S-ar putea să avem o Janis Joplin autohtonă

de Lucian Gheorghiu şi Cristian Oprea

 

Cea de a 40-a ediţie a Festivalului de la Mamaia ar putea detona o bombă: lansarea unei interprete care să calce pe urmele celebrei cântăreţe din anii ’60, regretata Janis Joplin. Câştigătoarea Trofeului Mamaia, Daniela Cojocaru, este cea mai bună voce din ultimii 15 ani care a concurat la secţiunea Interpretare. O voce făcută parcă pentru blues şi jazz.

Marea învingătoare a secţiunii Interpretare s-ar putea să rupă blestemul „Mamaielor” din ultimii 13 ani. De la Paula Seling – câştigătoarea din 1997 -, nici unul dintre interpreţii care au triumfat la „speranţe” nu a cunoscut consacrarea deplină. Cei mai mulţi câştigători de la Interpretare fie au dispărut în neant, fie au o carieră periferică. Ieşeanca Daniela Cojocaru este voce pe care o aşteptăm de ani buni. În prima apariţie pe scena de la Soveja (reamintim, aici, la 2 km de Mamaia, s-a desfăşurat festivalul), Daniela a interpretat magistral piesa „Moldovean Blues”, iar în finala de sâmbătă a ridicat asistenţa în picioare pe piesa – celebră în perioada interbelică – „Trurli”, pe care a interpretat-o într-o manieră originală, „teleportând” o clasică a muzicii uşoare româneşti în cel mai curat jazz posibil. Cu o voce impresionantă Daniela Cojocaru promite mult, iar dacă se va menţine pe linia prestaţiei pe care am văzut-o la festival, cu siguranţă într-un an va ajunge una dintre marile vedete ale României, o Janis Joplin autohtonă.

Premiul 1 la secţiunea Interpretare acordat hunedorencei Cristina Vasiu este şi el în concordanţă cu prestaţia de pe scenă. De altfel, Vasiu a fost a doua voce a festivalului. Dacă va fi „lucrată” în continuare, şi ea ar putea deveni un nume în showbizul românesc.

În rest, ceilalţi concurenţi de la secţiunea Interpretare au fost modeşti. Multe piese masacrate, falseturi repetate, ţipete în loc de voce, cam asta au arătat aproape toţi ceilalţi finalişti de sâmbătă. Orchestra Fundaţiei Fantasio din Constanţa, dirijată de maestrul Viorel Gavrilă, a încercat şi a reuşit cu brio să suplinească suita de calităţi modeste ale vocilor multora dintre concurenţi. Poate şi faptul că preselecţia s-a făcut în pripă – pe 10 iulie se ştia că festivalul nu se mai ţine – a contribuit la calitatea interpreţilor. Oricum, efortul considerabil al Consiliului Judeţean Constanţa de a organiza ediţia cu numărul 40 trebuie însă salutat. Şi merită salutată şi inspiraţia organizatorilor de a „angaja” o prezentare inedită, cea mai bună din ultimii 10 ani. Horia Moculescu, pe post de Pippo Baudo, Alexandra Velniciuc şi Aurelian Temişan nu au prezentat, au făcut un show de zile mari, care ne-a făcut să ne amintim că Mamaia s-a vrut să intre în familia Sanremo.

Secţiunea Creaţie – ceva mai bună decât în 2009

O trecere în revistă a finalei de la Creaţie ne dă şi verdictul: a avut un plus faţă de ediţia 2009. Dacă debutul din secţiunea Creaţie cu piesa „Nori de iubire” nu a părut să-i fie favorabil lui Adi Cristescu, melodia fiind una, să-i spunem, corect încadrată în normele componisticii de gen, dar care nu a transmis mai nimic în pofida efortului depus de compozitor, care a şi interpretat-o, altfel au stat lucrurile în privinţa cântecului „Fără cuvinte”. Îndrăzneaţă, excelent ritmată, în care se simţeau oarecare influenţe de tip latino, cea de-a doua piesă cu care Adi Cristescu s-a prezentat în secţiunea Creaţie a fost foarte bine primită de public. Piesa a fost interpretată de chiar compozitorul ei alături de Emilia (Emilia Muşală), o voce foarte bună şi o prezenţă scenică absolut remarcabilă. Junele Cristescu, într-o cămaşă obişnuită cu un pantalon simplu – pe care le-a avut şi la prima piesă -, nu s-a asortat însă cu ţinuta de seară şi de scenă, o rochie de un roşu aprins, dar care o punea excelent în valoare, a Emiliei.

Tony Tomas a forţat anul acesta intrarea la secţiunea Creaţie, piesa pe versurile inspirate ale textierei Liliana Levinţa fiind de nivel modest. A părut că a păstrat unele influenţe din piesa premiată anul trecut tot la Creaţie, „Spune-mi şi mie”. Într-o pană de inspiraţie sau poate din automatism a introdus şi în această nouă piesă interjecţii din piesa de anul trecut, ceva de genul „Eee-he”.

O surpriză plăcută a reprezentat-o piesa lui Georgian Sorin-Zlat, interpretată excelent de… textieri: Ştefan-Alexandru Constantin şi Mihaela Alexa. O piesă foarte bună, îmbinând liniile melodice clasice şi cele noi, moderne. O piesă în stilul consacrat al melodiilor de dragoste, romantică.

Compozitorul şi textierul Mihăiţă Sorin Antonie a adus pe scena de la Mamaia, alături de simpatica trupă „Cabaret”, îndrăzneaţa piesă „Refrene simple”. Trupa acestor juniori simpatici a meritat aplauzele. Poate va merita şi un premiu de popularitate.

Laureată în 2009 la secţiunea Interpretare, după o suită de încercări cu o tenacitate de la care mulţi dintre colegii ei de generaţie au de învăţat, Cristina Bondoc a adus pe scena ediţiei din 2010 a Festivalului Mamaia, alături de Ana Mardare, piesa al cărei textier este chiar cea din urmă, „Cât îmi e de greu”, compusă de Tudy Zaharescu.

Un ritm antrenant, cu o linie bună, în stilul „Focul” al regretatei Laura Stoica – mult prea devreme plecată dintre noi -, a imprimat piesei sale, „La umbra ta”, compozitorul şi textierul Dragoş Dincă. Cântecul a fost interpretat de o voce excelentă: Lucia Carmen Dumitrescu.

Maestrul Horia Moculescu pare că a compus melodia „Vreau”, pe versurile Roxanei Popescu, special pentru vocea caldă, generoasă şi deja consacrată a lui Alin Ignat, laureat anul trecut al secţiunii Interpretare. A fost parcă îndrăzneala domnului Moculescu de a se retrage doar un pas lateral faţă de stilul clasic, al cărui maestru este, şi de aborda fără complexe stilul modern; de a se lua un strop la „trântă” cu tânăra generaţie.

O melodie tonică, ce încântă urechea, a fost cea a Elenei Gatcin, „Doar muzica”, pe care a interpretat-o ea însăşi alături de inspirata şi interesanta de Black Sea Orchestra, un fel de soră a Orchestrei Fundaţiei Fantasio. Textul îi aparţine Iuliei Pană.

Stilul romantic târziu a putut fi regăsit în piesa „Misterioasa mea” a lui Nicolae Caragia, pe versurile Daniele Doroftei, cea care a scris şi textul piesei cu care juniorul Ivan Caragia a devenit laureat anul trecut la Creaţie. Piesa a fost interpretă… corect de Mihai Băjenaru.

Lecţia unei vieţi de artist. Cu „A”. Mare!

M A G I C ! Aşa se poate exprima sintetic cântecul „O viaţă de artist” al lui Marcel Dragomir pe versurile lui Eugen Dumitru, în interpretarea uluitoare, magică, a Mihaelei Mihai. Absolut fabuloasă interpretare live a Mihaelei Mihai. În aerul sălii pare că a plutit vraja unui stil interpretativ inconfundabil, nealterat de trecerea timpului. Mihaela Mihai a primit aplauze secunde bune şi doar graba intrării în cadenţa desfăşurătorului spectacolului a făcut ca aplauzele, ce au avut parcă mireasma brizei calde a mării aceleia frumoase pe când e învolburată, să se oprească. În al nouălea cer, din pricina revenirii după ani buni pe scena Festivalului de la Mamaia, Mihaela Mihai parcă a plutit spre culise. S-a împiedicat un pic, deşi a fost ajutată grijuliu de regizorul de platou de la Naţional TV, dar nu a mai căzut ca în prima seară. A fost cea de-a doua lecţie despre ce trebuie şi cum trebui să fie un artist. Cu „A”. Mare!

Programul ultimei seri

  • Gala laureaţilor
  • EuroMamaia

După gala de decernare a premiilor, duminică – 29 august – este programat spectacolul „EuroMamaia”. În calitate de gazdă, Paula Seling va avea următorii invitaţi: Ovi – partenerul de scenă la Eurovision 2010; Olia Tira (Moldova) – concurentă în 2010; Chiara (Malta) – de trei ori participantă la Eurovision, ultima dată în 2009; Next Time (Macedonia) – trupa concurentă în 2009; Sandra Kim (Belgia) – cea mai tânără câştigătoare din istoria concursului Eurovision.

Olia Tira are 21 de ani. Este studentă în anul 4 la Conservator, în Chişinău, la secţia canto Estrada şi jazz. A colaborat cu Zdob şi Zdub, Tom Boxer, Paul Weston, Greg Hubbard etc. În 2009 a câştigat trofeul de aur la concursul „World Championship of performing arts”, la Los Angeles. În 2010 a participat alături de formaţia SunStroke Project la Eurovision. Piesa lor de concurs – „Run Away” – a adunat peste 7 milioane de vizualizări pe YouTube. Sandra Kim a câştigat la 13 ani concursul Eurovision, cu piesa „J’aime la vie”. După 25 de ani, belgianca relansează cântecul câştigător.

Gemenii Stefan Filipovski (vocalist) şi Martin Filipovski (chitară), pe scurt Next Time, au început să cânte într-un garaj. În 2008, albumul lor de debut s-a vândut în 10.000 de exemplare.

Paula Seling a câştigat la Festivalul „Mamaia” locul 1 la Interpretare, în anul 1997, iar doi ani mai târziu a obţinut premiul I la secţiunea Şlagăre.

Elena Udrea, premiată la Mamaia

Preşedintele juriului, muzicianul şi totodată deputatul Mădălin Voicu, cel care de patru ani acordă Premiul de excelenţă „Ion Voicu”, a fost foarte inspirat în acest an. A acordat ex aequo premiul său şi ministrului Turismului, Elena Udrea. Pentru sprijinul acordat festivalului. O menţiune însă. Motivaţia trebuie citită 100% invers.

Pentru faptul că au jurizat corect secţiunea Interpretare – o rara avis la Mamaia -, reamintim numele „juraţilor”: Andrei Tudor, Adrian Romcescu, Viorel Gavrilă, Corina Chiriac, Dana Dorian, Gabriela Scraba, Titus Andrei, Berti Barbera, Mircea Drăgan şi Petre Năstase.

LAUREAŢII

  • Marele premiu (Skoda Octavia) – Daniela Cojocaru

Interpretare

  • Locul 1 (1.500 euro): Cristina Vasiu
  • Locul 2 (1.000 euro): Rodica Tudor
  • Locul 3 (500 euro): Cristina Stroe

Creaţie

  • Locul 1: piesa „La umbra ta”, compozitor şi textier Dragoş Dincă, interpretă Lucia Dumitrescu
  • Locul 2: piesa „Misterioasa mea”, compozitor Nicolae Caragia, text Daniela Doroftei, interpret Mihai Băjenaru.
  • Locul 3: piesa „O viaţă de artist”, compozitor Marcel Dragomir, textier Eugen Dumitru, interpretă Mihaela Mihai.

Premiile în bani sunt similare secţiunii Interpretare, sumele fiind atribuite astfel: 40% compozitorul, 40% textierul, 20% interpretul.

Premii ale sponsorilor şi partenerilor

  • Premiul Radio România Actualităţi: compozitorul Adi Cristescu pentru piesele „Fără Cuvinte” şi „Nori de iubire”
  • Premiul de Popularitate: piesa „Cât îmi e de greu” (Tudy Zaharescu – Ana Mardare)
  • Premiul Teo Peter: piesa „Doar muzica” (Elena Gatcin – Iuliei Pană)
  • Premiul TV Neptun: Horia Moculescu.
  • Premiul Fundaţiei Ion Voicu: Adrian Romcescu şi Elena Udrea, „pentru sprijinul important acordat festivalului”
  • Premiul Radio România Actualităţi pentru interpretare: Georgiana Rusu
  • Premiul „Margareta Pâslaru”: piesa „Tu eşti singura iubire” (Andrei Tudor – Vlad Pasencu)
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.