S-a deschis primul mall al unor români după 2008 încoace

Familia Pogonaru, Florin, tatăl, și Andrei, fiul, a ras fabrica de mase plastice Prodplast de la Obor și a investit 60 de milioane de euro în construcția primului mall ridicat de un antreprenor român după 2008, când Gabriel Popoviciu a deschis Băneasa Shopping City, din nordul orașului Mall-ul Veranda, situat vizavi de hala nouă de la Obor, ridică numărul spațiilor de acest fel în Capitală la 23. Dar deschiderea vine la doar două luni de la inaugurarea ParkLake Plaza din Parcul Titan și la 20 de luni de la Mega Mall din Pantelimon.

Astfel că zona de est a Capitalei a devenit brusc tentantă pentru dezvoltatori în condițiile în care orientările acestora au fost vreme îndelungată canalizate spre alte zone. Veranda dispune de o suprafață de 30.000 de metri pătrați astfel încât stocul actual de spații comerciale modern în București va crește la 1,16 milioane mp, ceea ce înseamnă că stocul de centre comerciale la mia de locuitori din zona metropolitană va ajunge la aproximativ 464 mp, fiind mult în urma mediei orașelor mari din regiune. „Pe baza calculelor interne ale Colliers, luând în calcul evoluția puterii de cumpărare și ritmul de creștere a consumului în următorii ani, estimăm că piața va mai putea absorbi în următorii ani aproximativ 200.000 mp suprafață închiriabilă, din care centrele comerciale anunțate spre livrare în București anul acesta însumează circa 100.000 mp. Astfel, considerăm că în afara proiectelor livrate în acest an, în București mai este loc pentru încă un centru comercial de mari dimensiuni”, a declarat Liana Dumitru, Director Asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.

Bucureștiul cuprinde în acest moment 23 centre comerciale care pot fi catalogate ca fiind mall-uri deși acest număr poate fi contestat în condițiile în care multe hypermarket-uri din Capitală au la intrare galerii comericale care găzduiesc inclusiv magazine de haine. „Cred că această canibalizare, da, cu siguranţă există câtă vreme erau mai puţine şi oamenii se duceau către ele. Cred că lucrurile se vor stabiliza şi fiecare dintre aceste centre comerciale se vor adresa zonelor adiacente şi, în funcţie de mărimea unora dintre ele, zone ceva mai largi”, a declarat recent Sorin Stancu, country manager Marks & Spencer, citat de Digi24.
“Este greu de estimat impactul pe care noile livrări anunțate anul acesta îl vor avea asupra proiectelor existente, însă cu siguranță modul de operare, flexibilitatea și adaptabilitatea la nevoile consumatorului, precum și o comunicare constantă cu acesta, vor fi decisive pentru succesul pe termen lung al fiecărui centru comercial. De asemenea, conceptele noi de shopping și de divertisment cu care fiecare centru va veni în întâmpinarea consumatorilor, pot spori atractivitatea fiecărui proiect, durata vizitelor și preferința consumatorilor în favoarea unuia sau a altui centru comercial”, a mai spus Liana Dumitru.

În urmă cu un an, Ingo Nissen, managing director Sonae Sierra România, unul dintre proprietarii ParkLake, spunea că timp de cinci ani de la deschiderea mallului la care lucrează nu ar mai investi în alt mall în Bucureşti. „Ulterior, când puterea de cumpărare a românilor, care este prognozată să crească stabil în jurul a 2,5-3%, va fi din nou loc pentru dezvoltări. Nu peste tot, dar va mai fi loc de 1-2 malluri“, a spus acesta.

Familia Pogonaru a început să cumpere acţiuni în fabrica de mase plastice Prodplast în 2002. Unitatea a fost mutată de pe Ziduri Moși pe platform Faur pentru a lăsa loc noului mall. „Ne-am concentrat pe a menţine profitabilitatea fabricii şi ideea de a o muta treptat, de a separa proiectul imobiliar, pentru că un lucru a fost întotdeauna clar: comerţul se pretează cel mai bine zonei Obor. Autorizarea şi planificarea le-am început prin 2009. Demolarea a început în septembrie 2014, iar construcţia efectivă în vara anului următor“, a declarat recent Andrei Pogonaru.
Investiţia în proiect se ridică la 60 de milioane de euro (valoarea terenului şi construcţia), iar centrul comercial va pune la dispoziţia clienţilor săi magazine pe două niveluri, totalizând 25.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale. „Principalul nostru public va fi publicul care îşi face piata la Obor, care mai vrea să traverseze (nr. – strada Ziduri Moşi, acolo unde se construieşte Veranda) pentru o cafea. Nu există locuri unde să stai la cafea sau sa manânci cu prietenii. Dar lumea vine la sfârşit de săptămână să cumpere fructe şi legume proaspete. Şi aici ne branşăm exact la zona respectivă. Sper ca lumea să spună ne vedem la Veranda. Sper să avem acel impact”, mai spune Andrei Pogonaru, citat de Economica.net. Noul mall a atras Carrefour, McDonald’s (care și-a relocate celebrul magazine de la magazinul Obor), H&M, CCC, Deichman, Pimkie, dar şi francezii de la Tati, care vin cu primul magazin din România în mallul de la Obor.

Lista mall-urilor din București:
1, București Mall din Calea Vitan
2. Plaza România de pe bulevardul Timișoara
3. Jolie Ville de pe strada Erou Iancu Nicolae, aproape de Grădina Zoologică
4. Unirea Shopping Center
5. Militari Shopping Center
6. Retail Park Militari
7. Băneasa Shopping City
8. Liberty Center de pe strada Progresului, din sectorul 1
9. Damian Mall din Piața Titan
10. Cotroceni Park
11. Băneasa Mall
12. Sun Plaza de la Piața Sudului
13. Floreasca City Center
14. Dâmbovița Center
15. Sema Parc situat la fosta întreprindere Semănătoarea
16. Colosseum Shopping Center
17. Esplanada
18. Năsăud Shopping Center de pe strada Năsăud din sectorul 5
19. AFI Palace Cotroceni
20. Promenada Mall din cartierul Aviației
21. Mega Mall de pe șoseaua Pantelimon
22. ParkLake Plaza din Parcul Titan
23. Veranda de la Obor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4561 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.