţişează la cei 40 de ani pe scenă Ruxandra Sireteanu. De câte ori am încercat, ca spectator, să privesc dincolo de uimirea Ruxandrei Sireteanu, în ochii ei magnifici care te atrag în capcanele unui univers fabulos, am simţit că acolo stă ascunsă o minune. Minunea din adâncul fiinţei Ruxandrei Sireteanu se simte, câteodată, într-un singur gest, într-un singur cuvânt, într-o singură privire. Câţi actori ca ea mai avem?!

O persoană jovială, cu zâmbet fermecător şi ochi misterioşi. O viaţă în teatru… În cei patruzeci de ani pe scenă a fost Catarina – în “Femeia îndărătnică” de William Shakespeare, regia Miron Niculescu, şi Sura – în “Egor Bulîciov şi alţii” de Maxim Gorki, regia Petre Sava Băleanu (la Teatrul Naţional din Craiova); Nina Zarecinaia – în “Pescăruşul” de A.P. Cehov, regia Alexandru Colpacci (la Teatrul de Stat din Oradea); la Teatrul „Nottara”: Nina – în “Nu am încredere în bărbaţi” de Anatolii Sofronov, regia: Dan Micu; Agripina – în “5 Romane de Amor” de Teodor Mazilu, regia: George Rafael; Adela – în “Sfântu Mitică Blajinu” de Aurel Baranga, regia: Anca Ovanez Doroşenco; Veta – în “O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, regia: Dan Micu, 1987; Charlotta – în “Livada de vişini” de A.P. Cehov, regia: Dominic Dembinschi, 1988; Lu Shiping – în “Taifun” de Tzao Yui, regia: Alexandru Dabija, 1988; Elena Sergheevna – în “Şantaj” de Ludmila Ruzumovskaia, regia: Dominic Dembinschi, 1992; Frosina – în “Avarul” de Molière, regia: Mircea Cornişteanu, 1994; Doamna Pearce şi Doamna Higgins – în “Misterele Londrei” – musical după “Pygmalion” de G.B. Show, regia: Dominic Dembinschi, 1995; Fiokla Ivanovna – în “Căsătoria” de N.V. Gogol, regia: Gavril Pinte, 1998; Nanny – în “Nanny” de James MacGuire, regia: Tom Ferriter, 1998; Judy – în “Moştenirea lui Cadâr” de E. Rotaru, regia: Tania Filip, 1999; Chiriachiţa – în “Titanic Vals” de Tudor Muşatescu, regia: Dinu Cernescu, 2002; Eileen – în “Billy Şchiopul” de Martin McDonagh, regia: Vlad Massaci, 2007; Nina Ivanovna Voroncova – în “Un pensionar fatal” (titlul original: “Retro”) de Aleksandr Galin, regia: Tudor Ţepeneag, 2008; Madam Roza – în “Ai toată viaţa înainte” de Romain Gary, regia: Alina Rece, 2009; Eva Starsky – în “Teatru la New York” (titlul original: “Nu vorbiţi cu actorii”) de Tom Dudzick, regia: Diana Lupescu, 2011.

A lucrat cu regizori din generaţii diferite, de la Petre Sava Băleanu şi George Rafael, la Alina Rece şi Alexandru Mâzgăreanu.

Ruxandra Sireteanu mărturiseşte: “Teatrul a fost dragostea şi chinul meu”.

Este fiica actorului Nicolae Sireteanu, artist emerit, de la care a moştenit talentul şi dragostea pentru această profesie. A debutat la zece ani, într-o piesă rusească, alături de Calboreanu şi Geo Barton. A absolvit “Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică”, la clasa profesorilor Ion Finteşteanu şi Sanda Manu, după care a mers la Craiova pentru patru ani.

Ruxandra Sireteanu în Familia Tot

Din 1972, este actriţă la Teatrul “Nottara”. Este casa ei, putem spune chiar şi la propriu, pentru că, de peste 40 de ani, locuieşte sub acelaşi acoperiş cu cel al teatrului.

Crede în tehnică, fiindcă, în cele din urmă, actoria este o meserie. Iubeşte tinerii de care îi place să se înconjoare, dovadă dragostea cu care îşi priveşte studenţii de la Universitatea “Hyperion”, unde a fost profesoară între anii 1992 şi 1995 şi 2005 şi 2011.

Doamna Ruxi, cum i se spune cu drag, este extrem de tonică, de-o energie debordantă şi molipsitoare. Face dublaje la desene animate, ţine cursuri de actorie, are înregistrări la radio, înregistrează reclame. A împrumutat vocea multor personaje în spectacole de teatru radiofonic: peste trei sute de spectacole de teatru şi alte câteva sute de poveşti, pentru emisiunea „Noapte bună copii”. O regăsim şi în distribuţiile multor filme: “Divorţ… din dragoste”, regia: Andrei Blaier; “Păcală se întoarce”, regia: Geo Saizescu; “Viaţa fără ea”, regia: Gina Lazăr; “Niki Ardelean, colonel în rezervă”, regia: Lucian Pintilie; “Aici nu mai locuieşte nimeni”, regia: Malvina Urşianu; “Această lehamite”, regia: Mircea Daneliuc; “A fost prietenul meu”, regia: Andrei Blaier; “Septembrie”, regia Timotei Ursu; “Între oglinzi paralele”, regia: Mircea Veroiu; “Baladă pentru fiul meu”, regia: Constantin Dicu.

Îi plac obiectele rare şi bijuteriile, se îmbracă sport şi are o bibliotecă impresionantă nu atât prin număr, cât prin valoare.

În stagiunea actuală, o puteţi vedea pe scena Sălii „Horia Lovinescu” a Teatrului „Nottara” în spectacolele “Titanic vals” de Tudor Muşatescu, regia: Dinu Cernescu şi “Nu vorbiţi cu actorii” de Tom Dudzick, regia: Diana Lupescu.

Sunteţi invitaţi, duminică, 17 martie, ora 19.00, la spectacolul “Nu vorbiţi cu actorii”, de Tom Dudzick, regia: Diana Lupescu, pentru a o aniversa pe actriţa Ruxandra Sireteanu, la 40 de ani de activitate în Teatrul “Nottara”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.